• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Model fabryczny Ciekawe konstrukcje wagonów (skala 0)

Konrad 0

Moderator Skala 0 (1:43.5)
Zespół forum
Reakcje
315 0 0
#1
Na ebay'u pojawiły się ciekawe konstrukcje wagonów. Szczcególnie ciekwy jestem, po co były aż dwie takie wielkie budki przy tej cysternie i do czego była przeznaczona ?

$_57.JPG

$_57-1.JPG $_57-2.JPG $_57-3.JPG $_57-4.JPG
 
Ostatnio edytowane:

Jan Bednarczyk

Znany użytkownik
Reakcje
1.653 14 6
#2
Cysterna, posiada kołpakt na górze,ale żadnej drabinki aby tam wejść.Rura spustowa z boku i i odcinki rur na boku wagonu sugerują możliwość przesyłu zawartości cysterny na pewną odległość. Co do budek też jestem ciekawy ich przeznaczenia. Co do drugiego zdjęcia to bardzo dziwny rodzaj wagonu, może był stosowany w zakładzie produkcyjnym, np. w hucie tak jak i pozostałe.
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.964 67 3
#3
Ta cysterna z duzymi budkami to najprawdopodobniej wagon asenizacyjny. Coś podobnego tylko że 2 osiowe z jedną budka istniało w Gliwicach jeszcze kilkanaście lat temu i współpracowało z jeszcze jedną cysterna już zwykłego typu. Eksploatacja takiego wagonu była mozliwa w połaczeniu z parowozem bo w budce znajdowała sie parowa pompa chyba specjalnie do tego celu dostosowana parowozowa spręzarka , która jak mi sie wydaje mogła pracować raz jako pompa prózniowa do wytwazania podciśnienia w zbiorniku cysterny. Prawdopodobnie po napełnieniu zbiornika odessanymi nieczystościami mozna było zmienić prace pompy na tryb sprezarki i opróznić zawartosć zbiornika do doczepionej cysterny, lub do kanalizacji ściekowej. Od kiedy pamietam ten zestaw asenizacyjny nie był w użytku już w latach 70-tych i "stacjonował" w krzakach za wolnymi torami w Gliwicach. W latach 90-tych kiedy w tym miejscu zaczeto budować garaze wagony przetoczono na żeberko wyciagowe z wagonowni gdzie poszczególne czesci ulegały stopniowej "prywatyzacji" i ostatecznie tam zostały pociete na złom.
Ten ostatni niski wagon samowyładowczy to cos takiego robi Piko w skali H0 mozna poczytać katalogi i nieco wiecej o nim sie dowiedzieć.
Ten "bramowy" wagon to wyglada na jakiś prototyp lub tabor technologiczny dostosowany do przeładunku na inny środek transportu na przykład samochód. Pozostałe wygladają na wagony samowyładowcze róznych typów i pojemności. Ten wagon z niskimi burtami wyglada na "starożytny" dumpcar.
 

Krzysztof Koj

Znany użytkownik
Reakcje
637 3 1
#4
Ta cysterna z duzymi budkami to najprawdopodobniej wagon asenizacyjny.
To prawda, to jest właśnie wagon do wywozu fekaliów. Myślę nawet, że dokładnie takie same wagony znalazły się w posiadaniu PKP po II WŚ, ale nie mam niestety żadnych (konkretnych) danych do prawdziwego oznakowania takiego wagonu PKP i w związku z tym, odradziłem Konradowi jego zakup...

Ten "bramowy" wagon to wyglada na jakiś prototyp lub tabor technologiczny dostosowany do przeładunku na inny środek transportu na przykład samochód (...)
Zgadza się. Jest to niemiecki wagon Otmm 59, zaprojektowany i zbudowany tylko w jednym egzemplarzu przez zakłady Talbot w Aachen, w roku 1958.
I rzeczywiście wagon ten, określany w Niemczech potocznie jako "Brückenwagen", był przystosowany do bezpośredniego rozładunku na samochody ciężarowe, które mogły wjechać (skrzynią ładunkową) pod wagon.
 
Ostatnio edytowane:

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.964 67 3
#5
Jeszcze jedno nie dawało mi spokoju. Ten wagon samowyładowczy typu Mainz na ostatnim zdjeciu powinien mieć inne zawieszenie, które było dość nietypowe i resor piórowy był pod łozyskiem osiowym (maźnicą). Swoją droga to jestem ciekawy czy takze taki wagon tego typu znalazł sie na sieci PKP. Z tego co wiem to raczej te wagony eksploatowano na ograniczonym obszarze i tez nie wyprodukowano ich zbyt wiele.
Co do Otmm 59 to tylko moge przypuszczac ze nie był zbyt długo eksploatowany jak niektóre inne prototypy, które miały swoich eksploatacyjnych odpowiedników. Tutaj konstrukcja i sposób przeładunku nie miał kontynuacji w innych typach wagonów. W zasadzie to na wieksza skalę wagony dostosowane do bezpośredniego przeładunku na samochód skonstruowano jako wywrotki (koleby) najczesciej pieciosekcyjne Ommi 51/F-z, Fs-z 120 (bardzo duża liczba wyprodukowanych wagonów) jak tez trzysekcyjne Ommi 65/F-uz 121, których nie wyprodukowano zbyt wiele i dość wczesnie zakończono ich eksploatację na DB.
Co do wagonu asenizacyjnego to chyba pozostaje tylko stworzenie fikcyjnego oznaczenia być moze wzorowanego na wagonie z Gliwic i w oparciu o dane techniczne trzyosiowego oryginału. Nie jest to rozwiazanie w pełni zadowalajace ale chyba na razie nie ma innej rady.
 
Ostatnio edytowane: