• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Analog-mijanaka

Reakcje
5 0 3
#1
Witam,od roku zacząłem zabawę z kolejką,tylko dlatego,że wszystko co mam kupiłem bardzo tanio,co mi odpowiada,musialem przywrócić niektore elementy do życia,ale opłacało się,mnie to odpowiada,ale z czasem człowiek chciałby coś poprawić,dlatego postanowiłem zaczerpnąć waszej wiedzy.W najprostszym słowie mam owal dwutorowy,i rozbudowaną stacje,na drugiej stronie owalu ze względu na ograniczenia,z dwóch torów robi się jeden,po czym jak wiadomo znowu jest szlak dwutorowy.Nie ma z tym problemu,puszczę sobie skład dookoła i git,ale chciałbym sobie puścić dwa,jeden w jedną drugi w drugą,pytanie jak zapobiec temu żeby oba znalazły się na jednym torze? Czy da się to jakimś tanim kosztem ogarnąć,żeby pierwszy skład zatrzymał się przed wjazdem na jeden tor,gdy tamten jest zajęty,i żeby ruszył z automatu gdy już go minie ten skład? Proste w wytłumaczeniu ustnym,ale napisz to,he he,czekam na jakieś sugestie,pozdrawiam
 

piottrw

Aktywny użytkownik
Reakcje
389 8 0
#2
Trzeba zrobić odcinki izolowane, potem prosta automatyka analogowa starego bttb, albo zrobić / kupić prosty sterownik czasowy, ewentualnie dodać tory włączające. Tyle można powiedzieć nie znając typu torów i układu torowego.
Na filmie widać jak to u mnie działa, pociągi jeżdzą w pełnym automacie i w analogu.
Pociągi mogą też kilka sekund stać w tunelu, ale na potrzeby filmu przejeżdżają.
 
OP
OP
C
Reakcje
5 0 3
#3
O to muszę się zagłębić,bo np.nie wiem co to bttb,no i nie kumam co do tego ma wyłącznik czasowy,masz na myśli żeby skład czekał określoną ilość czasu?wszystko mam w ho,stare tory typu fleischmann,potem wrzucę plan,jeśli to jest istotne,jeśli mógłbyś podpowiedzieć co konkretnie muszę kupić bylbym wdzięczny,i dzięki za zainteresowanie
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
#4
Bardzo proszę o wstawianie spacji po znakach przestankowych (kropka, przecinek itp), po znaku zapytania itd. oraz o właściwe używanie dużych liter. Tak więc nie
typu fleischmann,potem wrzucę plan,jeśli to jest istotne,jeśli mógłbyś
lecz:
...typu Fleischmann, potem wrzucę plan, jeśli to jest istotne, jeśli mógłbyś...
 

piottrw

Aktywny użytkownik
Reakcje
389 8 0
#5
BTTB (BerlinerTTBahnen) to nieistniejący producent kolejek w skali TT, teraz kontynuuje to Tillig, ale w ich katalogach jest naprawdę dużo pomysłów i 3 produkty do całkowitej automatyzacji.
Można przejrzeć je i zobaczyć jak to działa. Myślę, że inne firmy też coś podobnego miały/mają w swojej ofercie. Skala wtedy nie ma znaczenia.
W tym linku są produkty, tylko trzeba poszukać aktualnych w ofertach
https://archiwum.allegro.pl/kategoria/akcesoria-elementy-elektryczne-i-elektrotechniczne-26927?string=Przekaźnik bttb
A tu link do katalogów
https://as.rumia.edu.pl/tt/kat/katalogi.asp?poz=46&kat=1980pl
 
OP
OP
C
Reakcje
5 0 3
#6
Podziękował, jeśli już się na coś zdecyduje, czy mogę wtedy liczyć na twoją pomoc w podłączeniu tego wszystkiego? Dziękuję za pomoc.
Ps. Z tym pisaniem to tak wychodzi, jak się nie czyta regulaminu, pozdrawiam
 

piottrw

Aktywny użytkownik
Reakcje
389 8 0
#7
Nie ma problemu.
Teraz potrzebny jest schemat twojego układu, żeby wiedzieć gdzie mają się składy zatrzymywać. I musisz wiedzieć ile cm potrzeba na zatrzymanie najdłuższej lokomotywy jaką masz/będziesz miał przy prędkości jaką zwykle jeździsz. U mnie, w skali tt odcinek izolowany ma +/- 30 - 35 cm, w h0 potrzeba pewnie więcej. A cały owal jest poszatkowany na 5 takich odcinków + 2 bocznice. I prąd mogę odłączyć też na pozostałych torach stacyjnych.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
#8
Ps. Z tym pisaniem to tak wychodzi, jak się nie czyta regulaminu, pozdrawiam
Regulamin nie ma z tym nic wspólnego, tak się powinno pisać zawsze i wszędzie, w każdym języku posługującym się alfabetem łacińskim czy cyrylicą. Ale doceniam, że Kolega zastosował się do mojej prośby. (y)
 
Reakcje
1 0 12
#12
Trzeba zrobić odcinki izolowane, potem prosta automatyka analogowa starego bttb, albo zrobić / kupić prosty sterownik czasowy, ewentualnie dodać tory włączające. Tyle można powiedzieć nie znając typu torów i układu torowego.
Na filmie widać jak to u mnie działa, pociągi jeżdzą w pełnym automacie i w analogu.
Pociągi mogą też kilka sekund stać w tunelu, ale na potrzeby filmu przejeżdżają.
Powiem że chciałbym ogarnąć jak tu na filmie by jeden jechał drugi czekał podziwiam za inwencję bardzo ładna kolejka pozdrawiam
 
OP
OP
C
Reakcje
5 0 3
#13
W końcu po intensywnym tygodniu załączam plan, o który prosiłeś. A więc zależy mi na tym, żeby na odcinek zaznaczony strzałką, nie wjechały dwa składy na czołówkę, teraz może będzie Ci łatwiej podpowiedzieć co i jak jest potrzebne, pozdrawiam
20210821_102950.jpg
 

piottrw

Aktywny użytkownik
Reakcje
389 8 0
#17
Witam, no to przyjmując że pociągi jeżdzą po polsku, czyli prawym torem to na dzień dobry potrzeba tyle odcinków izolowanych ile zaznaczyłem na planie. Jeżeli ruch miałby być po niewłaściwym torze trzeba dodać tyle samo po drugich stronach. Układ stacji pozwala wypuścić w automacie tylko jeden skład po jednym torze w obu kierunkach. Ale w zabawie ręcznej może być z dowolnego toru. Do tego można na stacji użyć przekaźniki czasowe bttb albo nowe tilliga plus tor kontaktowy. Przed zwężeniem też tor kontaktowy i przekaźnik o którym wspomniałem. Do tego klawiatura sterująca i albo dwa zasilacze, albo kolejne przekaźniki bttb.
na czerwono zaznaczyłem przerwy w jednej szynie, fioletem obie szyny, coby zwarcia nie było. Tor pojedynczy i zwrotnice będą zasilane z przekaźnika.
Do każdej sekcji izolowane trzeba doprowadzić zasilanie, najlepiej lutować do szyny bezpośrednio. I na początek trzeba zaopatrzyć sie w klawiaturę sterującą
To jest projekt jak ja bym zrobił.
20210821_102950~3.jpg 012.jpg 009.jpg
 
OP
OP
C
Reakcje
5 0 3
#18
Jaa cieee, trochę to komplikuje mi życie, ponieważ stacje mam podzeloną na sekcje, poprostu mam zamiar dodac do stacji tor na bocznice, który będzie zasilany drugim trafo, wtedy gdy wyłączę prąd w 3 i 4 torze z głównego, podczas gdy dwa składy będą sobie jeździły po szlaku głównym,to na pozostałych będę mógł bawić się w manewry, a potem po podstawione wagony podjadę sobie z głównego, nie pisałem o tym, bo myślałem że do zwężki wystarczy ingerencja w niedługi odcinek przed zwrotnicą, jak i z jednej tak i z drugiej strony, a tu całe torowisko wchodzi w grę? I co teraz? Chmm...
 

piottrw

Aktywny użytkownik
Reakcje
389 8 0
#19
To możesz inaczej to zrobić, czyli odcinki izolowane tylko na jednotorowej części. Jak się tam pociąg zatrzyma to normalnie manewry można robić. Masz na stacji sekcje, czyli jak rozumiem właśnie odcinki izolowane. Myślałem że chcesz nacisnąć guzik/klawisz i sącząc dobry alkohol patrzyć jak wszystko samo działa, i tylko składy zmieniać :)
A tak odizoluj ten jednotorowy fragment, daj przekaźnik i w zależności z którego toru wjedzie pociąg tam będzie zasilanie z danego toru a drugi będzie odłączony i skład się zatrzyma. Ale i tak musisz je odizolować jak pokazałem.
 
OP
OP
C
Reakcje
5 0 3
#20
W pewnym sensie tak, ponieważ chciałem żeby 2 składy jeździły sobie bezkolizyjnie, gdy ja w między czasie szykuje wagony, potem z głównego lok zostawia wagony i wjeżdża na tor 3 lub 4 po następne wagony, oczywiście pełna obsługa analogowa i ustawiam prędkość i se jeździ dalej raz po raz mijając się z kolegą, no ale ta zwężka, i w tym czasie ja sobie na spokojnie z drugiego trafo podjeżdżam po zostawione wagony itd itd, no tylko tą zwężkę chciałem mieć z głowy żebym mógł się skupić na manewrach, dodam że tory mam dzielone na sekcje przerwą jednotorową, no to jak, czy jest na to nie drogi sposób,żeby skład zatrzymał się gdy zwężka jest zajęta?
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Elektryka 4
M
Elektryka 10
Elektryka 21
Elektryka 11
Elektryka 44

Podobne wątki