Budka hamulcowa to relikt przeszłości, gdy istniały i kursowały w pociągach wagony nie posiadające hamulca zespolonego, i wówczas przepisy określały, jak należało rozmieszczać wagony z hamulcem (w jednej grupie nie powinno być więcej niż 5 wagonów bez hamulca, tylko z przewodami; konduktorowi końcowemu wyznaczano ostatni wagon z budką hamulcową, który musiał się znajdować nie dalej, jak 12 ostatnich osi pociągu; ostatni wagon pociągu lub części pociągu na hamulcach ręcznych powinien mieć czynny hamulec ręczny).
Obecnie wszystkie eksploatowane wagony muszą posiadać hamulec zespolony (wyjątkowe sytuacje włączania do składu pociągu wagonów z nieczynnym hamulcem zespolonym określają przepisu Ir-1 (R-1) paragraf 17), więc nie ma obecnie znaczenia sposób rozmieszczania w składzie pociągu wagonów z budką hamulcową.
Pozdrawiam