• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Dyskusja Zespół spalinowy Lyntog DSB na skład LKR

garcia ramirez

Znany użytkownik
Reakcje
1.117 50 6
#1
Na poniższej aukcji znajduje zespól trakcyjny ( Prosze mnie skorygować jesli się myle) jakie zostały zakupione od DSB dla Lubuskiej Kolei Regionalnej w latach 90. Jesli to rzeczywiście odpowiedznik tego modelu to chciąłbym zapytać, czy ktoś z was wie lub widział taki przerobiony z tego modelu pociag LKR. Proszę o info czy ten zespół konkretnie nadaje sie na taką przeróbkę, bo o modelu LKR jeszcze nie słyszałem, a wydaje mi się, że temat na model ciekawy.

http://www.allegro.pl/item442335549_die ... ekiem.html
 
OP
OP
garcia ramirez

garcia ramirez

Znany użytkownik
Reakcje
1.117 50 6
#3
Podstawę taboru LKR stanowiły spalinowe zespoły trakcyjne duńskich kolei DSB produkowane od roku 1963 pod oznaczeniem MA 461-470 i wycofane w roku 1990. Obługiwały one w Danii pociągi błyskawiczne Lyntog. Składały się z lokomotywy oraz czterech wagonów (ostatni z nich był wagonem sterowniczym) o bardzo wysokim standardzie

A tu sobie popatrz:

http://www.katedr.republika.pl/lubuskie.htm
 

krzychu12231

Znany użytkownik
Reakcje
48 0 0
#4
A no faktycznie, masz rację.
Jak chodzi o przeróbkę, to pewnie by się dało, ale można też kupić ten skład w kolorze szaro/srebrnym, tak jak ten oryginał.
 

CoCu

Znany użytkownik
Reakcje
1.852 116 22
#5
Pragnę odświerzyć trochę ten ciekawy temat.

Otóż na Allegro znalazłem aukcję z modelem zespołu trakcyjnego, który jest podobny do tutaj opisywanego. Różnica polega na tym, że zamiast czwartego wagonu sterowniczego, jest drugi człon napędowy. Czyli zestaw w sumie mało ciekawy z punktu widzenia przydatności do konwersji. Jednak zacząłem znów troszkę szukać informacji o LKR (Lubuska Kolej Regionalna). Przypadkiem trafiłem na kilka ciekawych plików dotyczących tego tematu.

Oto zdjęcie przedstawiające wagony zespołu odstawionego już w naszym kraju, zapewne jeszcze przed ich eksploatacją przez LKR.
http://dieseleldorado.prv.pl/ruch1_f.html

Tutaj zaś pliczek PDF z garścią informacji o tej kolei i nietypowym przeznaczeniu kilku wagonów po niej.
http://www.kolej.one.pl/foto/73/1180044870-320.pdf

A teraz, jak dla mnie, absolutny hit! Krótkie filmiki przedstawiające te zespoły w akcji. Teraz wszyscy, którzy nie widzieli tego na żywo, mogą się przekonać jak to wyglądało (i brzmiało :razz: ).
http://www.youtube.com/watch?v=L53E8pEUWYo
http://www.youtube.com/watch?v=nBumeScfMm0
http://www.youtube.com/watch?v=KchH59X5qjU
 

Misiek

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
5.063 140 0
#6
Roco, zdaje mi się, że robi(ło) wersję duńską

Między wersją duńską a niemiecką jest jeszcze pewna, dość zauważalna różnica - przód jednostki napędowej - duńskie są... "mniej opływowe"

filmiki... miodne ;-) zwłaszcza ten na wstecznym
 

CoCu

Znany użytkownik
Reakcje
1.852 116 22
#9
Właśnie zgłębiam dokładniej temat Lubuskiej Kolei Regionalnej (LKR).

Znalazłem również nowe, bardzo ciekawe i wiele wnąszące do tematu informacje.

Po pierwsze, istnieje na YouTube jeszcze jeden filmik z zespołem eksploatowanym na tej kolei. Filmik co prawda słabej jakości i czarno-biały, ale myślę że sporo ukazujący, jeśli chodzi o sam zespół.
http://www.youtube.com/watch?gl=PL&hl=pl&v=Ws2PYwb7lWA

Następnie, na poniższej stronie, mamy dokładny wykaz wszystkich członów wchodzących w skład tych zespołów. Uwzględniono tutaj informację na temat, które dokładnie trafiły na LKR.
http://www.jernbanen.dk/lyntog.asp?typenr=3

Dokumentem jak gdyby potwierdzającym powyższe informacje, mam na myśli ilość poszczególnych członów na LKR, może być ta oto oferta, pochodząca z czasów likwidacji tej kolei.
http://www.interlok.info/LyntogLiquidator.jpg

Co zaś się jeszcze tyczy dodatkowych zdjęć, chociaż małych, ale ukazujących między innymi wnętrze pociągu, to znalazłem taką oto stronkę.
http://www.fuli.net/komun6.html

Poczytać można również coś tutaj.
http://www.kolej.pl/bajer/kolej/lkr/index.html

A na koniec kilka zdjęć ze strony www.polrail.com.

http://www.polrail.com/images-oldsite/lkrsule.jpg
http://www.polrail.com/images-oldsite/lkrwol.jpg
http://www.polrail.com/images-oldsite/lkrcab.jpg
 

CoCu

Znany użytkownik
Reakcje
1.852 116 22
#10
Słuchajcie, potrzebuję Waszej pomocy.
Otóż na niektórych z tych pociągów, na wagonie silnikowym widniało duże logo. Bardzo mało jest dokumentacji fotograficznej tych pociągów, więc ciężko mi dokładnie stwierdzić co przedstawiało. Jedyne zdjęcie, gdzie w miarę widać to logo, przedstawiam poniżej. Ale może ktoś z Was, mógłby narysować ukazując je dokładnie, bo ciężko nawet z tego zdjęcia je przerysować ze wszystkimi detalami w oryginale.
 

Załączniki

CoCu

Znany użytkownik
Reakcje
1.852 116 22
#11
Dobrze, zdradzę, iż w najbliższym czasie ma powstać model jednostki LKR. Stąd też moje zainteresowanie w tym temacie w ostatnim czasie. Już dawno wzbudzało zresztą to moje zainteresowanie, bo ten krótki epizod tej kolei jest interesujący. Zachciałem mieć model takiej jednostki i powoli wszystko się krystalizuje.
Obecie mam już bazę firmy Roco na konwersję. Siedzę któryś dzień opracowując schematy malowania jak i oznakowania tych wagonów. Spradzam także, jakie detale należy zmienić w modelu, by upodobnić do oryginału. Ogólnie ciężko jest o porządną dokumentację, gdyż jest niezwykle mało zdjęć tych pociągów, ich wygląd w pewnych szczegółach na dodatek się różnił. Niesamowitym materiałem dokumentalnym są te filmy na YouTube. Jednak co do oznaczeń, to będzie to jedynie improwizacja. Widać, że były symbole LKR w pewnych miejscach, widać oznaczenie klas i niewiele ponad to. Wiem dokładnie wagony z jakimi numerami znalazły się nad LKR, ale nie jestem w stanie dojść do tego, które z którymi były połączone w składy. Więc tutaj także nastąpi improwizacja. Jednak mimo tych braków efekt końcowy powinien i tak być bardzo dobry.
Teraz siedzę nad wyborem i opracowaniem detali malowania, a co za tym idzie i oznakowania danych wybranych wagonów. Później jeszcze wyliczyć muszę wielkości wszystkich napisów.
 

CoCu

Znany użytkownik
Reakcje
1.852 116 22
#12
ciekma napisał(a):
ten którym jechałem to chyba nie miał bistra tylko jakiś living-room w wagonie 1szej klasy
ciekma, proszę Cię pomóż mi troszkę i odpowiedz na pytanko moje, czy ten "living-room" wyglądał tak jak na poniższych zdjęciach? Coś takiego dokładnie widziałeś?

http://www.l-eriksen.dk/toge/vet/dsbmuseumstog/materiel/togsaet/ma/2/79641.jpg
http://www.l-eriksen.dk/toge/vet/dsbmuseumstog/materiel/togsaet/ma/2/79651.jpg
zdjęcia pochodzą ze strony http://www.l-eriksen.dk/toge/vet/dsbmus ... /index.php

Czy przypadkiem w rogu wagonu na pierwszym zdjęciu nie ma wspomnianych śladów po telefonach satelitarnych?
 

ciekma

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
7 1 0
#14
CoCu napisał(a):
czy ten "living-room" wyglądał tak jak na poniższych zdjęciach? Coś takiego dokładnie widziałeś?
Raczej nie. Na pewno nie było foteli skórzanych, to bym zapamiętał :)
Pomieszczenie było mniejsze, z przejściem bokiem.
Ślad po telefonie zajmował dużo miejsca na ścianie, bo wisiała duża instrukcja obsługi.
Nie wiem czy zrobiłem jakiekolwiek zdjęcia wnętrza, byłem wtedy wkurzony ze zamiast Ok1 jeździ takie coś.
Po latach okazuje się, że człowiek powinien mieć aparat wszczepiony w oko i pstrykać wszystko jak leci.
 

CoCu

Znany użytkownik
Reakcje
1.852 116 22
#15
Hmm... No to mam problem, bo nie wiem o co mogło chodzić.

A powiedz mi jeszcze proszę ciekma, czy Ty przechodziłeś wzdłuż całego składu? U nas łączyli je w składy cztero częściowe: lokomotywa + wagon pierwszej klasy + wagon drugiej klasy zwykły lub z kioskiem + wagon sterowniczy drugiej klasy.
Jedyne co jeszcze mi przychodzi na myśl, to że trafiłeś akurat na wagon drugiej (a nie pierwszej jak napisałeś) klasy z kioskiem w środku. Kiosk był mniej więcej na środku wagonu i przechodziło się obok niego z boku wagonu, pomiędzy przednią a tylną częścią wagonu. Taki wagon na jednej ze ścian bocznych nie miał jednego okna mniej więcej w środku długości. W zasadzie to nie wiem, co innego mogłeś widzieć. A nie było to po prostu w jakimś przedsionku któregoś z wagonów? Te wagony miały troszkę inny układ wnętrz niż znane nam wagony.

A jeszcze wracając do zdjęć jakie wyżej zaprezentowałem. Z tego co wiem, początkowo wagony pierwszej klasy po wyprodukowaniu miały tylko przedziały. Później je przebudowano, usuwając na jednym z końców wagonu dwa przedziały i tworząc takie pomieszczenie, jak te zaprezentowane na zdjęciach wyżej. Jednak mimo iż trafiły do nas wagony pierwszej klasy, to nie wiem, czy wszystkie zostały tak wcześniej przebudowane, czy może tylko część. Nie wiem zatem, czy u nas jeździły też takie przebudowane.
 

Maxeus

Znany użytkownik
Reakcje
250 4 0
#16
garcia ramirez napisał(a):
Ciesze się że ciekawy temat LKR, który dotąd wogóle nie występował na forach wreszcie złapał "letki wiater"
Bo to jest ciekawy temat, wcześniej się nie interesowałem żadną koleją regionalną, a ten temat mnie mocno zainteresował, na tyle mocno, by chcieć sprawić sobie taki składzik z dźwiękiem i we właściwej kolorystyce, czyli malowanie + kalki, tylko zbyt mało jest zdjęć i osób, które mogły by udzielić istotnych informacji na temat napisów na ramach i pudłach wagonów oraz lokomotywy, czyli:
- czy napisy były już naniesione po polsku, czy pozostały po duńsku.
Kwestię loga pomijam, bo te dość duże inicjały są widoczne na filmikach i coś z tego można pozyskać.
Może warto jeszcze podrążyć temat i poszukac osób, które fociły te składy nie tylko w czasie jazdy, ale wykonały dla nas modelarzy materiały bardziej użyteczne.
Skład z filmików aż się prosi, żeby go zachować w miniaturze, utrwalić inicjatywę na przewozy bardzo komfortowe, szkoda tylko, że moloch jak wiele spraw i tą kolej położył, bo mógł być przełom w jakości przewozów już 15 lat temu, a tak to kiblami ludzie się dalej tłuką, a przewoźnik płacze, że utrzymanie taboru jest kosztowne.
 

CoCu

Znany użytkownik
Reakcje
1.852 116 22
#17
maxeus, ja właśnie opracowuję dokumentację na taki model. Kolorystyka to nie problem, napisy, te wielkie też nie - opracowałem każdy z osobna, bo każdy ma inny krój liter. Logo już mam, dzięki pomocy Pana Koja, za którą tutaj w tym temacie publicznie mogę podziękować. Opracowane i kolorowe logo jest piękne. ;) Problemem pozostają napisy u dołu pudła, zarówno czerwone większe, jak i malutkie na linii ostoi. Te większe właśnie rozgryzam, te mniejsze są już raczej nie do odtworzenia. Zakładam, że podobnie jak z całymi składami, tak i napisy nie były pewnie zbyt bardzo zmieniane. Albo nie zmieniono zupełnie nic, dodając może tylko informację o naprawie czy przydziale, albo dodatkowo zmieniono opisy urządzeń na podwoziu z oryginalnych na polskie. Ale ja bym się nie zdziwił, gdyby tak nie było. Na szczęście te napisy są tam malutkie, że nawet ich niezgodność szpecić na pewno nie będzie.
Składy w środku chyba nie przeszły zupełnie żadnych zmian w stosunku do tego co otrzymaliśmy - ta sama tapicerka siedzeń, te same jak mi się zdaje obrazki na ścianach, te sam zasłonki w oknach. Pewnie w innych sprawach uczyniono podobnie.
 
OP
OP
garcia ramirez

garcia ramirez

Znany użytkownik
Reakcje
1.117 50 6
#18
Jak dopadnę model roco, chetnie podrzuciłbym Ci go do przemalowania i oznaczenia ! Ach te kolebiące sie po zarośniętych liniach lubuskiego cygara ! i to w modelu. Aż się dziwie, że nikt na to wcześniej nie wpadł.
 

Maxeus

Znany użytkownik
Reakcje
250 4 0
#19
garcia ramirez napisał(a):
Jak dopadnę model roco, chetnie podrzuciłbym Ci go do przemalowania i oznaczenia ! Ach te kolebiące sie po zarośniętych liniach lubuskiego cygara ! i to w modelu. Aż się dziwie, że nikt na to wcześniej nie wpadł.
A kto miał wpaść, ja nawet nie wiedziałem nic o tym, że te turbo gwizdawki u nas popylały, bo ... już bym miał swój składzik :D bo choć pracuję nad parowozami, to osobiście lubię spalinóweczki i takowe składy jak ten rarytas z LKR.

Cocu, a jak szeroko bym się musiał uśmiechnąć do Ciebie w pewnej kwestii :?: ;)
bo kwestia technologi wykonania, to już u mnie w łapkach sie załatwi :D
 

CoCu

Znany użytkownik
Reakcje
1.852 116 22
#20
Panowie, ja opracowuję wszelkie napisy, jakie zakładam że trzebaby nanieść na pudło. Wszelkie malutkie napisy na dole pudła, na linii ostoi, zakładam że zostają oryginalne z modelu, zresztą to jest osobny element modelu. Wspomnianą resztę chciałbym wykonać w formie kalkomanii. W komplecie byłby komplet oznaczeń na wszystkie typy wagonów, jakie LKR dostało od duńczyków, zaś w ramach danego typu wszystkie numery jakie były. Czyli że możnaby sobie z tego sformować w zasadzie dowolny skład. Takie przygotowanie kalkomanii byłoby jak gdyby przyszłościowe, bo gdybyśmy kiedyś się dowiedzieli jakie konkretnie numery wagonów wchodziły w skład danego składu, to nie byłoby problemu że czegoś brakuje na kalkomanii. Zresztą wiem, że nie wszystkie jednostki miały dopuszczenie do ruchu, może się kiedyś dowiemy które, więc tym bardziej przydałoby się mieć wszelkie możliwe numerki by potem z tego wybrać odpowiednie.
Jedyny problem może stanowić kwestia prawdziwości wyglądu opisów które przygotowuję, ale jeszcze nad tym pracuję. Jak nic więcej się nie dowiem, to zrobię tak, jak mi się zdaje że było, bo i tak wątpliwe trochę jest, by w przyszłości coś więcej się dowiedzieć jeszcze.
 

Podobne wątki