• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Budka hamulcowa

Krzychu 126

Aktywny użytkownik
Reakcje
1 0 0
#1
Dajmy na to że ktoś posiada skład 2-osiowych węglarek typu Wddo.
Czy jest jakiś przepis który mówi coś na temat ile węglarek z budką hamulcową(Wddoh) ma pojawić się w takim składzie??
A jeżeli maja się pojawić to muszą być jakoś rozmieszczone??
 
P

Paweł Piotr

Gość
#2
Budka hamulcowa to relikt przeszłości, gdy istniały i kursowały w pociągach wagony nie posiadające hamulca zespolonego, i wówczas przepisy określały, jak należało rozmieszczać wagony z hamulcem (w jednej grupie nie powinno być więcej niż 5 wagonów bez hamulca, tylko z przewodami; konduktorowi końcowemu wyznaczano ostatni wagon z budką hamulcową, który musiał się znajdować nie dalej, jak 12 ostatnich osi pociągu; ostatni wagon pociągu lub części pociągu na hamulcach ręcznych powinien mieć czynny hamulec ręczny).
Obecnie wszystkie eksploatowane wagony muszą posiadać hamulec zespolony (wyjątkowe sytuacje włączania do składu pociągu wagonów z nieczynnym hamulcem zespolonym określają przepisu Ir-1 (R-1) paragraf 17), więc nie ma obecnie znaczenia sposób rozmieszczania w składzie pociągu wagonów z budką hamulcową.
Pozdrawiam
 
OP
OP
K

Krzychu 126

Aktywny użytkownik
Reakcje
1 0 0
#3
Dzięki za odpowiedź,wiem że teraz nie ma już w użyciu wagonów z budką ham.
Informacje te bardziej przydałyby się gdyby ktoś chciał odwzorować taki poprawny pod wzgl. przepisów skład
 
OP
OP
K

Krzychu 126

Aktywny użytkownik
Reakcje
1 0 0
#4
witam
Poszukałem trochę w internecie i znalazłem jeszcze jeden wagon - Wdd.
ze schematu wygląda jak Wddo bez hamulców(jeżeli to nieprawda proszę o korektę)
wobec tego pytanie czy składy wagonów trzeciej epoki składały się z wagonów Wddoh i Wdd czy Wddoh i Wddo??
 

M.Smoczkiewicz

Użytkownik
KKMK
Reakcje
0 0 0
#5
Wddoh - hamulec zespolony i ręczny
Wddo - hamulec zespolony
Wdd - bez hamulca - te były pozostałością przedwojennego zasobu wagonów pozbawionych hamulców, niewielka ilość była zbudowana po wojnie w zakładach Ostrowieckich. Pozdrawiam - Marek
A z dzieciństwa pamiętam, jak parowóz ciągnący (a raczej hamujący) skład węglarek z węglem z kopalni Siersza przed semaforem wjazdowym do stacji Trzebinia dawał sygnały gwizdawką do konduktora hamulcowego na końcu składu, by hamował lub odhamowywał skład, w którym były wagony starej konstrukcji. Często były tam dwie węglarki zwrócone budkami do siebie, a człowiek ten w trakcie jazdy przeskakiwał jak akrobata z wagonu na wagon i kręcił korbą hamulca jak szalony. Ech.......
 
OP
OP
K

Krzychu 126

Aktywny użytkownik
Reakcje
1 0 0
#6
Czyli dobrze rozumiem że w były składy Wddoh+Wdd gdzie hamowały Wddoh i były składy samych Wddo gdzie maszynista hamował z lokomotywy???
 

404W

Znany użytkownik
Reakcje
519 21 0
#7
Litera "o" została wprowadzona wraz z innymi nowymi literami około 1950. I oznaczała wagon z otwieranymi ścianami czołowymi w wypadku węglarek, czy wagonów krytych. Natomiast w przypadku wagonów specjalnych serii S oznaczała wagon przystosowany do przewozu owoców.
Seria Wdd istniała tylko do tej zmiany, po czy takie węglarki otrzymały oznaczenia Wddo lub Wddn.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Koleje w Polsce 21

Podobne wątki