• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

ABC ABC

Blue

Użytkownik
Reakcje
30 1 0
#1
ABC - Automatic Braking Control

ABC, czyli automatyczne sterowanie hamowaniem – to część technologii NMRA DCC. ABC umożliwia zatrzymanie lub zmniejszenie prędkości pociągu w określonym miejscu bez potrzeby przesyłania przez system DCC odpowiedniego polecenia.
ABC zostało zaproponowane przez firmę Lenz i jest obecnie dostępne w bardziej zaawansowanych dekoderach produkowanych przez Lenz Elektronik i Zimo.
Działanie ABC polega na modyfikacji sygnału DCC poprzez asymetryczną zmianę amplitudy sygnału. W celu zastosowania ABC należy odpowiednio zaprogramować zmienne konfiguracyjne dekodera.
Sygnał DCC zmodulowany przez ABC koduje jedno z trzech poleceń:
jazda normalna z prędkością określoną przez polecenie DCC
jazda z ograniczeniem prędkości – lokomotywa jedzie z prędkością zadaną przez DCC, jednak nie większą od limitu określonego w zmiennej konfiguracyjnej
zatrzymanie – lokomotywa zatrzymuje się zgodnie z charakterystyką hamowania (ew. na określonym dystansie hamowania), niezależnie od prędkości zadanej przez system DCC.
Podanie polecenia jazdy normalnej nie wymaga żadnej modulacji sygnału DCC. Pozostałe sygnały są podawane poprzez zmniejszenie amplitudy ujemnych półokresów sygnału DCC, przy założeniu, że lewą szynę przyjmujemy za poziom odniesienia. Inaczej rzecz ujmując – sygnał DCC jest podawany na prawą szynę poprzez układ modulujący, który nie zmienia wartości napięcia w dodatnich półokresach, a zmniejsza amplitudę ujemnych półokresów. W praktyce układy modulujące zmniejszają amplitudę obu półokresów – dodatniego minimalnie i z konieczności wywołanej konstrukcją modulatora, a ujemnego – w sposób wyraźnie rozróżnialny.
Standard DCC przewiduje, że różnica amplitudy obu półokresów powinna zawierać się w granicach 1.2..1.8 V, a dekoder powinien wykrywać różnicę 0.8 V.
Podanie sygnału zatrzymania polega na redukcji amplitudy wszystkich ujemnych półokresów sygnału DCC.
Podanie sygnału graniczenia prędkości polega na redukcji amplitudy co drugiego ujemnego półokresu.

Taki sposób zdefiniowania sygnałów oznacza m.in., że oddziałują one tylko na lokomotywę jadącą w jednym kierunku. Przy jeździe w drugą stronę lokomotywa może nie reagować na sygnały.

Szczegółowa reakcja na oba sygnały może zależeć od oprogramowania lokomotywy i zaprogramowania jej zmiennych konfiguracyjnych. Można np. zaprogramować reakcję dla odwrotnego kierunku jazdy lub niezależnie od kierunku.
Lenz w swoich dekoderach oferuje funkcję jazdy wahadłowej z przystankami pośrednimi. W tym zastosowaniu sygnał zatrzymania służy do zmiany kierunku jazdy, a sygnał ograniczenia prędkości – do zatrzymania na określony czas na przystanku pośrednim.

(Moduły BM2 i BM3 do badań dostarczył GBBkolega.)
 
OP
OP
B

Blue

Użytkownik
Reakcje
30 1 0
#3
Dodajmy, że BM2 moduluje źle, z błędem. Dekoder może mieć problemy z wykryciem obu sygnałów, bo przez chwilę napięcie ujemnego półokresu jest pełne, a zaraz potem spada do właściwej wartości. Zapewne dlatego często można trafić na informacje o niepewnym działaniu ABC. Nie oglądałem przebiegu z BM3, ale nie ma żadnego powodu, by robił to lepiej niż BM2.
Z BM1 nie ma problemu, ale BM1 podaje tylko sygnał zatrzymania.
Poprawne podanie sygnału ograniczenia nie jest trudne, trzeba tylko chcieć ;) Wystarczy przerzutnik albo mikrokontroler i stopień wykonawczy z tranzystorem.
 

KKL

Użytkownik
Reakcje
74 0 0
#4
Blue napisał(a):
ABC, czyli automatyczne sterowanie hamowaniem – to część technologii NMRA DCC
Czy jest to już ujęte w standardzie NMRA, czy w RP? Jeżeli tak, to możnaby prosić o jakieś linki?

Blue napisał(a):
Podanie sygnału graniczenia prędkości polega na redukcji amplitudy co drugiego ujemnego półokresu.
A czy ma znaczenie, którego co drugiego, tj. parzystego czy nieparzystego? Czy nie ma to znaczenia?
 

KKL

Użytkownik
Reakcje
74 0 0
#6
Blue napisał(a):
Zapewne dlatego często można trafić na informacje o niepewnym działaniu ABC.
No właśnie, np. ZIMO mimo, że samo też obsługuje ABC, pisze w manualu do swoich dekoderów, że to już stara metoda...
Ale oni przede wszystkim promują swoją technologię "signal controlled speed influence". Fajne to jest, trochę nakombinowane, ale niestety obsługiwane tylko przez sprzęt ZIMO. :sad:

PS. Blue dzięki za wskazanie dokumentu NMRA i za ten link.
 

TKK

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
#7
Blue napisał(a):
ABC zostało zaproponowane przez firmę Lenz i jest obecnie dostępne w bardziej zaawansowanych dekoderach produkowanych przez Lenz Elektronik i Zimo.
...jako uzupelnienie nalezy dodac ze Zimo obsluguje tylko sygnal STOP, ograniczenia predkosci w ABC nie obsluguje.
 

gbbsoft

Aktywny użytkownik
Reakcje
11 0 0
#9
KKL napisał(a):
Blue napisał/a:
ABC, czyli automatyczne sterowanie hamowaniem – to część technologii NMRA DCC

Czy jest to już ujęte w standardzie NMRA, czy w RP? Jeżeli tak, to możnaby prosić o jakieś linki?
TKK napisał(a):
Zimo obsluguje tylko sygnal STOP, ograniczenia predkosci w ABC nie obsluguje.
Wydaje mi się, że tylko sygnał STOP jest ujęty w normy MNRA. Sygnał ZWOLNIJ jest pomysłem Lenza. Pewnie dlatego Zimo zaimplementował tylko to co oficjalne.
 

KKL

Użytkownik
Reakcje
74 0 0
#10
gbbsoft napisał(a):
Wydaje mi się, że tylko sygnał STOP jest ujęty w normy MNRA..
Też mam takie wrażenie po przeczytaniu NMRA RP 9.4.1, do którego link podał Blue kilka postów wcześniej.

gbbsoft napisał(a):
Sygnał ZWOLNIJ jest pomysłem Lenza. Pewnie dlatego Zimo zaimplementował tylko to co oficjalne.
A zwalnianie do kilku różnych prędkości i tak zrobił po swojemu...
Chociaż, z tego co czytałem w manualach ZIMO, zrobił to bardzo fajnie.
 
OP
OP
B

Blue

Użytkownik
Reakcje
30 1 0
#12
Modulacja w BM2 jest tak samo błędna dla obu sygnałów - najpierw sygnał skacze do pełnej amplitudy, a po paru mikrosekundach jest przycinany. Jest jeszcze jedna zagadka - w dokumentach stoi, że sygnał jest podawany przez zmniejszenie amplitudy dodatniej połówki na prawej szynie. Z moich pomiarów wynika, że zmniejszana jest amplituda ujemnej połówki. Być może po prostu miałem odwróconą polaryzację w oscyloskopie ;).

A, i jeszcze poprawka - przy jeździe wahadłowej z przystankami podanie sygnału STOP oznacza przystanek, a ZWOLNIJ - przystanek z nawrotem.

Co do pomysłów Zimo - podawanie takich sygnałów wymaga urządzenia, które aktywnie interpretuje strumień danych DCC. Pomysł Lenza jest dużo prostszy w implementacji, bo modulator nie musi "rozumieć" sygnału DCC.
 

KKL

Użytkownik
Reakcje
74 0 0
#13
Blue napisał(a):
Co do pomysłów Zimo - podawanie takich sygnałów wymaga urządzenia, które aktywnie interpretuje strumień danych DCC. Pomysł Lenza jest dużo prostszy w implementacji, bo modulator nie musi "rozumieć" sygnału DCC.
Zgadza się, ten ich, tj. ZIMO, track section module MX9 (patrz http://www.zimo.at/web2007/content/mx9E.htm ) to prawie drugi komputer. :LOL:

A co do pomysłu Lenz-a jeżeli chodzi o implementację modulatora, to też mi się bardziej podoba niż ZIMO.

Hm, gdyby tak połączyć te dwie zalety, tj. kilkustopniowe (na PKP mamy STÓJ, 40km/h, 60km/h, 100km/h i MAX) ograniczanie prędkości jazdy modelu i prostotę budowy modulatora Lenz-a ... Marzenia.
 

KKL

Użytkownik
Reakcje
74 0 0
#15
Blue napisał(a):
Z moich pomiarów wynika, że zmniejszana jest amplituda ujemnej połówki. Być może po prostu miałem odwróconą polaryzację w oscyloskopie .
Blue, kiedyś w innym wątku przytaczałem twoją wypowiedź z forum martel, w której pisałeś, że znalazłeś taki zapis:

  • "Delete every 2:d positive half period entirely from the DCC signal.
    A description could be fund in the January 2006 number of the German magazine MIBA."
Może to faktycznie sprawa polaryzacji podczas pomiarów na oscyloskopie.
Pamiętam, że miałeś też uwagi, że ten ww. zapis nie jest do końca prawdziwy.

Cieszę się :grin: jednak, że po przeprowadzeniu twoich badań dzielisz się zdobytą wiedzą z kolegami.
Mam nadzieję, że wkrótce też będę mógł przysłużyć się sprawie i może mi uda się jeszcze coś dorzucić do tematu ABC.
 
OP
OP
B

Blue

Użytkownik
Reakcje
30 1 0
#16
Wychodzi na to, że układ równoważny BM2 da się robić i sprzedać za jakieś 35 zł.

Całkowite dławienie co drugiego półokresu nie byłoby zdrowe, bo radykalnie (o 1/4) zmniejszałoby ilość energii dostarczanej do lokomotywy. Poza tym starsze dekodery nie działałyby na tak zasilanym odcinku, bo większość z nich bierze sygnał do dekodowania tylko z jednej szyny.

Jednak moje obserwacje były poprawne - BM2 zmniejsza amplitudę ujemnego półokresu, przyjmując za odniesienie lewą szynę, czyli inaczej dokłada dodatnią składową stałą dla szyny prawej. No i mamy zagwozdkę - teoria kontra praktyka...
 

KKL

Użytkownik
Reakcje
74 0 0
#18
Blue napisał(a):
Jednak moje obserwacje były poprawne - BM2 zmniejsza amplitudę ujemnego półokresu, przyjmując za odniesienie lewą szynę, czyli inaczej dokłada dodatnią składową stałą dla szyny prawej. No i mamy zagwozdkę - teoria kontra praktyka...
Jeżeli w BM2 układ diod jest identyczny z tym jaki jest w BM1 ( patrz załączony rysunek z instrukcji Lenz-a z http://www.lenz-elektronik.com/pdf/BM1% ... gebaut.pdf ), to by się zgadzało i powinno to działać dokładnie tak jak opisał to Blue.

Dla porównania fragment z RP 9.4.1:
"...
Mode 3: Stop the locomotive with the set momentum on detection of an asymmetrical signal only if the lower voltage is during the right rail positive phase. Right is relative to the current direction of travel. This conforms to stopping with detection of a DC voltage 60 in the opposite direction as described in the third paragraph of RP-9.2.4 section B.
..."


Jednak w takim razie mamy rozbieżność implementacji u Lenz-a z tym co podaje NMRA w RP 9.4.1. I tu faktycznie jest ta zagwozdka, o której pisał Blue.
Pytanie brzmi - kto zrobił innaczej, to znaczy czy Lenz robi to odwrotnie niż zapisano w RP 9.4.1, czy NMRA opisało to odwrotnie w RP 9.4.1 niż robi to Lenz. A może NMRA ma na myśli układ instalowany w lewej szynie w stosunku do kierunku jazdy, bo Lenz ma w prawej?
 

Załączniki

KKL

Użytkownik
Reakcje
74 0 0
#19
ZIMO w podręczniku do swoich dekoderów MX620, MX63, MX64 na stronie 28 pokazuje podobny układ do ABC jak u Lenz-a (patrz załączony rysunek z instrukcji http://www.zimo.at/web2007/pdf/MX620MX63MX64E.pdf ). Trochę innaczej go narysowali, ale w gruncie rzeczy to ten sam układ jak u Lenz-a z instrukcji do BM1.

Jeżeli przypatrzymy się obu przedstawionym przeze mnie schematom to widać, że prąd przez dodatni półokres sygnału DCC, przyjmując za odniesienie lewą szynę, musi przechodzić przez jedną diodę, a ujemny przez cztery lub trzy. Tak więc na wyjściu modulatora amplituda napięcia dodatniego półokresu będzie tylko nieznacznie pomniejszana, a ujemnego znacząco, co potwierdził Blue we wnioskach ze swoichbadań pisząc:
Blue napisał(a):
Jednak moje obserwacje były poprawne - BM2 zmniejsza amplitudę ujemnego półokresu, przyjmując za odniesienie lewą szynę, czyli inaczej dokłada dodatnią składową stałą dla szyny prawej. ...
 

Załączniki

Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
DCC 0
DCC 0
A
DCC 13
A
DCC 33
A
DCC 18

Podobne wątki