Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Jak ten czas płynie, od ostatniego wpisu minęło 5 lat. Dzisiaj przedstawiam zdjęcie tego zestawu w plenerze na modułach które są jeszcze w stanie surowym, tak dla przymiarki. Dla zobrazowania długości zestawu z jednej strony wagon cysterna dwuosiowa, z drugiej wagon G10.
Gabaryt wieloosiowy od Kibri R3 pokonuje bez problemu, próbowałem na R2 jednak bez rozprzegniecia wózków nie wpisze się. Poza tym na R2 kosi ostro łuk. Na rozjazdach Tilliga EW5 wygląda też dobrze.
Edit. Sorki myślałem że o H0 chodzi. Wpis zostawię, może komuś się przyda.
Tu są dwa zagadnienia: pierwsze to możliwości samego wagonu, związane z konstrukcją wózków i przegubów między członami wagonu - na ten temat może wypowiedzieć się tylko konstruktor wagonu (modelu). Drugą sprawą jest skrajnia: nawet, jeżeli wagon może przejeżdżać przez dość ciasne łuki (o małym promieniu), to środkowa część z ładunkiem będzie mocno wychodzić poza skrajnię do wewnątrz łuku - tu wszystko zależy od otoczenia toru i dlatego przy planowaniu takiego przejazdu w rzeczywistości tak ważne jest wcześniejsze sprawdzenie i przygotowanie trasy przejazdu. Z tych powodów odpowiedź na powyższe pytanie nie może być jednoznaczna i uniwersalna.
Kolega Andrzej w swoim wpisie bardzo dobrze ujął to zagadnienie. Sam model tego zestawu który zaprezentowałem powyżej przejedzie przez wszystkie łuki, tylko jego długość powoduje że sam ładunek na zakrętach będzie bardzo wychylony poza oś toru czyli skrajnię. Dlatego w prawdziwych zestawach one nie pokonują tras z bardzo dużymi promieniami łuków oraz wagony te mają możliwość przesuwu bocznego ładunku o 250 mm w każdą stronę aby móc niwelować to wychylenie oraz mają również możliwość podniesienia ładunku do góry aby móc przejechać np. przez stację obok peronu.
Wartu tu wspomniec że są wytyczone trasy które są przystosowane do "skrajni" taka trasa np jest z Wrocławia przez Olsnice, Krotoszyn, Jarocin, Gniezno, Nakło n/Notecią, Chojnice, Kościerzynę do Gdyni. Nawet podczas modernizacji w Karwinach wybudowano taka oto ciekawostkę.
Kolega Pantograf pokazał model firmy Kibri z zestawem transportu generatora energetycznego, ja wstawiam filmik z takim zestawem który przybył do elektrowni Opole.