• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Ładownia Cieśle

Kylogram

Znany użytkownik
Reakcje
2.046 45 3
#1
1. Historia wsi

Cieśle to niewielka dolnośląska wieś położona 7 km na północny wschód od Oleśnicy, blisko drogi ekspresowej S8. Od linii kolejowej nr 181 i opisanej tu ładowni oddziela ją niewielka rzeczka Ciesielska Woda (obecna nazwa: Świerzyna).

Pierwsza wzmianka o wsi, na terenie której osadnictwo istniało już w okresie wczesnego średniowiecza, pochodzi z roku 1305, gdzie wymieniona jest pod nazwą Czessel, pochodzącej od imienia Czesław (staropolskie imię oznaczające tego, który oczekuje sławy). W 1376 roku odnotowana jest nazwa Czyslai villa, czyli tak jakby „miasto Czesława”. Niemiecka nazwa Zessel pojawia się oficjalnie dopiero w roku 1736 i nie ma nic wspólnego z oryginałem; jest raczej fonetycznym transkryptem. Działająca po II Wojnie Światowej Komisja Ustalania Nazw Miejscowości przy Ministerstwie Administracji Publicznej dość niefortunnie chyba nadała „polską” nazwę wsi Cieśle, ponieważ właściwiej by było, gdyby brzmiała ona np. Czesławice (choć wówczas mogłaby być mylona ze wsią o takiej samej nazwie położoną niedaleko Puław, w województwie lubelskim). „Polską” napisałem w cudzysłowie dlatego, że nie umniejszając zasług Komisji, w części przypadków popełniła ona różnego rodzaju błędy albo po prostu poszła na łatwiznę. Oczywiście presja czasu oraz ówczesna sytuacja polityczna Polski nie pomagały sprawie. Powstały więc „Cieśle”, nie mające z wymagającym kunsztu zawodem cieśli nic wspólnego.

Chciałbym jeszcze wspomnieć o potomku polskiej szlachty herbu Szeliga, właścicielu majątku w Cieślach – Rudolfie von Scheliha (ur. 31 maja 1897 r. w Cieślach; nie mylić z jego ojcem, pruskim oficerem i właścicielem ziemskim o tym samym imieniu). Po ukończeniu studiów pracował w służbie dyplomatycznej, był związany służbowo z Polską. W czasie wojny starał się pomagać polskim i żydowskim przyjaciołom. W rezultacie fałszywego oskarżenia o szpiegostwo został w dniu 22 grudnia 1942 r. stracony w więzieniu berlińskim.

2. Stacja/ładownia

Kolej dotarła tu jesienią 1871 wraz z ukończeniem budowy odcinka Syców – Oleśnica linii z Kępna (było w Cieślach wówczas tylko 18 domów i niecałe 100 mieszkańców). Mapa z 1912 roku pokazuje funkcjonujący wówczas jedynie przystanek osobowy (Hp = Haltepunkt),

1 Zessel.jpg


a widoczna odnoga kolejki wąskotorowej wiodącej do dzisiejszych Bogusławic, na pewno konnej, dowodzi istnienia jakiejś przeładowni – więc i normalnotorowego toru ładunkowego, bo to raczej niemożliwe, żeby blokowano cały szlak na czas przeładunku. W takim przypadku mapa pokazuje ładownię (stację) w sposób uproszczony. Dodatkowo przemawia za tym oznaczenie B.W. (strażnica) oraz dwóch prostokątnych budynków przy torach, za których większy idealnie pasuje w miejsce zlikwidowanej kilkanaście lat temu poczekalni dla pasażerów.

Właśnie, Cieśle były chyba od początku istnienia stacją kolejową. Znalazłem informację, niestety nieprecyzyjnie datowaną (koniec XIX lub początek XX w.), że jednym z zawiadowców był Stanislaus Twardy. Dopiero w 1993 roku stacja została zdegradowana do roli przystanku osobowego i ładowni. Ruch pasażerski zamknięto w 2002 roku i pomimo jakichś mglistych deklaracji sprzed kilku lat, nie został przywrócony (istnienie pobliskiej S8 bynajmniej w tym nie pomaga).

Druga mapa, już z czasów współczesnych, jest równie ciekawa. Narysowany układ torowy wskazuje istnienie rozebranego obecnie toru pomiędzy peronami, choć one same nie są zaznaczone. Główny tor szlakowy (zasadniczy) przechodzi na wprost przy krawędzi peronowej peronu nr 1, tak jak jest to obecnie, natomiast tor dodatkowy odchodzi (patrząc od strony Oleśnicy) w lewo na rozjeździe w zachodniej głowicy, a łączy się z torem szlakowym na przejeździe kolejowym w głowicy wschodniej lub w bezpośredniej jego bliskości – słowem idealnie wpisuje się w ślad pomiędzy peronami. Patrząc na zdjęcia współczesne, które dalej pokażę, okolice przejazdu kolejowego to też w kontekście danych historycznych jedyne możliwe miejsce lokalizacji wschodniego rozjazdu.

2 cie ut PL.jpg


Mapa pokazuje jeszcze jedną interesującą rzecz: istniejący tylko jeden tor ładunkowy, w dodatku zakończony kozłem oporowym (właściwie to rampą czołową). W oczywisty sposób ograniczało to kierunek pociągu obsługującego ładownie. Jeśli ta mapa jest precyzyjna, a wydaje się, że jednak tak jest, to pokazuje bardzo szeroki zakres prac prowadzących do powstania obecnego układu torowego (likwidacja dwóch i wbudowanie sześciu nowych rozjazdów oraz dodatkowych torów).

Aktualny układ torowy bocznicy przedstawia poniższy rysunek. Kiedyś istniał jeszcze tor pomiędzy peronami, a tor ładunkowy był tam gdzie teraz stoją latarnie.

3 cie ut 2021.jpg


3. Zdjęcia

Zaczynamy od zdjęć historycznych, najpierw z marca 2008 roku.
Widok z rampy na budynki dworcowe. Budynek po lewej stronie to poczekalnia dla pasażerów wraz z podręcznym magazynem. W budynku po prawej w czasach funkcjonowania pociągów pasażerskich mieściła się kasa biletowa i posterunek dróżnika. Przejazd kolejowy był strzeżony zaporami; zdemontowano je po 1990 roku.

4 IMG_0484.JPG


Teraz widok w stronę peronów.

5 IMG_0487.JPG


Stoi przed nimi malutki budynek toalety (ustępu). Gdyby ktoś był zainteresowany jego detalami, to proszę bardzo. Ale do środka nie wchodziłem, więc takich zdjęć nie ma.

6 IMG_0491.JPG


7 IMG_0493.JPG


Schodzimy z rampy i przechodzimy przez tor; ujęcie w stronę Sycowa.

8 IMG_049.JPG


I w stronę przeciwną. Na peronie, trochę maskowana tłem lipowych gałęzi, stoi tablica z nazwą stacji.

9 IMG_0489.JPG


Po naszej lewej ręce, na rampie, jest magazyn. Oto on (od strony torów oczywiście):

10 IMG_0496.JPG


Co ciekawe, na ładowni zachowały się nie tylko latarnie zwrotnicowe, ale też (niegdyś podświetlane) wskaźniki W4.

11 IMG_0499.JPG


Jeszcze widok w stronę Oleśnicy. Dalej w stronę zachodnią, z powodów opisanych na końcu artykułu, wówczas nie poszedłem - stąd nie ma zdjęć z dalszej części stacji z tamtej wizyty.

11b IMG_0497 — kopia.JPG


cdn.
 
OP
OP
K

Kylogram

Znany użytkownik
Reakcje
2.046 45 3
#3
Mija 10 lat, jest kwiecień 2018. Pod wieczór ponownie tu przyjeżdżam, od strony ekspresówki ,więc najpierw fotografuję widok na południowy zachód z drogi biegnącej od strony wsi.

13 IMG_5781.JPG


Główny budynek stacyjny nie zmienił się, pordzewiał tylko staruszek napis z nazwą stacji. W czasach słusznie minionych, na tym jasnym fryzie ponad oknami części parterowej budynku, znajdował się napis „Współzawodnictwo pracy – drogą do socjalizmu”.

14 IMG_5782.JPG


15 IMG_5818.JPG


Latarnia rozjazdu nr 2 jest zdjęta; co jakiś czas „majstrują” przy rozjazdach tej ładowni.

16 IMG_5792.JPG


Budynek magazynu powoli popada w ruinę...

17 IMG_5805.JPG


Kolejna wizyta w Cieślach to rok 2021. Jak ten czas szybko leci, nie oszczędza nikogo ani niczego. Poniższe zdjęcia zostały zrobione w odstępie dwóch miesięcy, stąd widoczne różnice w stanie aktualnej pogody, czy roślinności.

Co więc widać? Budynek stacyjny nienaruszony, tylko rdza zjada tablicę z nazwą stacji, która za kilka lat całkowicie zmieni tło z białego na rude. Droga gminna przeistacza się z asfaltowej do klasy asfaltu ubytkowo–plackowatego.

21 20210227_161130.jpg


Magazyn dogorywa. Tu jego trzy ujęcia; dwa od strony torów

22 20210227_161715.jpg


23 20210227_161751.jpg


oraz to od strony placu. Tu elewacja jest w najlepszym stanie.

24 20210227_163256.jpg


Teraz pokażę położenie dawnego rozjazdu od strony Sycowa, na którym odchodził tor główny dodatkowy przy peronie numer dwa. Najpierw ujęcie w stronę Sycowa; na torowisku leży jakaś porzucona konstrukcja z belek (czyżby była to część dawnego ustępu, który stał przed samym początkiem peronu?). Widać doskonale betonową krawędź peronu nr 2 oraz... cień fotografującego, jak strzała wskazujący wschód.

25 20210227_161839.jpg


Stoimy mniej-więcej na wysokości słupka oznaczonego 142. kilometrem. Z poniższego zdjęcia widać zmianę asortymentu obsługiwanego/oferowanego przez firmę.

26 20210227_162054.jpg


Idziemy następnie w stronę przejazdu drogowego do końca peronów. Teraz, stojąc w osi dawnego toru dodatkowego, widzimy wyraźnie, że nieistniejący obecnie rozjazd nr 1 znajdował się w okolicy przejazdu drogowego – co jest zgodne z mapą rastrową. Zatem przechodzimy dalej za przejazd i odwracamy się w stronę peronów.

27 4Z7A1653.JPG


Wszystko się zgadza. Przed ostatnią naprawą asfaltu, wystawała spod niego jedna z szyn zdemontowanego dalej toru rozgałęziającego się od rozjazdu nr 1 (kilometraż linii liczony jest od Herbów Nowych do Oleśnicy. Po demontażu to rozjazdu, pierwszy istniejący ma teraz nr 2 (widok na wschód, w stronę Sycowa).

27 20210227_161656.jpg


Aż dziw, że w ten sposób to zbudowano, ponieważ tor wchodzący „pomiędzy” oba perony przechodził bardzo blisko (nieistniejącej obecnie) poczekalni. A przecież stację zbudowano w polu, gdzie wolnego miejsca było aż nadto. Czy zaważyła nad tym niemiecka oszczędność „do bólu” w gospodarowaniu dostępnym miejscem, czy kwestie np. własności gruntów?

cdn.
 
OP
OP
K

Kylogram

Znany użytkownik
Reakcje
2.046 45 3
#4
Gwoli pełnego obrazu zamieszczam jeszcze kilka zdjęć infrastruktury ładowni. Najpierw dawny budynek stacyjny od strony wjazdu ze wschodu.

28 4Z7A1649 — kopia.JPG


Rozjazd od strony Oleśnicy. Znowu smarują i znowu zdjęli latarnię.

29 4Z7A1563 — kopia.JPG


Dalej za nim kolejny rozjazd w latarnią wypełnioną styropianem zamiast matowego białego szkła, wszak potrzeba jest matką wynalazku, oraz podwójna wykolejnica.

30 4Z7A1570 — kopia.JPG


30b 4Z7A1577 — kopia.JPG


Niszczejąca rama czołowo-boczna.

31 4Z7A1643 — kopia.JPG


Wskaźnik W13 od strony Sycowa.

32 4Z7A1662 kopia.JPG


Widać chwilowo odpoczywający od pracy bęben na kabel; na całej długości ładowni (w sensie – wzdłuż toru, zatem zapewne i szlaku) kładziony jest jakiś kabel.

Przed przejazdem drogowym od strony Sycowa znajdują się rezonatory SHP:

33 4Z7A1655 — kopia.JPG


Ostatnie ujęcie to szlak w stronę Sycowa. Taki delikatny łuk w prawo; tam w oddali majaczy wskaźnik W6b „dać wielokrotnie Rp1, przejazd drogowy”.

34 4Z7A1658 — kopia.JPG


5. Tabor

Profil działalności firmy (ogólnie gabaryty: kiedyś materiały konstrukcyjne ze stali, obecnie kontenery) sugeruje użycie wagonów platform (lub ewentualnie kiedyś wagonów niskoburtowych) do obsługi bocznicy; platformy widać na poniższym zdjęciu z 2008 roku (crop 100%).

35 crop.jpg


Zakończenie

Przedstawione zdjęcia różnią się od siebie datami wykonania, ponieważ postawa pracowników firmy dzierżawiącej plac ładunkowy jest - delikatnie mówiąc - nieprzychylna wobec „obcych” – zakazują robienia zdjęć i każą się wynosić. Czy to obawa przed złodziejami czy przed jakąś kontrolą? W każdym razie odpuściłem sobie jałową sprzeczkę z nadgorliwym operatorem podnośnika kontenerów (specjalnie podjechał do nas taką oto maszyną z samego końca placu, aby zrobić awanturę "o nic")

36 20210227_162325 — kopia.jpg


i ostatni raz ponownie przyjechałem na to miejsce dokończyć zdjęcia kilka tygodni później. Podczas spaceru po najbliższej okolicy – a można tu odetchnąć od huku i kurzu miasta: widzieliśmy piękne duże stado saren oraz samotnego zająca biegnącego przez pole, który zatrzymawszy się aby z daleka ocenić nasze zamiary, stwierdził po pół minuty, że jednak stanowimy zagrożenie i należy zmykać dalej; w tym czasie wśród traw- rytmicznie skrzeczał bażant, a w gałęziach jeszcze bezlistnych drzew radośnie świergotały ptaki – tym razem „pogoniła” nas z „prywatnego” terenu wokół stawu hodowlanego zlokalizowanego w pobliżu rzeczki Ciesielska Woda/Świerzyna jakaś para najwyraźniej nudzących się życiem ludzi. Oczywiście informacji o tym, że jest to teren prywatny – nie ma. Reasumując, wrogie nastawienie lokalsów podczas każdych odwiedzin ładowni spowodowało, że jej temat uważam za zakończony, przynajmniej na długi czas. O kulturze tutejszych mieszkańców niech jednak dodatkowo świadczy zawartość rowu przy drodze wiodącej ze wsi do przejazdu kolejowego.

37 20210418_153724 — kopia.jpg


A na koniec, ku osłodzie, jeden z urokliwych stawów; właściwie jest to niecka wykopana sztucznie (nie ma jej na niemieckim planie z 1912 roku). Ale kwietniowym późnym popołudniem wygląda ładnie; zobaczcie na tę feerię barw, ciepłych, od jasno słomkowego do ciemnego brązu, zimnych, od młodej zieleni do zasępionego nieba. Choć tam na horyzoncie, ten słabo widoczny jeszcze błękit już nieśmiało zapowiada nadejście długo oczekiwanej wiosny.

40.jpg


Źródła:

1. Słownik historyczno-geograficzny miejscowości z terenu LGD Dobra Widawa
2. Geoportal rastrowy
3. Internet
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Koleje w Polsce 3

Podobne wątki