Witam,
zastanawia mnie dlaczego Muzeum Kolejnictwa zamierza obchodzić w tym roku tę właśnie rocznicę. Pozwolę sobie przypomnieć skróconą historię tej placówki, zaczerpniętą z: Informatora Kolejarza 1975 (rocznik osiemnasty), wydanego przez Wydawnictwa Komunikacji i Łączności Warszawa, str. 175 i następne.
"Muzeum Kolejnictwa w Polsce
Idea założenia muzeum poświęconego sprawom komunikacji w ogóle, a kolejnictwa szczególnie trwała od dawna w umysłach kolejarzy. Okres budowy i organizacji kolei po I wojnie światowej nie sprzyjał jednak wcieleniu w życie tej myśli.
Ministerstwo Komunikacji po raz pierwszy wzięło udział w charakterze wystawcy w Targach Lwowskich w 1927 r.
Na tym pokazie został urządzony pawilon komunikacyjny obrazujący pracę i osiągnięcia PKP w pierwszym ośmioleciu po odzyskaniu niepodległości. Nieliczne stosunkowo eksponaty z tego pokazu były zalążkiem właśnie Muzeum Kolejnictwa, które zostało utworzone w 1928 r. przy DOKP Warszawa.
W roku 1929 na Powszechnej Wystawie Kolejowej i w 1930 r. na Międzynarodowej Wystawie Komunikacji i Turystyki w Poznaniu Ministerstwo Komunikacji wystawiło znacznie więcej eksponatów niż na Targach Lwowskich w 1927 r.
Po zamknięciu tych wystaw nie bardzo było wiadomo co zrobić z eksponatami, ze względu na brak odpowiedniego lokalu, w którym można by je było umieścić.
Dopiero po długich i żmudnych poszukiwaniach udało się znaleźć lokal w Warszawie i 13 grudnia 1931 r. odbyła się uroczystość otwarcia Muzeum Kolejowego, mieszczącego się przy ul. Nowy Zjazd 1.
...
We wrześniu 1939 r. wybuchła wojna. Ofiarą grabieży prowadzonej systematycznie przez hitlerowców padły piękne zbiory wystawione i udostępnione dla wszystkich.
Zagarnięta została wielka składnica mienia muzealnego, mieszcząca się w magazynach stacji Warszawa Wschodnia. Ostatecznej zagłady zbiorów i bogatej podówczas biblioteki muzealnej dokonał pożar. Całkowitemu zniszczeniu uległa placówka naukowa i oświatowa dostępna dla wszystkich pragnących pogłębić swą wiedzę w zakresie komunikacji – owoc pracy i ofiarności ludzi, którzy tworzyli ją przez kilkanaście lat.
...
Zaraz więc po wyzwoleniu zostały utworzone odpowiednie warunki do rozwoju placówek kulturalnych i oświatowych.
Dlatego też Polskie Koleje Państwowe jako jedne z pierwszych przedsiębiorstw organizuje własną placówkę kulturalno-oświatową i już dnia 25 czerwca 1946 r. ukazuje się zarządzenie ministra komunikacji o powołaniu do życia Muzeum Komunikacyjnego z siedzibą w Warszawie.
...
Niestety, piękna ta inicjatywa nie została zrealizowana do końca i działalność powołanego Muzeum Komunikacyjnego zaczęła zanikać, aż ustała całkowicie na przełomie lat 1956-1957.
...
Dnia 2 stycznia 1967 r. ukazuje się zarządzenie ministra komunikacji, w myśl którego w Centralnym Ośrodku Badań i Rozwoju Techniki Kolejnictwa zostaje utworzona jednoosobowa sekcja do spraw muzeum, która przekształciła się w kilkuosobowy zespół nazwany Samodzielne Stanowisko ds. Muzeum Kolejnictwa.
...
Na podstawie opracowanego projektu organizacyjnego w dniu 29 marca 1972 r. zostaje podpisane zarządzenie Ministra Komunikacji Nr 48 o utworzeniu od dnia 1 lipca 1972 r. w Warszawie Muzeum Kolejnictwa... Najlepszym miejscem na nasze muzeum jest dworzec Warszawa Główna Osobowa, bowiem są tu odpowiednie tory, które mają połączenie z siecią kolejową."
Reasumując, nasuwa się pytanie: którą rocznicę powinno się obchodzić? 83, 80, 65, a może 39-tą?
zastanawia mnie dlaczego Muzeum Kolejnictwa zamierza obchodzić w tym roku tę właśnie rocznicę. Pozwolę sobie przypomnieć skróconą historię tej placówki, zaczerpniętą z: Informatora Kolejarza 1975 (rocznik osiemnasty), wydanego przez Wydawnictwa Komunikacji i Łączności Warszawa, str. 175 i następne.
"Muzeum Kolejnictwa w Polsce
Idea założenia muzeum poświęconego sprawom komunikacji w ogóle, a kolejnictwa szczególnie trwała od dawna w umysłach kolejarzy. Okres budowy i organizacji kolei po I wojnie światowej nie sprzyjał jednak wcieleniu w życie tej myśli.
Ministerstwo Komunikacji po raz pierwszy wzięło udział w charakterze wystawcy w Targach Lwowskich w 1927 r.
Na tym pokazie został urządzony pawilon komunikacyjny obrazujący pracę i osiągnięcia PKP w pierwszym ośmioleciu po odzyskaniu niepodległości. Nieliczne stosunkowo eksponaty z tego pokazu były zalążkiem właśnie Muzeum Kolejnictwa, które zostało utworzone w 1928 r. przy DOKP Warszawa.
W roku 1929 na Powszechnej Wystawie Kolejowej i w 1930 r. na Międzynarodowej Wystawie Komunikacji i Turystyki w Poznaniu Ministerstwo Komunikacji wystawiło znacznie więcej eksponatów niż na Targach Lwowskich w 1927 r.
Po zamknięciu tych wystaw nie bardzo było wiadomo co zrobić z eksponatami, ze względu na brak odpowiedniego lokalu, w którym można by je było umieścić.
Dopiero po długich i żmudnych poszukiwaniach udało się znaleźć lokal w Warszawie i 13 grudnia 1931 r. odbyła się uroczystość otwarcia Muzeum Kolejowego, mieszczącego się przy ul. Nowy Zjazd 1.
...
We wrześniu 1939 r. wybuchła wojna. Ofiarą grabieży prowadzonej systematycznie przez hitlerowców padły piękne zbiory wystawione i udostępnione dla wszystkich.
Zagarnięta została wielka składnica mienia muzealnego, mieszcząca się w magazynach stacji Warszawa Wschodnia. Ostatecznej zagłady zbiorów i bogatej podówczas biblioteki muzealnej dokonał pożar. Całkowitemu zniszczeniu uległa placówka naukowa i oświatowa dostępna dla wszystkich pragnących pogłębić swą wiedzę w zakresie komunikacji – owoc pracy i ofiarności ludzi, którzy tworzyli ją przez kilkanaście lat.
...
Zaraz więc po wyzwoleniu zostały utworzone odpowiednie warunki do rozwoju placówek kulturalnych i oświatowych.
Dlatego też Polskie Koleje Państwowe jako jedne z pierwszych przedsiębiorstw organizuje własną placówkę kulturalno-oświatową i już dnia 25 czerwca 1946 r. ukazuje się zarządzenie ministra komunikacji o powołaniu do życia Muzeum Komunikacyjnego z siedzibą w Warszawie.
...
Niestety, piękna ta inicjatywa nie została zrealizowana do końca i działalność powołanego Muzeum Komunikacyjnego zaczęła zanikać, aż ustała całkowicie na przełomie lat 1956-1957.
...
Dnia 2 stycznia 1967 r. ukazuje się zarządzenie ministra komunikacji, w myśl którego w Centralnym Ośrodku Badań i Rozwoju Techniki Kolejnictwa zostaje utworzona jednoosobowa sekcja do spraw muzeum, która przekształciła się w kilkuosobowy zespół nazwany Samodzielne Stanowisko ds. Muzeum Kolejnictwa.
...
Na podstawie opracowanego projektu organizacyjnego w dniu 29 marca 1972 r. zostaje podpisane zarządzenie Ministra Komunikacji Nr 48 o utworzeniu od dnia 1 lipca 1972 r. w Warszawie Muzeum Kolejnictwa... Najlepszym miejscem na nasze muzeum jest dworzec Warszawa Główna Osobowa, bowiem są tu odpowiednie tory, które mają połączenie z siecią kolejową."
Reasumując, nasuwa się pytanie: którą rocznicę powinno się obchodzić? 83, 80, 65, a może 39-tą?