ABC - Automatic Braking Control
ABC, czyli automatyczne sterowanie hamowaniem – to część technologii NMRA DCC. ABC umożliwia zatrzymanie lub zmniejszenie prędkości pociągu w określonym miejscu bez potrzeby przesyłania przez system DCC odpowiedniego polecenia.
ABC zostało zaproponowane przez firmę Lenz i jest obecnie dostępne w bardziej zaawansowanych dekoderach produkowanych przez Lenz Elektronik i Zimo.
Działanie ABC polega na modyfikacji sygnału DCC poprzez asymetryczną zmianę amplitudy sygnału. W celu zastosowania ABC należy odpowiednio zaprogramować zmienne konfiguracyjne dekodera.
Sygnał DCC zmodulowany przez ABC koduje jedno z trzech poleceń:
jazda normalna z prędkością określoną przez polecenie DCC
jazda z ograniczeniem prędkości – lokomotywa jedzie z prędkością zadaną przez DCC, jednak nie większą od limitu określonego w zmiennej konfiguracyjnej
zatrzymanie – lokomotywa zatrzymuje się zgodnie z charakterystyką hamowania (ew. na określonym dystansie hamowania), niezależnie od prędkości zadanej przez system DCC.
Podanie polecenia jazdy normalnej nie wymaga żadnej modulacji sygnału DCC. Pozostałe sygnały są podawane poprzez zmniejszenie amplitudy ujemnych półokresów sygnału DCC, przy założeniu, że lewą szynę przyjmujemy za poziom odniesienia. Inaczej rzecz ujmując – sygnał DCC jest podawany na prawą szynę poprzez układ modulujący, który nie zmienia wartości napięcia w dodatnich półokresach, a zmniejsza amplitudę ujemnych półokresów. W praktyce układy modulujące zmniejszają amplitudę obu półokresów – dodatniego minimalnie i z konieczności wywołanej konstrukcją modulatora, a ujemnego – w sposób wyraźnie rozróżnialny.
Standard DCC przewiduje, że różnica amplitudy obu półokresów powinna zawierać się w granicach 1.2..1.8 V, a dekoder powinien wykrywać różnicę 0.8 V.
Podanie sygnału zatrzymania polega na redukcji amplitudy wszystkich ujemnych półokresów sygnału DCC.
Podanie sygnału graniczenia prędkości polega na redukcji amplitudy co drugiego ujemnego półokresu.
Taki sposób zdefiniowania sygnałów oznacza m.in., że oddziałują one tylko na lokomotywę jadącą w jednym kierunku. Przy jeździe w drugą stronę lokomotywa może nie reagować na sygnały.
Szczegółowa reakcja na oba sygnały może zależeć od oprogramowania lokomotywy i zaprogramowania jej zmiennych konfiguracyjnych. Można np. zaprogramować reakcję dla odwrotnego kierunku jazdy lub niezależnie od kierunku.
Lenz w swoich dekoderach oferuje funkcję jazdy wahadłowej z przystankami pośrednimi. W tym zastosowaniu sygnał zatrzymania służy do zmiany kierunku jazdy, a sygnał ograniczenia prędkości – do zatrzymania na określony czas na przystanku pośrednim.
(Moduły BM2 i BM3 do badań dostarczył GBBkolega.)
ABC, czyli automatyczne sterowanie hamowaniem – to część technologii NMRA DCC. ABC umożliwia zatrzymanie lub zmniejszenie prędkości pociągu w określonym miejscu bez potrzeby przesyłania przez system DCC odpowiedniego polecenia.
ABC zostało zaproponowane przez firmę Lenz i jest obecnie dostępne w bardziej zaawansowanych dekoderach produkowanych przez Lenz Elektronik i Zimo.
Działanie ABC polega na modyfikacji sygnału DCC poprzez asymetryczną zmianę amplitudy sygnału. W celu zastosowania ABC należy odpowiednio zaprogramować zmienne konfiguracyjne dekodera.
Sygnał DCC zmodulowany przez ABC koduje jedno z trzech poleceń:
jazda normalna z prędkością określoną przez polecenie DCC
jazda z ograniczeniem prędkości – lokomotywa jedzie z prędkością zadaną przez DCC, jednak nie większą od limitu określonego w zmiennej konfiguracyjnej
zatrzymanie – lokomotywa zatrzymuje się zgodnie z charakterystyką hamowania (ew. na określonym dystansie hamowania), niezależnie od prędkości zadanej przez system DCC.
Podanie polecenia jazdy normalnej nie wymaga żadnej modulacji sygnału DCC. Pozostałe sygnały są podawane poprzez zmniejszenie amplitudy ujemnych półokresów sygnału DCC, przy założeniu, że lewą szynę przyjmujemy za poziom odniesienia. Inaczej rzecz ujmując – sygnał DCC jest podawany na prawą szynę poprzez układ modulujący, który nie zmienia wartości napięcia w dodatnich półokresach, a zmniejsza amplitudę ujemnych półokresów. W praktyce układy modulujące zmniejszają amplitudę obu półokresów – dodatniego minimalnie i z konieczności wywołanej konstrukcją modulatora, a ujemnego – w sposób wyraźnie rozróżnialny.
Standard DCC przewiduje, że różnica amplitudy obu półokresów powinna zawierać się w granicach 1.2..1.8 V, a dekoder powinien wykrywać różnicę 0.8 V.
Podanie sygnału zatrzymania polega na redukcji amplitudy wszystkich ujemnych półokresów sygnału DCC.
Podanie sygnału graniczenia prędkości polega na redukcji amplitudy co drugiego ujemnego półokresu.
Taki sposób zdefiniowania sygnałów oznacza m.in., że oddziałują one tylko na lokomotywę jadącą w jednym kierunku. Przy jeździe w drugą stronę lokomotywa może nie reagować na sygnały.
Szczegółowa reakcja na oba sygnały może zależeć od oprogramowania lokomotywy i zaprogramowania jej zmiennych konfiguracyjnych. Można np. zaprogramować reakcję dla odwrotnego kierunku jazdy lub niezależnie od kierunku.
Lenz w swoich dekoderach oferuje funkcję jazdy wahadłowej z przystankami pośrednimi. W tym zastosowaniu sygnał zatrzymania służy do zmiany kierunku jazdy, a sygnał ograniczenia prędkości – do zatrzymania na określony czas na przystanku pośrednim.
(Moduły BM2 i BM3 do badań dostarczył GBBkolega.)