• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Gdzieś w Niemczech 1928 rok

speedylelek

Aktywny użytkownik
Reakcje
5 0 0
#1
Witam!

Rozpoczynam przygodę z kolejkami.
Modelarstwem zajmuje się od ponad 40 lat, z przerwami na inne zainteresowania.
Na początku był Mały Modelarz, potem plastiki ( okręty ), broń pancerna ( dioramy ).
Teraz postanowiłem poświęcić się modelarstwu kolejowemu.

Poczytałem forum - o wiele mądrzejszy nie jestem, ale dalsze czytanie forum już mnie za bardzo nie przybliża do makiety, a wręcz oddala.
Dlatego do dzieła.

Zamieszczam plany mojej makiety.
Na froncie w poziomie stacja A, z której na prawo jedziemy nad szlakiem do stacji B, potem do stacji C , z której możemy jechać do góry do stacji D, lub wracamy przez tunel do stacji A.
Stacja A jest stacją na szlaku, który planuję ewentualnie łączyć z innymi modułami, moimi lub innych kolegów - i albo skrajne moduły będą znormalizowane, albo dorobię dodatkowe modyły tylko do łączenia z innymi modułami.
Założenia:
- epoka II lub III - inaczej - lata tuż po II wojnie światowej , ale z taborem z I , II epoki
- miejsce - gdzieś w Niemczech
- tabor niemiecki
- DCC
- każda ze stacji B, C i D będzie miała małą stację, rampę, plac do załadunku, i mały zakład ( w planach tartak, browar, mała kopalnia )
- stacja A ma służyć jako stacja na szlaku , z której pociągi jadą do stacji A, B i C i stamtąd też odbierają towary, które są dalej wysyłane
- założenia techniczne - zestaw startowy http://www.modelmania.com.pl/product_in ... CosCsid%3E
- tabor BRAWA
- tory Tillig Elite
- na stacji A planuję lokomotywownię - po prawej stronie

Pracę zamierzam zacząć od 4 modułów, na których pomieści się szlak ze stacją i odgałęzienie do stacji B, potem konsekwentnie budować dalej do stacji C i tak dalej

- pierwszy dylemat - jak budować skrzynki?
nie chodzi mi o szczegóły techniczne, a merytoryczne, tzn. według jakiej normy
skoro zaczynam, to proszę o poradę
i oczywiście o porady - czy plan makiety sensowny?
 

Załączniki

MiGo

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
#3
Re: Plan makiety

Cześć,
Bierz poprawkę na to że modelarska Warszawa nie buduje modułów w H0, tylko handluje modelami w PKiN. Większy ruch (spotkania) jest w N i TT.
Plan makiety... przemyśl go jeszcze, przeszukaj google w sekcji obrazy z podaniem słów "gleissplan", "trackplan". Może to będzie źródłem inspiracji
Ja się zastanawiam po co tam ma być wiadukt i tunel - to tak trochę na siłę i na dodatek nie wiem czy nie będziesz miał zbyt stromego najazdu na wiadukt (modele Auhagena mają tor na wyokości 9-11 cm, tak więc to ok 3mb toru poświęconego na podjazd).
Nie podałeś wymiarów przestrzeni życiowej, ani wymiarów przedstawionego dzieła, a to też jest wyznacznik.

Poza tym epoka II, III, IV w zarządzie niemieckim jest dość dobrze wykonana przez Tilliga w skali TT, więc nie jesteś skazany tylko na H0.

Sprostowanie: posty się minęły. Jestem ciekaw jak się zmieścisz na tak małej powierzchni z podjazdami na wiadukt...

Pozdrawiam
Michał
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
#5
Re: Plan makiety

Zgadzam się, że podjazd na wiadukt będzie za stromy. Poza tym układ torowy tej stacji jest trochę dziwny: jadąc z wiaduktu nie da się wjechać na tory stacyjne. Pewnie można taki nietypowy układ spotkać gdzieś w naturze, ale nie jest to rozwiązanie powszechne. Poza tym między dwoma głównymi torami na stacji nie ma miejsca na peron (o ile ta czarna linia ma oznaczać peron).
 
OP
OP
speedylelek

speedylelek

Aktywny użytkownik
Reakcje
5 0 0
#6
Re: Plan makiety

kolego tkarkady
przesunę rozjazdy - na pewno nie będę ciął

kolego Andrzej Harassek
jestem świadom, że układ jest nietypowy, ale wynikało to z faktu, żeby zrobić jazdę po owalu, a po drodze zlokalizować małe stacje
ponieważ to małe stacyjki, to i ruch mały, a więc stacja A może obsługiwać ruch mały, czasami pociąg będzie musiał manewrować składem, żeby wszystko odbyło się po "Bożemu"
a wtedy będę miał radość z manewrowania
wiem, że może to nie są rozwiązania spotykane w naturze, ale zamierzam kolejki adoptować do swoich marzeń, a nie do ideału jakiegoś pierwowzoru
ale tez jestem świadom, że moja wymyślona stacja ma braki

problemem jest faktycznie wysokość wiaduktu - ze skrajni mi wyszło, że wystarczy 6 cm różnicy między torami, może źle policzyłem skrajnię?
sprawdzę to jeszcze raz

kolego MiGo
dzięki za info o skalach
jeśli miałbym sam "rzeźbić" w HO, to wtedy tylko tort, a jeśli współpraca, to musiałbym jednak dokonać zmiany skali
to muszę teraz nad tym mysleć

ale też chciałbym info, według jakich wytycznych budować skrzynki - bo to mogę już robić
 

MiGo

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
#7
Re: Plan makiety

speedylelek napisał(a):
problemem jest faktycznie wysokość wiaduktu - ze skrajni mi wyszło, że wystarczy 6 cm różnicy między torami, może źle policzyłem skrajnię?
Skrajnia jest w miarę dobra, ale dodaj jeszcze 2 cm na most. Alternatywnie możesz przerzucić kratownicowy (chyba Hulacki ma taki w ofercie?) i wtedy do skrajni dodajesz 1 cm. Aby "zdobyć" 7cm górę będziesz potrzebował ok. 2,3-2,8 mb szlaku (zależy jak stromo ma to być), ale to ciągle "na styk".

speedylelek napisał(a):
jeśli miałbym sam "rzeźbić" w HO, to wtedy tylko tort, a jeśli współpraca, to musiałbym jednak dokonać zmiany skali to muszę teraz nad tym mysleć ale też chciałbym info, według jakich wytycznych budować skrzynki - bo to mogę już robić
Standard skrzynkowy definiuje Fremo. W Polsce mam jeszcze rozwiązanie Leszka Lewińskiego, które nie koniecznie jest zgodne z Fremo (albo Fremo nie jest zgodne z rozwiązaniem L.L.). W temacie różnic (i podobieństw) niech się wypowiedzą bardziej doświadczeni.
Jeśli tak bardzo chcesz robić coś zgodnego ze standardem skrzynkowym, to czeka Ciebie rżnięcie zwrotnic (skracanie toru zwrotnego). Wg geometrii Piko odstęp pomiędzy torami równoległymi to 61,9 mm, wg Tilliga 59 mm (cytuję z pamięci, mogę się pomylić), a według Fremo... 46 mm.
Poza tym w przypadku dwutoru na zakręcie jest szansa na kolizję dłuższych wagonów przy małych promieniach zakrętu.
Kolejna kwestia: czy purystów modułowych H0 zadowolą zakręty o promieniu 55 cm czy nawet 90cm?

W mniejszych skalach jest większy komfort aranżacji, ale o szczegółach można poczytać na innych forach.

Pozdrawiam

Michał
 
OP
OP
speedylelek

speedylelek

Aktywny użytkownik
Reakcje
5 0 0
#8
Re: Plan makiety

Michale!
wielkie dzięki, za te kilka krótkich, aczkolwiek dla mnie ważnych rad
mam trochę teraz do poczytania na forum TT
co prawda znowu mi odsuwa na kilka dni rozpoczęcie prac, ale warto robić coś, co potem sprawi radość

Leszek

pozdrawiam
 
OP
OP
speedylelek

speedylelek

Aktywny użytkownik
Reakcje
5 0 0
#10
Re: Plan makiety

Poczytałem, pooglądałem tabor i inne cudeńka w skali TT.
Jednak zostanę przy H0.
Dlatego poprawiłem swój plan.
Zaczynam od 4 modułów, na których będzie stacja A. To są cztery moduły nr 1 , 2 ,3 i 4 z poprzedniego planu.
W obie strony odchodzi linia kolejowa do stacji B, która będzie w następnym etapie.
Jeszcze raz założenia:
- 4 moduły o wymiarach 70 x 90 cm, czyli wymiar pierwszego etapu to 70 x 360 cm. Do modułów skrajnych dołączę kiedyś po module przejściowym do połączenia z z makietami innych modelarzy.
( Może w międzyczasie ktoś się znajdzie w Warszawie, kto zechce razem podziałać w H0 )
- w sumie cała makieta ma mieć 280 x 360 cm.
- stacja A ma być małą stacją, z której ruch ma prowadzić do jeszcze mniejszych stacyjek z małymi zakładami przemysłowymi
- może w przyszłości w modułach nad modułami nr 2 i 3 posadowię małe zakłady i kawałek miasteczka

Pytania:
- czy taki układ torów jest do przyjęcia?
- jakie jeszcze budynki widzielibyście na tej makiecie?
- rozumiem, że jeśli będę chciał wpleść moje moduły 1 do 4 do zabawy z innymi, to musiałyby być zrobione dokładnie z normami?
 

Załączniki

MiGo

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
#11
Re: Plan makiety

speedylelek napisał(a):
Poczytałem, pooglądałem tabor i inne cudeńka w skali TT.
Jednak zostanę przy H0.Dlatego poprawiłem swój plan.
Zaczynam od 4 modułów, na których będzie stacja A. To są cztery moduły nr 1 , 2 ,3 i 4 z poprzedniego planu.
W obie strony odchodzi linia kolejowa do stacji B, która będzie w następnym etapie.
Jeszcze raz założenia:
- 4 moduły o wymiarach 70 x 90 cm, czyli wymiar pierwszego etapu to 70 x 360 cm. Do modułów skrajnych dołączę kiedyś po module przejściowym do połączenia z z makietami innych modelarzy.
I dobrze zrobiłeś. Jest o wiele lepiej. Przemyśl jeszcze wymiary skrajnych modułów, bo łuk torów wychodzi zbyt blisko krawędzi, a cięcie toru nie będzie prostopadłe do jego osi. Proponuję sesję z WinRailem lub XtrkCAD, bo te wynalazki mają "wirtualną miarkę". Na oko powinieneś dodać 40 cm (długość 400 cm).

speedylelek napisał(a):
- rozumiem, że jeśli będę chciał wpleść moje moduły 1 do 4 do zabawy z innymi, to musiałyby być zrobione dokładnie z normami?
Yhmmm. Do wyboru Fremo lub LL, choćby po to by mieć tor na tej samej wysokości względem krawędzi modułów.

Pozdrawiam

Michał
 

stare tory

Znany użytkownik
KKMK
Reakcje
970 82 11
#12
Re: Plan makiety

Ponieważ łuki które narysowałeś są za ciasne dla makiety modułowej proponuję przemyślenie takiego podziału stacji ,żeby łuki stanowiły osobne segmenty, mniej więcej tak jak na rysunku . W ten sposób: 1.unikniesz cięcia torów pod kątem;2.w razie potrzeby będzie Ci łatwiej rozbudować stację;3. uzyskasz możliwość swobodnego dopasowania Twojej stacji do którejś z norm dla makiet modułowych, wystarczy dorobić odpowiednie segmenty.
 

Załączniki

  • 32,7 KB Wyświetleń: 2.452

MiGo

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
#14
Re: Plan makiety

stare tory napisał(a):
Ponieważ łuki które narysowałeś są za ciasne dla makiety modułowej
Odnoszę wrażenie że autor wątku ma ochotę zrobić tort modułowy, a nie makietę modułową, więc te 50 cm promienia obleci. Aby zrobić ładne łuki to 2 razy większa powierzchnia będzie potrzebna, albo.... redukcja skali ale autor nie ma na nią ochoty, więc mamy kompromis.

Pozdrawiam

Michał
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
#15
Re: Plan makiety

Myślę, że kolega MiGo ma rację, ale jednocześnie ten tort ma się dać w razie potrzeby połączyć z innymi modułami/makietami, więc rada kolegi stare tory jest warta uwagi (nawet, jeżeli warunki wymienione przez ciekmę nie bedą spełnione).
 
OP
OP
speedylelek

speedylelek

Aktywny użytkownik
Reakcje
5 0 0
#16
Re: Plan makiety

Tak, to ma być tort złożony z 16 modułów.
Ale 4 moduły, na których jest stacja A planowałem tak skonstruować, żeby pasowały do modułów innych kolegów.
Kolega Harassek ujął to idealnie.
Faktycznie przerobię te skrajne moduły, żeby było łatwiej.
Ale założyłem moduły 70 x 90 ze względów transportowych, aczkolwiek dopuszczam wydłużenie do 100 cm
Szerokości raczej nie będę zmieniał.
Długości torów stacyjnych - nie dam rady zmienić, chociaż świta mi wykonanie modułu między modułami 2 i 3 - tylko na potrzeby stacji modułowej do łączenia z innymi , ale to w przyszłości.
Natomiast uwaga o rozjazdach kolegi ciekma, oznacza, że powinienem stosować jakie łuki rozjazdów?

Przepraszam, że czasami pewnie pytam o rzeczy oczywiste, ale pomimo codziennego czytania forum, to ciężko jest przyswoić taka ilość nowych informacji.
Dlatego dziękuje za wyrozumiałość i nawet krótkie uwagi, bo one mnie posuwają cały czas do przodu.
 

ciekma

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
7 1 0
#17
OP
OP
speedylelek

speedylelek

Aktywny użytkownik
Reakcje
5 0 0
#18
Re: Plan makiety

Zmodyfikowałem plan.
Rezygnuję z modułów na rzecz tortu.
Może kiedyś dobuduję sekcję do łączenia modułowego.
Będzie zbudowany z 9 sekcji 120 x 90 cm, co razem daje 360 x 270 cm.
W pierwszej kolejności powstanie stacja na dole , zbudowana na trzech sekcjach. Potem będą dobudowywane kolejne sekcje ze stacją B, potem C i D.
Z C ewentualnie do stacji E na 5 sekcji (ale to będzie zależało od miejsca )

Na razie skupiam się na stacji A, potem będę myślał o dalszych stacjach.
Założenia do stacji:
- stacja D - wycinka drzew , transport do tartaku na stacji B, stamtąd drewno do stacji A - do zakładu meblarskiego ( druga opcja - zakład meblarski przy tartaku )
- stacja C - kopalnia kruszyw
- stacja A - na szlaku nieduża stacja obsługująca ruch z daleka i ruch lokalny
kiedyś to była mała stacja, ale została rozbudowana o tor na dole, i dłuższy peron
ma za zadanie wysyłać wagony z towarami w celu dalszej dystrybucji ( lub towary )
planuje jakiś mały przemysł, może browar

Tory odchodzące po łuku w obie strony będą w tunelu, i stacja B ma być wyżej niż stacja A
Jak wysoko , wyjdzie po testach lokomotyw i wagonów ( nie planuję większych spadków niż 40%, raczej mniejsze )
Idea tuneli jest po to, żeby schować łuki w tunelach, ewentualnie łuki zamaskuję lasem.

Pierwszy etap, to sekcje 1, 2 i 3 ze stacją A.
Mam pytanie, czy ten układ torów byłby to przyjęcia?
Niestety zwrotnice z dość ostrymi kątami. Mogę łagodniejsze kąty zastosować na głównym szlaku i dolnym torze.
 

Załączniki

OP
OP
speedylelek

speedylelek

Aktywny użytkownik
Reakcje
5 0 0
#20
Re: Plan makiety

Po nowych przemyśleniach znowu zmodyfikowałem plan.
Mam pytanie czym się różnią rozjazdy z oznaczeniem EKW od DKW?
 

Załączniki

Podobne wątki