• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Ciekawe lokomotywy jeżdżące po polskich torach.

Maciek Wójcik

Znany użytkownik
Reakcje
1.182 135 15
#1
Część.
Jak pisze w temacie - wątek ten jest poświęcony ciekawym lokomotywom jeżdżącym po polskich torach.
Pewnie niektóre osoby czytające sam wstęp napiszą " W jakim sensie ?" Odpowiadam: by się czegoś dowiedzieć, bo Wikipedia to nie jedyne źródło wiedzy ;)
Dobra, nie będę pisał o bzdurach i oddalał się od tematu.
Zacznę lokomotywą EM10.

Jest niezwykle ciekawym skutkiem szerokiego programu elektryfikacji, gdyż jest jedynym polskim elektrowozem przeznaczonym do pracy manewrowej, prowadzenia lekkich składów pasażerskich i towarowych oraz pracy na górkach rozrządowych o układzie osi Bo'Bo'. Zatwierdzenie konstrukcji tej lokomotywy (typ 405E) nastąpiło w 1989 r., a produkcja czterech egzemplarzy - w latach 1990-91 w zakładach HCP. Elektrowóz ten stanowił efekt koncepcji wprowadzenia rozruchu impulsowego w miejsce oporowego. Koncepcja ta pierwotnie dotyczyła EP09 (typ 104E), ale z braku funduszy zdecydowano się na budowę mniejszej jednostki przeznaczonej głównie do pracy manewrowej.
EM10 stanowiła jedną z najnowocześniejszych konstrukcji swej epoki. Wyróżnia ją świetne warunki pracy maszynisty (dysponuje bowiem on 2 pulpitami sterowniczymi odmiennymi dla każdego kierunku jazdy). Została dostosowana do trakcji ukrotnionej (maksymalnie 2 lokomotywy) oraz prowadzenia pociągów pasażerskich (sprzęg ogrzewania elektrycznego 3kV). Wszystkie jednostki stacjonowały i stacjonują w Poznaniu-Franowo. Zostały zmodernizowane w 2004r. prze ZNLE Gliwice.

Pzdr.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Koleje w Polsce 14
Koleje w Polsce 3
Koleje w Polsce 330
Koleje w Polsce 1
Koleje w Polsce 3

Podobne wątki