• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Dekodery Zimo a Lenz ABC (BM-1)

  • Inicjator wątku Anonymous
  • Data rozpoczęcia
A

Anonymous

Gość
#1
Kontynuacja tematu o dekoderach ESU:
http://forum.modelarstwo.info/viewtopic.php?f=4&t=7027

Proby wykonalem z nowymi dekoderami MX631R z zainstalowanym kondensatorem do podtrzymywania zasilania. Samorobka BM-1 na czterech diodach (rownolegle trzy w jedna + jedna w druga strone), zgodnie z rekomendacja Zimo (w oryginale Lenz BM-1 jest piec diod). BM-1 zwierane przez przekaznik LDT (modul ZBM-G sterowany przez LS-DEC-DB-G).


Generalnie: dekodery Zimo dzialaja z Lenz ABC, ale... nie do konca:

- tryb "standardowy" (rozpoczecie hamowania po wjechaniu na odcinek z asymetria zasilania) dziala pewnie; ale ten tryb jest malo uzyteczny, lokomotywa staje w roznym miejscu w zaleznosci od predkosci poczatkowej

- w trybie ze stala odlegloscia hamowania sa problemy: czasem lokomotywa nie wyhamowywuje do zera i jedzie dalej z minimalna predkoscia, zwlaszcza przy predkosci poczatkowej bliskiej maksymalnej lub minimalnej

- co ciekawe: w tym stanie lokomotywa nie reaguje na komendy z multimausa, nie mozna np. zmienic kierunku jazdy i wycofac jej z odcinka BM-1, dopiero reset (odciecie i przywrocenie zasilania) pomaga; wyglada to troche na bug w sofcie dekodera

- co ciekawe: dwie rozne lokomotywy z tym samym dekoderem zachowuja sie inaczej, jedna tylko raz na iles prob ma problem, druga czesciej; zakladam, ze dekodery maja ta sama wersje softu (multimaus nie czyta CV, nie moge sprawdzic), lokomotywy sa co prawda rozne (Roco BR 185.2 i BR 221), ale maja identyczny silnik

- inna obserwacja: lokomotywa z wlaczonymi swiatlami na odcinku z asymetria wydaje slyszalny pisk/buczenie, po wylaczeniu swiatel jest cisza

- probowalem zmian wartosci roznych CV i ich kombinacji, ale nie doszedlem do konsystentnych rezultatow (nie wyeliminowalem calkowie problemu); zmienialem m. in.: CV27 (Direction dependent stops), CV50 (Signal controlled deceleration), CV57 (Voltage reference), CV124 (Shunting & momentum reduction), CV134 (Asymmetrical threshold), CV135 (Km/h – Speed regulation), CV140-142 (Constant stopping distance)

- przy okazji: w temacie o dekoderach ESU bylo poruszona kwestia jazdy manewrowej pod ABC; nie jestem pewien czy dotyczy to tylko BM-2 (nie mam BM-2, nie sprawdzalem), czy chodzi o mozliwosc przejechania przez BM-1 po wlaczeniu jazdy manewrowej (to nie dziala)


Ktos robil doswiadczenia z dekoderami Zimo + ABC i moglby podzielic sie wynikami?
 
OP
OP
A

Anonymous

Gość
#3
gbbsoft napisał(a):
W dekoderach Zimo to chyba można aktualizować oprogramowanie, to masz szanse na poprawki...
Na przyszlosc i owszem, ino programator potrzebny (drogi) albo wysylka do producenta/dealera. Ale to jest nowy dekoder kupiony tydzien-dwa temu, zakladam, ze wlozyli tam najnowszy soft jaki maja.

A poza tym, najpierw upewnilbym sie, ze czegos nie pominalem, stad prosba o komentarze. Potencjalnie puscilbym jeszcze pytanie do Zimo, acz na nie znalazlem tam adresu "pomocy technicznej", a wlasnego forum (jak np. ESU) nie maja...
 

gbbsoft

Aktywny użytkownik
Reakcje
11 0 0
#4
Ale to jest nowy dekoder kupiony tydzien-dwa temu, zakladam, ze wlozyli tam najnowszy soft jaki maja.
No ja bym tego nie zakładał... A jeżeli nawet, to nie oznacza to, że ma mniej błędów... "Lepsze wrogiem dobrego"...
 
OP
OP
A

Anonymous

Gość
#5
gbbsoft napisał(a):
No ja bym tego nie zakładał... A jeżeli nawet, to nie oznacza to, że ma mniej błędów... "Lepsze wrogiem dobrego"...
Zimo ma, zdaje sie, ten sam soft do calej serii dekoderow (vide: jeden manual), wiec w "nowy dekoder" (MX631) pakuja niechybnie to, co rozwijaja latami. Bardziej pasuje mi tu uwaga, ktora padla w cytowanym na poczatku temacie "ESU vs. ABC": ABC to pomysl Lenza, Zimo ma swoje HLU, wiec nie musza supportowac Lenza na 100%...

gbbsoft - uwagi cenne (jak w innych tematach), ale moze by tak bardziej ad meritum? :)

Kuba, KKL - puk, puk... :)

(btw, czytalem niedawny watek "ABC i ZIMO620" (http://forum.modelarstwo.info/viewtopic.php?f=4&t=6640) - ok, ale nie te pytania/odpowiedzi...)
 

martinezo

Znany użytkownik
Reakcje
3 0 0
#6
Żadne ABC nie da tego co daje informacja zwrotna+komputer+software(znający prędkość loka i długość odcinka).
Nie ma co cudować i spodziewać się kokosów po ejbisii.

ad. meritum - ABC to Erzatz automatyki :idea:
 
OP
OP
A

Anonymous

Gość
#7
martinezo napisał(a):
Żadne ABC nie da tego co daje informacja zwrotna+komputer+software
Na kursie przyspieszonym przeskakiwanie etapow jest niewskazane, a kazde doswiadczenie cenne. Nawet jak na horyzoncie jest Ecos2, Railroad & Co i podobne zabawki, to przecwiczenie "prostego" ABC Lenza sporo uczy. Skadinad, forum jest podobno m. in. po to, zeby dzielic sie doswiadczeniem...

A propos namiastki automatyki, co proponujesz w temacie informacji zwrotnej? Railcom w powijakach, ESU podobno buduje latami wlasna (kosztowna) alternatywe dla S88, gdzies tam sa inne niszowe/niekompatybilne pomysly (Digitrax, Uhlenbrock etc.)... Jakies swiatlo w tunelu doswiadczeni w temacie widza? :)

Btw, temat byl o dekoderach Zimo...
 

Kuba

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
#8
Zostałem wywołany do tablicy, więc chociaż kilka moich spostrzeżeń.
Ćwiczyłem z dekoderami Zimo MX64 i MX640 (w Pt31), natomiast z Lenz w większości Gold - lokomotywy Roco, Fleischmann, Trix, Tillig, ale także Silver. Do Goldów używam modułów dźwiękowych Uhlenbrock 32100, w niektórych też modułów USP Lenz Power1.

dzidek12345 napisał(a):
Kontynuacja tematu o dekoderach ESU:
http://forum.modelarstwo.info/viewtopic.php?f=4&t=7027

Proby wykonalem z nowymi dekoderami MX631R z zainstalowanym kondensatorem do podtrzymywania zasilania. Samorobka BM-1 na czterech diodach (rownolegle trzy w jedna + jedna w druga strone), zgodnie z rekomendacja Zimo (w oryginale Lenz BM-1 jest piec diod). BM-1 zwierane przez przekaznik LDT (modul ZBM-G sterowany przez LS-DEC-DB-G).


Generalnie: dekodery Zimo dzialaja z Lenz ABC, ale... nie do konca:

- tryb "standardowy" (rozpoczecie hamowania po wjechaniu na odcinek z asymetria zasilania) dziala pewnie; ale ten tryb jest malo uzyteczny, lokomotywa staje w roznym miejscu w zaleznosci od predkosci poczatkowej

- w trybie ze stala odlegloscia hamowania sa problemy: czasem lokomotywa nie wyhamowywuje do zera i jedzie dalej z minimalna predkoscia, zwlaszcza przy predkosci poczatkowej bliskiej maksymalnej lub minimalnej
Trybu standardowego nawet nie ćwiczyłem w Zimo, bo wcześniejsze ustawienia w Lenz Gold doprowadziły do wniosku, że w zasadzie tylko opcja ze stałą, niezależną od prędkości, drogą hamowania, daje ciekawsze rezultaty wizualne na makiecie. Natomiast Zimo pod względem stałej drogi hamowania jest bardzo kapryśny i w zasadzie nie wiadomo dlaczego czasami wcześniej się zatrzymuje, czasami wolnym tempem przejeżdża dalej. W Gold i Silver nie ma takich kaprysów, niezależnie, czy było to na BM-1, -2, czy -3.

dzidek12345 napisał(a):
- co ciekawe: w tym stanie lokomotywa nie reaguje na komendy z multimausa, nie mozna np. zmienic kierunku jazdy i wycofac jej z odcinka BM-1, dopiero reset (odciecie i przywrocenie zasilania) pomaga; wyglada to troche na bug w sofcie dekodera
Steruję z ECoS I i nie miałem takich problemów, zmiana kierunku, czy włączanie funkcji (świateł dźwięków). Ale czasami pojawiały się kaprysy z ruszeniem w odwrotnym kierunku na odcinku gdzie była asymetria. Czasami lekko lokomotywa przyspieszyła, później zwalniała, tak jakby dekoder nieprecyzyjnie odczytywał różnicę między półokresami. Różne ustawienia czułości dekodera na asymetrię i wartości napięć nie doprowadziły do ustabilizowania jej reakcji.

dzidek12345 napisał(a):
- inna obserwacja: lokomotywa z wlaczonymi swiatlami na odcinku z asymetria wydaje slyszalny pisk/buczenie, po wylaczeniu swiatel jest cisza
Nie zdarzył się u mnie taki efekt.

dzidek12345 napisał(a):
- probowalem zmian wartosci roznych CV i ich kombinacji, ale nie doszedlem do konsystentnych rezultatow (nie wyeliminowalem calkowie problemu); zmienialem m. in.: CV27 (Direction dependent stops), CV50 (Signal controlled deceleration), CV57 (Voltage reference), CV124 (Shunting & momentum reduction), CV134 (Asymmetrical threshold), CV135 (Km/h – Speed regulation), CV140-142 (Constant stopping distance)

- przy okazji: w temacie o dekoderach ESU bylo poruszona kwestia jazdy manewrowej pod ABC; nie jestem pewien czy dotyczy to tylko BM-2 (nie mam BM-2, nie sprawdzalem), czy chodzi o mozliwosc przejechania przez BM-1 po wlaczeniu jazdy manewrowej (to nie dziala)


Ktos robil doswiadczenia z dekoderami Zimo + ABC i moglby podzielic sie wynikami?
Jazda manewrowa dotyczyła każdego rodzaju BM. Wydaje się jakby jazda manewrowa nie wywołuje zignorowania asymetrii, jak w Gold i Silver.
 

martinezo

Znany użytkownik
Reakcje
3 0 0
#9
dzidek12345 napisał(a):
martinezo napisał(a):
Żadne ABC nie da tego co daje informacja zwrotna+komputer+software
Na kursie przyspieszonym przeskakiwanie etapow jest niewskazane, a kazde doswiadczenie cenne. Nawet jak na horyzoncie jest Ecos2, Railroad & Co i podobne zabawki, to przecwiczenie "prostego" ABC Lenza sporo uczy. Skadinad, forum jest podobno m. in. po to, zeby dzielic sie doswiadczeniem...

A propos namiastki automatyki, co proponujesz w temacie informacji zwrotnej? Railcom w powijakach, ESU podobno buduje latami wlasna (kosztowna) alternatywe dla S88, gdzies tam sa inne niszowe/niekompatybilne pomysly (Digitrax, Uhlenbrock etc.)... Jakies swiatlo w tunelu doswiadczeni w temacie widza? :)

Btw, temat byl o dekoderach Zimo...
LENZ, ZIMO, ESU - co producent to inaczej.

Tak jest i tak będzie. Nie spodziewam się takiej sytuacji, że wszystko zacznie grać prawidłowo przy zastosowaniu różnych dekoderów. Dlatego ABC dla mnie jest nie do zastosowania.
Nikomu nie "zabraniam" sobie trenować ABC LENZ'a, ZIMO czy innych. Takich intencji nie miewam. Nie mylmy pojęć.
Dzielę się doświadczeniem - po doświadczeniach wybrałem automatykę.

Jedynym "100% sposobem" jest info zwrotne:
- dla systemu nie ma znaczenia "co siedzi" w lokomotywie
- system zna prędkość lokomotywy
- system ma ją sprofilowaną - wie jak się zachowuje
- system zna długość odcinka na którym jest

S88 - cała reszta jest za droga.
 
OP
OP
A

Anonymous

Gość
#10
Kuba napisał(a):
jest bardzo kapryśny...czasami wcześniej się zatrzymuje, czasami wolnym tempem przejeżdża dalej... kaprysy z ruszeniem w odwrotnym kierunku... czasami lekko lokomotywa przyspieszyła, później zwalniała... jazda manewrowa nie wywołuje zignorowania asymetrii
Kuba - dzieki za komentarze. Obserwacje mamy podobne, czyli pewnie ten typ tak ma. W miedzyczasie napisalem do Zimo, zobaczymy czy i co odpowiedza.
 
OP
OP
A

Anonymous

Gość
#11
martinezo napisał(a):
S88 - cała reszta jest za droga
Pisza gdzies tam, ze protokol podatny na bledy. Poza tym soft nie wie, gdzie jest ktora lokomotywa. Poza tym bez komputera nie ma zabawy... Dlatego pytalem, czy doswiadczeni widza swiatlo w tunelu :)
 

martinezo

Znany użytkownik
Reakcje
3 0 0
#12
Soft "wie".
Wystarczy, że zdefiniuje się "początek" i całość jest "pokryta" odcinkami detekcji.
Chyba, że zaczniesz "jazdę dowolną". Jazda na automacie jest bez błędna.
 

martinezo

Znany użytkownik
Reakcje
3 0 0
#14
dzidek12345 napisał(a):
No wlasnie. Po recznym przestawieniu lokomotywy juz nie wie...
Co nie jest problemem i zajmuje chwilkę - prawda Gbb ? ;)
Poprzenosić składy do rzeczywistych bloków.
Jedynym "problemem" jest tylko to, że musisz zaangażować do roboty kompa.
To jedyna przewaga ABC nad tym sposobem.

Dla każdego cosik dobrego ;)
 

Kuba

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
#15
dzidek12345 napisał(a):
martinezo napisał(a):
S88 - cała reszta jest za droga
Pisza gdzies tam, ze protokol podatny na bledy.
Informacja zwrotna przesyłana jako S88 miała problemy raczej z zakłóceniami transmisji. Od jakiegoś czasu Viessmann sprzedaje moduły tylko z krótkimi kablami S88. Jednak chyba rozwiązaniem problemu jest wprowadzenie nowego standardu dla złącz i kabli jako s88-N, gdzie przewody są ekranowane, co zapobiega interferencjom od innych urządzeń.
http://www.opendcc.de/s88/s88_n/s88-n_e.html
U siebie mam w sumie 9 modułów (Tams i LDT) połączonych w tym standardzie i nie ma problemów z przekłamaniami informacji zwrotnej. Najdłuższy odcinek pomiędzy modułami ma więcej jak 2m.
 

gbbsoft

Aktywny użytkownik
Reakcje
11 0 0
#16
martinezo napisał(a):
dzidek12345 napisał(a):
No wlasnie. Po recznym przestawieniu lokomotywy juz nie wie...
Co nie jest problemem i zajmuje chwilkę - prawda Gbb ? ;)
Poprzenosić składy do rzeczywistych bloków.
Potwierdzam... I soft sobie zapisuje gdzie co jest i następnego dnia nie ma problemu...
 
OP
OP
A

Anonymous

Gość
#20
Kuba napisał(a):
Widzę, że niemal każdy wątek na tym forum sprowadzany jest do jednego: kup GbbKolejkę!
Albo: dekoder Martinezo, Zimo od Elvisa, przerobke nieudanego modelu Brawy etc... Mozna sie przyzwyczaic :)

A wracajac do Zimo:

Kuba napisał(a):
Natomiast jeśli chodzi o hamowanie ABC, to dekodery Lenz Gold i Silver są zdecydowanie lepsze niż Zimo. W Zimo nie ma jazdy z ograniczoną prędkością pod wpływem ABC, jest tylko zatrzymanie/jazda. Do tego w Zimo nie można ruszyć lokomotywy manualnie poprzez funkcje, gdy znajduje się na odcinku z asymetrią
(To z wczesniejszego watku "ESU vs. ABC".)
W sumie mogles od razu dodac "i Zimo ma generalny problem z ABC, tj. klopoty z hamowaniem na stalym dystansie" :)

Jakos nie chce mi sie wierzyc, ze to dziala, tylko trzeba odpowiednio jakies CV ustawic, albo ze nie dziala, ale wkrotce poprawia...
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
DCC 8
DCC 3
DCC 3
DCC 70
DCC 4

Podobne wątki