• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Fotografie Bildarchiv Waggonbau Görlitz (Verkehrsmuseum Dresden)

wolfik

Znany użytkownik
Reakcje
1.032 1 0
#1
Dzisiaj przypadkiem znalazłem taki zasób fajnych zdjęć taboru kolejowego produkcji fabryki w Görlitz.
Nie ma wagonów sygnowanych znakiem PKP ale jest kilka zdjęć taboru z polskimi akcentami. Nie wiem czy nazwa miasta pod numerem wagonu to nazwa dyrekcji ale porządkując zdjęcia w ten sposób znalazłem:

1. Breslau (Wrocław)
wagony kryte:
12346.jpg 12468.jpg 13371.jpg
platformy:
12302.jpg 13403.jpg 13770.jpg
krotoszyńska piwiarka:
13796.jpg
oraz chłodnia do przewozu masła:
XXX.jpg

2. Bromber (Bydgoszcz).
bagażowy:
13373.jpg
platforma i węglarka:
13651.jpg 13716.jpg

3. Danzig (Gdańsk).
cysterna Nobla:
13880.jpg

4. Stettin (Szczecin)
bagażowy:
13656.jpg
do przewozu zwierząt:
13258.jpg
piwiarka H. Danz. Freienwalde
13183.jpg
 
OP
OP
wolfik

wolfik

Znany użytkownik
Reakcje
1.032 1 0
#3
cd.

oraz z Fabryki Hohenlohe
13447.jpg

a także wagony do przewozu koni luksusowych dwóch właścicieli
Grafa L. Henckel von Donnersmark - ciekawostka na wszystkich zdjęciach jest wagon numer 50450 ale na jednych jest stacja Naclo o/s a na innych Scharley (Szarley, czyli obecnie dzielnica Piekar Śląskich)
12413.jpg 12901.jpg ZZZ.jpg ZZZa.jpg ZZZb.jpg ZZZc.jpg
Fürst zu Hohenlohe-Oehringen - stacja Rudzinitz (Rudziniec)
13207.jpg ZZZd.jpg
Te wagony szczególnie przypadły mi do gustu. Ciekawe czy jeździły później z oznakowaniem PKP. Wagony na kolejach niemieckich jeździły jako prywatne więc pewnie nie, chyba że właściciel pozostał w Polsce.
Tutaj znalazłem artykuł o tych wagonach.

No i jeszcze dwa wagony wąskotorowe oznakowane jako Wieluner Kleinbahnen - chodzi o Wieluń?
13513.jpg 13519.jpg
 
Ostatnio edytowane:

OLF

Znany użytkownik
Reakcje
1.345 32 10
#5
Nie wiem czy nazwa miasta pod numerem wagonu to nazwa dyrekcji
Tak, tabor Królewskiej Kolei nosił nazwę dyrekcji do której należał.
na wszystkich zdjęciach jest wagon numer 50450 ale na jednych jest stacja Naclo o/s a na innych Scharley
Część zdjęć jest fabrycznie nowego (1895 rok), część po pierwszej rewizji (1896) - daty widczne na listwie opartej o szynę.

Jeszcze dwa z ławami pokrętnymi z KED Stettin:
fotografie-zweiachsiger-holzwagen-ohne-bremse-1921-13887.jpg fotografie-zweiachsiger-holzwagen-mit-bremse-1921-13888.jpg

Wszystkie zdjęcia są dostępne w domenie publicznej na licencji CC BY-NC-SA (która wymaga wzmianki o tym)
Provenance/Rights: Schenkung der Bombardier Transportation, Werk Görlitz | Eigentum/Sammlung der Verkehrsmuseums Dresden gGmbH / Verkehrsmuseum Dresden (CC BY-NC-SA)
 
OP
OP
wolfik

wolfik

Znany użytkownik
Reakcje
1.032 1 0
#6
...
Wszystkie zdjęcia są dostępne w domenie publicznej na licencji CC BY-NC-SA (która wymaga wzmianki o tym)
Provenance/Rights: Schenkung der Bombardier Transportation, Werk Görlitz | Eigentum/Sammlung der Verkehrsmuseums Dresden gGmbH / Verkehrsmuseum Dresden (CC BY-NC-SA)
Tak powinno być.
Dziękuję
 

Jan Bednarczyk

Znany użytkownik
Reakcje
1.641 14 6
#7
A ja mam jeszcze takie pytanie, czy zdjęcie tego wagonu platformy [ nr. 6 ] z pierwszego postu z drewnianymi kłonicami na tym transporterze wąskotorowym też pochodzi z tego okresu co pozostałe zdjęcia?.
 
OP
OP
wolfik

wolfik

Znany użytkownik
Reakcje
1.032 1 0
#8
Na wagonie na tym zdjęciu widnieje data 20.09.18 (i reszta niewidoczna - zakładam, że rok jest końcu). Teraz pytanie czy 18 to początek roku napisanego za pomocą 4 cyfr czy jest to 1918?
Na zdjęciu 5 jest 03 i zgadza się to z rokiem 1903 podanym na napisie przed wagonem: "Aktien-Gesselschaft ... zu Goerlitz 1903"
Na 4 zdjęciu nie widać daty na wagonie ale jest na analogicznym podpisie: 1895.
Obstawiam, że to jednak 1918 - czyli później od pozostałych. Wskazywało by na to jeszcze jedno: na transporterze widnieje nazwa "Sächs.Sts.E.B." bez przedrostka "Königlich" który, jak podaje wikipedia" zniknął w listopadzie 1918 roku.
Teraz najlepiej jakby ktoś, kto ma odpowiednią wiedzę, zweryfikował to co napisałem :)

PS.
Sprawdziłem jeszcze na stronie archiwum i zdaje się, że bohaterem tego zdjęcia jest właśnie transporter a nie platforma i widnieje tu taki opis tego zdjęcia:

Auf dem Werksfoto ist ein vierachsiger Rollwagen abgebildet. Auftraggeber waren die Sächsischen Staatseisenbahnen. Auf dem Rollwagen befindet sich ein Rungenwagen der Eisenbahndirektion (ED) Breslau der Preußischen Staatseisenbahnen.

Wagennummer: 413
Auftragsnummer: 5056
Inventarisierung im Werksarchiv: 04.02.1919

Spurweite: 750 mm
Eigengewicht: 6650 kg

Schenkung der Bombardier Transportation, Werk Görlitz
Eigentum/Sammlung der Verkehrsmuseum Dresden gGmbH
 

Jan Bednarczyk

Znany użytkownik
Reakcje
1.641 14 6
#9
Dziękuję kolego volfik za odpowiedz, w moim pytaniu byłem bardziej zainteresowany tym transporterem ze zdjęcia, chodziło mi o przypuszczalny okres ich używania na kolejach w tamtym okresie.