No i w końcu są ... Szkoda, że nie ma możliwości wydania modeli w epoce IIIc ...
Szanowni Państwo.
Rozpoczynamy sprzedaż pierwszej edycji naszej tegorocznej nowości, jaką są modele wagonów samowyładowczych PKP typu "gondola" produkcji rumuńskiej, wykonanych przez firmę Albert Modell wyłącznie dla naszej firmy, według naszych projektów.
Na początek warto jednak napisać kilka słów o historii tych ciekawych wagonów, tym bardziej, że ich eksploatacja na PKP zakończyła się niemal 20 lat temu.
Ogółem, w latach 1973-75, PKP zakupiły w Rumunii ok. 2400 wagonów tego typu. Wagony te nie miały na PKP żadnego oznaczenia typu i były potocznie nazywane "gondolami". Nazwa ta, o amerykańskim rodowodzie, pochodziła od określenia systemu rozładunku poprzez klapy w podłodze wagonu.
Jako wagony samowyładowcze, "gondole" zakwalifikowane zostały do grupy węglarek budowy specjalnej (rodzaj F) i otrzymały pierwotnie oznaczenie serii Fads.
Warto zaznaczyć, że mimo rozpoczęcia dostaw tych wagonów dla PKP jesienią 1973 roku, zrezygnowano z umieszczenia na nich polskiego oznaczenia serii. Stąd modele tych wagonów z epoki IVa mają już tylko oznaczenie serii Fads.
Początkowo, wszystkie "gondole" PKP były przydzielone do 8 stacji macierzystych, w grupach po kilkaset wagonów i eksploatowane były w zwartych składach pociągów (wahadłach).
Zmiany w systemie numeracji wagonów towarowych, wprowadzone przez UIC od 1 stycznia 1980 r. sprawiły, że "gondole" zaliczone zostały do węglarek budowy normalnej (rodzaj E), wyposażonych w urządzenia do samoczynnego rozładunku (seria Eacs), co wiązało się również ze zmianą ich numeracji.
W pod koniec lat osiemdziesiątych XX w., we wszystkich wagonach tego typu unieruchomiono klapy w podłodze i usunięto mechanizmy rozładunkowe, przez co wagony te stały się węglarkami budowy normalnej, oznaczonymi serią Eas i otrzymały nowe numery inwentarzowe.
W zależności od stanu technicznego, w wielu wagonach tego typu zmieniono wówczas także drzwi boczne oraz odchylne ściany czołowe.
Pierwsza edycja modeli wagonów PKP typu "gondola" obejmuje cztery zestawy dwuwagonowe:
AM 600042 Zestaw 2 wag. samowyładowczych "gondola", epoka IVa (okres ekspl.1973-76):
- wagon AM 697003 - 20 51 697 0 004-9 Fads, PKP, REV /IVA/ 29.09.73; St. Moszczenica Śl.
- wagon AM 697004 - 20 51 697 0 046-0 Fads, PKP, REV /IVA/ 05.10.73; St. Moszczenica Śl.
AM 600043 Zestaw 2 wag. samowyładowczych "gondola", epoka IVb (okres ekspl.1974-77):
- wagon AM 697005 - 20 51 697 1 152-5 Fads, PKP, REV /IVA/ 11.05.74; St. Suwałki
- wagon AM 697006 - 20 51 697 1 183-0 Fads, PKP, REV /IVA/ 14.05.74; St. Suwałki
AM 500010 Zestaw 2 wag. samowyładowczych "gondola", epoka IVc (okres ekspl.1987-91):
- wagon AM 544001 - 82 51 544 0 298-6 Eacs-x, PKP, 4/REV /GD/ 87.10.29
- wagon AM 544002 - 82 51 544 0 478-4 Eacs-x, PKP, 4/REV /GD/ 87.04.16
AM 500015 Zestaw 2 wag. węglarek bud. rumuńskiej epoka Vb (okres eksploatacji 1995-99):
- wagon AM 597036 - 82 51 597 6 490-1 Eas, PKP, 4/REV /Ow/ 95.03.31
- wagon AM 597037 - 82 51 597 6 610-4 Eas, PKP, 4/REV /Ow/ 95.08.29
Zdjęcia wszystkich w/w modeli w załączeniu.
Pozdrawiam
Krzysztof Koj
PMR-Modele
Szanowni Państwo.
Rozpoczynamy sprzedaż pierwszej edycji naszej tegorocznej nowości, jaką są modele wagonów samowyładowczych PKP typu "gondola" produkcji rumuńskiej, wykonanych przez firmę Albert Modell wyłącznie dla naszej firmy, według naszych projektów.
Na początek warto jednak napisać kilka słów o historii tych ciekawych wagonów, tym bardziej, że ich eksploatacja na PKP zakończyła się niemal 20 lat temu.
Ogółem, w latach 1973-75, PKP zakupiły w Rumunii ok. 2400 wagonów tego typu. Wagony te nie miały na PKP żadnego oznaczenia typu i były potocznie nazywane "gondolami". Nazwa ta, o amerykańskim rodowodzie, pochodziła od określenia systemu rozładunku poprzez klapy w podłodze wagonu.
Jako wagony samowyładowcze, "gondole" zakwalifikowane zostały do grupy węglarek budowy specjalnej (rodzaj F) i otrzymały pierwotnie oznaczenie serii Fads.
Warto zaznaczyć, że mimo rozpoczęcia dostaw tych wagonów dla PKP jesienią 1973 roku, zrezygnowano z umieszczenia na nich polskiego oznaczenia serii. Stąd modele tych wagonów z epoki IVa mają już tylko oznaczenie serii Fads.
Początkowo, wszystkie "gondole" PKP były przydzielone do 8 stacji macierzystych, w grupach po kilkaset wagonów i eksploatowane były w zwartych składach pociągów (wahadłach).
Zmiany w systemie numeracji wagonów towarowych, wprowadzone przez UIC od 1 stycznia 1980 r. sprawiły, że "gondole" zaliczone zostały do węglarek budowy normalnej (rodzaj E), wyposażonych w urządzenia do samoczynnego rozładunku (seria Eacs), co wiązało się również ze zmianą ich numeracji.
W pod koniec lat osiemdziesiątych XX w., we wszystkich wagonach tego typu unieruchomiono klapy w podłodze i usunięto mechanizmy rozładunkowe, przez co wagony te stały się węglarkami budowy normalnej, oznaczonymi serią Eas i otrzymały nowe numery inwentarzowe.
W zależności od stanu technicznego, w wielu wagonach tego typu zmieniono wówczas także drzwi boczne oraz odchylne ściany czołowe.
Pierwsza edycja modeli wagonów PKP typu "gondola" obejmuje cztery zestawy dwuwagonowe:
AM 600042 Zestaw 2 wag. samowyładowczych "gondola", epoka IVa (okres ekspl.1973-76):
- wagon AM 697003 - 20 51 697 0 004-9 Fads, PKP, REV /IVA/ 29.09.73; St. Moszczenica Śl.
- wagon AM 697004 - 20 51 697 0 046-0 Fads, PKP, REV /IVA/ 05.10.73; St. Moszczenica Śl.
AM 600043 Zestaw 2 wag. samowyładowczych "gondola", epoka IVb (okres ekspl.1974-77):
- wagon AM 697005 - 20 51 697 1 152-5 Fads, PKP, REV /IVA/ 11.05.74; St. Suwałki
- wagon AM 697006 - 20 51 697 1 183-0 Fads, PKP, REV /IVA/ 14.05.74; St. Suwałki
AM 500010 Zestaw 2 wag. samowyładowczych "gondola", epoka IVc (okres ekspl.1987-91):
- wagon AM 544001 - 82 51 544 0 298-6 Eacs-x, PKP, 4/REV /GD/ 87.10.29
- wagon AM 544002 - 82 51 544 0 478-4 Eacs-x, PKP, 4/REV /GD/ 87.04.16
AM 500015 Zestaw 2 wag. węglarek bud. rumuńskiej epoka Vb (okres eksploatacji 1995-99):
- wagon AM 597036 - 82 51 597 6 490-1 Eas, PKP, 4/REV /Ow/ 95.03.31
- wagon AM 597037 - 82 51 597 6 610-4 Eas, PKP, 4/REV /Ow/ 95.08.29
Zdjęcia wszystkich w/w modeli w załączeniu.
Pozdrawiam
Krzysztof Koj
PMR-Modele
Załączniki
-
270,6 KB Wyświetleń: 65
-
229,1 KB Wyświetleń: 66
-
219,5 KB Wyświetleń: 54
-
397,9 KB Wyświetleń: 57
-
278,7 KB Wyświetleń: 58
-
211,4 KB Wyświetleń: 56
-
204,4 KB Wyświetleń: 53
-
336,7 KB Wyświetleń: 51
-
256,4 KB Wyświetleń: 50
-
211,7 KB Wyświetleń: 46
-
218,7 KB Wyświetleń: 47
-
292,3 KB Wyświetleń: 48
-
215,7 KB Wyświetleń: 52
-
227,5 KB Wyświetleń: 48
-
334,4 KB Wyświetleń: 42
- 1
- 7
- 11
- Pokaż wszystkie