• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Pytanie? Czy ten parowóz był na PKP

arczi1986

Znany użytkownik
Reakcje
268 0 1
#1
Witam
Nie mogę nigdzie znaleźć odpowiedniej informacji czy ten parowóz było można spotkać na PKP? Na pewno miał by oznaczenie TKh tylko ile?
piko-50057-parowoz-br-892-dr-epiii-skala-h0.jpg
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.540 556 30
#5
Należy przyjąć, iż nie ma dowodu, że takie parowozy na PKP były. Teoretycznie mogło się tak zdarzyć, ale nie są mi znane żadne potwierdzenia, ani w dokumentach, ani w fotografiach. Nie analizowałem pod tym względem źródeł niemieckich, aby sprawdzić, czy znane są losy wszystkich egzemplarzy tej serii, więc nie mogę autorytatywnie się wypowiadać. Ale jeżeli nawet trafił się w Polsce taki parowóz, to mogły to być tylko pojedyncze egzemplarze i nie przetrwały długo. Tak więc dla mnie wartość tego modelu z punktu widzenia ew. konwersji na PKP jest zerowa.
 
OP
OP
arczi1986

arczi1986

Znany użytkownik
Reakcje
268 0 1
#7
Dziękuję koledzy za podpowiedzi i wyjaśnienia. Ja właśnie zastanawiam się nad konwersją tego parowozu na pkp, z tego co widzę to raczej będzie to TKh4 chociaż jak szukałem to na zdjęciach TKh4 wyglądają też trochę inaczej hmm
 

kofacela

Aktywny użytkownik
Reakcje
186 0 1
#8
A mi to wygląda na austriackie pochodzenie maszyny, bliżej temu to serii 97 a lepiej 66. Na PKP odpowiednio TKh 12 i TKh 17. Okres międzywojenny.
 

SM03-422

Znany użytkownik
Reakcje
676 9 1
#10
Witam wszystkich. Co do serii TKh4 to w okresie międzywojennym istniały dwie sztuki, czyli TKh4-1 i TKh4-2 pochodzące z kolejki Leignitz- Rawitscher Eisenbahn (z fabryki Vulcan 9 numerach fabr odpowiednio dla jedynki to 2327 z 1907 roku i dwójki 2612 z 1910 roku. W czasie drugiej wojny przejęte przez DRB i oznakowane jako 89 8201 i 89-8201 i dwójka wróciła po wojnie do Polski oznaczona jako TKh4-8202 pracowała w przemysle do 1970 roku. Natomiast po drugiej wojnie seria TKh100 liczyła 65 egzemplarzy plus jeden nie wciągnięty i kilka pracowało na PKP, reszta przemysł do końca lat siedemdziesiątych. Saksońskiego tu nie widać niestety, są bliźniacze wirtemberskie jak np TKh100-55, które to bazują na pruskiej T3, czyli u nas TKh1 https://eisenbahn-museumsfahrzeuge....hrzeuge/dampflokomotiven/baureihe-89-3/89-339.
 

hamulcowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.158 26 1
#11
Dawno, dawno temu, jeszcze w początkach lat 80-tych, podobna maszyna stała na terenie huty Silesia w Rybniku, i widać ją było jadąc pociągiem w stronę Żor i Pszczyny, ale czy to była właśnie ta maszyna? O ile mnie pamięć nie myli, była pomalowana na zielono. Może ktoś z Kolegów Rybniczan cos na ten temat wie?
 

404W

Znany użytkownik
Reakcje
519 21 0
#12
Kiedyś interesowałem się nią pod względem konwersji. I wtedy znalazłem, że u nas jeździła w okresie międzywojennym. Nie pamiętam czy jedna sztuka czy więcej. Niestety nie pamiętam gdzie to znalazłem. Teraz z niemieckiej klasyfikacji parowozów wynika, że miała oznaczenie TKh4.
https://de.wikipedia.org/wiki/Liste_der_Lokomotiv-_und_Triebwagenbaureihen_der_Deutschen_Reichsbahn_(1920–1945)#Dampflokomotiven
Ale TKh4 nie miała nic wspólnego z Saksonią. Jeśliby te maszyny były u nas po 1 wś, to miałyby oznaczenia TKh stoileś. Po drugiej wszystkie nieseryjne TKh były chyba wrzucone pod oznaczenie TKh100. Musiałby ktoś mieć dokładną listę tych jednostkowych maszyn
 

Przemek Kamiński

Znany użytkownik
Reakcje
423 3 0
#13
Ale TKh4 nie miała nic wspólnego z Saksonią. Jeśliby te maszyny były u nas po 1 wś, to miałyby oznaczenia TKh stoileś. Po drugiej wszystkie nieseryjne TKh były chyba wrzucone pod oznaczenie TKh100. Musiałby ktoś mieć dokładną listę tych jednostkowych maszyn
Na niemieckiej stronie Wikipedii stoi, że Saksońska VT czyli seria 89,82 u nas była jako TKh4. Pod tą serią jest wiele odmian saksońskich parowozów możliwe, że też i taka była.
https://de.wikipedia.org/wiki/Sächsische_V_T
 

404W

Znany użytkownik
Reakcje
519 21 0
#14
Na niemieckiej stronie Wikipedii stoi, że Saksońska VT czyli seria 89,82 u nas była jako TKh4. Pod tą serią jest wiele odmian saksońskich parowozów możliwe, że też i taka była.
https://de.wikipedia.org/wiki/Sächsische_V_T
W tym linku się niczego takiego nie dopatrzyłem.
W poprzednim Liste der Lokomotiv- und Triebwagenbaureihen der Deutschen Reichsbahn (1920–1945) – Wikipedia , z tego co zrozumiałem jest, że nasze TKh4 [zbliżone do pruskiego T3] po 1939 dostały zwolnione numery z zakresu saskich V T.
? ? ?
 

Załączniki

Ostatnio edytowane:

Beobachter

Znany użytkownik
Reakcje
5.013 10 2
#15
Na niemieckiej stronie Wikipedii stoi, że Saksońska VT czyli seria 89,82 u nas była jako TKh4.
To się raczej niestety nie zgadza. Saksońska VT, a o taki model tu chodzi, była budowana w kilku seriach. Cytowany model prezentuje serię III, z lat 1896-1901, oznaczoną później jako BR 89.2
Tymczasem nazwa TKh4 odnosi się do BR 89.82 - tak zostały nazwane VT pierwszej i drugiej serii serii, która - choć z tym samym układem osi - optycznie różniła się od serii III (m.in. koła o mniejszej średnicy).
nasze TKh4 [zbliżone do pruskiego T3]
Pruskie T3 otrzymały u nas oznaczenie TKh1 (dobrze opisane tu : https://pl.wikipedia.org/wiki/TKh1).
Powyższy opis w Wiki wydaje mi się bardziej miarodajny, niż skrótowa informacja o TKh4 (https://pl.wikipedia.org/wiki/TKh4), pozostająca też w sprzeczności z cytowaną już listą parowozów niemieckich.
Trochę informacji o T3 (dla zainteresowanych) : http://forum.modelarstwo.info/threads/kolekcja-taka-sobie-czyli-na-3.50167/post-863602
Natomiast o trzeciej serii VT : http://forum.modelarstwo.info/threads/kolekcja-taka-sobie-czyli-na-3.50167/post-864001
 
Ostatnio edytowane:

404W

Znany użytkownik
Reakcje
519 21 0
#16
To się raczej niestety nie zgadza. Saksońska VT, a o taki model tu chodzi, była budowana w kilku seriach. Cytowany model prezentuje serię III, z lat 1896-1901, oznaczoną później jako BR 89.2
Tymczasem nazwa TKh4 odnosi się do BR 89.82 - tak zostały nazwane VT pierwszej i drugiej serii serii, która - choć z tym samym układem osi - optycznie różniła się od serii III (m.in. koła o mniejszej średnicy).

Pruskie T3 otrzymały u nas oznaczenie TKh1 (dobrze opisane tu : https://pl.wikipedia.org/wiki/TKh1).
Powyższy opis w Wiki wydaje mi się bardziej miarodajny, niż skrótowa informacja o TKh4 (https://pl.wikipedia.org/wiki/TKh4), pozostająca też w sprzeczności z cytowaną już listą parowozów niemieckich.
Jeszcze raz!
Czy NA PEWNO parowozy TKh4 były zbudowane wg planów którejkolwiek saksońskiej VT, czy tak jak napisałem "były jednak podobne do T3" [Tkh1] lub innego pruskiego tendrzaka? Czy ktoś to może wyjaśnić.
Bo widzę, że zamieszanie jest spowodowane tym, że DRG po przejęciu TKh4 - po wrześniu 1939, przydzieliło im zwolnione numery z zakresu saksońskich VT.
 

Beobachter

Znany użytkownik
Reakcje
5.013 10 2
#17
Czy NA PEWNO parowozy TKh4 były zbudowane wg planów którejkolwiek saksońskiej VT, czy tak jak napisałem "były jednak podobne do T3" [Tkh1] lub innego pruskiego tendrzaka? Czy ktoś to może wyjaśnić.
Bardzo słuszne pytanie, na które ... chyba nie ma w pełni wiarygodnej odpowiedzi.
Na niniejszym forum toczyła się już (żarliwa) dyskusja, której początek znajduje się tu : http://forum.modelarstwo.info/threads/tkh5-tak-wyglądał-ten-parowóz-fakty.1077/post-101493 (z ciekawością przeczytałem).
Dyskutanci powoływali się na materiały źródłowe, osobistą znajomość z absolutnymi znawcami tematu itd. Wobec tak zaawansowanej fachowości nawet nie śmiem próbować podważać, czy też korygować jakichkolwiek teorii - w końcu moje „poszukiwania” to zaledwie internet i własna biblioteka, czyli klasyczne źródła „z drugiej ręki”.

Zamiast zaanagażowania w poszukiwanie prawdy o TKh4 sugeruję małe podsumowanko znanych (znalezionych) informacji :

1. Model Piko saksońskiej VT (niestety) w żadnym razie nie odpowiada TKh4
2. TKh4 to niegdysiejsze parowozy linii Legnicko-Rawickiej (Liegnitz-Rawitscher Eisenbahn (LRE)) , co znajdziemy np. tu : http://www.locomotives.com.pl/Freight Tank Locomotives/TKh4.htm
3. Były to lokomotywy budowane wg. specyfikacji firmy Lenz & Co , oznaczane wg. jej indeksu jako „b” : http://www.museumseisenbahn.de/images/dev_dme/dme04_4_lokbezeichnungen_bei_lenz.pdf
4. Parowozy te mogły jak najbardziej wykazywać podobieństwo do pruskich T3, nie będąc z nimi identyczne.
5. Po wcieleniu do kolei niemieckich otrzymały oznaczenie BR.89.2 z numerami zwolnionymi przez wycofane z eksploatacji saksońskie VT starszych serii.

Mam nadzieję, że w podsumowaniu nie popełniłem żadnego błędu :).
 
Ostatnio edytowane:

Beobachter

Znany użytkownik
Reakcje
5.013 10 2
#19
Myślę, że bardziej powinno to brzmieć „podobnie wyglądały”.
Przedstawiona lokomotywa ma krótką dymnicę, ale długie skrzynie wodne.
T3 z dłuższymi skrzyniami były budowane po 1903 roku, ale te skrzynie i tak były krótsze od powyższych, a takie lokomotywy miały już dłuższą dymnicę. (skan zdjęcia z Lokomotiv-Archiv poniżej).
Ponadto przedłużenie skrzyń wodnych spowodowało podniesienie obciążenia osi do 12 ton.
Te parametry nie są zgodne z umieszczonym wyżej przez @404W schematem (krótkie skrzynie, długa dymnica) oraz opisem typów Lenz (obciążenie osi 10 ton).

T3 z przedłużonymi skrzyniami.

26942DD7-F3D8-491C-A061-D68B117B5DFA.jpeg
 

404W

Znany użytkownik
Reakcje
519 21 0
#20
Zamiast zaanagażowania w poszukiwanie prawdy o TKh4 sugeruję małe podsumowanko znanych (znalezionych) informacji :

1. Model Piko saksońskiej VT (niestety) w żadnym razie nie odpowiada TKh4
2. TKh4 to niegdysiejsze parowozy linii Legnicko-Rawickiej (Liegnitz-Rawitscher Eisenbahn (LRE)) , co znajdziemy np. tu : http://www.locomotives.com.pl/Freight Tank Locomotives/TKh4.htm
3. Były to lokomotywy budowane wg. specyfikacji firmy Lenz & Co , oznaczane wg. jej indeksu jako „b” : http://www.museumseisenbahn.de/images/dev_dme/dme04_4_lokbezeichnungen_bei_lenz.pdf
4. Parowozy te mogły jak najbardziej wykazywać podobieństwo do pruskich T3, nie będąc z nimi identyczne.
5. Po wcieleniu do kolei niemieckich otrzymały oznaczenie BR.89.2 z numerami zwolnionymi przez wycofane z eksploatacji saksońskie VT starszych serii.

Mam nadzieję, że w podsumowaniu nie popełniłem żadnego błędu :).
OK . Czyli sprawa tKh4 jest zaklepana.
Więc ta saksońska VT jedynie mogłaby się znaleźć w szerokim worku TKh100. A czy się znalazła? Na to odpowiedź ztcw jest negatywna. Ale to musiałby przesądzić lepszy specjalista od niemieckiego taboru.
 

Podobne wątki