• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Manufaktura Budowa SP47

Michał Lok

Znany użytkownik
Reakcje
892 2 0
#1
Na warsztacie powoli kończę składać SP47 z blaszek firmy Ostbahn Modele Kolejowe. Wózki z SU46 znanej chińsko/niemieckiej firmy.
Bardzo ciekawa malatura jak na te lata. Szkoda, że 1977 roku plany budowy SP47 zostały zarzucone. Przyczyna była podobna co w przypadku SU46 - ZSRR.
Dziś dwa zdjęcia, więcej jak skończę.
Pozdrawiam
 

Załączniki

Reakcje
440 294 188
#5
Na warsztacie powoli kończę składać SP47 z blaszek firmy Ostbahn Modele Kolejowe. Wózki z SU46 znanej chińsko/niemieckiej firmy.
Bardzo ciekawa malatura jak na te lata. Szkoda, że 1977 roku plany budowy SP47 zostały zarzucone. Przyczyna była podobna co w przypadku SU46 - ZSRR.
Dziś dwa zdjęcia, więcej jak skończę.
Pozdrawiam
Piekny model bedzie
 

SP47-001

Aktywny użytkownik
Reakcje
248 12 4
#7
Na warsztacie powoli kończę składać SP47 z blaszek firmy Ostbahn Modele Kolejowe. Wózki z SU46 znanej chińsko/niemieckiej firmy.
Bardzo ciekawa malatura jak na te lata. Szkoda, że 1977 roku plany budowy SP47 zostały zarzucone. Przyczyna była podobna co w przypadku SU46 - ZSRR.
Dziś dwa zdjęcia, więcej jak skończę.
Pozdrawiam
Elegancko. Kibicuję. :)
 

Pawelec PKP

Znany użytkownik
Reakcje
1.334 94 9
#8
O mamuńciu :love: Też chciałem kiedyś zbudować SP47 z blaszek Ostbahna
Mam nadzieje, że pokażesz krok po kroku jak lutowałeś 302D HCP

Piękna i pozdrawiam
 

Kamilb

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.440 39 7
#9
ale zssr sie poczuło zagrozone ze polski przemysł jest w stanie wyprodukować takie loki jak SP47 i dlatego zarzucono pomysł budowy dalszych sp47 i uraczono nas pod przymusem zakupem st44
Legendy jak to wielki brat blokował rozwój genialnych polskich konstrukcji kolejowych, motoryzacyjnych itd....
Zaniechano z innych powodów, tak w telegraficznym skrócie:
Przyczyny nietechnologiczne:
- postępująca elektryfikacja,
- kryzys paliwowy (miały iść na eksport),
- finanse (gospodarka miała już zadyszkę, a produkcja seryjna wymaga znacznie większych inwestycji niż budowa prototypu - np Nysę 325 po ponad 20 latach uruchomieno seryjnie jako Lublin)

Przyczyny technologiczne:
- problemy z parametrami prądnicy
- brak hamowania elektrodynamicznego, przez co ograniczono prędkość maksymalną, która miała być wartością dodaną)
- najważniejsze: problemy z silnikiem (głównie wał korbowy - błędu projektowe i brak możliwości wykonania).

SP47 była dedykowana do innych zastosowań niż st44 - ale szybkie pociągi ekspresowe zaczęły prowadzić elektrowozy, a eksport nie miał racji bytu (poza tym, że projekt nie nadawał się do wdrożenia do produkcji).
 
OP
OP
M

Michał Lok

Znany użytkownik
Reakcje
892 2 0
#10
Legendy jak to wielki brat blokował rozwój genialnych polskich konstrukcji kolejowych, motoryzacyjnych itd....
Jakie legendy to fakty. Kolega chyba nie pamięta minionych czasów i ma prawo pewnie z racji wieku ale tak pewna teza i
używanie tak lekceważących stwierdzeń o tak zwanych „ genialnych polskich konstrukcjach”, ukazuje tylko kompletny brak wiedzy o tamtych czasach i zakompleksienie.
Dla przypomnienia np.: lokomotywa Pm36 – polska konstrukcja z roku 1937 wybudowana w RP,
lokomotywa SP47- polska konstrukcja z roku 1975 wybudowana PRL.
Dalej nie rozwijam wątku, szkoda czasu. Dodam tylko, że za to malowanie, nietypowe jak na ten czasy tej lokomotywy, polscy inżynierowie dostali po " łapkach" od kolegów z "nadzoru"
Pozdrawiam
 

Kamilb

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.440 39 7
#12
żywanie tak lekceważących stwierdzeń
Nie lekceważące, nie w tym kontekście. Po prostu walczę z ogólną opinią, że jak coś się nie udało, to wina ZSRR. Oczywiście, jest wina - ale tu raczej w Katyniu i innych masowych mordach, przez co po wojnie powszechnie wystąpił brak kadr.
Pm36 - tak, oczywiście (ale to dwudziestolecie). SP47 - polska konstrukcja, choć jednak licencyjna. Co do barw - były propagandowe, podobnie jak w ET41-100.
Przez prostą analogię - Czesi budowali lokomotywy (gł. rozwijali elektryczne), a spalinowe towarowe - Rumuni.

No niby tak, ale nawet dzisiaj brakuje lokomotyw spalinowych a tym bardziej do prowadzenia szybkich pociągów osobowych, więc argument jakoś się nie broni.
Czy do ekspresów na magistralach brak? Obecne zaniedbania i brak lokomotyw spalinowych ma zupełnie inne źródło, niż brak wdrożenia w latach '70.
 

teigrekty2

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
4.674 112 11
#13
Legendy jak to wielki brat blokował rozwój genialnych polskich konstrukcji kolejowych, motoryzacyjnych itd....
Zaniechano z innych powodów, tak w telegraficznym skrócie:
Przyczyny nietechnologiczne:
- postępująca elektryfikacja,
- kryzys paliwowy (miały iść na eksport)
Kryzys paliwowy nie miał nic z tym wspólnego, Rosjanie ten spowodowali pod koniec siedemdziesięciolecia. Ich paliwożerne Gagariny musiały być odstawiane i parowozy przejmowały wiele zadań na początku lat 80-tych.
 

teigrekty2

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
4.674 112 11
#15
Rozpoczął się przed 75 na zachodzie, gdzie widziano eksport SP47 w celu zdobycia dewiz.
Tak ten zachodni kryzys paliwowy rozpoczął się na zachodzie. Ale ropę wtedy mieliśmy z ZSRR. I plany SP47 nic wspólnego z tym nie miały. Te "legendy" jak to Opisałeś są jak najbardziej na rzeczy. Takie czasy były i koniec. Pierwszy powojenny "polski" samochód też od Rosjan "łaskawie" dostaliśmy. A jak niszczono przedsiębiorców i tych którzy odważyli się kombinować na własną rękę to mało kto wie. Trochę takich osobistych historyjek przeczytałem.
 

KoVaL

Znany użytkownik
Reakcje
3.005 57 5
#16
Opowiem wam taką historię ; podczas targów Hobby przeprowadziłem dużo rozmów o historii polskiej motoryzacji i kolejnictwa. Podczas jednych z pierwszych imprez 2004-2007 ,podszedł do mnie starszy pan pracujący w HCP na stanowisku inżyniera w dziale produkcji lokomotyw. Opowiadał o przygotowaniu serii lokomotyw spalinowych dla PKP opowiadał jakim wybiegiem była konstrukcja SP47 ,ponieważ ZSSR roiło sobie prawo do produkcji lokomotyw spalinowych dużej mocy ,w domyśle ST44 która miała być lokomotywą wojenną w III WŚ. Wybieg polegał na tym ,że zamiast ST47 zrobiono ,lokomotywę niby pasażerską ,która miała być bazą do testów ,prób itp. Niestety wybieg się nie udał , wystosowano ze wschodu notę protestacyjną ,że takie loki to domena sowietów ,projekt zawieszono ,próbowano go wskrzesić na początku lat 80-tych niestety bez powodzenia. Co do użytych silników taka ciekawostka , HCP prowadziło rozmowy z Sulzerem rozmowy nad skonstruowaniem silników do lokomotyw serii 300 ,niestety Sulzer nie miał silnika o takich parametrach ,a w między czasie jakiś minister kupił licencję od Fiata. Gdyby silnik był Sulzera zapewne byłby lepszy. Jeszcze jedna ciekawa sprawa lokomotywy miały być konstruowane wg. klucza, mianowicie miały zastępować poszczególne serie parowozów ,czyli do lekkich składów osobowych ,ciężkich ,pospiesznych i towarowych. Miałem kiedyś broszurę wewnątrz zakładową gazetkę z HCP gdzie były opisane wszystkie potencjalne lokomotywy z serii 300 i co było : lok. Bo Bo do lekkich pociągów pasażerskich o mocy do 1400KM (Za Ol49 i Ok1),lokomotywa Co Co o mocy ok. 1800KM do pociągów cięższych (SP45), lokomotywa do pociągów pospiesznych /ekspresowych (SU46), oraz lokomotywa towarowa o układzie osi Co Co mocy powyżej 2500KM -za popularne Ty. SP47 to wypadkowa możliwości i kreatywności ówczesnych inżynierów i możliwości PRL-owskich zapędów ,tyle w temacie wiem ,że autorzy książki o lokomotywach spalinowych HCP nie zamieścili tych wiadomości. Dobranoc , w takiej formie jeszcze nikomu o tym nie opowiadałem.
 
K

KNG

Gość
#17
polska konstrukcja z roku 1937
Zważywszy, że parowóz był konstrukcją rozwijaną od ponad 100 lat więc poprawne skonstruowanie parowozu nie było jakimś wybitnym wydarzeniem. W tym czasie Węgrzy (przy pomocy Niemców) i Czesi (przy pomocy Anglików) konstruowali z powodzeniem lokomotywy elektryczne co u nas miało miejsce jakieś 30 lat później.
Zresztą w II RP raczej produkowano głównie parowozy skonstruowane za granicą choć oczywiście przy udziale inżynierów polskich, którzy musieli się trochę podszkolić żeby następne parowozy konstruować już samodzielnie. I tak, jeżeli przyjąć, że pierwszym parowozem skonstruowanym w całości w Polsce był OKl27 to owych parowozów (Okl27, Pu29, Pt31, Okz32, Pm36 i Ty37) wyprodukowano około 275 szt. czyli 25% wszystkich parowozów wyprodukowanych w latach 1921/24 - 39.
tyle w temacie wiem ,że autorzy książki o lokomotywach spalinowych HCP nie zamieścili tych wiadomości.
Ponieważ autorzy owej książki są poważnymi ludźmi i nie zajmują się plotkami.

Bądźcie zdrowi.

Jarek
 

Pawelec PKP

Znany użytkownik
Reakcje
1.334 94 9
#19
Na warsztacie powoli kończę składać SP47 z blaszek firmy Ostbahn Modele Kolejowe. Wózki z SU46 znanej chińsko/niemieckiej firmy.
Bardzo ciekawa malatura jak na te lata. Szkoda, że 1977 roku plany budowy SP47 zostały zarzucone. Przyczyna była podobna co w przypadku SU46 - ZSRR.
Dziś dwa zdjęcia, więcej jak skończę.
Pozdrawiam
Trudno się takie coś lutuje :eek:? Jestem zainteresowany dokumentacją fotograficzną budowy :love:
 

Podobne wątki