• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Pytanie? Blaszki odbioru prądu jak w Robo - gdzie kupić/jak zrobić?

Artur_BJ

Aktywny użytkownik
Reakcje
491 8 0
#1
Cześć,

nie jestem zadowolony z oporów toczenia jakie stawiają blaszki w wagonach PIKO / ACME, a także ze stabilności odbioru prądu - trzeba się sporo namęczyć z tymi blaszkami, żeby działały niezawodnie. Koledzy robili zresztą porównania między wagonem barowym PIKO i Robo, gdzie na filmie było widać, że ROBO zdecydowanie lepiej sobie radzi z oporami. Takie rozwiązanie jest też prądowo stabilniejsze bo są cztery, a nie dwa, punkty odbioru prądu na jeden biegun.

Mam w związku z tym dwa pytania
- czy ktoś z Was już robił takie blaszki jak ma Robo w swoich wagonach albo skądś zamawiał?
- czy taki rodzaj blaszek wymusza stosowanie osi obustronnie izolowanych? Pamiętam, że był temat w którym pokazywano zwarcie w różnych sytuacjach, ale nie mogę teraz znaleźć szczegółów i czy miało to jakikolwiek związek z blaszkami takimi jakie ma Robo.

Dzięki za pomoc :)
 

Kamilb

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.472 39 7
#2
Nie wiem jak z miejscem na blaszki, ale można dać coś na wzór donnerów (@Grzes oferował takie) aby nie projektować zestawów na wózek dwuosiowy. Koła muszą być dwustronnie izolowane.
 
Reakcje
2.022 197 0
#3
W Robo w każdym wózku są dwie blaszki powiedzmy L i P, w których siedzą czopy osi. A zatem oś musi być dzielona elektrycznie (ale nie obustronnie izolowana, bo obustronne izolowanie oznacza, że oba koła L i P są odizolowane od osi) tak, żeby prąd płynął 2 drogami w każdym wózku:
wózek 1:
szyna L -> koło L -> oś połowa L -> blaszka L -> wnętrze wagonu
szyna P -> koło P -> oś połowa P -> blaszka P -> wnętrze wagonu
wózek 2:
szyna L -> koło L -> blaszka L -> wnętrze wagonu
szyna P -> koło P -> blaszka P -> wnętrze wagonu

W Piko i ACME są koła jednostronnie izolowane (tzn. jedno koło jest odizolowane od osi a drugie ma z osią elektryczny styk), z osi blaski zbierają prąd i przepływ jest taki:
wózek 1:
szyna L -> koło L -> oś cała -> blaszka -> wnętrze wagonu
szyna P -> koło P - brak połączenia z osią
wózek 2:
szyna L -> koło L - brak połączenia z osią
szyna P -> koło P -> oś cała -> blaszka -> wnętrze wagonu
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Tabor 7

Podobne wątki