• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

British Railways

Reakcje
28 3 0
#1
Wiadomo, że kolekcjonowanie i odtwarzanie w makiecie i module PKP ma priorytet. Zastanawiam się jednak, dlaczego BR jest tak mało popularne. Z punktu widzenia modelarza Brytania ma same zalety. Mniejszy i krótszy tabor (pomijam Class 66), Wąskie ulice, baardzo wąskie chodniki. Modele prawie o połowę tańsze niż na Kontynencie. Poza liniami magistralnymi łuki tramwajowe to norma. Skoro jest wśród nas wielu miłośników DR (tego z NRD) czy nawet SŻD to czemu praktycznie nie ma BR. To jest zaproszenie do dyskusji.
 
Reakcje
38 0 2
#2
Odpowiedź wydaje mi się prosta: tabor brytyjski to przeważnie skala 00 a nie H0. Czyli tory takie jak H0 ale skala 1:72. Sprzęgi absolutnie niekompatybilne ani ze sprzęgami oczkowymi, ani ze "śledziami" firmy Roco ani z innymi sprzęgami. Pewnie jakieś modele taboru brytyjskiego w H0 ukazują się, ale ja słyszałem tylko o kilku przypadkach. Mam nadzieję, że prawdziwi eksperci wyjaśnią ten problem jeszcze dokładniej
 

piottrw

Aktywny użytkownik
Reakcje
402 8 0
#3
Jest też skala TT, i nie stary triang, tylko obecnie produkowane modele przez Hornby.
A czemu mało popularna, bo na wyspach nigdy nie byłem, za to w NRD już tak, tabor NRD a nawet RFN docierał do Polski, zarówno osobowy jak i towarowy, lokomotywy DR wyjeżdżały na sieć PKP. Podobnie było z ĆSD i kolejami radzieckimi, ba nawet można było tranzytem przez teren ZSRR kawałek pojechać.
Do tego trzeba dodać że katalogi modeli kolejowych z lat 70 i 80 miały głównie DR i trochę taboru innego, nawet PKP. I tak młody miłośnik kolei wypijał modelarskie mleko z kolejami DR.;)
I mi tak zostało. Mam DR, DB i PKP, ale tylko dlatego że ostatnio dostępne są modele naszych kolei w normalnych cenach.
Jeszcze w początku lat 2000 nie było praktycznie nic nowego PKP. A i mam skalę TT, ale w h0 było podobnie.
Teraz Hornby TT zapowiedział Class 66 w barwach DB, to może sprowadzę sobie bo w TT nikt inny nie robi tego modelu.
W linku film skali TT
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.379 463 29
#4
tabor brytyjski to przeważnie skala 00 a nie H0. Czyli tory takie jak H0 ale skala 1:72.
Moim zdaniem to jest jedną z głównych przyczyn małej popularności modeli kolei z Wysp Brytyjskich. Nawiasem mówiąc, 00 to skala 1:76, nie 1:72. Ale tak czy tak, różnica skali powoduje, że modele brytyjskie w 00 są podobnej wielkości, jak modele kontynentalne w H0, więc oszczędność miejsca jest raczej iluzoryczna.

Kolejnym powodem jest bardzo mała (praktycznie zerowa) dostępność modeli brytyjskich zarówno w Polsce, jak i w innych krajach na kontynencie. Co do cen, nie mam informacji, ale obecnie, po Brexicie, dochodzi jeszcze cło, więc korzyści z ew. niższych cen też mogą być mniejsze.

Do tego wszystkiego dochodzi, a może jest i głównym powodem małej popularności, jeszcze i to, że koleje brytyjskie są praktycznie kompletnie nieznane wśród modelarzy i kolekcjonerów w Polsce, a pewnie też i w innych krajach. Ja akurat sporo kilometrów (mil) przejechałem pociągami w Wielkiej Brytanii i pewnie choćby z sentymentu kupiłbym parę modeli brytyjskich, gdyby nie to, że ze względu na różnicę skali postawione obok modeli H0 wyglądałyby trochę dziwnie.
 

teigrekty2

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
3.904 111 7
#5
Prosta odpowiedz skoro wiêkszo$ç siê boi odpowiedzieç; Wielka Brytania moze byç tym krajem gdzie kolej siê narodzi£a, ale sam tabor nie jest atrakcyjny wizualnie. Majâc dostêp do magazynów o kolejach brytyjskich, zarówno o prawdziwych kolejach jak i modelach i przeglâdajâc od czasu do czasu te z ciekawo$ci, nadal nie mogê siê przyzwyczaiç do tzw. "Sko£y Angielskiej". Parowozy Europejskie takie jak Polskie, Niemieckie, Radzieckie, Czeskie dla przyk£adu posiadajâ widoczne detale sprzêtu rozrzâdu pary. Ogromna ilo$ç parowozów Angielskich mia£a cylindry wewnátrz ostoi i tylko wiâzary sâ widoczne. Oprucz tego kot£y tych parowozów wydajâ siê bardzo puste jako ze wszelkie orurowanie by£o schowane pod otulinê. Elektrowozów jest ma£o, a spalinowozy atrakcyjno$ciâ po prostu nie grzeszâ. Co mi siê osobi$cie podoba na kolejach Wysp to te wspania£e stare mosty, tunele, ceglane i kamienne budowle na starszych liniach i modelarze Brytyjscy potrafiâ wspaniale modelowaç te klimaty.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.379 463 29
#6
Prosta odpowiedz skoro wiêkszo$ç siê boi odpowiedzieç; Wielka Brytania moze byç tym krajem gdzie kolej siê narodzi£a, ale sam tabor nie jest atrakcyjny wizualnie.
Może kolega @teigrekty2 nie insynuowałby nam strachu przed wyrażeniem swojej opinii o kolejach brytyjskich. Skąd niby takie przypuszczenie, że "większość się boi odpowiedzieć"? Myślę, że mało z użytkowników forum miało większą styczność z kolejami na Wyspach Brytyjskich i dlatego mało kto się na ten temat wypowiada. A co do atrakcyjności wizualnej, to pozwolę sobie mieć inne zdanie. I sądzę, że nie jestem w tym odosobniony. Ale to oczywiście kwestia gustu.

I przy okazji: od niedawna teksty kolegi Macieja bardzo trudno się czyta, bo zamiast polskich znaków pojawiają się zupełnie inne. Czy coś się koledze poprzestawiało w komputerze?
 

OLF

Znany użytkownik
Reakcje
1.251 32 10
#9
Kolejnym powodem jest bardzo mała (praktycznie zerowa) dostępność modeli brytyjskich zarówno w Polsce, jak i w innych krajach na kontynencie.
Choć może się to zmienić, skoro Märklin opracował model lokomotywy A3, a Hornby weszło w skalę TT - i co ważniejsze, te produkty można nabyć w MSL
Jesli pojawi się popyt, to z podażą problemu nie będzie.

Co do cen, nie mam informacji, ale obecnie, po Brexicie, dochodzi jeszcze cło, więc korzyści z ew. niższych cen też mogą być mniejsze.
Na modele nie ma cła. Trzeba zapłacić lokalny VAT, ale ten jest odliczony przy wysyłce z UK (przy zakupie w sklepie) i opłatę za fatygę. To wciąż powinno dać niższą cenę za model brytyjski o porównywalnym (o ile nie lepszym, wyposażenie budki parowozów jest w wyższej lidze niż modele kontynentalne) standardzie wykonania.

Niemniej przede wszystkim trzeba taki model chcieć, więc o ile nie ma się jakiegoś sentymentu, to ciężko wskazać powód czemu zainteresować się tą ofertą.
 

mikl

Znany użytkownik
Reakcje
3.614 107 12
#10
A co do atrakcyjności wizualnej, to pozwolę sobie mieć inne zdanie. I sądzę, że nie jestem w tym odosobniony. Ale to oczywiście kwestia gustu
Popieram kolegę. Mieszkam na codzień w Wlk Brytanii i choć początkowo miałem podobne zdanie jak kolega @teigrekty2, to zacząłem jednak dostrzegać piękno przede wszystkim najnowszego taboru. Co do modeli to polecam się przyjrzeć wyrobom firmy Accurascale. Np modele zestawów wagonów Mk5 z serii Caledonian Sleeper (taki pociag hotelowy) z lokomotywą Class 92 (z fabrycznie zainstalowanym mechanizmem opuszczania/podnoszenia pantografu) robią wrażenie. Do tego jeśli dodać zestawy Trans Penninne z całkiem zgrabną Class 68 od firmy Dapol..
 

teigrekty2

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
3.904 111 7
#11
Może kolega @teigrekty2 nie insynuowałby nam strachu przed wyrażeniem swojej opinii o kolejach brytyjskich. Skąd niby takie przypuszczenie, że "większość się boi odpowiedzieć"? Myślę, że mało z użytkowników forum miało większą styczność z kolejami na Wyspach Brytyjskich i dlatego mało kto się na ten temat wypowiada. A co do atrakcyjności wizualnej, to pozwolę sobie mieć inne zdanie. I sądzę, że nie jestem w tym odosobniony. Ale to oczywiście kwestia gustu.

I przy okazji: od niedawna teksty kolegi Macieja bardzo trudno się czyta, bo zamiast polskich znaków pojawiają się zupełnie inne. Czy coś się koledze poprzestawiało w komputerze?
Niestety musialem przenie$ç siê na swój stary telefon, tamten straci£ szklo. A tu nawet po wybraniu niby Polskiego jêzyka nadal nie mam wszystkich liter.
Je$li chodzi o opinie na temat atrakcyjno$ci kolei Brytyjskich, sam fakt modelowania tu na forum kolei Ameryki Pó£nocnej przez uczestników sam za siebie mówi. Ja tak to widzê. Mamy tez uczestników mieszkajâcych w Stanach i Kanadzie modelujâcych klimaty Polskie jak i Amerykañskie. Jest tu kilku fanów mieszkajâcych na Wyspach, a Ci majâ tendencje modelowania raczej klimatøw Polskich, Niemieckich... Chyba co$ w tym jest;)
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.379 463 29
#12
Je$li chodzi o opinie na temat atrakcyjno$ci kolei Brytyjskich, sam fakt modelowania tu na forum kolei Ameryki Pó£nocnej przez uczestników sam za siebie mówi. Ja tak to widzê.
Ja tu niczego szczególnego nie widzę. Dlaczego fakt obecności na forum i wśród modelarzy w Polsce pewnej grupy zainteresowanej kolejami amerykańskimi miałby świadczyć o małej atrakcyjności kolei brytyjskich? Nie widzę tu żadnego związku.