Tytuł clickbaitowy oczywiście... 
Zrobiłem swoją pierwszą i ostatnią* dioramę. Wyjaśnienie na końcu
Pół roku temu literalnie przepadłem w świecie 1:87 i już wiedziałem, że chcę "wyjść z podłogi". Przygotowywałem się, czytałem o taborze, szukałem informacji o moich ulubionych składach, kupowałem wiele modeli, które uznałem, że warto, czytałem o kładzeniu torów, sadzeniu trawy, oglądałem mnóstwo tutoriali z PMMH0 i inne...
W końcu dziś na swoim dziele 80 x 40 cm postawiłem po raz pierwszy stonkę z wagonami. I z tej okazji chciałbym zaprezentować z przymrużeniem oka antyporadnik tworzenia
1. Olej standardy FREMO i PMMH0. Co się będziesz wykosztowywał na drogie moduły? Kupuj skrzynki kelnerskie po 20 zł sztuka i oszukaj system.
2. Nie przejmuj się, że skrzynka nie trzyma wymiarów. Się doszlifuje i zatenteguje.
3. Wklęsłe dno skrzynki? A co się będziesz przejmować... W końcu w Sosnowcu tory też nie trzymają poziomu po kopalnianych zapadliskach... chłe, chłe... (a tak serio, to z pomocą kleju i imadła w końcu doprowadziłem dno do akceptowalnego poziomu
)
4. Nie zwracaj uwagi na jakieś szczegółowe zdjęcia na Allegro. Jak dno skrzynki odstaje od blatu to się "zbiornik" zatenteguje szpachlą i kartonem
5. Karton się ugina, a szpachla sypie? Przecie to szpachla - musi się sypać... (a serio, to zeskrobałem to cholerstwo, a koledzy modelarze z klubu we Wrocławiu poratowali mnie listwami, które po drobnym szlifowaniu idealnie weszły. Pozostałe miejsce pod trawnik wypełniłem styrodurem i papierem pakowym)
6. Nie trać czasu i spiesz się - co będziesz aplikował klej kroplami? Lej z tej strzykawy strumieniem. Że co? Że podtorze się rozmywa? A to realistyczne będzie! Przecie podczas powodzi w 2010 roku też bod Brzegiem Opolskim podmyło...
7. Dostałeś listewki? Darowanemu koniowi nie zagląda się w zęby - co tam będziesz mierzył, że o centymetr za szerokie i marnował kasę na korek. Najwyżej nasyp wyjdzie szerszy. Nie to co na polskiej kolei, że się na wszystkim oszczędza... (a serio, to zauważyłem, że nasyp coś za szeroki mi się zrobił, ale założyłem że listewki są dobre, tylko ja jeszcze nie umiem formować...
Dopiero po czasie zauważyłem, że listwy były 4 cm, a korek na podtorze w H0 miał 3 cm...)
8. Co będziesz lał kleju pod trawę, że niby wszystko ma być na biało...? Lej oszczędnie (a serio, to w ogóle nie wiedziałem ile tego ma być. Jak wyschło i robiły się "minipolany", to już kolejne sadzenia poszły lepiej)
9. A to już w ogóle zasada najważniejsza - jak poradnik na Youtube trwa 15 minut, to przecież Ty też to zrobisz w 15 minut, prawda? Nawet nie rezerwuj więcej czasu, no bo co może pójść nie tak...?
Oto efekt (anty)poradnika - pociąg Os 12345 "Wakacyjne marzenie" gdzieś na jakiejś wyremontowanej z funduszy unijnych trasie na wygwizdowie w Polsce. W bonanzie świateł nie ma, bo wandale uszkodzili. Za to w 609a jest oświetlenie końca składu, dzięki pomocy nieocenionego @PP1970 ! Jak widać, trochę zostało do zrobienia - obsianie braków, poprawienie szczegółów typu ścinka papieru albo odstający papier od skrzynki. No i koniecznie musi się pojawić jakaś tabliczka z zakazem przejście przez tory... przecież to Polska
Dioramka będzie u mnie torem testowym, np. do sprawdzania działania oświetlenia.
* ostatnia diorama, ponieważ modelarstwo okazało się zbyt "brudną robotą" do mojego jedynego miejsca, gdzie mogłem działać, czyli biura.
ALE - moi Drodzy - dłubanie będzie dalej, ale nie przy dioramie, a przy module szlakowym dwutorowym...
Jest już wybrany przystanek.
Z powodu braku miejsca zacznę od d... strony, czyli najpierw od peronów i infrastruktury, podłubię sobie wagony, tj. oświetlenie, patyna, przebicie numerów, a same moduły zrobię po przeprowadzce do nowego lokum za rok-dwa.
Zrobiłem swoją pierwszą i ostatnią* dioramę. Wyjaśnienie na końcu
Pół roku temu literalnie przepadłem w świecie 1:87 i już wiedziałem, że chcę "wyjść z podłogi". Przygotowywałem się, czytałem o taborze, szukałem informacji o moich ulubionych składach, kupowałem wiele modeli, które uznałem, że warto, czytałem o kładzeniu torów, sadzeniu trawy, oglądałem mnóstwo tutoriali z PMMH0 i inne...
W końcu dziś na swoim dziele 80 x 40 cm postawiłem po raz pierwszy stonkę z wagonami. I z tej okazji chciałbym zaprezentować z przymrużeniem oka antyporadnik tworzenia
1. Olej standardy FREMO i PMMH0. Co się będziesz wykosztowywał na drogie moduły? Kupuj skrzynki kelnerskie po 20 zł sztuka i oszukaj system.
2. Nie przejmuj się, że skrzynka nie trzyma wymiarów. Się doszlifuje i zatenteguje.
3. Wklęsłe dno skrzynki? A co się będziesz przejmować... W końcu w Sosnowcu tory też nie trzymają poziomu po kopalnianych zapadliskach... chłe, chłe... (a tak serio, to z pomocą kleju i imadła w końcu doprowadziłem dno do akceptowalnego poziomu
4. Nie zwracaj uwagi na jakieś szczegółowe zdjęcia na Allegro. Jak dno skrzynki odstaje od blatu to się "zbiornik" zatenteguje szpachlą i kartonem
5. Karton się ugina, a szpachla sypie? Przecie to szpachla - musi się sypać... (a serio, to zeskrobałem to cholerstwo, a koledzy modelarze z klubu we Wrocławiu poratowali mnie listwami, które po drobnym szlifowaniu idealnie weszły. Pozostałe miejsce pod trawnik wypełniłem styrodurem i papierem pakowym)
6. Nie trać czasu i spiesz się - co będziesz aplikował klej kroplami? Lej z tej strzykawy strumieniem. Że co? Że podtorze się rozmywa? A to realistyczne będzie! Przecie podczas powodzi w 2010 roku też bod Brzegiem Opolskim podmyło...
7. Dostałeś listewki? Darowanemu koniowi nie zagląda się w zęby - co tam będziesz mierzył, że o centymetr za szerokie i marnował kasę na korek. Najwyżej nasyp wyjdzie szerszy. Nie to co na polskiej kolei, że się na wszystkim oszczędza... (a serio, to zauważyłem, że nasyp coś za szeroki mi się zrobił, ale założyłem że listewki są dobre, tylko ja jeszcze nie umiem formować...
8. Co będziesz lał kleju pod trawę, że niby wszystko ma być na biało...? Lej oszczędnie (a serio, to w ogóle nie wiedziałem ile tego ma być. Jak wyschło i robiły się "minipolany", to już kolejne sadzenia poszły lepiej)
9. A to już w ogóle zasada najważniejsza - jak poradnik na Youtube trwa 15 minut, to przecież Ty też to zrobisz w 15 minut, prawda? Nawet nie rezerwuj więcej czasu, no bo co może pójść nie tak...?
Oto efekt (anty)poradnika - pociąg Os 12345 "Wakacyjne marzenie" gdzieś na jakiejś wyremontowanej z funduszy unijnych trasie na wygwizdowie w Polsce. W bonanzie świateł nie ma, bo wandale uszkodzili. Za to w 609a jest oświetlenie końca składu, dzięki pomocy nieocenionego @PP1970 ! Jak widać, trochę zostało do zrobienia - obsianie braków, poprawienie szczegółów typu ścinka papieru albo odstający papier od skrzynki. No i koniecznie musi się pojawić jakaś tabliczka z zakazem przejście przez tory... przecież to Polska
Dioramka będzie u mnie torem testowym, np. do sprawdzania działania oświetlenia.





* ostatnia diorama, ponieważ modelarstwo okazało się zbyt "brudną robotą" do mojego jedynego miejsca, gdzie mogłem działać, czyli biura.
ALE - moi Drodzy - dłubanie będzie dalej, ale nie przy dioramie, a przy module szlakowym dwutorowym...
Z powodu braku miejsca zacznę od d... strony, czyli najpierw od peronów i infrastruktury, podłubię sobie wagony, tj. oświetlenie, patyna, przebicie numerów, a same moduły zrobię po przeprowadzce do nowego lokum za rok-dwa.
-
6
-
1
- Pokaż wszystkie