• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Semafor dwuramienny niesprzężony

ministerek

Aktywny użytkownik
Reakcje
269 10 2
#1
Mam problem jak podłączyć semafor dwuramienny z dwoma cewkami do dekodera akcesoriów, tak aby możliwe było podawanie trzech wskazań. Zapewne potrzebne są dwa adresy dla dwóch cewek.
 

martinezo

Znany użytkownik
Reakcje
3 0 0
#4
Aby nim mógł sterować dekoder DCC z wyjściami DC ze wspólnym "+" a takich jest większość "na rynku" poza drogim np. LENZ'em trzeba wyciepać całą jego "elektronikę" i zastąpić paroma odpowiednio połączonymi diodami.
Można wtedy zastosować tańsze dekodery.
Z "mojej stajni" MS8ACC lub malucha DZUni+.

ACCUni jest optymalny - "wyjściowo" i cenowo.

Uwaga
Vieśmak "szarpie" okolice 1A i nie "trawi" cieniutkich kabelków.
 
OP
OP
ministerek

ministerek

Aktywny użytkownik
Reakcje
269 10 2
#5
Jak byś mógł wrysować te diody i ewentualnie poprawić połączenia
Będę wdzięczny. Dla mnie elektronika to po części jakiś kosmos, nie bardzo łapię
 

Załączniki

Blue

Użytkownik
Reakcje
30 1 0
#6
To ile w końcu jest tych cewek? Jeśli cztery (czyli 6 przewodów), tak jak na Twoim obrazku, to łączysz oba końce wspólne do wyjścia "+" dekodera i po jednym końcu nie-wspólnym do czterech wyjść sterujących dekodera. (Dekoder może mieć więcej niż jedno wyjście +, ale wszystkie są zwarte, więc łącz jak wygodniej.) Inaczej mówiąć - łączysz tak, jak dwa napędy rozjazdów.

Jeśli masz tylko dwie cewki dwukierunkowe (czyli cztery przewody) - to masz kłopot. ;)
 
OP
OP
ministerek

ministerek

Aktywny użytkownik
Reakcje
269 10 2
#7
cewki są dwie, stój jest pewnie razem spięty - są 4 przewody.
Po drodze jest jakiś układ z diodami, który tym steruje.

Przy takim podłączeniu jak narysowałem mogę sterować każdym ramieniem osobno. Centrtala Fleischmanna pozwala na zaprogramowanie kilku adresów pod jeden przycisk, lecz przestawianie odbywa się "krokowo", najpierw jedno ramię, potem drugie, co wygląda idiotycznie :twisted:
 

gbbsoft

Aktywny użytkownik
Reakcje
11 0 0
#8
ministerek napisał(a):
Centrtala Fleischmanna pozwala na zaprogramowanie kilku adresów pod jeden przycisk, lecz przestawianie odbywa się "krokowo", najpierw jedno ramię, potem drugie, co wygląda idiotycznie
To ty masz problem z centralką lub dekoderem, a nie z semaforami... :D

Np: dekoder Lenz'a kolejkuje polecenia przełączania rozjazdów, z zasady... Dlatego się nie nadaje do semaforów świetlnych.
 
OP
OP
ministerek

ministerek

Aktywny użytkownik
Reakcje
269 10 2
#9
to co napisałem o centralce to jej zaleta - mogę ustawić jednym przyciskiem drogę przebiegu z 16 rozjazdów podpiętych np do 10 dekoderów akcesoriów.
Semafor dwustawny to nie problem, trzystawny tak, centrala nie ma tu nic do rzeczy.
 
P

Paweł Piotr

Gość
#10
ministerek napisał(a):
mogę sterować każdym ramieniem osobno
No i to jest kolejowy idiotyzm. Semafor dwuramienny z ramionami rozprzężonymi to nie to samo, co sterowanie każdym ramieniem osobno - bo to by wskazywało, że można samodzielnie uchylić drugie ramię (to, które w pozycji normalnej jest ustawione pionowo wzdłuż słupa) - CZEGOŚ TAKIEGO NIE MA NA KOLEI... Semafor należy tak podłączyć, że jednym przyciskiem uruchamia się tylko górne ramię (sygnał Sr2), a drugim przyciskiem dwa ramiona równocześnie (sygnał Sr3) - inne połączenia to szukanie kwadratowych jaj...
Pozdrawiam
 

Blue

Użytkownik
Reakcje
30 1 0
#13
Jak to w końcu jest - piszesz o dwóch cewkach, powołując się na własnoręcznie namalowany schemat z czterema cewkami i sześcioma przewodami.

BD51 pasowałby jak ulał do sterowania takim semaforem (o ile semafor ma cztery cewki) :)

Czy na dobry początek mógłbyś podać NUMER KATALOGOWY tego semafora?
 
OP
OP
ministerek

ministerek

Aktywny użytkownik
Reakcje
269 10 2
#15
napisałem:
Dla mnie elektronika to po części jakiś kosmos, nie bardzo łapię
pewnie źle zrobiłem rysunek
cewki są dwie, mogą być dwa silniki albo modne siłowniki od zamka centralnego, bez różnicy.
Zresztą k...a nie wiem ile jest tych cewek, może w obudowie są dwie, pewnie tak jak przy elektromagnetycznym napędzie rozjazdu
PP jak zwykle szuka zaczepki?
 

martinezo

Znany użytkownik
Reakcje
3 0 0
#16
Ma "dwie dwukierunkowe" cewki, trzy pozycje sterowanie AC lub common "-"

Blue - nie pasowałby Ci.
Chyba że po wywaleniu orginalnej płytki.
Sterujesz masą a układ jest pod AC.

Oryginalnie jest:
"1" pozycja" ramion
"2" pozycja ramion
powrót do "STOP"

Nie pamiętam oznaczeń.
Da się to zrealizować trzema wyjściami i paroma diodami.

Może znajdę org. schemat.
 

gbbsoft

Aktywny użytkownik
Reakcje
11 0 0
#19
ministerek napisał(a):
to co napisałem o centralce to jej zaleta - mogę ustawić jednym przyciskiem drogę przebiegu z 16 rozjazdów podpiętych np do 10 dekoderów akcesoriów.
Semafor dwustawny to nie problem, trzystawny tak, centrala nie ma tu nic do rzeczy.
Tylko, że ktoś kolejkuje 2 rozkazy.
Normalnie nie ma problemu, aby dwa rozjazdy przełączały się jednocześnie, wiec dlaczego dwa ramiona nie mogły by się podnosić? Kolejkować może (a) centralka (i o tej wadze piszę) albo (b) dekoder akcesoriów.
 
OP
OP
ministerek

ministerek

Aktywny użytkownik
Reakcje
269 10 2
#20
kolejkowaniem to mogę "kolejkowo" sterować tym semaforem , a chciałbym bardziej naturalnie :twisted:
Wydaje mi się, że to ten sam problem co przy semaforze świetlnym, który ma pokazywać trzy wskazania :razz:
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
DCC 20
DCC 6
DCC 12
DCC 2
DCC 15

Podobne wątki