• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Pytanie? Ślady po Śląskiej Kolei Górskiej

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
2.140 442 105
#1
Koledzy, zamierzam kilka dni spędzić we Wrocławiu i chciałbym zrobić coś, co od dawna planowałem. Chodzi mianowicie o odnalezienie pozostałości i śladów po słynnej Śląskiej Kolei Górskiej. Nie chodzi mi jednak o zabudowania stacyjne, bo z tym problemu nie ma. Najbardziej zależy mi na tym, co zrabowali przenieśli w inne miejsce żołnierze Armii Czerwonej, tj. elementy niemieckiej trakcji elektrycznej, lub inne, mniej oczywiste aniżeli zabudowania pozostałości po ŚKG.
Domyślam się, że na chwilę obecną tego typu rzeczy można szukać już tylko na odcinku Jelenia Góra-Zgorzelec...
Z góry dziękuję za wszelkie informacje:)
 

route

Aktywny użytkownik
Reakcje
415 2 0
#2
Elektryfikacja Śląskiej Kolei Górskiej to nie tylko ŚKG, trochę na ten temat jest tu:
http://jbc.jelenia-gora.pl/Content/22555/magon_slaska_kolej_gorska.pdf

Dużo z tych rzeczy, o których piszesz jest uwieczniona na zdjęciach (wraz z opisami) zarówno tych dawnych jak i współczesnych np. na stronie polska-org.pl, przykładowo:
- Podstacja transformatorowa Wałbrzych Szczawienko


- Betonowe słupy trakcyjne Mikułowa


Jeżeli nie masz dużo czasu na zwiedzanie w terenie to polecam wcześniej zapoznać się z takim wpisami i zdjęciami i zaplanować sobie dobrze plan wycieczki żeby potem nie być rozczarowanym, że niczego nie udało się znaleźć.
 
OP
OP
D

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
2.140 442 105
#3
Czasu będę miał sporo, ale nie chciałbym go mimo to tracić, stąd moje zapytanie. Te słupy z Mikołowa już gdzieś kiedyś na współczesnych zdjęciach widziałem, ale nie pamiętałem nazwy stacji ;)
 

hamulcowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.053 26 1
#4
Koledzy, zamierzam kilka dni spędzić we Wrocławiu i chciałbym zrobić coś, co od dawna planowałem. Chodzi mianowicie o odnalezienie pozostałości i śladów po słynnej Śląskiej Kolei Górskiej. Nie chodzi mi jednak o zabudowania stacyjne, bo z tym problemu nie ma. Najbardziej zależy mi na tym, co zrabowali przenieśli w inne miejsce żołnierze Armii Czerwonej, tj. elementy niemieckiej trakcji elektrycznej, lub inne, mniej oczywiste aniżeli zabudowania pozostałości po ŚKG.
Domyślam się, że na chwilę obecną tego typu rzeczy można szukać już tylko na odcinku Jelenia Góra-Zgorzelec...
Z góry dziękuję za wszelkie informacje:)
Przed "Armii Czerwonej" zapomniał Kolega dopisać "Zwycięskiej".
 

OLF

Znany użytkownik
Reakcje
1.251 32 10
#6
elementy niemieckiej trakcji elektrycznej, lub inne, mniej oczywiste aniżeli zabudowania pozostałości po ŚKG
Przez wiele lat można było podziwiać cokoły niemieckich słupów i bramek sieic trakcyjnej, ale po remocie linii 274 na odcinku do Jeleniej Góry już nawet tego nie ma. Charakterystyczna sygnalizacja zniknęła jeszcze wcześniej. Najszybciej to chyba będzie się doszukać elementów zawieszenia sieci trakcyjnej na wiaduktach nad torami.
Poszukaj na youtube dobrego video z przejazdu (jest ich kilka), to znacznie zawęzi liczbę potencjalnie ciekawych miejsc.
Zgodzę się, że największe szanse to szlak Jelenia-Zgorzelec, choć aktualnie wiele pozostałości będzie skrytych przez roślinność
 

teigrekty2

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
3.898 111 7
#7
Witam. Ślady poniemieckie są wszędzie, tylko trzeba się trochę rozglądnąć. Na mojej ulubionej stacji-Wałbrzych Gł w zasadzie dominują ogromne niemieckie wieże trakcji elektrycznej. Tak samo jest w Jaworzynie Śląskiej. Na innych mniejszych stacjach nadal istnieją pojedyńcze słupy, np. w Jeleniej Górze w pobliżu lokomotywowni. Pomiędzy Jelenią Górą i Marcziszowem jest kilka kamiennych wiaduktów nad torami, na wiaduktach są stare zaokrąglone kapturki ochronne, w zasadzie całkiem nieznane większości fanów kolei. Warto poświęcić trochę czasu na wachlarzu w Wałbrzychu Głownym, jako że stacjonowały tam elektrowozy za Niemca i część torów miała rozwieszone druty trakcji. Na linii do Szklarskiej Poręby stoją jeszcze ponownie użyte słupy trakcyjne w okolicy tunelu, niedaleko przystanku Szklarska Poręba Średnia. W Lubaniu były główne warsztaty napraw elektrowozów. Kiedy łaziłem tam kilka lat temu, wszystkie budynki w zasadie były jeszcze nienaruszone, nie wiem jak jest obecnie. Co jest bardzo ciekawe, zarówno zakłady jak i budynki stacyjne były rozbudowywane przez długi czas i widoczne są różne style budowy.
 

route

Aktywny użytkownik
Reakcje
415 2 0
#8
OP
OP
D

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
2.140 442 105
#10
Koledzy, czy posiadacie jakieś namiary na galerie zdjęciowe ze stacji Rybnica? Chodzi rzecz jasna o okres sprzed II WŚ. Znalazłem tylko dwa zdjęcia na których w zasadzie nic nie widać. Zaskakująco skąpe jest archiwum zdjęciowe tej stacji na tle innych ze ŚKG.