• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Anglik

Sello

Znany użytkownik
Reakcje
680 6 1
#1
Nie pasował mi do mojego pytania żadem dział na forum, więc wrzuciłem tu.


Przyuważyłem ostatnio taki rozjazd angielski (foto) zaciekawiło mnie to że posiada on zwrotniki jak w zwykłych rozjazdach. I tu chciałem się zapytać czy takie rozwiązanie zwrotników na anglikach czędto występowało, czy to co mam na fotce to jakiś specyficzny wyjątek? Czy np. występowały takie angliki(z takimi zwrotnikami) na głowicach stacyjnych?
 

Załączniki

Meggido

Znany użytkownik
Reakcje
2.782 12 2
#5
Odkopię trochę temat. Chciałbym zapytać ile napędów ma rozjazd popularny "anglik" z możliwością jazdy we wszystkich kierunkach? 2 czy 4? Czy iglice są sterowane parami czy czwórkami?
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.365 544 30
#8
Dokladnie tak, jak na zdjęciu w pierwszym poście, z tym, że zamiast zwrotników są napędy (mechaniczne lub elektryczne). Dotyczy to również "anglika" pojedynczego (rozjazd krzyżowy pojedynczy), ale tam każdy napęd przestawia dwie iglice (w sumie są tylko cztery).
 

jafrap

Znany użytkownik
Reakcje
9 0 0
#9
Czy np. występowały takie angliki (z takimi zwrotnikami) na głowicach stacyjnych?
Nie często, ale np. na stacji Włodawa http://pkp.lubartow.pl/wlodawa/wl144.jpg i podobne ujęcie w innym czasie: http://pkp.lubartow.pl/wlodawa/wl200.jpg takowo było. Na zdjęciu rozjazd w torze głównym (widok od strony Chełma). Widać dwa zwrotniki w trawie ale i... wskaźnik typowy spotykany przy anglikach, gdyż wskazania standardowych zwrotników stosowanych przy zwykłych rozjazdach byłyby wówczas "niepełne" dla maszynisty (mylące).

Więcej tutaj: http://semaforek.tk/wiki/index.php/Włodawa

Rozwiązanie z samymi zwrotnikami (bez dodatkowego "angielskiego" wskaźnika) jest spotykane często na bocznicach stacyjnych, gdzie nikt się w to nie bawił, jak i w sterowanie mechaniczne scentralizowane tym bardziej.... (jak na zdjęciu pokazanym na początku przez kolegę Sello).
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.365 544 30
#10
Mylimy dwa pojęcia: czym innym są koziołki zwrotnicowe z dźwignią z przeciwwagą do przestawiania zwrotnic, a czym innym wskaźniki zwrotnicowe. Sytuacja na fotkach z Włodawy jest jak najbardziej typowa przy urządzeniach ręcznych, ale nie ma tam zwykłych wskaźników ze strzałką, lecz prawidłowy wskaźnik do rozjazdu krzyżowego, tzw. latarnia Cauera. Rozjazdy krzyżowe podwójne powinny mieć latarnie Cauera, bo tylko na nich da się pokazać pełną informację o położeniu zwrotnic. Przy rozjazdach krzyżowych pojedynczych wystarczą zwykłe latarnie zwrotnicowe.
 
P

Paweł Piotr

Gość
#11
Uzupełniając informację Andrzeja Harasska przypomnę, co to jest zwrotnik (koziołek zwrotnicowy): zwrotnik służy do ręcznego przekładania iglic zwrotnicy. Tak więc w urządzeniach ręcznych każdy rozjazd będzie posiadał zwrotnik. Rozjazd zwyczajny będzie posiadał jeden zwrotnik poruszający jedną parę iglic, rozjazd krzyżowy będzie posiadał dwa zwrotniki, poruszające dwie oddzielne pary iglic (w rozjeździe krzyżowym pojedynczym zwrotniki poruszają po dwie iglice, w rozjeździe krzyżowym podwójnym - po cztery iglice).
Na zwrotnikach rozjazdów zwyczajnych oraz rozjazdów krzyżowych pojedynczych umieszcza się latarnie sygnałowe, pokazujące aktualne położenie zwrotnicy przy pomocy wskaźników Wz1 do Wz4, natomiast przy rozjazdach krzyżowych podwójnych na zwrotnikach nie umieszcza się latarni sygnałowych, a aktualne położenie zwrotnic tego rozjazdu jest pokazywane na latarni Cauera, umieszczonej obok środka rozjazdu, na której ukazują się wskaźniki Wz5 do Wz8.
Zdjęcie, które na początku wątku zamieścił Sello, pokazuje nieprawidłowe osygnalizowanie rozjazdu krzyżowego podwójnego latarniami sygnałowymi na zwrotnikach.
 

Remaj12

Znany użytkownik
Reakcje
5.444 138 19
#14
Nieprawidłowo, wskaźników Wz 1 - Wz 3 nie powinno tam być.
Nie tylko tam jest nieprawidłowo :gwizd:. Takich miejsc jest znacznie więcej :podstepny:, a poniżej jedno ode mnie z Torunia ;):

- źródło: zbiory własne autora
- autor: @Remaj12


- opis: 28 kwietnia 2014 roku - Toruń - rozjazd podwójny krzyżowy nr 302 (wyposażony w wskaźniki przeznaczone dla rozjazdów pojedynczych zwyczajnych), wchodzący w skład zachodniej głowicy punktu zdawczo-odbiorczego dawnych zakładów Toruń Elana, przyległego do stacji Toruń Wschodni [link do schematu stacji].

DSC_0179.JPG


- opis: na pierwszym planie: rozjazd podwójny krzyżowy nr 302; dalej z lewej strony tor nr 309 zakończony kozłem oporowym, po prawej od niego rozjazd nr 301 i tarcza manewrowa Tm14 (brak oznaczenia na tarczy) [link do schematu stacji].

DSC_0088.JPG


- opis: wskaźnik rozjazdu podwójnego krzyżowego nr 302 [link do schematu stacji].

DSC_0273.JPG
 

Remaj12

Znany użytkownik
Reakcje
5.444 138 19
#16
To prawda, nie kwestionowałem tego, ale jakie z tego wnioski?
Jak to jakie :)? Te same co zawsze ;), znaczy: przepisy swoje - rzeczywistość swoje :gwizd: - jedno to teoria, a drugie to praktyka :podstepny:.

Żeby nie było, że wszędzie jest źle o_O, to poniżej - niestety już chyba dość długo nie używany :niepewny: - poprawnie osygnalizowany Anglik z Bydgoszczy (y):

- źródło: zbiory własne autora
- autor: @@Remaj12


- opis: 12 października 2014 - Bydgoszcz - okolice wschodniej głowicy stacji Bydgoszcz Wschód - poprawnie osygnalizowany rozjazd podwójny krzyżowy stanowiący fragment zachodniej głowicy punktu zdawczo-odbiorczego jednej z bocznic wychodzących ze stacji [link do lokalizacji]. Na pierwszym zdjęciu w tle, widoczny fragment wiaduktu Warszawskiego.

DSC_0658.JPG


DSC_0660.JPG


DSC_0662.JPG