• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Czym mogłem podróżować od 1994 do 2000?

Artur_BJ

Aktywny użytkownik
Reakcje
491 8 0
#1
Witajcie,
wraz z powolnym wchodzeniem w modelarstwo i kolejki elektryczne narodziła się we mnie potrzeba uporządkowania wspomnień z dzieciństwa związanych z koleją. :)

Podróż z Krakowa nad morze zawsze miała niemal identyczny schemat:
- wyjazd późno wieczorem/wcześnie rano z Krakowa Głównego do Katowic jakimś EN57
- w Katowicach pociąg pospieszny gdzieś na północ. Przesiadka w Zduńskiej Woli Karsznicach
- w Zduńskiej Woli kolejny pociąg pospieszny, najczęściej do Torunia

- w Toruniu przesiadka na SU45/SM42 z bonanzami 120a lub wagonami piętrowymi do Grudziądza

Po wizycie jeden dzień u dziadków:
- podróż z Grudziądza do Gdyni. Nie pamiętam, żebyśmy wybierali się do Laskowic Pomorskich. Majaczy mi się coś, że jechaliśmy z przesiadką do Kwidzynia lub Malborka. Możliwe to?
- z Gdyni podróż do Sławna pociągiem pospiesznym

- w Sławnie przesiadka do busa do Darłowa

Czcionką pogrubioną zaznaczyłem te elementy podróży, których rozszyfrowanie obecnie najbardziej mnie interesuje.

Utkwiły mi w pamięci tylko takie szczegóły, jak drzwi w wagonach przedziałowych, które czasami nie były zamknięte i łatwo było o wypadnięcie, dziura w podłodze pod toaletą, ogromny hałas w przejściu między wagonami, jazda na torbach i walizkach w korytarzu... Oczywiście to, że wagony dzielą się na zielone (takie dla nas), czerwone (nie dla nas, bo nie mamy pieniędzy) i całe czerwone z napisem Wars (to już wyłącznie dla elity...) :) Zapamiętałem też, że czasami, niezwykle rzadko trafił się fuks i drzwi - zamiast na korbkę - były na przycisk. Same się zamykały i otwierały...

Nigdy wtedy nie myślałem, że kilkanaście-kilkadziesiąt lat później będzie mnie interesować coś więcej. A właśnie teraz dowiedziałbym się chętnie jakimi pociągami pospiesznymi mogliśmy jeździć (numery lub nazwy)? Jakie miały zestawienie? Jakie dokładnie wagony wiozły nas na wakacje?

Dla tak odległej epoki vagonweb niestety jest nieprzydatny. Może społeczność forum pomoże - rozkłady jazdy, zdjęcia, zestawienia, tablice relacyjne... wszystko będzie pomocne :)
Z góry dzięki.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
14.085 581 30
#3
podróż z Grudziądza do Gdyni. Nie pamiętam, żebyśmy wybierali się do Laskowic Pomorskich. Majaczy mi się coś, że jechaliśmy z przesiadką do Kwidzynia lub Malborka. Możliwe to?
Z przesiadką gdzie? W latach 80. XX wieku (wcześniej pewnie też) z Grudziądza do Kwidzyna (nie: Kwidzynia) nie trzeba było się przesiadać, jeździły pociągi z Torunia do Malborka (a wcześniej, przed elektryfikacją linii Tczew - Malbork, do Tczewa), ale były też pociągi z Grudziądza do Kwidzyna i stamtąd można było jechać dalej do Malborka. Były też dwa pociągi osobowe dalekobieżne z Łodzi Kaliskiej i z Mysłowic, które przez Grudziądz, Kwidzyn i Malbork jechały do Gdyni.
Ale w latach 1994 i później wszystko wyglądało już inaczej...
całe czerwone z napisem Wars (to już wyłącznie dla elity...)
Wagony całe czerwone z napisem WARS to bary, wcale nie wyłącznie dla elity. W tych wagonach wtedy nie było już miejsc dla podróżnych, a tylko przedział barowy.
 
OP
OP
Artur_BJ

Artur_BJ

Aktywny użytkownik
Reakcje
491 8 0
#4
Wagony całe czerwone z napisem WARS to bary, wcale nie wyłącznie dla elity. W tych wagonach wtedy nie było już miejsc dla podróżnych, a tylko przedział barowy.
Zapewniam, że - z perspektywy dziecka wychowanego w paradygmacie biedy - były tylko dla elity ;)

Jaka jest szansa, że w okresie od 1994 do 2000 jechałem czymś takim z Grudziądza, podpiętym w vagonweb pod rok 2003?
https://www.vagonweb.cz/razeni/vlak.php?zeme=PKPPR&kategorie=Os&cislo=5841&nazev=BURSZTYN&rok=2003
 

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
2.787 515 107
#5
Zapewne odtworzyć hipotetyczną podróż nie będzie tak bardzo trudno. Jednak wariantów jest kilka i bez podania chociaż przybliżonych godzin odjazdu z Katowic może być to skomplikowane.
 
OP
OP
Artur_BJ

Artur_BJ

Aktywny użytkownik
Reakcje
491 8 0
#6
Zapewne odtworzyć hipotetyczną podróż nie będzie tak bardzo trudno. Jednak wariantów jest kilka i bez podania chociaż przybliżonych godzin odjazdu z Katowic może być to skomplikowane.
Znając zwyczaje turystyczne w mojej rodzinie sądzę, że godziny można zawęzić do 20:00-0:00 oraz 6:00-10:00.
 
Reakcje
3.790 32 0
#7
Dla tak odległej epoki vagonweb niestety jest nieprzydatny. Może społeczność forum pomoże - rozkłady jazdy, zdjęcia, zestawienia, tablice relacyjne... wszystko będzie pomocne :)
Z góry dzięki.
W sieci dostępne są wszystkie SRJP z interesującego Cię okresu lat 1994 - 2000.

Link do SRJP
https://www.bazakolejowa.pl/index.php?dzial=rjp

Jeżeli nie jesteś obeznany z posługiwania się Sieciowym Rozkładem Jazdy Pociągów, na początek proponuję zapoznać się z zawartymi w nim mapami poszczególnych okręgów komunikacyjnych, na których (nad odpowiednią trasą pociągu) podane są numery tabel (w których znajdziesz konkretny rozkład jazdy) - np. dla połączenia Kraków Gł. - Katowice nr tabeli to 140 (szczegółowy spis zawartości wybranego SRJP, z łączami do poszczególnych stron / tabel, jest na dole danego rozkładu). Warto też kliknąć prawym przyciskiem myszy na wyświetloną już, konkretną stronę z tabelą i wybrać opcję "otwórz obraz w nowej karcie" (i przejść na nią), bo wówczas dana strona jest dostępna w większym formacie, niż ten, jaki pojawia się po kliknięciu lewym przyciskiem myszki. Przepraszam, że tak tłumaczę, może są to "oczywiste, oczywistości" :), ale stosując podaną zasadę, możesz w "bardziej przyjazny" sposób odczytywać szczegóły zawarte w poszczególnych tabelach.

Jak już zorientujesz się, jakie tabele (a w wymienionym okresie nie zmieniał się ich numer) w interesujących Cię SRJP będą przydatne do dalszych "badań", możesz zgłębiać je dopasowując poszczególne połączenia do całej trasy podróży jaka utkwiła Ci w pamięci. Bez problemu (po odpowiednich oznakowaniach w tabelach) odczytasz, czy pociąg był zestawiony np. z EN57, czy był poc. osobowym - wówczas w omawianym okresie, w rejonie północnej Polski zazwyczaj zestawiany był z wagonów typu 120A bądź piętrowych, czy posiadał wagon barowy (w przypadku pociągów pośpiesznych o których piszesz) itp.

Zapewne trochę czasu to zajmie, ale myślę, że tylko w taki sposób "zgłębisz" wszelkie możliwości i warianty dotarcia z Krakowa Gł. przez Katowice / Zduńską Wolę Karsznice / Toruń Gł. / Grudziądz do Gdyni, a później do Sławna.

Znając już konkretne nr pociągów (podane w tabelach w SRJP), można pokusić się jak planowo były one zestawiane w tamtym okresie. Do tego potrzebne byłyby Dodatki do Służbowego Rozkładu Jazdy Pociągów (tu i ówdzie dostępne), np. Część II B (z m.in. interesującymi Cię poc. pośpiesznymi) oraz część II C (z pociągami miejscowymi), oczywiście na dany rok, poszczególnych DOKP itp., gdzie w tabelach podane są planowe zestawienia pociągów i inne informacje, w tym rodzaj pociągu, seria lokomotywy (+ nazwa lokomotywowni) oraz seria i ilość poszczególnych wagonów itp.

Myślę, że podając konkretny numer pociągu i dany sezon obsługi, o wiele szybciej uzyskasz dalsze, szczegółowsze informacje.
 
OP
OP
Artur_BJ

Artur_BJ

Aktywny użytkownik
Reakcje
491 8 0
#8
Dzięki ogromne! To dla mnie nowe źródło - zgłębię to, poszukam dodatków i poanalizuję... :)
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Koleje w Polsce 8
D
Koleje w Polsce 6

Podobne wątki