• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Diorama [Antyporadnik] Moja pierwsza i ostatnia diorama :)

Artur_BJ

Aktywny użytkownik
Reakcje
490 8 0
#1
Tytuł clickbaitowy oczywiście... :)

Zrobiłem swoją pierwszą i ostatnią* dioramę. Wyjaśnienie na końcu

Pół roku temu literalnie przepadłem w świecie 1:87 i już wiedziałem, że chcę "wyjść z podłogi". Przygotowywałem się, czytałem o taborze, szukałem informacji o moich ulubionych składach, kupowałem wiele modeli, które uznałem, że warto, czytałem o kładzeniu torów, sadzeniu trawy, oglądałem mnóstwo tutoriali z PMMH0 i inne...

W końcu dziś na swoim dziele 80 x 40 cm postawiłem po raz pierwszy stonkę z wagonami. I z tej okazji chciałbym zaprezentować z przymrużeniem oka antyporadnik tworzenia :D

1. Olej standardy FREMO i PMMH0. Co się będziesz wykosztowywał na drogie moduły? Kupuj skrzynki kelnerskie po 20 zł sztuka i oszukaj system.
2. Nie przejmuj się, że skrzynka nie trzyma wymiarów. Się doszlifuje i zatenteguje.
3. Wklęsłe dno skrzynki? A co się będziesz przejmować... W końcu w Sosnowcu tory też nie trzymają poziomu po kopalnianych zapadliskach... chłe, chłe...
(a tak serio, to z pomocą kleju i imadła w końcu doprowadziłem dno do akceptowalnego poziomu ;))
4. Nie zwracaj uwagi na jakieś szczegółowe zdjęcia na Allegro. Jak dno skrzynki odstaje od blatu to się "zbiornik" zatenteguje szpachlą i kartonem
5. Karton się ugina, a szpachla sypie? Przecie to szpachla - musi się sypać...
(a serio, to zeskrobałem to cholerstwo, a koledzy modelarze z klubu we Wrocławiu poratowali mnie listwami, które po drobnym szlifowaniu idealnie weszły. Pozostałe miejsce pod trawnik wypełniłem styrodurem i papierem pakowym)
6. Nie trać czasu i spiesz się - co będziesz aplikował klej kroplami? Lej z tej strzykawy strumieniem. Że co? Że podtorze się rozmywa? A to realistyczne będzie! Przecie podczas powodzi w 2010 roku też bod Brzegiem Opolskim podmyło...
7. Dostałeś listewki? Darowanemu koniowi nie zagląda się w zęby - co tam będziesz mierzył, że o centymetr za szerokie i marnował kasę na korek. Najwyżej nasyp wyjdzie szerszy. Nie to co na polskiej kolei, że się na wszystkim oszczędza...
(a serio, to zauważyłem, że nasyp coś za szeroki mi się zrobił, ale założyłem że listewki są dobre, tylko ja jeszcze nie umiem formować... :) Dopiero po czasie zauważyłem, że listwy były 4 cm, a korek na podtorze w H0 miał 3 cm...)
8. Co będziesz lał kleju pod trawę, że niby wszystko ma być na biało...? Lej oszczędnie (a serio, to w ogóle nie wiedziałem ile tego ma być. Jak wyschło i robiły się "minipolany", to już kolejne sadzenia poszły lepiej)
9. A to już w ogóle zasada najważniejsza - jak poradnik na Youtube trwa 15 minut, to przecież Ty też to zrobisz w 15 minut, prawda? Nawet nie rezerwuj więcej czasu, no bo co może pójść nie tak...?

Oto efekt (anty)poradnika - pociąg Os 12345 "Wakacyjne marzenie" gdzieś na jakiejś wyremontowanej z funduszy unijnych trasie na wygwizdowie w Polsce. W bonanzie świateł nie ma, bo wandale uszkodzili. Za to w 609a jest oświetlenie końca składu, dzięki pomocy nieocenionego @PP1970 ! Jak widać, trochę zostało do zrobienia - obsianie braków, poprawienie szczegółów typu ścinka papieru albo odstający papier od skrzynki. No i koniecznie musi się pojawić jakaś tabliczka z zakazem przejście przez tory... przecież to Polska :)

Dioramka będzie u mnie torem testowym, np. do sprawdzania działania oświetlenia.

20230223_084557.jpg 20230223_084613.jpg 20230223_084658.jpg 20230223_085327.jpg 20230223_085634.jpg

* ostatnia diorama, ponieważ modelarstwo okazało się zbyt "brudną robotą" do mojego jedynego miejsca, gdzie mogłem działać, czyli biura.
ALE - moi Drodzy - dłubanie będzie dalej, ale nie przy dioramie, a przy module szlakowym dwutorowym... :) Jest już wybrany przystanek.
Z powodu braku miejsca zacznę od d... strony, czyli najpierw od peronów i infrastruktury, podłubię sobie wagony, tj. oświetlenie, patyna, przebicie numerów, a same moduły zrobię po przeprowadzce do nowego lokum za rok-dwa.
 

PP1970

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
3.283 88 0
#2
Imponuje mi tempo Twoich prac. A co do norm np. Fremo… fizycznie da się połączyć wszystko z wszystkim, budując moduł przejściowy. Chociaż nie ma nic złego w zamówieniu profili czołowych - są tanie.
 
OP
OP
Artur_BJ

Artur_BJ

Aktywny użytkownik
Reakcje
490 8 0
#3
Imponuje mi tempo Twoich prac.
Bosz... a ja się katuję, że wszystko zajęło mi dwa razy dłużej niż planowałem pierwotnie :ROFL:

fizycznie da się połączyć wszystko z wszystkim, budując moduł przejściowy.
Tak - niewykluczone, że kiedyś powstaną kolejne dwie skrzynki (może posterunek odgałęźny z jednego toru na dwa...? :niepewny:) + dwa segmenty przejściowe po obu stronach z profilem FREMO na końcu. Ale to się zobaczy. Użyłem zresztą flexa Piko więc musiałbym gdzieś po drodze zrobić przejścia np. na Roco, bo mnie zjedzą na imprezie...
 

PP1970

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
3.283 88 0
#4
Myślałem, że na imprezie istotna jest wysokość główki szyny?

Bardzo odradzam flexa Roco, który ma imitacje śrub tak wysoko, że niektóre lokomotywy stukają o nie kołami... I jak najbardziej są to pojazdy przeznaczone na tor modelowy 2,1 mm, doskonale jeżdżące po gotowych odcinkach toru Roco Line 2,1 mm. Ale flex jest inny, niż tory gotowe.

Moim powodem zamówienia modułów zgodnych z Fremo była ew. możliwość ich późniejszej sprzedaży. Nigdy nie wiadomo, co się zadzieje w życiu.
 
OP
OP
Artur_BJ

Artur_BJ

Aktywny użytkownik
Reakcje
490 8 0
#7
Szyny + podkłady Tilliga wychodzą cenowo jak PIKO, a wyglądają lepiej (noi możesz dobrać, czy proste, czy flex).
A jak dostępność w Polsce, wybór geometrii rozjazdów oraz dostępność na betonowych podkładach?
Wyrosłem na kolei w Vc i VI epoce, z czego większość przejechałem na wyremontowanych szlakach między Wrocławiem, Warszawą, a Krakowiem... i taką kolej chciałbym odtwarzać :)
 

PP1970

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
3.283 88 0
#10
Tak zwłaszcza na jakiejś imprezie będziesz budował moduły przejściowe, a od czego są ściski stolarskie?
Ja mam na strychu moduły Fremo i własne. Zrobiłem sobie przejściówki. Moduły są 2-torowe, odstęp torów był inny u mnie (Roco Line). Bez przejściówki nie dałoby rady.
 

stare tory

Znany użytkownik
KKMK
Reakcje
1.024 85 11
#11
Jeżeli masz różny rozstaw dwutorów to faktycznie beż łącznika ani rusz. Chodziło mi bardziej o to, że aby na imprezie połączyć profile np. LL z Fremo
wystarczy użyć ścisków stolarskich albo powiercić dodatkowe otwory w posiadanych profilach.
 

Podobne wątki