• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Pytanie? Czy to będzie działać ?

Hogben

Użytkownik
Reakcje
118 0 0
#1
Szanowni koledzy i koleżanki ,

Prosiłbym o ocenę pod kontem oczywistych błędów lub/i eksploatacyjnych trudności przedstawionego niżej projektu makiety o wymiarach 2850 x 1200mm.

W założeniu chodzi mi o stworzenie miejsca do podziwiania modeli kolejowych w ruchu raczej pojedynczo lecz ze względu na okresowy charakter rozstawiania makiety, jednocześnie musiałby rozstawionych być kilka składów. Choć to na obecnie mało prawdopodobne pozostawiłem zewnętrzny tor pod możliwość rozszerzenia o dodatkowe moduły.

Wszelka krytyka i uwagi mile widziane jako że jutro idę do stolarza :)

layout scarm.jpg
layout wizualizacja.jpg
 

melonowy

Znany użytkownik
Reakcje
2.586 53 1
#22
Zastanawiam się nad nawierzchnią peronu przystanku. Myślę że utwardzona ziemia z krawężnikiem na skrajni będzie ok , w tym przypadku jako dojazd droga gruntowa i płyty lub podkłady tylko na przejeździe.
Jak najbardziej.
Postaw na tym przystanku jakąś wiatę, albo coś, żeby pracownicy piaskowni wracając z pracy nie zmokli czekając na pociąg.
Na głównej stacji skłaniam się raczej ku zewnętrznemu peronowi, jest tam 5cm więc jak znalazł na peron. Dojazd asfaltowy tak poprowadzony też mi pasuje ,
Jak masz tam te 5 cm, to peron spokojnie może być od zewnętrznej. Drogi trochę wyprofiluj, bo to tylko szkic koncepcji był.:)
dziękuję kolego Melonowy za pomoc(y)
Proszę bardzo. Zawsze służę pomocą. Dzięki za podziękowanie.(y)
 
OP
OP
Hogben

Hogben

Użytkownik
Reakcje
118 0 0
#23
Zdjęcie WhatsApp 2025-04-03 o 19.29.24_7779dcbf.jpg

Przyszedł moment na podłączenie zasilania i przytwierdzenie torów. Powinienem zasilić każda prostą na obu połówkach makiety czy jakoś inaczej ? A same tory lutować na łączeniach po przyklejeniu czy fabryczne łączenia wystarczają ?
 

melonowy

Znany użytkownik
Reakcje
2.586 53 1
#24
Jak masz pinezki w torach, to niech na razie zostaną.
Złączki zdecydowanie nie wystarczą.
Trzeba do każdej szyny na torze przylutować po 2 kabelki kilka centymetrów od końców szyny (linka 0,75mm2)
Te kabelki następnie połączyć z główną magistralą zasilającą przebiegającą (1,5mm2) tak jak jest kółeczko.
Do tego bardzo ważne, żeby polutować iglice w rozjazdach i martwe punkty, żeby wyeliminować zaniki prądu i lokomotywy tam nie stawały.
Jeśli są rozkładane 2 części (połówki), to po każdej ze stron trzeba by zainstalować złączki bananowe do ich po/rozłączenia.
Dopiero na samym końcu kleić tory.
 

melonowy

Znany użytkownik
Reakcje
2.586 53 1
#25
ZERKNIJ TU FILM Tam, już tory są zasypane, ale zdecydowanie łatwiej jest lutować bez przyklejonego tłucznia.
A wszystkie rozjazdy i tak musisz do polutowania zdemontować. Tu kabelki cieniutkie linki.
Takie fotki mi zostały. Zwykły rozjazd nie jest taki zły, ale DKW to już troch roboty...
No i jeszcze do tego główne doprowadzenie zasilania do nich, do każdej szyny głównej...:)
DKW słaba jakość foty, ale jak trzeba będzie, to rozrysuję dokładnie.

Piko rozjazd2.jpg Piko DKW.jpg
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
Hogben
Reakcje
118 0 0
#26
Lutowanie w trakcie , w tzw międzyczasie zardzewiłem most ( bo po przyklejeniu torów go juz nie ruszę )

IMG-20250414-WA0003.jpg


Przetestowałem też przy okazji robienia podstawki balast to torowiska i okazało się że po nałożeniu mieszanki Mod Podge z wodą zmienił kolor z brązowego na czarny. Czy to normalne zjawisko czy popełniłem gdzieś błąd ? I czy da się bez zmiany koloru , brązowy bardziej mi odpowiadał .

IMG-20250414-WA0004.jpg


IMG-20250414-WA0013.jpg
 

melonowy

Znany użytkownik
Reakcje
2.586 53 1
#27
No nie wiem co to za tłuczeń. Niektórzy koledzy też pisali, że jakiś tam zmieniał kolor, ale jaki to nie wiem.
Może farbowany był jakoś słabiutko i woda zmyła brązowe malowanie a pozostał czysty, niemalowany kamień.
Nie pryskaj wodą, tylko leciutko mgiełką alkoholem IPA aby napięcie powierzchniowe zniwelować i dopiero wikol.
Spróbuj na kawałku jak wyjdzie.
Widać taka jego uroda jest...
Jeśli się nie poprawi, to brązowe, rdzawe pigmenty, pastele i dużymi, miękkimi pędzlami trzeba będzie popracować,
albo zmienić na inny.
Nie zostawiaj na podkładach tłucznia, bo takiego bałaganu w realu to nie ma.:)
Most fajnie zardzewiał, ale gdyby był całkowicie porzucony.
Jeśli most jest w użytkowaniu to jednak sporo farby na nim jest, a wówczas rdza to w dużo mniejszych ilościach.
Trawka nawet nie tak źle na początek, ale musisz pamiętać, że to nie trawnik.
Jest wiele odcieni, wysokości i połaci różniących się od siebie.
Warto brać dobry przykład. Jak to zrobić filmik i opis jednego z kolegów, fachowców:
Słowo wstępu.
Teren pod zieleń niską został przygotowany przez:
1. nałożenie warstwy szpachli Sem-Ligth - jest to szpachla, która jest bardzo lekka oraz zachowuje elastyczność. Jej wadą jest cena. Ale uważam że warto. Kolega Marek (@Kempol) nazwał ją "Styrodurem w płynie"
2. następnie pomalowany na brązowo (tutaj niefortunny kolor ale taki był pod ręką). Maluję całość ponieważ jeżeli będą gdzieś przebicia to będzie widać brąz, który bardziej pasuje na "ziemię" niż np biały albo gazeta. Gazet, papierów i innych nie stosuję. Dlatego że ta szpachla jest elastyczna i nie pęka jak standardowa szpachla.
3. wysypanie i utwardzenie elementów ziemi (tutaj starta glina) - będzie filmik jak ją wikoluję ;)

Materiały do sadzenia:
1. Różne maty - Mininatur, Faller, Heki, ModelScen. Najfajniejsze są maty Mininatur i dają największe możliwości ale tutaj cena też jest spora, szczególnie jeżeli potrzebujemy ich kilka rodzajów. Plus mat Mininatur jest taki że można z nich też robić zieleń średnią co też pokażę za jakiś czas. Maty dają dobre podłoże pod kolejne warstwy trawy. Zauważcie że trawy równe są tylko na trawnikach, a tak występują w różnych wysokościach.
2. Trawki elektrostatyczne - tutaj mam jeszcze jakieś pozostałości Polaka oraz od jakiegoś czasu używam ModelScen. Jakość do objętości i ceny są moim zdaniem idealne.
3. Klej to wikol Pattex Express
4. Pojemnik po Mr. Muscle jest wypełniony wodą z odrobioną płynu do mycia naczyń. Tutaj spryskuję nim maty od spodu, dzięki temu robią się bardzie elastyczne i podatne na formowanie oraz lepiej rozprowadzają klej.
Ciekawostka!
Ale uwaga używam go też do tłucznia (potocznie - szutrownia) oraz przed wikolowaniem kurzu, piachu, pyłu, startej gliny. Spryskanie atomizerem z dużej wysokości powoduje że wilgotna mgiełka opada na materiał zwilżając go. To powoduje że nie ma prawie napięcia powierzchniowego i mleko Wikolowe bardzo ładnie się rozprowadza bez naruszenia uformowanej powierzchni.
5. Lakier - lakier akrylowy jest firmy Troton. Koszt około 12 zł puszka. Kiedyś polecili mi go koledzy z KRK i jest na bazie wysokiej jakości żywicy akrylowej co powoduje że bardzo długo zachowuje elastyczność i się nie kruszy.
UWAGA
Testowałem inne lakiery w tym do włosów i nie polecam. Jeżeli nawet będziecie używać innych to ostatnią warstwę warto zrobić Trotonem po całości. Makiety KKMK są najlepszym dowodem jego zalet.
6. Glina i tarka. Ścieram ją i dostaję różne kolory pyłu. Pył ten jak widać można wykorzystać jako "ziemia odkryta" - na filmie będzie też widać że sypię go na wysianą trawę. Zabieg ten powoduje że tam gdzie trawa już w klej nie trafi to trafi "pył", który będzie się ładnie przebijał. Najczęściej robię tak w miejscach gdzie trawa się kończy.
Ciekawostaka!
Na filmie widać że jedna z mat (jest to chyba Mininatur) ma między elementami siateczkę. Dzięki spryskaniu od spodu wodą maty. Klej podczas ubijania przebija (robią się na filmie białe plamy) następnie zasypuję je właśnie startą gliną. Po wyschnięciu dostajemy piękne placki "ziemi" między zielenią niską.

Sadzenie:
Tutaj widać że tnę maty na kawałki, dopasowuje je i układam. Teraz tak Wikol idzie pod maty oraz na krawędzie tam gdzie zieleń będzie się kończyć. Natomiast lakier idzie na maty i/lub wcześniej wysianą trawę tak żeby powstawały kolejne warstwy. Dzięki temu nie otrzymamy płaskiego zielonego terenu tylko ładną przestrzenną zieleń.
Zawsze podczas mieszania trawy dodaję trawkę brązową oraz słomkową. Jak się przyjrzycie trawa nie ma jednolitych kolorów i zawsze coś jest świeże zielone ale coś też usycha. Dlatego tak robię.
Jeżeli sieję na sam lakier to po 15-30 minutach można zebrać to co się nie przykleiło i dosiewać kolejne warstwy. Jeżeli używam Wikolu to jednak czekam dłużej. Chociaż ten Pattex Express też bardzo szybko łapie.
Na filmie widać że do zbierania trawki, która się nie przykleiła używam odkurzacza i skarpety frote. Widać też że z tych zbiorów otrzymałem sporo materiały na kolejne sadzenie. Dodatkowo ten materiał jest już niemal idealnie wymieszany.

KONIEC
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
Hogben

Hogben

Użytkownik
Reakcje
118 0 0
#28
Czy Szanowni koledzy mogą doradzić czym zafarbować Vallejo water texture aby uzyskać efekt jeziorowej wody ? Z czym bym tego nie mieszał wychodzi zawiesiste bajoro a zależy mi na efekcie kąpieliska :)

Zdjęcie WhatsApp 2025-06-15 o 20.23.34_c19edb95.jpg


Zdjęcie WhatsApp 2025-06-15 o 20.23.34_c726baa5.jpg