Moduł BM2
Moduł BM2 jest najbardziej zaawansowanym modułem ABC i jest on przeznaczony dla najbardziej wymagających użytkowników. Pozwala on nie tylko na zatrzymywanie lokomotywy przed semaforem, ale także na realizację odcinków z ograniczoną prędkością jazdy pociagów.
Budowa i zasada pracy modułu BM2
Sposób instalacji modułu BM2 oraz jego funkcje użytkowe są opisane w instrukcji obsługi, którą m.in. można pobrać ze strony producenta:
http://www.lenz.com/manuals/modules/bm2.pdf
Na końcu niniejszego postu na ilustracji 09a pokazano schemat ideowy, a na ilustracjach 09b, 09c i 09d - widoki płytki elektroniki modułu BM2, a na ilustracji 09e pokazano porównanie budowy układu modulatora ABC w modułach BM1 i BM2 / BM3.
Uwaga, schemat modułu BM2 został rozrysowany "z natury", a autor niniejszego opracowania dołożył wszelkich starań, aby poprawnie rozkodować oznaczenia zastosowanych elementów SMD oraz aby odnaleźć i poprawnie rozrysować wszystkie połączenia występujące pomiędzy elementami. Na przedstawionym tutaj schemacie ideowym zostały naniesione własne oznaczenia elementów elektronicznych, tj. np. U1, C2, ..., zaproponowane przez autora opracowania, ponieważ na płytce elektroniki modułu nie ma żadnych oznaczeń. Oznaczenia typu: R3_1, R3_2, R3_3, R3_4 lub T5_1, T5_2 dotyczą elementów wielokrotnych znajdujących się we wspólnej obudowie, np. pakietu czterech rezystorów czy podwójnych tranzystorów.
Na przedstawionym schemacie ideowym modułu BM2 można wyróżnić następujące elementy oraz układy funkcjonalne:
1) Złącza: J1 - wejście zasilania modułu (wejście sygnału DCC); J2 - wyjście do obu sekcji prawej szyny; J3 - wejścia sygnałów sterujących; J4 - wyjście informacji zwrotnej o zajętości bloku oraz wyjście do podłączenia modułu BM3.
2) Zasilacz +5V składający się z elementów: D2, R2, T4, R1, D1 i C1.
3) Obwód synchronizacji z przebiegiem DCC składający się z rezystora R4_1 i R5_4.
4) Końcówka mocy modulatora dla kanału A składająca się z elementów: T2, R11, T5_2, REF2 i T3_2.
5) Końcówka mocy modulatora dla kanału B składająca się z elementów: T1, R10, T5_1, REF1 i T3_1.
6) Układ detekcji zajętości bloku składający się dzielników napięcia R3_1, R3_2, R3_4 i R3_3 wraz z wewnętrznym komparatorem napięcia znajdującym się w mikroprocesorze U1 oraz jego portem wyjściowym RC2.
7) Układ logiki sterującej składający się m.in. z mikroprocesora U1, bramki logicznej U2C.
.8) Układ konwersji sygnałów wejściowych składający się z elementów: R6, OPT2, R7 i OPT3.
9) Układ wyjść sygnałów informacji zwrotnej składający się z elementów: OPT1, R4_4, R4_3, U2A, R8, U2D i R5_2.
Ad.1) Do złącza J1 doprowadza się sygnał DCC z boostera lub z niemonitorowanego przez moduł odcinka torów.
Do zacisku T1 przyłącza się przewód przeznaczony do zasilania lewej szyny, a do zacisku T2 - prawej. Zacisk T2 jest połączony z masą układu elektroniki i jest też punktem odniesienia przy łączeniu sygnałów informacyjnych pomiędzy modułami BM2 a BM3.
Należy zwrócić uwagę, aby przy łączeniu modułów BM3 i BM2 oraz modułów BM3 z BM3 na szlaku konsekwentnie przestrzegać zasady, że do zacisku T1 zawsze podłączamy przewód przeznaczony do zasilania lewej szyny, a do T2 - prawej.
Do złącza J2 do ozacisku T2A podłącza się prawą szynę sekcji jazdy (A), a do T2B - prawą szynę sekcji hamowania (B). Wyjaśnienie co to jest sekcja jazdy i hamowania można znaleźć w instrukcji obsługi modułu (patrz wcześniej: link do instrukcji).
Złącze J3 służy do przyłączenia sygnałów sterujących z pulpitu lub z semafora, tj. zezwolenia na jazdę do zacisku CLEAR (JEDŹ DROGA WOLNA) oraz SLOW APPROACH (ZWOLNIJ/JEDŹ POWOLI) ze wspólnym zaciskiem COM. Do złącza tego należy doprowadzić napięcie stałe (DC) lub zmienne (AC) o wartości 11...24V dla DC lub 8...24V dla AC. Podanie napięcia na CLEAR daje zezwolenie na jazdę, podanie napięcia na CLEAR i SLOW powoduje wygenerowanie przez moduł sygnału SLOW APPROACH, a brak napięcia na CLEAR powoduje wygenerowanie przez moduł sygnału STÓJ.
W złączu J4 zaciski "kółko" i "odwrócone T" służą do wykonania połączenia z modułem informacji zwrotnej, a zacik "strzałka" służy do połączenia z wejściem sterującym modułu BM3.
Ad.2) i 3) Zasilacz zapewnia zasilanie dla mikroprocesora i układów logicznych napięciem stałym stabilizowanym +5V.
Uwaga, z katody diody Zenera D1 jest też pobierany obniżony do około 5V sygnał odpowiadający kształtem sygnałowi DCC, który jest następnie wykorzystywany do synchronizacji pracy układu z wejściowym przebiegiem DCC. Sygnał synchronizujący podawany jest poprzez rezystor m.in. na wejście INT mikroprocesora U1. Wejście INT wyzwala przerwania od zbocza.
Ad. 4) i 5) Końcówki mocy modulatora dla kanału A i dla kanału B są układami odpowiedzialnymi za generowanie asymetrycznego syganłu DCC, który jest wykorzystywany w technologii ABC. Działanie tego układu jest następujące: W sytuacji zezwolenia na jazdę bez ograniczeń, tj. gdy na wejścia sterujące modułu BN2 podano sygnał CLEAR, na bramki (G) obu tranzystorów MOSFET T3_1 i T3_2 podany jest wysoki stan logiczny (około 5V) i każdy z tranzystorów zostaje wysterowany (włączony), co powoduje w nich otwarcie kanału D-S i tym samym zwarcie (zbocznikowanie) obwodów wyjściowych modulatora. Stan taki można porównać do zamknięcia klucza (przełącznika) występującego na zamieszczonym wcześniej schemacie modułu BM1i pominięcia modulatora. Wtedy prąd dodatnich półokresów sygnału DCC płynący przez modulator przepływa przez uaktywnione tranzystory MOSFET (klucze), a prąd ujemnych półokresów sygnału DCC zawsze przepływa przez występującą w strukturze tranzystorów MOSFET diodę (patrz na schemacie symbol tranzystorów T3_1, T3_2) i do torów podawany jest zwykły, niezmodulowany sygnał DCC.
W sytuacji braku zezwolenia na jazdę, tj. przy braku sygnału na wejściu sterującym CLEAR, moduł BM2 rozpoczyna generowanie asymetrycznego sygnału DCC, który przekazuje do dekodera lokomotywy sygnał STOP. Układ moduluje wtedy napięcie każdego dodatniego półokresu sygnału DCC. Odbywa się to wtedy w następujący sposób. Synchronicznie z narastającym zboczem sygnału DCC wyłączane są na czas około 41us klucze tranzystorowe MOSFET obu modulatorów. Wtedy uaktywniają się końcówki mocy obu modulatorów (T1, R10, T5_1, REF1 i odpowiednio T2, R11, T5_2, REF1) i w swoim obwodzie wyjściowym wprowadzają stały spadek napięcia wynoszacy około 2,4V. Spadek ten na zamieszczonych wcześniej oscylogramach widoczny jest w postaci wcięcia w amplitudzie sygnału DCC. Jako, że końcówka mocy zamyka od strony masy ścieżkę prądów DCC płynących przez obciążenie (dekoder w lokomotywie), to gdy pojawia się na niej spadek napięcia np. 2,4V, pomniejsza on wtedy napięcie wystepujące na dekoderze. Innymi słowy, jeżeli modulator jest nieaktywny, to napięcie sygnału DCC na dekoderze nie jest zmieniane, a jeżeli modulator się uaktywni, to w określonym momencie czasowym zmniejsza napięcie na dekoderze o około 2,4V, co w dekoderze z technologią ABC jest odpowiednio rozpoznawane i dekodowane jako polecenie.
W sytuacji zezwolenia na jezdę ze zmniejszoną prędkością, tj. gdy na wejścia sterujące modułu BM2 podano oba sygnały sterujące, tj. CLEAR i SLOW APPROACH, moduł rozpoczyna generowanie asymetrycznego sygnału DCC, który przekazuje do dekodera lokomotywy sygnał SLOW APPROACH. Układ moduluje wtedy napięcie co drugiego dodatniego półokresu sygnału DCC. Odbywa się to wtedy w sposób podobny jak przy generowaniu sygnału STOP, z tą różnicą, że modulowany jest co drugi dodatni półokres DCC.
Ad.6) Układ detekcji zajętości bloku składający się dzielników napięcia R3_1, R3_2, R3_4 i R3_3 wraz z wewnętrznym komparatorem napięcia znajdującym się w mikroprocesorze U1 oraz jego portem wyjściowym RC2 odpowiedzialny jest za wykrywanie pociagu na monitorowanym przez moduł odcinku izolowanym. Układ ten ma zdublowane obwody wejściowe ponieważ musi niezależnie monitorować obie sekcje odcinka izolowanego, tj. sekcję jazdy (A) i sekcję hamowania (B). Działanie układu detekcji zajętości jest mniej więcej nastepujące: Przy braku pociagu obwody wyjściowe modułu BM2 pozostają otwarte i przez końcówkę mocy modulatora nie płynie żaden prąd, a na zaciskach T2A i T2B złącza J2 nie występuje żadne napięcie. Port RC2 mikroprocesora jest utrzymywane w stanie niskim i tym samym na wejściach komparatora CIN- i CIN+ napięcie jest bliskie zeru. Komparator w mikroprocesorze musi być skonfigurowany do pracy z wewnętrznym źródłem odniesienia, którego napięcie jest ustawiane programowo przez mikroprocesor. Mikroprocesor widzi niski stan napięć na wejściach komparatora i stwierdza, że monitorowany przez moduł odcinek torów nie jest zajęty. Z chwilą pojawienia się pociagu (obciążenia prądowego) na monitorowanym odcinku izolowanym, obwód wyjściowy modułu się zamyka i przez końcówki mocy modulatora płynie prąd. Mikroprocesor próbkuje napięcia na zaciskach T2A i T2B złącza J2. W tym celu cyklicznie na chwilę wyłącza klucze MOSFETT3_1 i T3_2 i w tym czasie sprawdza wartość napięcia panującego na ww. zaciskach. Jeżeli pociag znajduje się na monitorowanym odcinku izolowanym, to powoduje przepływ prądu, co z kolei powoduje powstanie spadku napięcia na zaciskach wyjściowych i mikroprocesor "widzi" pociąg.
Ad.7) Układ logiki sterującej składający się m.in. z mikroprocesora U1, bramki logicznej U2C steruje m.in. kluczami MOSFET, odczytuje stan wejść sterujących, wystawia sygnały informacyjne, ...
Ad.8) Układ konwersji sygnałów wejściowych składający się z elementów: R6, OPT2, R7 i OPT3 odpowiedzialny jest za konwersję wejściowych sygnałów sterujących i dopasowanie ich do poziomów logicznych wejść mikroprocesora. Zastosowane tutaj transoptory OPT2 i OPT3 prądu zmiennego AC umożliwiają odczyt zarówno sygnałów wejściowych AC jak i DC.
Ad.9) Układ wyjść sygnałów informacji zwrotnej składający się z elementów: OPT1, R4_4, R4_3, U2A, R8, U2D i R5_2 łączy wyjścia mikroprocesora z zaciskami złącza informacji zwrotnej J4. W złączu J4 zaciski "kółko" i "odwrócone T" służą do wykonania połączenia z modułem informacji zwrotnej, a zacik "strzałka" służy do połączenia z wejściem sterującym modułu BM3. Sygnał wyjściowy dla modułu BM3 podawany jest do niego względem punktu odniesienia, jakim jest zacisk T2 w złączu J1.
Ilustracja 09a - LENZ Bremsmodul BM2 (bm2_v1 06_2005)
http://wiki.gbbkolejka.pl/show_image.php?id=4880
Ilustracja 09b - LENZ Bremsmodul BM2 (bm2_v1 06_2005)
http://wiki.gbbkolejka.pl/show_image.php?id=4881
Ilustracja 09c - LENZ Bremsmodul BM2 (bm2_v1 06_2005)
http://wiki.gbbkolejka.pl/show_image.php?id=4882
Ilustracja 09d - LENZ Bremsmodul BM2 (bm2_v1 06_2005)
http://wiki.gbbkolejka.pl/show_image.php?id=4883
Ilustracja 09e - Modulator w BM1, BM2 i BM3
http://wiki.gbbkolejka.pl/show_image.php?id=4884