• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Semafor wjazdowy a prędkość pociągu

KKL

Użytkownik
Reakcje
74 0 0
#1
Choć temat "Semafor wjazdowy a prędkość pociągu" zaczyna się od kolei w skali 1:1, to nieprzypadkowo zamieszczam go w dziale DCC ponieważ rozważania będą związane ze sterowaniem modeli kolejowych być może z wykorzystaniem modułów BM2 LENZ-a i stosowanej przez niego technologii ABC. A teraz do rzeczy!

Mam kilka pytań lub niejasności związanych z semaforem wjazdowym, wyświetlanymi na nim sygnałami oraz związanych z prędkością jazdy pociagu przy wjeździe na stacje. Prosiłbym znających się na rzeczy o pomoc i o oświecenie :idea: mnie w tym temacie, a gdyby w moich pytaniach były jakieś błędy, to również prosiłbym o ich skorygowanie.

Do moich rozważań posłużę się jednym z rysunków szlaku ze strony TRANSPORT SZYNOWY, a konkretnie z tematu Prowadzenie pociągów na szlakach z samoczynną blokadą liniową (SBL) ponieważ moje pytania będą dotyczyły takiego właśnie szlaku.

Rozważana sytuacja:
Wjazd pociagu jadącego po szlaku z SBL w kierunku od lewej do prawej na stację (mijankę) na tor:
a) w kierunku na wprost, semafor wjazdowy pokazuje sygnał zezwalający na wjazd S5 (?)
b) w kierunku zbocznym, semafor wjazdowy pokazuje sygnał zezwalający na wjazd z ograniczoną prędkością S13 (?)
Uwaga, sygnał semafora wjazdowego nie jest pokazany na zamieszczonym rysunku!

Moje pytania:
1) Z jaką prędkością ma jechać pociąg w ww. przypadku a) przed i po minięciu semafora wjazdowego gdy semafor wyjazdowy toru, na który będzie wjeżdżał, pokazuje sygnał "STÓJ" S1 i w którym miejscu ma rozpocząć hamowanie przed semaforem wyjazdowym?
2) Z jaką prędkością ma jechać pociąg w ww. przypadku b) przed i po minięciu semafora wjazdowego gdy semafor wyjazdowy toru, na który będzie wjeżdżał, pokazuje sygnał "STÓJ" S1 i w którym miejscu ma rozpocząć hamowanie przed semaforem wyjazdowym?

Jako naprowadzenie dodam, że chodzi mi m.in. o prędkość jazdy przez okręg zwrotnicowy/głowicę stacji(?) oraz prędkość jazdy przy wjeździe na peron.
 

Załączniki

P

Paweł Piotr

Gość
#2
W sygnalizacji świetlnej pociągowej przyjęto zasadę, iż każdy obraz sygnałowy, wyświetlany na semaforze świetlnym podaje dwie informacje:
1. Z jaką prędkością można poruszać się w okręgu osłanianym tym semaforem;
2. Jaki jest sygnał na następnym semaforze.
Zasada ta dotyczy wszystkich semaforów świetlnych, bez względu na ich rodzaj.
Semafor wjazdowy jest rodzajem semafora, którego wskazania dotyczą wjazdu na posterunek ruchu.
W zależności od układu torowego i konstrukcji rozjazdów na posterunku ruchu, oraz od przyjętego sposobu prowadzenia ruchu pociągów na tym posterunku ruchu (Regulamin Techniczny Stacji - RTS) semafor ten będzie podawał określone sygnały.
Na PKP przyjęto 5 stopni prędkości ruchu pociągów na wskazania sygnałowe semaforów świetlnych:
1. stój;
2. jazda z prędkością maksymalną (nie większą niż 160 km/h);
3. jazda z prędkością ograniczoną do 100 km/h;
4. jazda z prędkością ograniczoną do 60 km/h;
5. jazda z prędkścią ograniczoną do 40 km/h.
Zatem wskazania semafora wjazdowego będą zależne od tego, czy wjazd odbywa się "na wprost" czy "na krzywo" - a ograniczenie prędkości wjazdu będą warunkować użyte na tym posterunku ruchu rozjazdy; oraz od tego, jaki sygnał jest wyświetlany na semaforze wyjazdowym (drogowskazowym) z toru, na który jest wjazd.
Po szczegółowe informacje w przedstawionym zakresie odsyłam tu: http://www.modelarstwo.info/Sygnalizacj ... cja-na-PKP
Pozdrawiam
 
OP
OP
KKL

KKL

Użytkownik
Reakcje
74 0 0
#3
Paweł Piotr napisał(a):
W sygnalizacji świetlnej pociągowej przyjęto zasadę, iż każdy obraz sygnałowy, wyświetlany na semaforze świetlnym podaje dwie informacje:
1. Z jaką prędkością można poruszać się w okręgu osłanianym tym semaforem;
2. Jaki jest sygnał na następnym semaforze.
Pytanie do pkt.1.:
Gdzie kończy się okręg osłaniany semaforem wjazdowym w podanym przeze mnie przykładzie prostej stacji (mijanki)? Czy zaraz za zwrotnicą, czy może dalej?

Pytanie do pkt.1. i 2.:
W przypadku sygnału S5 wiadomo jaki jest sygnał na następnym semaforze (Następny semafor wskazuje sygnał "Stój"), a co z prędkością przy tym semaforze, na którym jest wyświetlany sygnał S5 i zaraz po jego minięciu?

Dziekuję za dotychczasowe wyjaśnienia. Zawsze człowiek dowie się coś nowego mimo, że sam już też trochę czytał w tym temacie. :smile:
I dziękuję za link do artykułu o sygnalizacji.
 
P

Paweł Piotr

Gość
#4
KKL napisał(a):
Gdzie kończy się okręg osłaniany semaforem wjazdowym w podanym przeze mnie przykładzie prostej stacji (mijanki)? Czy zaraz za zwrotnicą, czy może dalej?
Okręg osłaniany semaforem zaczyna się przy tym semaforze i kończy się na ukresie ostatniego rozjazdu w drodze przebiegu, jaka została przygotowana dla jazdy pociągu.

KKL napisał(a):
W przypadku sygnału S5 wiadomo jaki jest sygnał na następnym semaforze (Następny semafor wskazuje sygnał "Stój"), a co z prędkością przy tym semaforze, na którym jest wyświetlany sygnał S5 i zaraz po jego minięciu?
Sygnał S5 oznacza, że następny semafor wskazuje sygnał "stój" - każdy sygnał zezwalający podawany tylko jednym światłem (z wyjątkiem sygnału Sz) nie ogranicza prędkości pociągu, natomiast maszynista musi tak regulować prędkość pociągu, by po minięciu semafora wskazującego sygnał S5 można było zatrzymać pociąg przy kolejnym semaforze, który wskazuje sygnał S1. Można zatem powiedzieć, że jeśli semafor wjazdowy wskazuje sygnał S5, który nie ogranicza prędkości wjazdu, to jednak maszynista musi tak regulować prędkość pociągu, by było możliwe jego zatrzymanie przy następnym semaforze.
Zasada jest taka, że każdy sygnał świetlny zezwalający na jazdę pociągu (z wyjątkiem sygnału Sz) podawany jednym światłem na semaforze nie ogranicza prędkości pociągu, natomiast sygnał zezwalający podawany dwoma światłami (przy czym dolne światło zawsze będzie pomarańczowe ciągłe, w miarę potrzeby uzupełnione pasem świetlnym w kolorze pmarańczowym lub zielonym) ogranicza prędkość pociągu przy tym semaforze - zgodnie z przepisami instrukcji o sygnalizacji Ie-1 (E-1) - patrz tu:
http://www.przepisowa.prv.pl/
Pozdrawiam
 
OP
OP
KKL

KKL

Użytkownik
Reakcje
74 0 0
#5
Dziękuję koledze Pawłowi Piotrowi za udzielone mi odpowiedzi i wyjaśnienia oraz za przypomninie mi adresu strony z artykułem o sygnalizacji. Polecam lekturę bardzo dobrego artykułu jego autorstwa: Sygnalizacja na PKP Punkty już poszły. Dziekuję. :grin:

A teraz czas na model i rozważania jak to całe sterowanie zrealizować w modelu.
Ale na razie mała przerwa... Poza czytaniem i pisaniem na forum trzeba też trochę pracować w pracy... :D
 
OP
OP
KKL

KKL

Użytkownik
Reakcje
74 0 0
#6
:?: Mam pytanie do Szanownych Kolegów, czy ktoś z Was stosuje w sterowaniu DCC uzależnianie prędkości jazdy lokomotywy od sygnału wyświetlanego na semaforze? A jeżeli stosujecie, to w jaki sposób jest to zrealizowane? Chodzi mi o takie powiązanie, że jeżeli dany semafor pokazuje sygnał STÓJ, to czy macie jakieś układy, które zatrzymują lokomotywę przed tym semaforem, a jeżeli pokazuje ZWOLNIJ to zwalniają.

:idea: Jedną odpowiedź sam podpowiem. Można zastosować dekodery Lenz-a (lub Zimo) i w powiązaniu z modułami BM2 i BM3 wykorzystując funkcje ABC.

:idea: Uprzedzę też jeszcze kolejną odpowiedź, która mi się od razu nasuwa, a mianowicie rozwiązanie software-owe ze sterowaniem np. GbbKolejką czy innym podobnym oprogramowaniem

:?: Czy stosował lub stosuje ktoś z Was generator hamowania taki jak np. ROCO 10779, a jeżeli tak to jakie ma z nim doświadczenia?
:?: Czy może ktoś z Was myślał np. o zastosowaniu rezystorów spowalniającychi włączanych (np. przekaźnikiem sterowanym z semafora) w układ zasilania odcinka izolowanego, tak jak można to było zrobić w analogu?
:?: A czy macie jakieś inne pomysły i rozwiązania?

PS. Nie chodzi mi też o rozwiązania w stylu: "Jadę lokiem, patrzę na semafor i zwalniam lub hamuję gałą na manipulatorze." ;)
 

andrew

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#7
Szanowny Kolego muszę Ci podziękować za poruszenie tego tematu.
Myślałem , że jest on dawno rozwiązany i czekałem na jakieś podpowiedzi.
Skoro na długo zaległa cisza , sam wziąłem się do roboty i myślę , że coś wyszło.
Nie jestem tu odkrywcą bo sam zasugerowałeś użycie generatora hamowania firmy
Roco ja natomiast rozpatrywałem użycie LG100 z firmy Lenz.
Lenz jednak wymaga do tego użycia firmowego boostera co znacznie zwiększa
koszty całego układu.Znalazłem dwa wyjścia z tego problemu.
Pierwsze : to po konsultacji z firmą Ldt do podłączenia i prawidłowego działania
generatora LG100 można użyć dużo tańszych modułów Adap-CDE i DB-2 jako
boostera prod. Ldt.
Drugie : po przedstawieniu problemu kolegom modelarzom z Poznania
otrzymałem do nich generator hamowania który po prostu podłącza się
w odcinek izolowany na którym wyhamowujemy skład a zasilamy go
z torów normalnym napięciem DCC.
Bez żadnych problemów obsłuży podobno jednocześnie 4 loki.
Sterowanie:
Można całkowicie ręcznie, gdy skład znajdzie się na wydzielonym
odcinku izolowanym, za pomocą przekaźnika bistabilnego z dwoma stykami
wyłączamy normalne zasilanie DCC z obydwu torów i włączamy zasilanie
z generatora hamowania.
Można automatycznie ale tu bez elektroniki lub komputera się nie obejdzie.
Ja do wykrycia składu zastosowałem S88(z firmy Ldt RM-GB-8)
z modułem informacji zwrotnej o zajętości toru i podłączyłem to do Ecos'a.
Ecos już bez problemów sterował dekoderem od napędów elektromagnetycznych
(Rubikuś).Do tego dekodera podłączyłem dwa przekaźniki bistabilne każdy na
innym porcie.
Przekaźnik z dwoma stykami służył do podawania odpowiedniego sygnału
na odcinku izolowanym.
Drugi przekaźnik bistabilny z jednym stykiem służył do sterowania sygnałem
o zajętości toru.Gdy przejazd wolny nie musimy wykrywać zajętości toru.
Gdy chcemy zatrzymać skład wykrywamy zajętość toru przez S88 lecz tak by
cały skład pociągu znajdował się już na odcinku izolowanym.Wtedy podawane
jest napięcie i sygnał z generatora hamowania i zależnie od ustawionego
Cv 4 skład hamuje.
Przeprowadziłem próby z lokami gdzie był dekoder Esu bez dźwięku oraz
amerykańskim RS 27 z dekoderem QSI Proto 2000 z dźwiękiem.
Jeden i drugi podczas hamowania zachowywał się ok.Światła nie gasły ,
dźwiękowy podczas postoju przeszedł na wolne obroty.
Jeden i drugi dekoder lokomotywy zasilany z dekodera hamowania nie
przyjmował żadnych nowych komend z klawiszy funkcyjnych czy nastaw prędkości.
Funkcje te zaczynały działać po powrocie do normalnego zasilania DCC.
Wnioski:
Gdyby nie konieczność wykrycia składu w określonym miejscu całe to
urządzenie było by stosunkowo proste.Zastanawiałem się nad użyciem
do tego celu układów optoelektronicznych z firmy amerykańskiej
Circuitron i może pojedynczy układ hamowania byłby tańszy i prostszy.
Pomijając na wstępie nietypowość tych układów w Europie bez użycia
do tego komputera w jakiejkolwiek postaci byłby to układ dedykowany tylko
do tej czynności.Tak mając S88 możemy te same odcinki wykrywające
obecność składu wykorzystać oprócz hamowania do zmiany rozjazdu ,
czy do train shuttle czy innych czynności którymi mogą sterować
dekodery akcesoriów.
A wracając do tematu , podłączenie semafora jest w tym przypadku
już proste no i nie możemy też uzyskać pośrednich predkości.
 

gbbsoft

Aktywny użytkownik
Reakcje
11 0 0
#8
andrew napisał(a):
Jeden i drugi dekoder lokomotywy zasilany z dekodera hamowania nie przyjmował żadnych nowych komend z klawiszy funkcyjnych czy nastaw prędkości.
I to jest największa wada tego rozwiązania! Po prostu dekoder jest totalnie odcięty od sterowania (nie mówiąc o PoM czy RailCom). On po prostu non-stop dostaje jeden sygnał: "prędkość=0"
 

andrew

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#9
Nie robiłbym z tego rodzaju hamowania wady a bardziej określiłbym jako właściwość.Można to w prosty sposób ominąć
a mianowicie podczas pracy składu na generatorze hamowania w tzw. preselekcji możemy wyzerować prędkość i włączyć
odpowiednie funkcje Teraz robimy droga wolna.Skład nadal stoi wracają wszystkie funkcje i te zaprogramowane podczas pracy
na gen. hamowania a także PoM i RailCom.
 
OP
OP
KKL

KKL

Użytkownik
Reakcje
74 0 0
#10
andrew napisał(a):
otrzymałem do nich generator hamowania który po prostu podłącza się
w odcinek izolowany na którym wyhamowujemy skład a zasilamy go
z torów normalnym napięciem DCC
A czy mógłbyś Kolego napisać jeszcze coś o tym generatorze hamowania, tj. czy to jakiś fabryczny gotowiec, czy może łatwa do wykonania i co najważniejsze tania samoróbka?
 

WM-MODEL

Znany użytkownik
FREMO Polska
Reakcje
1.730 14 0
#11
andrew napisał(a):
Gdyby nie konieczność wykrycia składu w określonym miejscu całe to
urządzenie było by stosunkowo proste.Zastanawiałem się nad użyciem
do tego celu układów optoelektronicznych z firmy amerykańskiej
Circuitron i może pojedynczy układ hamowania byłby tańszy i prostszy.
Pomijając na wstępie nietypowość tych układów w Europie bez użycia
do tego komputera w jakiejkolwiek postaci byłby to układ dedykowany tylko
do tej czynności.
Eee... tam... :razz:
http://www.forum.martel.pl/viewtopic.php?p=99833#99833
:D
 
OP
OP
KKL

KKL

Użytkownik
Reakcje
74 0 0
#12
Chciałbym zwrócić uwagę Szanownych Kolegów, że w niniejszym wątku należałoby skupić naszą uwagę na sposobach oddziaływania na prędkość pociągu lub innaczej mówiąc na na zachowanie się dekodera w lokomotywie, a nie na układach wykrywania obecności pociągu na danym odcinku. Oczywiście wykrywanie pociagu też będzie konieczne.
 

andrew

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#13
Generator Hamowania

Jak kogoś z Szanownych Kolegów interesuje generator hamowania który
opisałem, to na PW magę podać tel. do jego autora i producenta.
 

Blue

Użytkownik
Reakcje
30 1 0
#14
Realnie to o ile makieta nie ma 20 metrów długości, różnicowanie prędkości na więcej niż 2 stopnie jest mało sensowne.
Tyle daje ABC w wykonaniu Lenza - droga wolna, ograniczenie prędkości i stop. Potrzeba "tylko" generatora synału zwolnienia, który nie jest zbyt skomplikowany.
Zimo potrafi więcej - stopniowana prędkość, ale generowanie tych sygnałów i ich rozpoznawanie przez dekoder nie jest aż tak proste - moduluje się kilka pierwszych okresów preambuły DCC, a w tym celu trzeba "rozumieć" sygnał DCC.
Poza Zimo chyba żadne dekodery nie reagują na te sygnały, a i tak wątpię, czy ktoś tego używa.
W każdym razie ja nie planowałem obsługi tych sygnałów w BD10, chociaż gdyby było trzeba... ;)

Co do wykrywania zajętości - niedawno pokazywałem stosowny układ za 1,50 zł.
 
OP
OP
KKL

KKL

Użytkownik
Reakcje
74 0 0
#15
Blue napisał(a):
Zimo potrafi więcej - stopniowana prędkość, ale generowanie tych sygnałów i ich rozpoznawanie przez dekoder nie jest aż tak proste - moduluje się kilka pierwszych okresów preambuły DCC ...
Czy Kolega zna to z teorii, czy zostało to przez Kolegę sprawdzone/przebadane praktycznie?
Pytam, bo ciekaw byłem jak ci z ZIMO zrealizowali tą modulację.

Blue napisał(a):
Co do wykrywania zajętości - niedawno pokazywałem stosowny układ za 1,50 zł.
Fajna cena. Układ z diodami i transoptorem, czy coś jeszcze prostszego?

A co do tych trzech stopni zróżnicowania prędkości w ABC w stosunku do pięciu ograniczeń prędkości na PKP, to zastanawiam się czy nie należałoby zagospodarować je w następujący sposób:
1) STÓJ na semaforze, to ABC STOP
2) DROGA WOLNA z V=40km/h, to ABC SLOW APPROACH
3) DROGA WOLNA z V=60km/h, to ABC SLOW APPROACH
4) DROGA WOLNA z V=100km/h, to ABC MAX
5) DROGA WOLNA z V=MAX, to ABC MAX
 
OP
OP
KKL

KKL

Użytkownik
Reakcje
74 0 0
#16
Blue napisał(a):
Co do wykrywania zajętości - niedawno pokazywałem stosowny układ za 1,50 zł.
Chyba odnalazłem ten układ, o którym Blue wspominał. Podam link, gdyby ktoś inny też chciał na niego popatrzeć.
Patrz rysunek ze schematem w wątku: BlueBlinker, czyli rozwiązanie problemu migających diod
Pomysł prosty, nie nowy, ma swoje wady i zalety. Na cenę układu wpływa przede wszystkim cena zastosowanego transoptora, który tutaj ktoś trafnie zaproponował.
Dla przykładu podam, że transoptor PC814 w TME przy pojedyńczych sztukach kosztuje mniej niż 1zł.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
DCC 20
DCC 6
DCC 12
DCC 52
DCC 2

Podobne wątki