• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Analogowe oświetlenie lokomotywy

Adam Okuń

Znany użytkownik
Reakcje
1.284 3 0
#1
Postanowiłem zmienić oświetlenie starej BR 118 ze standardowego żarówkowego z plastikowym światłowodem na ledowe.

Zamontowałem pierwszy zestaw świateł: trzy ciepłe ledy przód, dwa czerwone tył. Po postawieniu lokomotywy na tory jedzie do przodu, a diody ładnie świecą - wszystkie z przodu i dwie czerwone z tyłu. Puszczę loko w drugą stronę zmieniając kierunek napięcia i te same diody delikatnie "mrygają" ale tylko wtedy gdy dochodzi między kółkami i szynami do delikatnych braków napięcia (coś jak przeskok iskry). Nie za bardzo to rozumiem bo przecież zmienił się kierunek prądu i dioda nie powinna dawać oznak życia... Zasilanie diód jest podpięte do metalowej obudowy przewodzącej wewnątrz lokomotywy.

Z góry dziękuję za pomoc bo to w zasadzie mój pierwszy kontakt z takim "projektem" i z efektu świetlnego jestem zadowolony do momentu jak chce cofnąć skład :)
 

Zaqu

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
11 1 0
#2
musisz dać diodę prostowniczą przed diodami na zasilaniu, bo prąd o odwrotnej polaryzacji do świecenia zniszczy ci diody świecące.
 
OP
OP
Adam Okuń

Adam Okuń

Znany użytkownik
Reakcje
1.284 3 0
#3
Rozumiem, że na "plusie". Pytanie tylko jaką dać...

Układ mam z 3 diód napięcie pracy 2,9-3,1V do każdej rezystorek. Łączą się nóżkami opornika. Drugi układ dwie diody napięcie pracy 1,8-2V łączą się nóżkami oporników. Zasilanie jednakowe z torów napięcie 12v (pilot analogowy PIKO z nowych zestawów) Czy dioda prostownicza może być zenera 12v 1.3W ?

Czytam samouczek @Blue i mózg mi paruje. Mogę wpis o zaćmie napisać, artykuł o szczepieniach w 10 minut walnę, wiersz, opowiadanie ... horror o zabarwieniu erotycznym ... ale fizyka to obok chemii coś co do łba mi nie włazi za diabła rogatego ... help!
 
Ostatnio edytowane:

Merlin

Moderator Grupy BGM
Zespół forum
BGM
H0e
Reakcje
1.798 3 0
#4
Czy dioda prostownicza 1N4148 byłaby odpowiednia? Również nie jestem "szpecem", tak jak kolega Adam, dlatego pytam :)
 

Merlin

Moderator Grupy BGM
Zespół forum
BGM
H0e
Reakcje
1.798 3 0
#6
Adam widzę, że jesteśmy bardzo podobnie słabi z elektroniki, natomiast w dwójkę coś wiemy :p

Wrzuć fotkę, z oświetlenia loków (od wewnątrz, puszczonych kabli itd.), jestem ciekaw, jak to wyszło przy ręcznej robocie :)
 
OP
OP
Adam Okuń

Adam Okuń

Znany użytkownik
Reakcje
1.284 3 0
#7
...na razie to nie ma czego pokazać. Wszystko rozgrzebane jak w chińskim markecie ;) Jak już skończę i uznam, że nie będzie mi wstyd to pokażę...
 
OP
OP
Adam Okuń

Adam Okuń

Znany użytkownik
Reakcje
1.284 3 0
#8
Dioda prostownicza 1N4148 nic nie dała... efekt mrugania podczas jazdy w odwrotnym kierunku pozostał. Szkoda, że @Blue już chyba nie odwiedza forum... może by nam coś poradził. Nie mam bladego pojęcia czemu efekt pików pozostał mimo zastosowania "zastawki" w postaci diody.
 
OP
OP
Adam Okuń

Adam Okuń

Znany użytkownik
Reakcje
1.284 3 0
#10
Tak. Na wszelki wypadek przelutowałem też na odwrót i zgodnie z przewidywaniami diody nie świeciły w ogóle. I to jest najdziwniejsze: dioda dostaje pełne obciążenie i nie przepuszcza. Dostaje piki i przepuszcza. Jak poczytałem jeszcze o diodzie prostowniczej to ona się blokuje po jakiejś części sekundy. Może to wystarczy by zrobić pik w drugą stronę i dać efekt mrugnięcia. Pojęcia nie mam.

No nic kolejny powód na inwestycję w DCC ;)
 

karol_mar

Znany użytkownik
Reakcje
69 1 0
#11
Te piki pewnie indukowane są przez komutator silnika, dioda tu nic nie da. Powinien być układ dławików i kondensatorów, który to eliminuje.
 
OP
OP
Adam Okuń

Adam Okuń

Znany użytkownik
Reakcje
1.284 3 0
#12
Wyjściem by jeszcze było niezależne zasilanie. Powiedzmy jedną oś izoluję od całego układu zasilania lokomotywy i prąd z niej idzie tylko na oświetlenie. ...ale to już za grube dla mnie :) ...chociaż sprawdzę odłączając jeden wózek od silnika...
 
OP
OP
Adam Okuń

Adam Okuń

Znany użytkownik
Reakcje
1.284 3 0
#15
@Merlin problem jak zawsze okazał się banalny w rozwiązaniu. Kondensator 1000uF 16V utrzymujący napięcie i nic nawet nie mrugnie. Co prawda BR118 nie doczekała się ale wagonik PIKO śmiga na prostym układzie listwy 3 smd, kondensatora i mostka gretza, który da zawsze odpowiednio + i - na diody więc i w analogu można wagony oświecić bez znaczenia w którą stronę jadą. Kolejna bariera pokonana. Elektroników to zapewne śmieszy ale dla mnie to jak zrobić Rysy zimą :)
 

Merlin

Moderator Grupy BGM
Zespół forum
BGM
H0e
Reakcje
1.798 3 0
#16
Właściwie, to nie wiem, czy dać wartościową informacje, czy popieram :p A ja mam dla ciebie ciekawostke o oświetleniu wagonów dwuosiowych, ale to przez weekend prześlę, jak wrócę do domu ;)
 

Grzes

Moderator forum Sterowanie oraz Mikro-producenci.
Zespół forum
Donator forum
BGM
SMK Katowice
Reakcje
644 7 0
#17
@Merlin problem jak zawsze okazał się banalny w rozwiązaniu. Kondensator 1000uF 16V utrzymujący napięcie i nic nawet nie mrugnie. Co prawda BR118 nie doczekała się ale wagonik PIKO śmiga na prostym układzie listwy 3 smd, kondensatora i mostka gretza, który da zawsze odpowiednio + i - na diody więc i w analogu można wagony oświecić bez znaczenia w którą stronę jadą. Kolejna bariera pokonana. Elektroników to zapewne śmieszy ale dla mnie to jak zrobić Rysy zimą :)
Z tym kondensatorem na napięcie 16V bym uważał :eek:
 
OP
OP
Adam Okuń

Adam Okuń

Znany użytkownik
Reakcje
1.284 3 0
#19
To na pewno ale akurat w sklepie nie mieli :)

U mnie napięcie analogowe 12V więc problemów raczej nie powinno być bo i tolerancji jeszcze 20%. Zrobiłem sobie dziś z kartonu wnętrze wagonika z zestawu startowego dla dzieci i okazało się, że sporo jest miejsca w przedsionkach na dodatkowe podzespoły. Ścianka blokuje światło i podzespołów nie widać, a przynajmniej nie rzucają się w oczy. Zmieniłem też ilość diód na 6 bo 3 nie oświetlały dobrze całego wnętrza. Musiałem tylko usunąć "słupki" spinające dach z podwoziem.

wnętrze wagonika piko.jpg

BTW zastanawiałem się jeszcze nad stabilizatorem ale z tego co widzę na torach różnica w mocy światła jest niewielka więc odpuszczę chyba. Zobaczę jeszcze jak to będzie wyglądało na dwóch wagonach i uruchomionej lokomotywie.
 

r-mik

Pan Chlewik
Reakcje
145 30 0
#20
musisz dać diodę prostowniczą przed diodami na zasilaniu, bo prąd o odwrotnej polaryzacji do świecenia zniszczy ci diody świecące.
Nie zniszczy. Fakt, że napięcie wsteczne led-a to ok 5V, ale jeśli ledy są włączone przeciwsobnie, to 5V prawdopodobnie nie będzie przekroczone, a już na pewno na czerwonych (spadek napięcia około 1,6V x 2 daje około 3,2V.
[DOUBLEPOST=1435844738][/DOUBLEPOST]
@Merlin problem jak zawsze okazał się banalny w rozwiązaniu. Kondensator 1000uF 16V utrzymujący napięcie i nic nawet nie mrugnie. (...)
Można też dać nieduży kondensator równolegle z diodą.
 

Podobne wątki