• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Pomocy!!!!

Reakcje
0 0 0
#1
Witam mam problem udało mi sie zakupić układ elektroniczny do reflektorów Kluby 3611. Do tego od razu kupiłem diody czerwone SMD, oraz mikro żarówki do których jest dodany opornik. Schemat montażu w miarę rozumiem ale powstaje pytanie czy oporniki też są potrzebne czy nie?
 

Załączniki

OP
OP
A
Reakcje
0 0 0
#2
A drugie pytanie jakie mi sie nasuwa to jak mam podłączyć dany układ chodzi mi o samą istotę silnika(chodzi mi o coś w rodzaju cewki nie wiem jak to sie nazywa). Niżej zamieszczam foto i prowizoryczny schemat który narysowałem. Na fotce zaznaczyłem o co mi chodzi. Z góry dziękuje za pomoc. Pozdrawiam
 

Załączniki

OP
OP
A
Reakcje
0 0 0
#5
Dominik napisał(a):
Dławiki (te cewki miedzianego drutu) do jazdy w analogu zostawiasz. Do czego ma byc ten rezystor nie mam pojęcia...
Rozmawiałem z kolegą który uczy sie na elektronika i co nieco mi objaśnił o co chodzi z tym rezystorem. A mianowicie jak chcemy wstawić tą mikro żaróweczkę przy zasilaniu np.16v wstawiamy odpowiedni rezystor i działa mimo to że ma 1,5v i nie pali jej. Bynajmniej tak to zrozumiałem
 

krzychu12231

Znany użytkownik
Reakcje
48 0 0
#6
Adam Kożuch napisał(a):
Dominik napisał(a):
Dławiki (te cewki miedzianego drutu) do jazdy w analogu zostawiasz. Do czego ma byc ten rezystor nie mam pojęcia...
Rozmawiałem z kolegą który uczy sie na elektronika i co nieco mi objaśnił o co chodzi z tym rezystorem. A mianowicie jak chcemy wstawić tą mikro żaróweczkę przy zasilaniu np.16v wstawiamy odpowiedni rezystor i działa mimo to że ma 1,5v i nie pali jej. Bynajmniej tak to zrozumiałem
To dobrze zrozumiałeś, o to właśnie chodzi. Czy jest w tym wypadku potrzebny -zależy od napięcia wyjściowego z układu sterowania. Jeśli jest odpowiednie, to jak dasz rezystor to będzie świecić bardzo słabo.
 

cyruss

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
317 1 0
#7
Nie miałem tego układu w rękach ale wg mnie opornik ma wyrównać jasność świecenia diody i żarówki. Dioda ma swój opornik ograniczający jej prąd na płytce z elektroniką, a żarówka widocznie świeciła zbyt jasno. Albo też napięcie wyjściowe z płytki wynosi np 2V a żarówka jest na 1,2V.
Po prostu podłącz jak w opisie i próbuj jak świeci.
Dławiki (te elementy z miedzianym drutem) służą tylko do redukcji zakłóceń radioelektrycznych. Sąsiad słuchający radia na falach długich albo oglądający TV na pokojowej antenie na kanale <12 może słyszeć lub widzieć iskrzenie szczotek Twego silniczka. Przy DCC należy je wyrzucić. A w analogu można je wyrzucić lub zostawić.
 
OP
OP
A
Reakcje
0 0 0
#9
Tzn. według instrukcji mikro żarówka powinna być na 1,5v i taka też jest a jeżeli sie dobrze domyślam to opornik jest po to jak chciałbym zastosować to np.przy 16v wstawiam opornik i działa(tak to rozumuje). Sterowanie zostaje analogowe, więc te dławiki chyba zostawię. Tylko czy powinien zostać między odbierakiem prądu a układem czy między układem a silnikiem??
 

Dominik

Znany użytkownik
FREMO Polska
NAMR
Reakcje
316 13 0
#10
bo modele z gniazdem dekodera są również przystosowane do jazdy w analogu.

A wracając do tematu to ja niedawno rozrysowywałem podobny układ z amerykańskiej lokomotywy. Upraszczając te diody świecące i mikrożarówki sa montowane równolegle do dwóch szeregowo połączonych diod prostowniczych spolaryzowanych w kierunku przewodzenia. Tak więc niezależnie od napięcia zasilającego zestaw "układ kluby" + silnik modelu na elementach świecących odkłada się ok 1,6V Może faktycznie rezystor ma regulować jasność świecenia ale w takim razie powinno byc o tym w opisie układu. Jakie kolory są na paskach na rezystorze??

edit: dławiki powinny byc przy silniku - to on generuje zakłócenia
 

Rotor72

Aktywny użytkownik
Reakcje
23 4 0
#12
Kolego, rezystory zostaw sobie na pamiatkę.

Zbyszek Kluba pakuje je do opakowań z diodami i żaróweczkami gdyż elementy te często są podłączane do oświetlenia innych elementów na makiecie (np. latarnie uliczne), a ponieważ podstawowym zasilaniem na makiecie analogowej jest napięcie około 14V, rezystory te mają zapewnić odpowiedni spadek napięcia do pracy tych elementów przy dużo niższym napięciu rzędu 1,5V.

Układ który zakupiłeś działa na zasadzie wytwarzania potrzebnej (ok.1,5 V) różnicy potencjału na diodach prostowniczych włączonych w szereg z silnikiem, tzw. spadku napięcia, nie wymaga stosowania rezystorów. Włączenie żarówek i diód razem z rezystorami może skutkować nieprawidłową pracą, czyli brakiem świecenia. Śmiało podłączaj wszystko zgodnie ze schematem jaki załączony jest do układu, wszystko będzie działać - sprawdzone w praktyce.
Układ ten niestety ma jedną wadę, ponieważ zawiera najprostszy prostownik, świecące diody czerwone podczas jazdy potrafią migotać, tego nie udało mi się wyeliminować.

Pamiętaj tylko, że układ ten nie działa przy sterowaniu cyfrowym DCC, tam trzeba innego rozwiązania.

Ponieważ nie jestem specem od elektroniki, jeśli coś źle nazwałem specjalistów w tej branży proszę o porawienie, starałem się to wyjaśnić w miarę najprościej.
 

cyruss

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
317 1 0
#14
Faktycznie, opornik 1000 omów to za dużo jak na wyrównanie jasności świecenia a w sam raz do zasilania diody / żarówki z pełnego napięcia 12-16V. Czyli żarówki podłączasz bez opornika.

Przypuszczam - ale to tylko moja hipoteza - że w lokach z dekoderem dławiki mają mniejszą indukcyjność niż przy analogu i dzięki temu odkłócają ale nie psują sygnału PWM. Dławiki rodem z analogu podobno przeszkadzają we właściwym zasilaniu silnika przy PWM. No i oczywiście dławiki zawsze są tuż przy silniku...
 

xendx

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#15
cyruss napisał(a):
do zasilania diody / żarówki z pełnego napięcia 12-16V. Czyli żarówki podłączasz bez opornika.
o ile będą na 16V ale wtedy i tak by się diody spaliły dlatego rezystor trzeba wpiąć w zasilanie układu i pozostawić diody oraz żaróweczki dołączone z układem które pewnie są na ~1,5V

W schemacie podłączenia pokazanym na powyższym skanie układ jest wpięty szeregowo z z silnikiem. Na diodach powstaje spadek napięcia rzędu 1,5V (coś jest o tym wspomniane na fragmencie instrukcji której skany są powyżej) Dwa elementy SMD w układzie to prawdopodobnie diody Zenera wpięte w szereg z czerwonymi LED
 

Załączniki

Dominik

Znany użytkownik
FREMO Polska
NAMR
Reakcje
316 13 0
#16
Nie obraź się ale bełkoczesz Xendex. Jaki zener?? to są zwykłe diody tylko na mały prąd zapewne żeby wymiary były mikro - popatrz ze zrozumieniem na schematy ideowe które sam wkleiłeś to sie połapiesz jak to działa. Zarówno Led-y jak i żarówki są na 1,5V i na takim napięciu pracują. My tu od początku rozpatrujemy przypadek z silnikiem w szereg z układem ze skanu w pierwszym poście. Ale przynajmniej wyjaśniło się po co jest ten rezystor. Z tym, że układ z rezystorem jest gorszy bo jasność świecenia będzie zależeć proporcjonalnie od przyłożonego napięcia a jak podłaczysz do silnika to będzie świecić na maksa zaraz jak przekroczy 1,8 czy tam 2V.
 

cyruss

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
317 1 0
#17
No to autor tematu ma już nieźle namieszane w głowie...

Podsumowując: jeśli podłącza układ tak jak to rysował - szeregowo z silnikiem - to opornik niepotrzebny. A jeśli chciałby go podłączyć wprost do zasilania - to musi zamiast silnika szeregowo włączyć opornik.

Zdjęcie płytki wprawdzie mało wyraźne, ale z tego co widać to jest to układ podobny do tego który wrzucił xendx, z tym że szeregowo z LED są oporniki a szeregowo z żarówkami diody. Po prostu LED świeci zależnie od biegunowości zasilania i przy tak niskim napięciu (około 3 x 0,6 do 0,7 = 1,8 do 2,1 V) nie potrzebuje dodatkowej diody zabezpieczającej, a żarówka świeci niezależnie od biegunowości i tej diody, wyróżniającej biegunowość, potrzebuje.
 

Blue

Użytkownik
Reakcje
30 1 0
#18
Dodajmy, że przedstawiony układ działa jak chce, czyli w szczególności jak nie chce, to nie działa, a jasność/świecenie/uszkodzenie czerwonych LED zależy od ich typu, temperatury otoczenia, prądu aktualnie pobieranego przez silnik i paru jeszcze innych czynników. Rozumiem, kiedy taki układ zbuduje czternastolatek w ramach nieudanych eksperymentów, ale żeby toto sprzedawać trzeba mieć tupet.
 

xendx

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#19
cyruss napisał(a):
że szeregowo z LED są oporniki
Dominik napisał(a):
Nie obraź się ale bełkoczesz Xendex. Jaki zener??
Xendx :devil:
oznaczenie 241 więc to chyba jednak rezystor 240ohm lub dioda Zenera na 24V 300mA. Nie znam się dokładnie na oznaczeniach SMD
cyruss napisał(a):
Zdjęcie płytki wprawdzie mało wyraźne, ale z tego co widać to jest to układ podobny do tego który wrzucił xendx
...narysowany na podstawie lepszego zdjęcia
PS. Skoro ja bełkoczę że to zenerka to ciekawe kto jest kolejnym bełkotnikiem. Dominik pisze że to zwykła dioda a cyruss że rezystor :D
 

Dominik

Znany użytkownik
FREMO Polska
NAMR
Reakcje
316 13 0
#20
Aś się zjeżył :D Mea Culpa - zapomniałem, żeś Ty z tych hmm... zadziornych ;) Oczywiście co do układu Kluby rację ma Cyrrus. Teraz się zdjęciu przyjrzałem A przedtem to się zasugerowałem Twoim schematem i swoim doświadczeniem z niedawno rozrysowywaną, nieco bardziej rozbudowaną wersją z amerykana z tym, że tam całość na mikrożarówkach była to i rezystory ograniczające nie były potrzebne.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Elektryka 9
Elektryka 4
Elektryka 2
Elektryka 35

Podobne wątki