• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta modułowa wg norm Bocznica - Szklarska Kłoda - plan kilkuletni

krzyzan

Użytkownik
FREMO Polska
LGMK
Reakcje
152 0 0
#1
Witajcie w Nowym Roku.
Chciałbym Wam przedstawić nowy projekt nad którym obecnie pracuję.
Inspiracją był post kolegi @Kriz8 z 2011 roku.

Założenia:
- tor 101 - komunikacyjny, 102 - zdawczy, 103 - odbiorczy,
- obsługa zespołu bocznic własną lokomotywą,
- posterunek bocznicowy obsługuje tylko rozjazdy 1, 2, 3 i 4, (oraz w kolejnym etapie wjazd ze szlaku)
- pozostałe rozjazdy obsługiwane ręcznie przez drużynę manewrową,
- firmy/magazyny A, B, C jeszcze niesprecyzowane,
- epoka IV,
- semafory kształtowe,

Na chwilę obecną skrzynki są skręcone i zaszpachlowane, w trakcie szlifowania.
W planie na później: dwa łączniki wjazd ze szlaku dwutorowego i jednotorowego.

Utknąłem na sygnalizacji,
Jeśli mógłbym prosić o pomoc przy rozplanowaniu sygnalizacji.
Z góry dziękuję.

szkic01-forum.jpg


1735730313996--.jpg 1735730313899--.jpg 1735730313875--.jpg
 

Kriz8

Aktywny użytkownik
Reakcje
486 5 3
#2
Chciałbym Wam przedstawić nowy projekt nad którym obecnie pracuję.
Inspiracją był post kolegi @Kriz8 z 2011 roku.
Miła informacja na początek nowego roku ;).

Jednak mam parę uwag - tamten układ planowany był jako "zespół bocznic", połączony z pobliską stacją torem łącznikowym, ewentualnie jako włączony w sieć kolejową poprzez bocznicę szlakową. Tutaj chcesz mieć posterunek bocznicowy, co bardzo mocno zmienia realia i wymaga mocnej gimnastyki, żeby takiemu układowi nadać sznyt realności. Najlepiej by było zrezygnować z posterunku, i co z tym związane, z sygnalizacji (a tym bardziej kształtowej).
Utknąłem na sygnalizacji. Jeśli mógłbym prosić o pomoc przy rozplanowaniu sygnalizacji. Z góry dziękuję.
Jeżeli jednak ma być to forma posterunku ruchu wyposażonego w sygnalizację, to przede wszystkim budynek posterunku winien być zlokalizowany bezpośrednio przy torze(ach) szlakowym(ych), a nie przy grupie zdawczo-odbiorczej, więc poza obecnymi skrzynkami. Zmian i tak będzie musiało być więcej, poczynając nawet od zmiany numeracji torów, rozjazdów, itp. - i to wszystko niezależnie od przyjętego ostatecznie charakteru punktu eksploatacyjnego. Stąd też w dalszej części garść pytań uszczegóławiających.

Najprostszym rozwiązaniem dla ujęcia tego układu w część posterunku ruchu będzie umieszczenie na wysokości obecnego rozjazdu nr 1 grupowego semafora wyjazdowego. Rozjazdy w grupie torów Z-O nie byłyby scentralizowane. Rozjazdy nastawiane centralnie i pozostałe semafory byłyby na sąsiednich skrzynkach "szlakowych", z właściwym posterunkiem ruchu.
Założenia:
- tor 101 - komunikacyjny, 102 - zdawczy, 103 - odbiorczy,
- obsługa zespołu bocznic własną lokomotywą,
Którego przedsiębiorstwa/zakładu będzie lokomotywa? Przy kilku bocznicach własny środek trakcyjny może mieć więcej niż jeden zakład, a sam środek trakcyjny może stać "pod chmurką".
- posterunek bocznicowy obsługuje tylko rozjazdy 1, 2, 3 i 4, (oraz w kolejnym etapie wjazd ze szlaku)
- pozostałe rozjazdy obsługiwane ręcznie przez drużynę manewrową,
W związku z tekstem wyżej - do zmiany i przepracowania.
- firmy/magazyny A, B, C jeszcze niesprecyzowane,
Można A połączyć z B i uczynić ten zakład wiodącym w tym układzie. Z dodatkowym zagospodarowaniem części skrzynek nr 4 i nr 5 (niekoniecznie kolejowym).
A jaka historia zakładów i zespołu bocznic? Kiedy powstał (lub się zaczął)? Przed wojną?, SOC-REAL?, czy czasy powszechnej prefabrykacji (lata 60/70-te)?
- semafory kształtowe,
Jeżeli układ ma przedstawiać stan po rozbudowie w latach 60/70-tych, to lepiej byłoby zastosować sygnalizację świetlną.
W planie na później: dwa łączniki wjazd ze szlaku dwutorowego i jednotorowego.
Zamiennie przyłączane do skrzynki nr 1? Czy dwa osobne wjazdy/wyjazdy przy skrzynkach nr 1 i nr 7? W drugim przypadku, to musiałaby powstać praktycznie stacja zakładowa, a to już inny rozmiar kapelusza.

I właśnie, jaki jest plan na kontynuację obecnego toru nr 113?

Układ torów na skrzynkach nr 6 i 7 szczególnie przy rampie - to ma być osobna bocznica, czy tory ładunkowe kolei państwowej? I kto będzie "właścicielem" szopy? Profil przejściowy między 5 a 6 skrzynką pozwoli na rozłączenie 2 części układu?
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.906 527 30
#3
Najlepiej by było zrezygnować z posterunku, i co z tym związane, z sygnalizacji (a tym bardziej kształtowej).
Jeżeli jednak ma być to forma posterunku ruchu wyposażonego w sygnalizację, to przede wszystkim budynek posterunku winien być zlokalizowany bezpośrednio przy torze(ach) szlakowym(ych), a nie przy grupie zdawczo-odbiorczej, więc poza obecnymi skrzynkami.
W pełni zgadzam się z uwagami kolegi @Kriz8. W obecnym układzie ta nastawnia nie ma sensu. Powinna być przy torze szlakowym i jeżeli jest to blisko siebie, to ewentualnie mogłaby nastawiać zwrotnice 1 i 2. Zwrotnice 3 i 4 powinny być nastawiane lokalnie i nie są uzależnione w urządzeniach srk. Napisałem "ewentualnie", bo miałoby to sens tylko w wypadku, gdyby zastosować semafory wyjazdowe na torach 101, 102 i 103. Rozumiem, że tor 102 to zdawczy, tor 103 to odbiorczy, a 101 to tor komunikacyjny, ale lokomotywa, która przyprowadzi tu pociąg też musi jakoś wyjechać z powrotem na szlak. Ale najsensowniejsze byłoby postawienie jednego semafora wyjazdowego grupowego od strony wyjazdu na szlak, wtedy nawet zwrotnice 1 i 2 nie muszą być nastawiane z nastawni.
 
OP
OP
K

krzyzan

Użytkownik
FREMO Polska
LGMK
Reakcje
152 0 0
#4
Dziękuję @Kriz8 oraz @Andrzej Harassek za uwagi.

Jednak mam parę uwag - tamten układ planowany był jako "zespół bocznic", połączony z pobliską stacją torem łącznikowym, ewentualnie jako włączony w sieć kolejową poprzez bocznicę szlakową. Tutaj chcesz mieć posterunek bocznicowy, co bardzo mocno zmienia realia i wymaga mocnej gimnastyki, żeby takiemu układowi nadać sznyt realności. Najlepiej by było zrezygnować z posterunku, i co z tym związane, z sygnalizacji (a tym bardziej kształtowej).
Układ mogę zmienić na "zespół bocznic", zrezygnuję z posterunku, a w przyszłości posterunek umieszczę na module/modułach szlakowych.

Którego przedsiębiorstwa/zakładu będzie lokomotywa? Przy kilku bocznicach własny środek trakcyjny może mieć więcej niż jeden zakład, a sam środek trakcyjny może stać "pod chmurką".
Szopa i środek trakcyjny mógłby być wspólny użytkowników zespołu bocznic?
Ewentualnie przy połączeniu firm A+B to ta firma mogła by być właścicielem.

A jaka historia zakładów i zespołu bocznic? Kiedy powstał (lub się zaczął)? Przed wojną?, SOC-REAL?, czy czasy powszechnej prefabrykacji (lata 60/70-te)?
Historia właśnie się tworzy. Zakładamy powstanie na lata 60/70-te.

Jeżeli układ ma przedstawiać stan po rozbudowie w latach 60/70-tych, to lepiej byłoby zastosować sygnalizację świetlną.
Nie upieram się przy semaforach kształtowych, po prostu mają swój klimat.


Profil przejściowy między 5 a 6 skrzynką pozwoli na rozłączenie 2 części układu?
Tak, w tym miejscu profil czołowy jest znormalizowany, można rozłączyć na dwie części.


I właśnie, jaki jest plan na kontynuację obecnego toru nr 113?
W zależności od układu na imprezie, albo zakończenie "ścianą" z kozłem oporowym, lub z możliwością dołączenia kolejnej bocznicy np. Składu Paliw Ryśki.


Zamiennie przyłączane do skrzynki nr 1? Czy dwa osobne wjazdy/wyjazdy przy skrzynkach nr 1 i nr 7? W drugim przypadku, to musiałaby powstać praktycznie stacja zakładowa, a to już inny rozmiar kapelusza.
Tylko zamiennie, jako przyłączane do skrzynki nr 1.

Układ torów na skrzynkach nr 6 i 7 szczególnie przy rampie - to ma być osobna bocznica, czy tory ładunkowe kolei państwowej? I kto będzie "właścicielem" szopy?
Osobna bocznica.
Szopa i środek trakcyjny mógłby być wspólny użytkowników zespołu bocznic?
Ewentualnie przy połączeniu firm A+B to ta firma mogła by być właścicielem.

W pełni zgadzam się z uwagami kolegi @Kriz8. W obecnym układzie ta nastawnia nie ma sensu. Powinna być przy torze szlakowym i jeżeli jest to blisko siebie, to ewentualnie mogłaby nastawiać zwrotnice 1 i 2. Zwrotnice 3 i 4 powinny być nastawiane lokalnie i nie są uzależnione w urządzeniach srk. Napisałem "ewentualnie", bo miałoby to sens tylko w wypadku, gdyby zastosować semafory wyjazdowe na torach 101, 102 i 103. Rozumiem, że tor 102 to zdawczy, tor 103 to odbiorczy, a 101 to tor komunikacyjny, ale lokomotywa, która przyprowadzi tu pociąg też musi jakoś wyjechać z powrotem na szlak. Ale najsensowniejsze byłoby postawienie jednego semafora wyjazdowego grupowego od strony wyjazdu na szlak, wtedy nawet zwrotnice 1 i 2 nie muszą być nastawiane z nastawni.
Zrezygnuję z posterunku, a w przyszłości posterunek umieszczę na module/modułach szlakowych.
Propozycja z jednym semaforem wyjazdowym grupowym bardzo mi się podoba, spore ułatwienie.
 

Kamil97

Aktywny użytkownik
Reakcje
214 0 0
#5
Szopa i środek trakcyjny mógłby być wspólny użytkowników zespołu bocznic?
Ewentualnie przy połączeniu firm A+B to ta firma mogła by być właścicielem.
Nie spotkałem się z sytuacją, że kilka zakładów ma wspólną szopę i lokomotywę. W przypadku zespołu bocznic często zdarzało się, że lokomotywę i szopę posiadał największy zakład i oprócz pracy na swojej bocznicy, obsługiwał sąsiednie mniejsze zakłady z bocznicami.
 

robertmuszka

Znany użytkownik
FREMO Polska
H0e
Reakcje
4.398 174 19
#6
Czyli mamy układ torów bocznicy, a nawet kilku, nie związany ze szlakiem?
Myślę, że to byłoby fajny temat na bocznicę przy odejściu od stacji szlakowej.
W takiej sytuacji raczej wszystkie rozjazdy obsługiwane przez maszynistę lub dodatkowo manewrowego. zbędna nastawnia. Oczywiście szopa i lokomotywa manewrowa przy takim układzie jak najbardziej, jest ruch w interesie, to i zespół bocznic ma swoją lokomotywę.
Pytanie tylko, czy ta lokomotywa ma pozwolenie na jazdy w torach PKP czy tylko obsługuje tory bocznic.
Manewry raczej bez semaforów.
 
Ostatnio edytowane:
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Buduję makietę 39
Buduję makietę 8
Buduję makietę 1
Buduję makietę 179
Buduję makietę 90

Podobne wątki