• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Model fabryczny Albert Modell wagony typu "Gondola"

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
3.829 8 0
#1
No i w końcu są ... :) Szkoda, że nie ma możliwości wydania modeli w epoce IIIc ... ;)

Szanowni Państwo.
Rozpoczynamy sprzedaż pierwszej edycji naszej tegorocznej nowości, jaką są modele wagonów samowyładowczych PKP typu "gondola" produkcji rumuńskiej, wykonanych przez firmę Albert Modell wyłącznie dla naszej firmy, według naszych projektów.


Na początek warto jednak napisać kilka słów o historii tych ciekawych wagonów, tym bardziej, że ich eksploatacja na PKP zakończyła się niemal 20 lat temu.

Ogółem, w latach 1973-75, PKP zakupiły w Rumunii ok. 2400 wagonów tego typu. Wagony te nie miały na PKP żadnego oznaczenia typu i były potocznie nazywane "gondolami". Nazwa ta, o amerykańskim rodowodzie, pochodziła od określenia systemu rozładunku poprzez klapy w podłodze wagonu.

Jako wagony samowyładowcze, "gondole" zakwalifikowane zostały do grupy węglarek budowy specjalnej (rodzaj F) i otrzymały pierwotnie oznaczenie serii Fads.

Warto zaznaczyć, że mimo rozpoczęcia dostaw tych wagonów dla PKP jesienią 1973 roku, zrezygnowano z umieszczenia na nich polskiego oznaczenia serii. Stąd modele tych wagonów z epoki IVa mają już tylko oznaczenie serii Fads.

Początkowo, wszystkie "gondole" PKP były przydzielone do 8 stacji macierzystych, w grupach po kilkaset wagonów i eksploatowane były w zwartych składach pociągów (wahadłach).

Zmiany w systemie numeracji wagonów towarowych, wprowadzone przez UIC od 1 stycznia 1980 r. sprawiły, że "gondole" zaliczone zostały do węglarek budowy normalnej (rodzaj E), wyposażonych w urządzenia do samoczynnego rozładunku (seria Eacs), co wiązało się również ze zmianą ich numeracji.

W pod koniec lat osiemdziesiątych XX w., we wszystkich wagonach tego typu unieruchomiono klapy w podłodze i usunięto mechanizmy rozładunkowe, przez co wagony te stały się węglarkami budowy normalnej, oznaczonymi serią Eas i otrzymały nowe numery inwentarzowe.

W zależności od stanu technicznego, w wielu wagonach tego typu zmieniono wówczas także drzwi boczne oraz odchylne ściany czołowe.

Pierwsza edycja modeli wagonów PKP typu "gondola" obejmuje cztery zestawy dwuwagonowe:


AM 600042 Zestaw 2 wag. samowyładowczych "gondola", epoka IVa (okres ekspl.1973-76):

- wagon AM 697003 - 20 51 697 0 004-9 Fads, PKP, REV /IVA/ 29.09.73; St. Moszczenica Śl.

- wagon AM 697004 - 20 51 697 0 046-0 Fads, PKP, REV /IVA/ 05.10.73; St. Moszczenica Śl.


AM 600043 Zestaw 2 wag. samowyładowczych "gondola", epoka IVb (okres ekspl.1974-77):

- wagon AM 697005 - 20 51 697 1 152-5 Fads, PKP, REV /IVA/ 11.05.74; St. Suwałki

- wagon AM 697006 - 20 51 697 1 183-0 Fads, PKP, REV /IVA/ 14.05.74; St. Suwałki


AM 500010 Zestaw 2 wag. samowyładowczych "gondola", epoka IVc (okres ekspl.1987-91):

- wagon AM 544001 - 82 51 544 0 298-6 Eacs-x, PKP, 4/REV /GD/ 87.10.29

- wagon AM 544002 - 82 51 544 0 478-4 Eacs-x, PKP, 4/REV /GD/ 87.04.16


AM 500015 Zestaw 2 wag. węglarek bud. rumuńskiej epoka Vb (okres eksploatacji 1995-99):

- wagon AM 597036 - 82 51 597 6 490-1 Eas, PKP, 4/REV /Ow/ 95.03.31

- wagon AM 597037 - 82 51 597 6 610-4 Eas, PKP, 4/REV /Ow/ 95.08.29


Zdjęcia wszystkich w/w modeli w załączeniu.



Pozdrawiam

Krzysztof Koj

PMR-Modele
 

Załączniki

Reakcje
61 3 0
#3
Reakcje
81 1 0
#5
Podasz proszę link do oferty?
Hej, nie posiadam, jak dokonałem zamówienia, Proszę, przeczytaj mój wpis:

Hej Moi Mili, ja się za "wybrańca" nie uważam. Szczerze, mój pierwszy zakup bezpośrednio od PMR Modele.
Postanowiłem wysłać mail na adres: biuro@pmr-modele.pl z zapytaniem o chęć zakupu zestawu 500010.
Chwilę później otrzymałem odpowiedź na tak z danymi do przelewu.
Także dla chcącego nic trudnego. Jak widać, zestawy nie są dla wybrańców, tylko trzeba wykazać minimum zainteresowania.
Miłego i pogodnego dnia ;)
 
Reakcje
124 1 0
#7
Hej Moi Mili, pozwolę sobie wrzucić w tym temacie zdjęcia modeli "Gondol", które przed chwilą odebrałem.
Czyżby nowy sposób pakowania modeli?
Zobacz załącznik 1094489 Zobacz załącznik 1094490 Zobacz załącznik 1094491
Na to wygląda. I bardzo dobrze. Dopiero co dostałem zestaw tych węglarek w ep. IIIc. z najnowszej edycji i tam jeszcze znienawidzona przeze mnie styropianowa, ciasna wytłoczka jest obecna. Części dodatkowe umieszczone są w przegrodkach przy każdym wagonie. Dziwi mnie taka losowość w użytych przez producenta wytłoczkach, skoro cała ostatnio wydana seria obu typów trafiła do sprzedaży w zasadzie jednocześnie.
 
Reakcje
61 3 0
#8
Na to wygląda. I bardzo dobrze. Dopiero co dostałem zestaw tych węglarek w ep. IIIc. z najnowszej edycji i tam jeszcze znienawidzona przeze mnie styropianowa, ciasna wytłoczka jest obecna. Części dodatkowe umieszczone są w przegrodkach przy każdym wagonie. Dziwi mnie taka losowość w użytych przez producenta wytłoczkach, skoro cała ostatnio wydana seria obu typów trafiła do sprzedaży w zasadzie jednocześnie.
Czytaj uważniej. "Gondole" to rumuńskie węglarki Eacs. Jeśli Ty kupiłeś set z IIIc to na pewno jest Eas typu 401Wb.
 
Ostatnio modyfikowane przez moderatora:

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.653 64 3
#9
Zgadza się węglarki typu Gondola to zupełnie inny typ wagonu niż 401Wb i 401Wd. Także dlatego są pakowane do innego opakowania lepiej dostosowanego do tej konstrukcji modelu. Ja osobiście nie narzekam na styropianowe wytłoczki opakowań wagonów z rodziny 401W. Jedynie trzeba zachować szczególną ostrość przy pierwszym wyjęciu modelu z opakowania. Później już można w dowolny sposób dostosować styropianowe wkładki do bezpiecznego przechowywania modelu.
 
Reakcje
124 1 0
#10
Czytaj uważniej. "Gondole" to rumuńskie węglarki Eacs. Jeśli Ty kupiłeś set z IIIc to na pewno jest Eas typu 401Wb.
Proszę moderatorów o rozdzielenie, bo jak podejrzewałem ludziom może się mylić.
Pozwolę sobie jednak odpisać - jak najbardziej zwróciłem uwagę, bo nie bez powodu wspomniałem w ostatnim zdaniu o dwóch typach, które niemal w tym samym momencie trafiły do sprzedaży. A z tego co kojarzę, to i ostatnie wypusty węglarek 401W i węglarek rumuńskich ukazały się przecież w niedużym odstępie właśnie.
 

Zbigniew Gałczyński

Moderator Działu Tabor
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
4.330 30 1
#11

JSz

Aktywny użytkownik
Reakcje
194 11 0
#17
Witam, naszła mnie wątpliwość czy skrzydła drzwi rozładunkowych w modelu węglarek typu gondola są na pewno prawidłowe?
W Atlasie Wagonów Towarowych autorstwa Pana Pawła Terczyńskiego, jest opisana rumuńska węglarka typu R552V wraz ze zdjęciem autorstwa również Pana Pawła i z tego co widzę to skrzydła drzwi są nieco odmiennej konstrukcji.
Dodam jeszcze że podobnie co w gondolach PKP, również w modelu weglarki przewoźnika Ax Bennet wykonanej przez Albert Modell numer katalogowy 533003 , skrzydła drzwi coś mi nie pasują.
 

Załączniki

DRACULA

Znany użytkownik
Reakcje
3.009 275 41
#19
@JSz
Wagony na zdjęciach w atlasie mają drzwi wymienione po wielu naprawach. Model przedstawia stan fabryczny.
Rozumiem że to w 100% pewne co napisałeś ...
Mi w pamięci co prawda z lat 90 zostały gondole właśnie z grubą obwodziną drzwi niczym jakaś mega uszczelka od pralki ...
Był to chyba najbardziejj charakterystyczny element architektury tych wagonów widzianych z daleka.

W modelach PKP Albert Model ( mam zestaw z epoki IVc ) tych grubaśnych obwodzin drzwi też mi brakuje ... :rolleyes:
 

Podobne wątki