• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Pytanie? Bohuny Prefo zwarcie

Reakcje
5 0 3
#1
Witam, udało mi się zakupic piętrusy piko Prefo, ale moja radość szybko wychamowala, ponieważ po położeniu skladu na tory ( 4 człony) nic nie jedzie, zauwazylem, że nie wszystkie osie są izolowane, więc poleciałem do sklepu i wymieniłem na izolowane, wszystkie założyłem tak, że izolowane koła są po jednej stronie. Ale ku mojemu ździwieniu nadal występuje zwarcie, jak to rozgryźć? Chciałbym jednak nacieszyć się zakupem
 

Załączniki

Bolesław 102

Bolesław Wielki Znawca Wszystkiego
Reakcje
361 98 10
#2
Na początek wyjąłbym wszystkie osie i po jednej ustawiał je bez wózków na torze i sprawdził czy nadal występuje zwarcie?
Sposób ustawiania osi na torze to:
Izolacja dwóch osi po stronie prawej, następnie dwie kolejne osie- izolacja po stronie lewej i tak dalej...
W końcu musisz dojść czy i która oś robi zwarcie. Być może usterka występuje pod pudłem któregoś wagonu?
Sprawdzając to tak, jak opisałem w końcu dojdziesz do sedna problemu.
Pamiętaj że wagony te posiadają po dwa wózki. Każdy wózek to dwie osie na którym izolacja osi powinna znajdować się po jednej stronie. Na drugim wózku izolacja osi powinna się znajdować po stronie przeciwnej. Przećwicz to ustawiając osie tak , jak Ci to opisałem, bez pudeł wagonów. Powodzenia.(y);)
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.292 459 29
#3
Po pierwsze, modele Prefo to żadne "bohuny". Określenie "bohun" dotyczy pojedynczych wagonów piętrowych i wzięło się z oznaczenia serii tych wagonów: Bdhpun. Modele Prefo to modele zespołów piętrowych, oznaczonych serią dawniej Bipa, a później Bhp. Wagony są połączone wspólnymi wózkami Jacobsa, więc stwierdzenie:
wagony te posiadają po dwa wózki. Każdy wózek to dwie osie na którym izolacja osi powinna znajdować się po jednej stronie.
jest, delikatnie mówiąc, trochę nieścisłe. Zestaw 4 wagonów jest posadowiony na 5 wózkach. Wózki końcowe są 2-osiowe, wspólne wózki Jacobsa są 3-osiowe. Faktem jednak jest, że w każdym wózku zestawy kołowe muszą być włożone w tę samą stronę. Jeżeli modele są wyposażone w oświetlenie wnętrza, to przy niewłaściwym włożeniu zestawów kołowych - ale przy zachowaniu zasady, że w jednym wózku wszystkie (2 lub 3) są w tę samą stronę - światła nie zadziałają, ale zwarcia nie powinno być.
 

Bolesław 102

Bolesław Wielki Znawca Wszystkiego
Reakcje
361 98 10
#4
Opisałem to z własnego doświadczenia. Gdzie wnuk przez pomyłkę (niewiedzę)?, pozakładał po czyszczeniu osie "na przemian" i też występowało zwarcie. Właśnie postępując w opisany sposób doszedłem do osi które były założone nie prawidłowo i też jak koledze, robiły zwarcie. Moje "Bohuny" były oświetlone i też się nie świeciły. :(
 
OP
OP
C
Reakcje
5 0 3
#6
Co do bohunów, przepraszam za błąd, teraz już jestem mądrzejszy, natomiast po przeczytaniu odpowiedzi,szczerze trochę się zaplątałem, jak to w końcu mają być te osie, albo nie czytam ze zrozumieniem, faktycznie dwa zewnętrzne wagony posiadają oświetlenie, które i tak nie świeci, ale na ten moment nie jest mi to teraz potrzebne, w przyszłości coś sobie wymyślę, natomiast chciałbym w końcu pojechać z tym zestawem na moich torach, czy może mi ktoś napisać jak to ma być włożone zaczynając od początku do końca? Dzięki za wyruzomiałość, i liczne zainteresowanie.
 

Bolesław 102

Bolesław Wielki Znawca Wszystkiego
Reakcje
361 98 10
#7
Określenie "bohun" dotyczy pojedynczych wagonów piętrowych i wzięło się z oznaczenia serii tych wagonów: Bdhpun.
Myśmy tutaj (kolejarze w Wielkopolsce) od czasu kiedy te wagony pojawiły się na PKP, mówili po prostu "nowa Bipa". O nazwie "bohun "po raz pierwszy przeczytałem dopiero na tym forum.
Więc jak widzisz Kolego A. H. nie na wszystkie psy mówimy burek.:p:)
 

Bolesław 102

Bolesław Wielki Znawca Wszystkiego
Reakcje
361 98 10
#8
Co do bohunów, przepraszam za błąd, teraz już jestem mądrzejszy, natomiast po przeczytaniu odpowiedzi,szczerze trochę się zaplątałem, jak to w końcu mają być te osie, albo nie czytam ze zrozumieniem, faktycznie dwa zewnętrzne wagony posiadają oświetlenie, które i tak nie świeci, ale na ten moment nie jest mi to teraz potrzebne, w przyszłości coś sobie wymyślę, natomiast chciałbym w końcu pojechać z tym zestawem na moich torach, czy może mi ktoś napisać jak to ma być włożone zaczynając od początku do końca? Dzięki za wyruzomiałość, i liczne zainteresowanie.
Przeczytaj jeszcze raz na spokojnie, staraj się zrozumieć co do Ciebie napisałem, a sam dojdziesz do sedna problemu. W bardziej uproszczonej formie trudno byłoby mi napisać? Zrób tak, jak Ci napisałem a wagony zapewne będą jeździć i świecić. Ja, już to przechodziłem i poradziłem sobie bez niczyjej rady. Nie jest to zbyt skomplikowane. Tym, czy nazywają się "bohun" czy nie, to się nie przejmuj.:cool::)
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.292 459 29
#9
Wracając do tematu:
czy może mi ktoś napisać jak to ma być włożone zaczynając od początku do końca?
Powtórzę więc to, co już raz napisałem: jeśli pominiemy światła, to ważne jest, żeby w jednym wózku wszystkie zestawy kołowe były włożone w tę samą stronę - wtedy nie powinno być zwarcia, a co najwyżej światła nie będą działały. Żeby światła działały, zestawy kołowe muszą być włożone tak, by w kolejnych wózkach izolacja była na zmianę, w jednym wózku po jednej, a w następnym po przeciwnej stronie. Na przykład w pierwszym wózku wszystkie zestawy kołowe mają izolację po lewej stronie, w drugim wózku po prawej, w trzecim - znowu po lewej, w czwartym - po prawej i w piątym (ostatnim) - po lewej stronie.
 

cyruss

Znany użytkownik
Donator forum
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
314 1 0
#12
Wózki mają metalowe ramy w których są łożyskowane czopy osi zestawów kołowych. Zestaw kołowy ma jedno koło izolowane od osi, drugie jest połączone z osią. Rama jest jedną całością. Z tego powodu w obrębie jednego wózka (obojętnie czy ma dwie czy trzy osie) wszystkie zestawy kołowe muszą mieć izolację po tej samej stronie. Jeśli będzie inaczej - wózek będzie robił zwarcie w torach.
W moich starych Bipach akurat nie ma oświetlenia. Ale jeśli jest to jest zasilane z czopów skrętu wózków mających ruchomy kontakt z ramą wózków. Z tego też względu izolacja kół w kolejnych wózkach musi być raz po lewej a raz po prawej stronie.
Wózków jest pięć więc oba skrajne dwuosiowe mają izolację po tej samej stronie.
Zwarcie może też robić instalacja oświetlenia - najczęściej oprawka żarówki w której gdzieś się dotykają blaszki które nie powinny się dotykać.
Szukanie zwarć bardzo ułatwia posiadanie choćby najprostszego miernika, nawet takiego za kilkanaście zł z hipermarketu.
UWAGA: w tych staruszkach koła, osie, ramy wózków są oksydowane na czarno i ta powłoka utrudnia kontakt elektryczny, niestety ale żeby końcówka multimetru miała kontakt z metalem - trzeba nią zarysować tę czarną powłokę.
Zdarzają się zestawy kołowe z izolacją w obu kołach, jeśli założysz takie to na 200% nie ma prawa być zwarcia, ale i nie bedzie oświetlenia.
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
C
Reakcje
5 0 3
#13
Dzięki za pomoc chłopaki, wszystko gra, lecz musze chyba lekko dociążyć wozki 3 osiowe, bo nie żadko wypadają z torow, ale to muszę się jeszcze temu przyjrzeć, teraz jeszcze lok odmówił posłuszeństwa, więc mam trochę roboty, zawsze coś, tak to już jest z zabytkami. Dzięki jeszcze raz.
 

cyruss

Znany użytkownik
Donator forum
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
314 1 0
#14
O ile dobrze pamiętam oryginalną instrukcję to do jazdy po najmniejszych promieniach łuków czyli bodajże 381 mm trzeba było przełożyć czopy skrętu wózków trzyosiowych do otworów bliżej końca pudeł, zwiększając tym samym odstęp miedzy pudłami w którym mieści się harmonia.
Może to jest powodem wykolejania.
 
OP
OP
C
Reakcje
5 0 3
#15
No tak już zrobiłem, przełożyłem czopy, ale zauwazylem też, że jest różnica w odległości między wagonami, tj. w pierwszym i drugim mam 14 mm i jest ok, natomiast w trzecim jest już 12mm, i to właśnie ten wózek mi się wykoleja, muszę jutro wszystko pomierzyć, choć co ciekawe z góry wszystko wygląda tak samo. Ponadto oglądałem przed chwilą filmik regeneracji bipy i już na pierwszy rzut oka wiem, że u mnie brakuje metalowych obciążników co może mieć również znaczący wpływ na prawidłową jazdę. Ech, kupiłem chyba wybrakowany model, i będę musiał trochę nad nim posiedzieć.