• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

4AM wagon PKP "Reko" - Kolejne podejscie

kofacela

Aktywny użytkownik
Reakcje
180 0 1
#1
Proponuję wrócić/zacząć od nowa temat o wagonach 4AM, gdyż poczuwam pewien niedosyt co do informacji o nich.
Podsumujmy co wiemy:
Z ważniejszych rzeczy znalezionych w internecie (głównie na byłym forum Martela, jak i na innych forach kolejowych i transportowych, gdzie informacje poprostu powielają to pierwsze forum i zawarte w nich informacje p. K.Koja jak i p.T.Czapika):

Informacja przedstawiona przez p. K.Koja z bFM.

"...PKP posiadały wagony pasażerskie rekonstruowane ze starszych wagonów dwu-, trzy- i czteroosiowych wagonów "boczniaków" o drewnianej konstrukcji nadwozia, przypominające zewnętrznie wagony rekonstruowane w byłej NRD, jednak były to wyłącznie wagony polskiej konstrukcji i produkcji.
Niemieckie "Rekowagen", nigdy nie były eksploatowane przez PKP.
Wagon na zdjęciu powyżej, to jeden z wagonów typu 4AM w wersji klasy 2, które były produkowane (przebudowywane) przez ZNTK Ostrów Wlkp. w latach 1961-64.
Ogółem, w latach 1961-65, w ZNTK Ostrów dokonano całkowitej rekonstrukcji 229 różnych wagonów "boczniaków" pochodzenia pruskiego, saksońskiego, francuskiego, holenderskiego i włoskiego, wykonując;
- 1 prototypowy wagon 3- osiowy, 2 klasy, typu 3AM (1961),
- 2 prototypowe wagony 2- osiowe, 2 klasy, typu 2AM (1961 i 1962),
- 164 wagony 4- osiowe, 2 klasy, typu 4AM (1961-64),
- 46 wagonów 4-osiowych, 1 klasy, typu 4AM (1961-64),
- 16 wagonów 4-osiowych, rentgenowskich, typu 1RTG i 2RTG (1964-65).
Dokumentację konstrukcyjną wszystkich wspomnianych wyżej wagonów opracowano w CBK-W przy ZNTK Ostrów Wlkp."

Co do wózków tych wagonów p. Koj pisze:

"...Różne (!), w zależności od typu wagonu z którego zostały przebudowane.
Najczęsciej były to jednak wózki pruskiej budowy normalnej, tzw. "Regelbauart" o rozstawie osi 2,50m, niemieckie (saksońskie lub pruskie) wózki typu "amerykańskiego", czyli tzw. "Schwanenhals" o rozstawie osi 2,15m oraz wózki pochodzenia francuskiego, holenderskiego i włoskiego, przypominające zewnętrznie do złudzenia pruskie wózki "Regelbauart", najczęściej również o rozstawie osi 2,50m."

Na temat serii:

...Zarówno oznaczenia serii Bhix / Ahix, jak i oznaczenia Bwix / Awix są w przypadku wagonów typu 4AM jak najbardziej prawidłowe, tyle tylko, że były stosowane w różnym czasie.
Litera "w" w oznaczeniach serii polskich wagonów osobowych, oznaczająca wyposażenie wagonu w wałki gumowe osłaniające przejścia międzywagonowe, pojawiła się na PKP po raz pierwszy dopiero w roku 1964, kiedy przekazano do eksploatacji prototypowy wagon typu 104A, oznaczony serią ABwxz i wcześniej nie była stosowana nawet wówczas, gdy wagony wyposażone były w wałki gumowe.
Co ciekawe, nawet dla wspomnianego wagonu typu 104A przewidziano początkowo oznaczenie serii ABhxz, którego to oznaczenia na szczęście nigdy nie otrzymał .
W związku z tym wagony typu 4AM, a także prototypowe wagony typu 2AM i 3AM, otrzymały początkowo oznaczenie serii jeszcze z literą "h", czyli odpowiednio: Bhix/Ahix, Bhi oraz Bhiy, chociaż od początku, jako pierwsze wagony w historii PKP, wyposażane były wyłącznie w wałki gumowe."

"...Zupełnie niezależnie od tego, ZNTK Opole wyprodukowały w latach 1961-64, 19 wagonów pasażerskich 2 klasy typu 21A, które wykonano w oparciu o zrekonstruowane podwozia 4-osiowych "boczniaków" pochodzenia saksońskiego (o tej samej konstrukcji), zbudowanych w latach 1903-1919.
Koncepcja rekonstrukcji wagonów typu 21A była jednak całkowicie odmienna od rozwiązania zastosowanego przez ZNTK Ostrów Wlkp., a dokumentacja opracowana została przez CBK PKP w Poznaniu."

Dość istotną informację wprowadza p.Czapik:

"...Na razie udało mi się przejrzeć Tecnikę Transportu Szynowego 3/1997, gdzie jest art. o rozwoju produkcji wagonów osobowych w PRL i jest zestawienie wagonów polskich i importowanych. I tak na reko wyglądają mi dane wagonu typu 21A produkcji ZNTK Opole z roku 1961, w ilości 18 sztuk, masie 37 ton i dł. 18.38 [ze zderz], klasa 2.
4AM prod ZNTK Ostrów Wlk z roku 1961, w ilości 168 sz., masie 32 tony i dł 19.62, klasa 2.
4AM prod ZNTK Ostrów Wlk z roku 1964, w ilości 35 sz., masie 32 tony i dł 19.62, klasa 1."

Natomiast mnie udało się znaleść taki wagon na ogródkach działkowych, udało mi się znaleść jego nr dla IV ep. i z niego a także z oględzin wywnioskować takie informacje:

50 51 28 - 21 025 - 7
System wymiany: wagon przystosowany wyłącznie do ruchu krajowego (nie spełnia wymogów RIC), PKP, 2 klasa, 16-17 rzędów siedzeń, Vmax 120 km/h, ogrzewanie tylko parowe.
Dodam, że posiadał dwa pomieszczenia przedziałowe, oddzielone od siebie na środku. Przejście środkiem. Siedzenia w dwóch rzędach, ława dwumiejscowa, usytuowana "vis'a vis". Na końcach wagonu kibelki, wejście z korytarzyka (wiatrołapu) oddzielonego od przedziałów przesuwanymi drzwiami. Fajne bajery w środku, niespotykane teraz na PKP, choćby wajcha nawiewu, ogrzewania, czy napisy obrotowe na drzwiach kibelka: wolne- zajęte.

Wiem, że dość dużo informacji było o tym wagonie w katalogu wagonów z 1972, ale nie posiadam ani wglądu, ani skanów, więc tu liczę na użytkowników forum. Interesuje mnie także przydział numerów dla epoki IIIc. oraz szczegóły, jak liczba miejsc, oznaczenia na burtach, i t p.
Co do zdjeć to także mile widziane, te z internetu posiadam, jednak nie wklejam, bo nie mam danych ich autorów. Nie ładnie było by tak bez podpisu zdjęcia umieścić.
 

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
3.210 8 0
#2
Temat "rzeka", jednak fajnie, że jeszcze kogoś on interesuje ;)

Temat "wywołany" na forum "martela" jak i również na "modelarstwo.info". Tam zamieściłem parę fotek dot. wspomnianego wagonu.
W zakładowych archiwach zachowały się tylko "papiery" na 3AM. Jest to o tyle dziwne, bo zbudowano wyłącznie jeden egzemplarz. Rysunków wagonów 2AM i 4AM nie znalazłem żadnych (z wyjątkiem detali).
No i są jeszcze archiwalne fotografie z okresu przebudowy wspomnianych wagonów.

Osobnym tematem są budowane 2-wagonowe zespoły rentgenowskie.
Pozdrawiam.

PS. cały czas czekam, aż znajdzie się chętny do wykonania modeli wagonów, naszej "rodzimej przebudowy boczniaków".
 

OLF

Znany użytkownik
Reakcje
1.251 32 10
#3
Linki do kilku kultowych fotek w sieci:
Andrzej Massel
Geoff Plumb

Faktycznie szkoda że dotychczas nikt nie spłodził 'kit-u' : koszt przeróbki z racji wykorzystania gotowego podwozia racjonalny, wagon oryginalny i jak widać sam w sobie może tworzyć ciekawy skład :)
 
OP
OP
kofacela

kofacela

Aktywny użytkownik
Reakcje
180 0 1
#5
Te wszystkie fotki znam, nawet tę w wspomnianej III ep.
To ja jednak dorzucę parę fotek z mojego REKOnesansu.
 

Załączniki

OP
OP
kofacela

kofacela

Aktywny użytkownik
Reakcje
180 0 1
#9
No smutny, ale jest na czym bazować, by upamiętnić ten wagon choćby w skali H0. Mam takie małe postanowienie noworoczne, by opracować napisy na taki wagon w IIIc i może w IV epoce. Niestety, nie mam zakresu numeracji dla III ep. Nie dokonca mogę też dopatrzyć się układu elementów podwozia .
Proszę o te skany z tego katalogu. Załacznik można podesłać w PW. Jak coś, to wysyłam tam swojego maila.
 

Bodek

Aktywny użytkownik
Reakcje
473 4 0
#10
Jeszcze rok temu w Kołobrzegu stały dwa tego typu wagony.
Jeden, ex. rentgenowski (ten stoi do dziś) w obrębie stacji "głównej" obok innych ciekawych wagonów.
Drugi stał na torach bocznych w grupie wagonów wczasowych jakiś kilometr za stacją w kierunku Trzebiatowa. Niestety ktoś go podpalił zimą ubiegłego roku, więc nie wiem, czy jeszcze istnieje choćby jako wrak, czy już pocięty.
Wydaje mi się, że na Pomorzu Zachodnim było spore zgrupowanie tego typu wagonów. W 1994 roku pamiętam rządek skreślonych 4AM-ów na stacji Pyrzyce. Niestety było ciemno i nie zrobiłem żadnych fotek.

Na koniec ciekawa fotka 4AM w pociągu prowadzonym wagonem SN61, ze strony Gunnara W. Christensena:
http://www.tog-billeder.dk/fotos/polen/ ... 170476.jpg

A przy okazji super fota pięknego wagonu pocztowego z minionej epoki ze st. Toruń Gł:
http://www.tog-billeder.dk/fotos/polen/ ... 190476.jpg
 

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
3.210 8 0
#12
Tak, piekne wagony , ale co z tego, DOKUMENTACJI BRAK !!!
Tak, z dokumentacją 4AM jest problem. No ale były zespoły dwuwagonowe (przychodnie na kółkach), a tu już by coś się znalazło ;) Właśnie na podstawie tej dokumentacji i istniejących fotek można stosunkowo łatwo "odtworzyć" ten właściwy 4AM. Zewnętrznie (oprócz opisu) wagon różnił się tylko ilością drzwi i świateł końcowych, oraz dodatkowymi skrzyniami na węgiel pod ostoją. Podział wewnętrzny wagonu to już zupełnie coś innego, ale ten właściwy jest przecież znany.

Modele wagonów 2, 3 i 4AM PKP - z pewnością wiele osób by je kupiło. A gdyby jeszcze ukazały się zespoły rentgenowskie w "malowaniu" ośmiu dyrekcji :cool:
 
Reakcje
0 0 0
#15
To reszta zdjeć jakie mam tego wagonu, niestety nie są one najwyższych lotów ale światło, aparat kiepski no i pośpiech zrobiły swoje... tam jest tego za dużo zwłaszcza na krótki grudniowy dzień...
 

Załączniki

  • 179,5 KB Wyświetleń: 2.891
  • 217,8 KB Wyświetleń: 2.894
  • 246,5 KB Wyświetleń: 2.898
  • 216,1 KB Wyświetleń: 2.891
  • 231,3 KB Wyświetleń: 2.892
  • 160,3 KB Wyświetleń: 2.889

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
3.210 8 0
#16
Co to za wagon był ten "rentgenowski"? Jakiś mobilny punkt rentgenowski?
Tak. Po wojnie, w czasach odbudowy kraju i walki z gruźlicą - ktoś wpadł na pomysł budowy takich "mobilnych punktów".
Zbudowano 8 zespołów dwuwagonowych. W jednym mieściło się laboratorium RTG z rejestracją, przebieralnią i ciemnią, w drugim wagonie mieszkała obsługa. Tu były cztery przedziały mieszkalne, salon, kuchnia, przedział grzewczy oraz łazienka i ustęp. Wagon z aparaturą rentgenowską, był dodatkowo od wewnątrz wyłożony blachą ołowianą.

Zespoły otrzymała Kolejowa Służba Zdrowia, a na fotkach które mam - widać różną DOKP.
 
Reakcje
1 0 0
#18
Taki zespół rentgenowski stał w roku 1985 na stacji Warszawa Wileńska.
Robiłem tam prześwietlenie gdy się przyjmowałem do pracy na PKP.
Oczywiście nie przyszło mi do głowy żeby zrobić zdjęcia bo: raz że ściśle tajne, a dwa myślałem że będą tam stały wiecznie. Niestety wkrótce te wagony zniknęły.
 

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
3.210 8 0
#19
nie przyszło mi do głowy żeby zrobić zdjęcia bo: raz że ściśle tajne
To prawda - strzeżono tajemnicy "nowinek" technicznych i pewnie nie byłoby szans na wykonanie jakichkolwiek fotografii wewnątrz wagonu.

Ja wkleję parę fotek pochodzących z zakładowego archiwum. Pierwsze to pomieszczenie EKG (za oknem, w tle widać "kibel"?), druga przedstawia ubikację w wagonie mieszkalnym. Sedes umieszczono dosyś wysoko, z uwagi na zamontowany (wyjmowalny celem opróżnienia), zbiornik na fekalia. Dostęp do niego był z zewnątrz wagonu.
Kolejne trzy fotki już prezentowałem, przedstawiają pracownię RTG i salon dla obsługi.
Pozdrawiam.
 

Podobne wątki