(Ten artykuł jest częścią cyklu o kolejach wąskotorowych okolic Strzelina).
Buraczana kolej wąskotorowa. Kondratowice - Brochocinek / Edwardów
W tym odcinku cyklu wędrówek po wąskotorówkach okolic Strzelina przejdziemy się drogami wśród pól, które obsadzone burakami cukrowymi dawały surowiec cukrowni w Kondratowicach. Wychodzimy zatem z Kondratowic drogą w kierunku północno-wschodnim (na Edwardów i Brochocinek). Jest to punkt 1 na poniższej mapie.
Biegnący wzdłuż drogi tor, wychodząc z Kondratowic przechodził w tym miejscu na jej północną stronę.
Patrząc na Kondratowice, wygląda to następująco (biała tablica drogowa to granica miejscowości):
Z obu stron kilometrowego odcinka stoją znaki o takiej treści:
Idziemy w kierunku widocznej na końcu drogi kępy drzew. Docieramy tam po kilkunastu minutach i znajdujemy pierwszy w tym rejonie ślad po torze (punkt 2 na mapie).
Droga w lewo prowadzi do Brochocinka i dzięki temu, że nie jest jeszcze zaasfaltowana, widzimy ją w oryginalnym stanie. Droga na wprost prowadzi do Edwardowa i została kilkanaście lat temu wyasfaltowana.
W tym miejscu znajdował się rozjazd. Kolejne zdjęcia pokazują przebieg torów.
Wybieramy kamienną, poniemiecką drogę do Brochocinka, której tor towarzyszył po lewej (zachodniej) stronie.
Po przejściu niecałe półtora kilometra docieramy do odbijającej w prawo (na wschód) polnej drogi do Edwardowa (punkt 3 na mapie), gdzie dokonujemy jeszcze ciekawszego odkrycia. W tym miejscu znajdował się trójkąt torowy i do dziś istnieje po nim ślad.
Niestety, droga na Edwardów jest polna, więc po torze, biegnącym po jej lewej (północnej) stronie, nie ma ani śladu.
Na razie zostawiamy tę odnogę kolei i idziemy na północ, do Brochocinka. Po kilku minutach przekraczamy przepust bezimiennego cieku (widok na wschód)
i zaraz za nim znajdujemy kolejny ślad po torze. Tutaj, po naszej lewej ręce (po zachodniej stronie drogi) znajdowała się cegielnia.
Stała ona w tym miejscu. Podczas kolejnych odwiedzin postaram się sprawdzić zarośla, czy nie ma jakichś jej pozostałości.
Buraczana kolej wąskotorowa. Kondratowice - Brochocinek / Edwardów
W tym odcinku cyklu wędrówek po wąskotorówkach okolic Strzelina przejdziemy się drogami wśród pól, które obsadzone burakami cukrowymi dawały surowiec cukrowni w Kondratowicach. Wychodzimy zatem z Kondratowic drogą w kierunku północno-wschodnim (na Edwardów i Brochocinek). Jest to punkt 1 na poniższej mapie.
Biegnący wzdłuż drogi tor, wychodząc z Kondratowic przechodził w tym miejscu na jej północną stronę.
Patrząc na Kondratowice, wygląda to następująco (biała tablica drogowa to granica miejscowości):
Z obu stron kilometrowego odcinka stoją znaki o takiej treści:
Idziemy w kierunku widocznej na końcu drogi kępy drzew. Docieramy tam po kilkunastu minutach i znajdujemy pierwszy w tym rejonie ślad po torze (punkt 2 na mapie).
Droga w lewo prowadzi do Brochocinka i dzięki temu, że nie jest jeszcze zaasfaltowana, widzimy ją w oryginalnym stanie. Droga na wprost prowadzi do Edwardowa i została kilkanaście lat temu wyasfaltowana.
W tym miejscu znajdował się rozjazd. Kolejne zdjęcia pokazują przebieg torów.
Wybieramy kamienną, poniemiecką drogę do Brochocinka, której tor towarzyszył po lewej (zachodniej) stronie.
Po przejściu niecałe półtora kilometra docieramy do odbijającej w prawo (na wschód) polnej drogi do Edwardowa (punkt 3 na mapie), gdzie dokonujemy jeszcze ciekawszego odkrycia. W tym miejscu znajdował się trójkąt torowy i do dziś istnieje po nim ślad.
Niestety, droga na Edwardów jest polna, więc po torze, biegnącym po jej lewej (północnej) stronie, nie ma ani śladu.
Na razie zostawiamy tę odnogę kolei i idziemy na północ, do Brochocinka. Po kilku minutach przekraczamy przepust bezimiennego cieku (widok na wschód)
i zaraz za nim znajdujemy kolejny ślad po torze. Tutaj, po naszej lewej ręce (po zachodniej stronie drogi) znajdowała się cegielnia.
Stała ona w tym miejscu. Podczas kolejnych odwiedzin postaram się sprawdzić zarośla, czy nie ma jakichś jej pozostałości.
- 4
- 3
- 2
- Pokaż wszystkie