• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

SBL - sygnalizacja

martinezo

Znany użytkownik
Reakcje
3 0 0
#1
Siedzę nad tematem SBL.
Jest na ukończeniu.
Jeżeli macie jakieś propozycje...
http://www.forum.martel.pl/download.php?id=10012150
http://www.forum.martel.pl/download.php?id=10012149
http://www.forum.martel.pl/download.php?id=10012148
http://www.forum.martel.pl/download.php?id=10012147
http://www.forum.martel.pl/download.php?id=10012161
http://www.forum.martel.pl/download.php?id=10012162

...

Ale piknie zniekształciło :D
 

spex

Użytkownik
KKMK
Reakcje
0 0 0
#2
Jak dobrze widzę to SBL003 będzie wykrywał obecność tylko na podstawie wykrywania obciążenia na szlaku. A czy planujesz przygotować dodatkowe wejście pod dekokcję? Jak by ktoś chciał wykorzystać np fotokomórki itp.
 

KKL

Użytkownik
Reakcje
74 0 0
#3
martinezo napisał(a):
Siedzę nad tematem SBL.
Jest na ukończeniu.
Jeżeli macie jakieś propozycje...
Bardzo dobrze, że zabrałeś się za SBL, bo jak dotąd to wszyscy tylko o tym mówią. :D
Na razie mam trzy pytania:
1) Czy twoje moduły SBL będą jakoś oddziaływać na lokomotywę, jak np. moduły ABC LENZa?
2) Na razie widzę, że będzie to raczej jednokierunkowa SBL. A czy myślałeś o dwukierunkowej?
3) A co na obu końcach szlaku?

PS.
Na pierwszych czterech twoich rysunkach przydałoby się poprawić malowanie słupów semaforów (na somoczynne). ;)
 

KKL

Użytkownik
Reakcje
74 0 0
#4
spex napisał(a):
Jak dobrze widzę to SBL003 będzie wykrywał obecność tylko na podstawie wykrywania obciążenia na szlaku. A czy planujesz przygotować dodatkowe wejście pod dekokcję? Jak by ktoś chciał wykorzystać np fotokomórki itp.
Tez się kiedyś zastanawiałem nad innymi sposobami wykrywania pociągu, tj. fotokomórki, kontaktrony, itp., ale z tego wszystkiego, to wykrywanie zajętości odcinka najpewniej i chyba stosunkowo najprościej jest zrealizować właśnie poprzez odcinki izolowane i wykrywanie obciążenia prądowego.

W przypadku fotokomórek pojawia się cały szereg dodatkowych problemów, np.: Gdzie i jak często je rozstawiać? Pod jakim kątem ustawić wiązki światła fotobarier? Jak ustawić fotokomórki na sąsiadujących ze sobą torach, aby się wzajemnie nie zakłócały? A co ze niepożądanymi źródłami światła zakłócającymi ich pracę? A co się stanie jak odczepi się wagon od składu i pozostanie na odcinku pomiędzy jedną a drugą fotokomórką? A może liczyć osie lub przynajmniej wagony? Itd, itp.
Jeżeli już to wolałbym tu raczej kontaktrony, choć część problemów będzie podobna jak dla fotokomórek.

Natomiast w przypadku wykrywania składu na odcinku izolowanym to już zupełnie inna bajka.
Jest to bardziej podobne do tego co jest na prawdziwej kolei. Po uzbrojeniu wagonów w metalowe koła i dodatkowe rezystorki robiące za sztuczne obciążenie będziemy wykrywać każdą lokomotywe i każdy wagon. Tak więc nawet jak się coś odczepi, to żaden problem, bo odcinek pozostanie zajęty, aż ktoś tego wagonu nie usunie.
Nie ma też problemu z rozmieszczaniem czujników, bo po prostu wykrywamy prąd w monitorowanym odcinku izolowanym.
 
Reakcje
0 0 0
#5
Witam a czy ktoś probował kkiedyś użyć czujniki indukcyjne np. pod torami ?? są takowe dostępne i można je tak wyregulować że w zależności oczywiście od rodzaju i konstrukcji potrafią wykrywać obiekty nawet za przwszkodą byle to nie był metal...
 
Reakcje
0 0 0
#6
dodatkowy plus to to że nie trzeba nic kobinować z taborem, a nawet można policzyć sztuki jadącego składu (oczywiście po dodaniu jakiegoś systemu liczącego )
 
Reakcje
0 0 0
#8
no tanie nie są ale na pewno tańsze od niektórych rozjazdów i na pewno od loków...........

Zresztą jak ktoś reflektóje mogę dostarczyć do testów...

zresztą jak dobrze poszukać są też tańsze bo przecież lok to kawał zelaztwa i wcale nie muszą być super precyzyjne ......
 

Załączniki

KKL

Użytkownik
Reakcje
74 0 0
#10
no tanie nie są
No właśnie. Myślę, że gdy cały moduł łącznie ze wszystkimi czujnikami kosztowałby tyle co pokazałeś, to i tak co najmniej połowa z potencjalnych nabywców zacznie mocno drapać się po głowie zanim zastanowi się czy kupić to, czy nie kupić. A jeżeli sam czujnik będzie tyle kosztował... Hmm? :|

PS.
Pokazane przez kolegę czujniki na pewno są bardzo dobre, tyle, że obszar ich przewidzianych zastosowań to automatyka przemysłowa, itp., a tam to jest zabawa za zupełnie inne pieniążki. :D
 

Załączniki

Reakcje
0 0 0
#11
Tak tak tu sie zgodzę trzeba po prostu mierzyć co i czy warto pozdrawiam...

A to wszystko dlatego że siedze w tej automatyce niestety głęboko ale mało kto lubi swoją prace ;) ......
 
OP
OP
martinezo

martinezo

Znany użytkownik
Reakcje
3 0 0
#12
KKL - Martello już mnie opitolił ;)
Poglądowe rysunki - wybaczenie uzyskam :) ... chyba...

Wdrożyłem temat na skutek działania Lobby które wygenerowało temat BOX'ów i FRED'i...

Proponuję zakończyc temat "sposobu" detekcji.
Jak już wiele razy pisałem - dla mnie jedyny pewny sposób - testowanie obecności obciążenia, Znam trzy sprawdzone i pewne sposoby. Dwa są w pełni izolowane galwanicznie, jeden z nich jest akceptowalny przez FREMO i dlatego na nim się skupiam. W żaden sposób nie ma on wpływu na kształt sygnału DCC i nie generuje swoją obecnością np. spadku napięcia (mierzalnego miernikiem z dwoma miejscami po przecinku ;) ).
Kropa. Jeżeli ktoś ma ochotę obczujnikować torowisko optycznie czy magnetycznie czy indukcyjnie - jest pole do działania. Ja ze względu na swoje doświadczenie, podejście do problemu itd pomijam inne sposoby.
Moduł SBL003 ma wejście równoległe do układu detekcji. Można będzie - jak ktoś będzie sobie chciał urozmaicić czujniki z niego skorzystać.
Wejście to zrobiłem nie z myślą o eksperymentach - ma ono zastosowanie dla np. SEMAFORA WYJAZDOWEGO.
SEMAFOR WJAZDOWY również będzie podłączalny do całego układu szlakowego SBL.
Każdy moduł ma na pokładzie jeden przekaźnik. Logikę jego załączenia wybierze, na miarę potrzeb, Użytkownik. Zastosowanie - sterowanie innych modułów (np. rogatki czy moduły LENZ'a) lub informacja zwrotna w postaci pulpitów lub komputera (np.S88).
Lobby ;) naciska na obecność w układzie napięcia 5VDC dla semaforów.
Doświadczalnie sprawdzono, iż przy tym napięciu semafory KLUBA świecą prawidłowo.
Dodatkowo wyjścia mają "wygaszanie" symulujące pracę włókna żarówek.

KKL - Gbb trafnie wskazał informacyjny charakter czerwono/niebieskiej pary.
Informacja o stanie kolejnego semafora.
Misiakelek - ja siedzę w HVAC, SAP, DSO, KD, SSWiN, CCTV... - wszystkim co się kończy w IBMS'ach ;) Zapewniam, że z tego pakietu samych tylko elementów pomiarowo/czujnikowych przez wzgląd na ceny i zaawansowanie może sobie pozwolić User wiedzący w czym działa i mający na to... kasę.
 

chf

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#13
Z czujnikami indukcyjnymi jest też taki problem ,że działają na niewielką odległość. Grubość płyty może być już przeszkodą, która będzie wystarczającą do uniemożliwienia detekcji.


ps. Miałem w ręce takie czujniki. Widziałem z jakiej odległości były wstanie zareagować. Może i są o zwiększonej odległości zadziałania. Cena pewnie też jest odpowiednio większa.
 
OP
OP
martinezo

martinezo

Znany użytkownik
Reakcje
3 0 0
#14
chf napisał(a):
... są o zwiększonej odległości zadziałania...
Dlatego o nich "zapominamy" ;)
np:
1 - szlak dwutorowy
2 - możliwe zakłócenia "zewnętrzne"= przekłamania w detekcji
3 - punktowa detekcja

... itd ;)
Wady podobne (choć fizycznie inaczej definiowane i mierzalne) takie same jak w detekcji optycznej czy magnetycznej.
Najważniejsza - PUNKTOWOŚĆ
Nas interesuje ZAJĘTY SZLAK - ODCINEK który ochrania sygnalizator.
Nie interesuje nas chwilowy impuls przesłonięcia optyki, wyzwolenia kontaktronu czy wykrycie pola.
Skład ma być "widoczny" bez względu na to czy jedzie wolno, szybko czy może stanął (niefortunnie poza zasięgiem czujników)...
 

KKL

Użytkownik
Reakcje
74 0 0
#15
Jak już wiele razy pisałem - dla mnie jedyny pewny sposób - testowanie obecności obciążenia, Znam trzy sprawdzone i pewne sposoby. Dwa są w pełni izolowane galwanicznie, jeden z nich jest akceptowalny przez FREMO i dlatego na nim się skupiam. W żaden sposób nie ma on wpływu na kształt sygnału DCC i nie generuje swoją obecnością np. spadku napięcia (mierzalnego miernikiem z dwoma miejscami po przecinku ).
Zapytam tylko przez czystą ciekawość - czy chodzi o detekcję z wykorzystaniem przekładnika prądowego? :roll:

I na koniec prosiłbym o odpowiedź na pytania 1) i 2) z pierwszego mojego postu w tym temacie. ;)
 

KKL

Użytkownik
Reakcje
74 0 0
#18
martinezo napisał(a):
Na 1 i 3 masz już odpowiedzi ;)
2 - jednokierunkowy - Lobby tak rzekło.
Przekładnik.
Dzięki za wyjaśnienia martinezo. :D A co do mojego pytania nr 1, to widzę, że to oddziaływanie na pociąg/lokomotywę byłoby pośrednie, tj. gdy ktoś będzie chciał to sobie zagospodaruje przekaźnik i ewentualnie coś jeszcze do niego dołączy. Czy dobrze to zrozumiałem?

To jeszcze jedno pytanie na koniec - jaka mniałaby być przewidywana/planowana/wylobbowana cena takiego modułu? Na razie orientacyjnie, z grubsza.
 

KKL

Użytkownik
Reakcje
74 0 0
#19
gbbsoft napisał(a):
Nie interesuje nas chwilowy impuls przesłonięcia optyki, wyzwolenia kontaktronu czy wykrycie pola.
Ale za to w GbbKolejce wystarczy...
8)
Pod warunkiem, że pociąg będzie jechał zgodnie z przewidywaniem i nie będzie robił nieprzewidywalnych rzeczy. Np. co się stanie przy ręcznym sterowaniu, gdy zaczniemy cofać, a następnie nie dojeżdżając do poprzedniego czujnika cześć składu się wykolei, a reszta zatrzyma? Czy odcinek w takim przypadku byłby wolny, czy zajęty? Pytam przez ciekawość, bo jeszcze nie bawiłem się gbbkolejką.
 
Reakcje
0 0 0
#20
Tak macie racje panowie.... indukcyjne optyczne magnetyczne dają tylko impuls reszte wykonuje ligika o ile sam jeden zestaw byłby do przyjęcia jeżeli chodzi o cene to już rozbudowa rzeczywiście mogła by być sporym kosztem..

tak chciałem być tylko użyteczny a wyszło jak zwykle ;)
 

Podobne wątki