• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Club 0.pl zaprasza

jafrap

Znany użytkownik
Reakcje
9 0 0
#3
Zastanawiam się - tak przy okazji - skoro na początku (przed H0) było "0", i było takie fajne, wystarczająco duże (jak widać ze zdjęcia w pierwszym poście), to po co było wymyślać skalę "1"? :) "0" okazało się za małe, czy co? Bo rozumiem, że "1" wymyślili po "0". Przynajmniej matematycznie jest to logiczne :) Pytam jako H0-owiec, który na żywo nie widział tych modeli, a jedynie w necie.

Wyobrażam sobie jakość dźwięków i wykonania szczegółów w tych modelach. Miód zapewne.

Porównanie 0 do 1:
http://www.vieg-antriebe.de/mediac/400_0/media/c035feb1cb8ac9dffff8092fffffff2.JPG
http://www.vieg-antriebe.de/mediac/400_0/media/6b9e1a507c84e8d8ffff801bffffffef.JPG

źródło: http://www.vieg-antriebe.de/
 
Ostatnio edytowane:

qwertas

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
2.039 56 2
#4
Nie ważne co było 1-sze ;)
Polecam moj ulubiony filmik z skali "1 pur", czyli z skalowo odwzorowanymi kołami i torami.
albo:
(tutaj zwłaszcza od 10 sekundy)
 

Cobrix

Aktywny użytkownik
NAMR
Reakcje
198 3 0
#5
Zastanawiam się - tak przy okazji - skoro na początku (przed H0) było "0", i było takie fajne, wystarczająco duże (jak widać ze zdjęcia w pierwszym poście), to po co było wymyślać skalę "1"? :) "0" okazało się za małe, czy co? Bo rozumiem, że "1" wymyślili po "0". Przynajmniej matematycznie jest to logiczne :) Pytam jako H0-owiec, który na żywo nie widział tych modeli, a jedynie w necie.
Pytanko zainteresowalo mnie na tyle ze troche poszperalem. Jestem ciekaw zrodel Konrada poniewaz nie udalo mi sie znalezc potwierdzenia jego slow.

otóż to ten sam Teodor Märklin w 1891 roku wyprodukował pierwszy model lokomotywy właśnie tylko W SKALI 0
To prawda, Marklin jako pierwszy zaprezentowal model w skali 0 gdyz ta akurat pasowala mu do domkow dla lalek ktore produkowal. Model zostal zaprezentowany na targach w Lipsku w 1891 roku.
Ale fakt ten potwierdza tylko pierwszenstwo Marklina w skali 0 a nie skali jako samej.

Jako pierwszy tez Marklin staral sie usystematyzowac skale. Do tego momentu kazdy producent stosowal sobie uzyteczne udogodnienia i skroty.
Istniejace na owczesny czas w miare zgodne standardy Marklin zaprezentowal na tych samych targach w postaci skal od 0 do 5
Clipboard01.jpg


Nazwa skali "zero" wywodzi sie z tego ze modele byly mniejsze niz w skali 1 oraz w innych istniejacych juz standardach.
To raczej przeczy stwierdzeniom Konrada.

Jednym z powodow dla ktorych skala 0 powstala (oprocz tego ze pasowala Marklinowi do domkow dla lalek) jest takze fakt ze producenci zdali sobie sprawe ze najlepiej sprzedajacymi sie "pociagami" sa te wyprodukowane w mniejszych skalach.

Tyle mojego szukania. Bylbym wdzieczny za inne zrodla. Prosilbym jednak bez wycieczek osobistych i obrzucania guanem jak to mialo miejsce przed chwila.
 

hugwa

Moderator
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
388 26 4
#6
To ja wkleję z powrotem to co znalazłem na stronie samego Maerklina w opisie ich muzeum:
"Immer im Mittelpunkt des Interesses steht die erste (1891) von Märklin gefertigte „Modell“-Lokomotive, das „Storchenbein“.
Szybkie guglanko pokazało mi ten właśnie model w jedynce.
Gdzieś też wyczytałem że na wspomnianych targach Maerklin zaprezentował modele w wielkościach 0, 1, 2 i 3.
Dlatego napisałem:
Wychodziłoby na to, że nawet jeśli zerówka nie jest druga, to na pewno nie jest pierwsza.
 

Zabkret

Znany użytkownik
Reakcje
1 0 0
#7
Ten Lok byl w Skali 1 ale Märklin go nie zaprojektowal, to byla Lokomotywa Firmy "Lutz" przejetej przez Märklina. 1 byla przed 0 - so what ?
 
OP
OP
S

Spur 2

Gość
#8
Szanowni Forumowicze
Wygląda na to, że Konrad 0 ma jednak rację. Podaję link do niemieckiej strony, gdzie uznany autor Reinhard Uhde jasno napisał, że w 1892 roku po raz pierwszy pokazano publicznie na targach w Lipsku skalę Zero jako jeden z wariantów skali 1 i 2. Teodor Märklin wytwarzał swoje zabawki w różnych skalach (dzisiejszych 2,1,0), ale to właśnie pierwszy publiczny pokaz na targach miała skala Zero. Co wcale nie oznacza co było pierwsze w warsztatach Märklina. Wiadomo że zajmował się tym od 1891 roku, czyli jeden rok do publicznej prezntacji. Wynika z tego że Teodor Märklin budował trzy różne skale, a która była pierwsza, trzeba się jego zapytać. Jeszcze raz podkreślam, że pierwszą publicznie zaprezentowaną skalą była skala Zero w roku 1892 na targach w Lipsku.
http://www.spur0-hamburg.de/?section=projekt_tinplate&subsection=geschichte
pozdrawiam

P.S. a Konrad 0 powinien poprawić na swojej stronie clubu 0 oficjalną datę prezentacji, a zatem i rozpoczęcia historii skali Zero na rok 1892 a nie 1891.
 
Ostatnio modyfikowane przez moderatora:

Cobrix

Aktywny użytkownik
NAMR
Reakcje
198 3 0
#9
Jeszcze raz podkreślam, że pierwszą publicznie zaprezentowaną skalą była skala Zero w roku 1892 na targach w Lipsku.
Pierwsze publiczne zaprezentowanie skali Zero miało miejsce w roku 1892.

Z tak brzmiącym powyższym zdaniem mogę się zgodzić :)
Chociaz i tutaj zrodla mowia ze moglo to być później (nawet kolo 1900).

Targi w roku 1891 byly przelomowe dla modelarstwa kolejowego. Wtedy to Marklin po raz pierwszy zaprezentowal pociąg/kolejke jako zestaw/model. Przedtem oczywiście istniały zabawki w postaci pociagow ale nie było zadnego systemu, możliwości laczenia miedzy producentami itp.
Marklin zaprezentowal wtedy system, poszczególne elementy: tory, lokomotywy, wagony w standaryzowanych wielkościach 1,2,3, które pasowaly do siebie i które można było rozbudowywać o następne części.

Zrodla mowia ze w tymze roku 1891 Marklin zdefiniowal 5 skal 1-5 i zaprezentowal te standardy w Lipsku. Wkrotce staly się one standardami międzynarodowym.
Pierwsze modele były w skalach 1,2,3.
Nastepnie zachęcony sukcesem dolozyl do tych definicji nowa skale Zero. Mniejsza ponieważ zauwazyl ze ludzie chętniej kupuja mniejsze modele (prawdopodobnie ze względu na potrzebne miejsce). I to był strzal w 10 bo skala ta stala się najbardziej popularna.

Bazuje na materiałach anglojęzycznych, az tak dobrze niemieckiego nie znam ale nawet w tekst z powyższego linka sugeruje ze "zaprezentowano mniejszy wariant istniejących już większych skal 1 i 2 który nazwano 0. Jak wiec, cos co powstalo później, jako wariant czegos istniejącego, może być pierwsze ?:)
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
14.113 584 30
#10
Też tak rozumiem pierwsze zdanie z tekstu na stronie z powyższego linka:

Im Jahr 1892 stellte die Firma Märklin auf der Leipziger Messe erstmals eine kleine V V Variante der großen Spur 2 und 1 - Bahnen vor, die dann Spur 0 genannt wurde.

W dość chropowatym tłumaczeniu znaczy to mniej więcej: W 1892 roku firma Märklin przedstawiła na Targach Lipskich po raz pierwszy mniejszy wariant kolejek dużych wielkości 2 i 1, który nazwany został wielkością 0. A więc wielkości 2 i 1 były znane już wcześniej (czy były gdzieś prezentowane to już inna sprawa), a w 1892 roku po raz pierwszy pokazano wielkość 0.
 

hugwa

Moderator
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
388 26 4
#11
No i gitara. Tylko że spór o spur dotyczy tego czy modele jeżdżące po takim czy innym torze zostały nazwane rok wcześniej czy rok później. Konrad bardzo by chciał żeby powstanie modelarstwa kolejowego w ogóle było liczone od dnia w którym ktoś ogłosił "oto jest model w rozmiarze 0" a fakt, że modele na tor z grubsza 45 mm odwzorowane mniej więcej w 1:32 były produkowane przez jakąś inna firmę zanim szanowny pan Maerklin nadał im taką nazwę zupełnie się nie liczy.
Tymczasem widać że zerówkę zaczęto produkować później niż jedynkę i po modelach jeszcze wiekszych.
Gdyby pan Teodor wiedział, że 120 lat później będą produkowane modele na trzymilimetrowy tor z co najmniej połową tuzina skal pośrednich to nadałby piątce numer XII, zeby mieć choć jedną liczbę zapasu poniżej T.
 
OP
OP
S

Spur 2

Gość
#13
Tymczasem widać że zerówkę zaczęto produkować później niż jedynkę i po modelach jeszcze wiekszych.
Błędne myślenie i niczym nie poparte.

Wygląda też na to, że nie ma żadnych jednoznacznych stwierdzeń, co było pierwsze. Chociażby w tym linku jest fragment teksu mówiący jeszcze coś innego, a mianowicie że na pierwszej publicznej wystawie w 1892 roku Märklin przedstawił jednak cały typoszereg skal od 0-VII, więc aż 8.
Więc można zakończyć powoli tę dyskusję tym, że trzeba by wybrać się do archiwów muzeum w Lipsku i poszperać. A tymczasem wracajmy do modelarstwa i pokazujmy makiety i modele.
http://www.eisenbahnfreunde-grosspoesna.de/index.php?id=213
"Im August 1888 wurde die Folgefirma „Gebrüder Märklin“ gegründet und im Handels- register als Spiel- und Metallwarengeschäft eingetragen. 1891 begann die fabrikmäßige Produktion von Eisenbahn- und Spielwaren. Während der Messe in Leipzig informierte Märklin die Öffentlichkeit über seine neue Spurweitenordnung, die Normierung der großen Spurweiten von 0 bis VIII. Diese Einteilung wurde in Folge von allen anderen Fabrikanten in aller Welt übernommen."
 

hugwa

Moderator
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
388 26 4
#14
Zgadza się, z tym, że pośrednich skal jest chyba więcej, niż tuzin.;)
Może i tak, liczyłem te które sie przyjęły i były produkowane 'przemysłowo'.
Błędne myślenie i niczym nie poparte.
Ten Lok byl w Skali 1 ale Märklin go nie zaprojektowal, to byla Lokomotywa Firmy "Lutz" przejetej przez Märklina. 1 byla przed 0 - so what ?
Im Jahr 1892 stellte die Firma Märklin auf der Leipziger Messe erstmals eine kleine V V Variante der großen Spur 2 und 1 - Bahnen vor, die dann Spur 0 genannt wurde.
Zaiste...
 
OP
OP
S

Spur 2

Gość
#15
a w tym artykule jasno jest powiedziane, że Teodor Märklin stworzył pociąg na kluczyk (nie jest podana skala), ale za to jest podane co innego, że 1895 roku wprowadził skalę 1 o rozstawie torów 45 mm.
I bądź tu mądry. Proponuję aby dalsze komentarze były wyłącznie w oparciu o materiały, gdyż inaczej dyskusja będzie mieleniem siana osób (hugwa) nazbyt emocjonalnie podchodzących do tematyki skali 0.

http://www.sammeln-sammler.de/blechspielzeug/maerklin-cie-gebr/
"Leipziger Frühjahrsmesse im Jahre 1891 bereits eine Eisenbahn mit Uhrwerk sowie den dazugehörigen Gleisanlagen. Hier war Märklin Pionier und Vorreiter. Die Gleisanlage hatte die Form einer Acht.
Im Jahre 1895 führte Märklin mit Dampf und Elektrizität betriebene Eisenbahnen der heute gesuchten Spur 1 ein. Der Innenabstand zwischen den Gleiskörpern betrug 45 mm.

Wydaje się najlepszym rozwiązaniem zapytać się firmę Märklin lub niemieckich specjalistów, co być może uczynię, a nie jałowa dyskusja z Panem hugwa.
 
Ostatnio modyfikowane przez moderatora:

Marqus

Moderator Poznańskiego Klubu Modelarzy Kolejowych
PKMK
Reakcje
513 8 0
#16
"These first Marklin models were made in three gauges (called 1, 2 and 3, logically enough). Painted and soldered tinplate was the main material, and clockwork the driving power. And they were crude! But the range was clearly a great success. So Marklin expanded and improved its range, after a few years adding a fourth, small gauge (O)."

Źródło tu podają, że skala 0 była później
 
OP
OP
S

Spur 2

Gość
#17
Jak widać różne źródła podają różne informacje, więc zapytamy firmę Märklin o ten szczególny okres 1891-1895.
 

Gethvar

Znany użytkownik
Reakcje
229 4 0
#19
A wniosek z dyskusji jest taki iż owa (jedyna słuszna) skala ani najstarszą nie jest ani najdoskonalszą i najwspanialszą, generalnie nie rozumiem całej istoty dyskusji na temat tego co było pierwsze (i może zatem lepsze?), najważniejsze jest moim skromnym zdaniem hobby, że człowiek kocha koleje i kolejki elektryczne, ma na tym punkcie bzika, a skala to rzecz drugorzędna, bo każda skala jest tak samo pasjonująca i dla każdego, kto daną skalę zbiera jest ona tą najlepszą, natomiast na siłę dowodzenie o wyższości jednej nad drugą wydaje się jakąś formą dziwactwa... Popularyzujcie się zatem pięknie prezentując cudowne modele a niekoniecznie mając resztę kolejkarskiej gawiedzi za plebejuszy...
 
OP
OP
S

Spur 2

Gość
#20
A wniosek z dyskusji jest taki iż owa (jedyna słuszna) skala ani najstarszą nie jest ani najdoskonalszą i najwspanialszą, …..., natomiast na siłę dowodzenie o wyższości jednej nad drugą wydaje się jakąś formą dziwactwa...
Nikt tutaj nie pisze cyt."iż owa (jedyna słuszna) skala ani najstarszą nie jest ani najdoskonalszą i najwspanialszą", a jedynie trwa dyskusja o tym, co Tedor Märklin budował pomiedzy 1893 a 1984 rokiem i jakie skale pokazał na targach w Lipsku ?

Jeśli wierzyć stronie źródłowej to na początku było 0...!!!
źródło : http://tischbahn.de/2013/11/01/steinalt-maerklin-lutz-uhrwerkbahn-spur-0-um-1900/

cytaty (1-5) :

1. Die hier gezeigte Spur 0 Anlage besteht (mit Ausnahme des Prellbocks) aus Teilen aus der Zeit von 1890 bis 1910. Mit den für Spur 0 sehr kompakten Abmessungen braucht sich die Anlage auch im Vergleich zur Spur 00 nicht zu verstecken. Eine echte Tischbahn also die es sicher Wert ist hier vorgestellt zu werden.

2. Die beiden markanten Uhrwerk-Loks und die Wagen sind von etwa 1893, das Wärterhäuschen (Lutz) vor 1891, Drehscheibe und Bahnübergang (beide mit Uhrwerkantrieb!) ca. 1900 und das Stellwerk um 1910.

3. Die Loks tragen die Artieklnummern 1020 und 1020B (mit Bremse), die Wagen 1805 Personenwagen, 1803 Gepäckwagen, Vorläufer von 1816 offener Güterwagen von 1893, Güterschuppen 1045/0, Drehscheibe 2132/0,Bahnübergang 2173 und Stellwerk mit Bremsauslösung 2139/0. Für das Lutz-Wärterhäuschen gab es nach aktuellem Wissen keine Bestellnummer.

4. Platzbedarf ungefähr 64 x 100cm, weniger als eine entsprechende Märklin 00/H0-Anlage.

5.Die Loks sind von etwa 1893, die uhrwerkbetriebene Drehscheibe und der Bahnübergang ebenfalls mit Uhrwerk stammen von etwa 1900, das Wärterhäuschen ist vor 1891 einzuordnen und das Stellwerk zum Auslösen der Bremsfunktion (nur bei der vorderen Lok vorhanden) ist etwa aus dem Jahr 1910.


Z opisu jasno wynika :
- makieta zawiera rzeczy zbudowane pomiędzy 1890-1910 rokiem
- jest w skali 0 i zajmuje wielkość 64 x 100 cm
- lokomotywa nakręcana kluczykiem i wagony są z 1893 roku zrobione przez Lutza
- budynek dróżnika (Lutz) z 1891roku
- obrotnica i przejazd (obie budowle nakręcane na kluczyk !) ok. 1900 rok
- nastawnia 1910 rok.

Zdjęcie oryginału, tabor Lutza z 1893 roku w skali 0 :
100_7569.jpg


Myślę, że powyższy mój wpis rozwiewa już wszelkie wątpliwości i czas zakończyć ten wątek jednoznacznym w/w stwierdzeniem. Chyba że obalimy te zdjęcia i stwierdzimy, że na nich jest skala 1 czy 2. Wówczas należy zdobyć stanowisko chociażby autora przywołanego źródła Gerta Hirschmanna i udowodnienie że się myli.
Spur 2
 
Ostatnio modyfikowane przez moderatora: