• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

[Kylogram] Moduł - przystanek osobowy Tutki

Kylogram

Znany użytkownik
Reakcje
1.511 33 3
#1
Witam wszystkich serdecznie!

To mój pierwszy post więc tylko jedno zdanie tytułem wstępu: pierwszą kolejkę H0 dostałem w 1977 roku (ale jako dziecko zawsze byłem ciekaw zobaczyć "co jest w środku" i z kolejki nic nie zostało); potem miałem przez lata TT, a od 2 lat zbieram modele taboru znowu w H0.

No to pokazuję jeden segment (z dwóch) modułu przystanku osobowego w wymyślonej mieścinie o roboczej nazwie Tutki. Będzie to przystanek jednokrawędziowy boczny na linii jednotorowej. Długość peronu 180cm.

http://img107.imageshack.us/img107/8746/modulk1yf5.th.jpg

Na razie postępują prace przy składaniu drugiego segmentu, w międzyczasie robię płytki chodnikowe, którymi peron będzie wyłożony.
 
A

Anonymous

Gość
#6
Nie zapomnij: przyszłość to DCC, bez względu na to jaką "normę" wybierzesz.
Na ten temat informacje, lub też dywagacje znajdziesz również na tym forum.
 
OP
OP
K

Kylogram

Znany użytkownik
Reakcje
1.511 33 3
#7
Dzięki za podpowiedzi, i już uściślam: profile przejściowe będą, ale na dalszych modułach; nad standardem się zastanowię ale pewnie LL. W obrębie segmentów/modułów łączonych zawsze w tym samym porządku profile oczywiście takie, jakie akurat pasują. Stały jest tylko poziom PGS (ściślej: poziomem odniesienia jest górna powierzchnia ławy torowiska - płyty pilśniowej).

Sterowanie loków będzie w DCC a reszta elektroniki sterującej w analogu. Z resztą będę niedługo robił oświetlenie do wagonów osobowych od razu pod DCC a nie DC.
 

chf

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#8
Zanim coś więcej zrobisz z tym modułem co pokazałeś zastanów się nad podtorzem. Na zdjęciu widać, że na wąskich podpórkach położoną masz płytę pilśniową. Moim zdaniem powinieneś pomyśleć o czymś sztywniejszym jeśli chcesz uniknąć w przyszłości problemów z rozpinaniem się składów na powstałych nierównościach ( najlepiej jakbyś miejsce pod torem miał wypełnione na całej długości modułu ). Piszę to bo masz zamiar robić w dcc a to wymaga równego torowiska ( ewentualne przerwy w kontakcie objawiają się tym, że lokomotywa gwałtownie staje i zaczyna ponowny rozbieg od zerowej prędkości ).


Pozdrawiam.
 

ciekma

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
7 1 0
#9
chf napisał(a):
Zanim coś więcej zrobisz z tym modułem co pokazałeś zastanów się nad podtorzem
Uff, wreszcie jakiś sensowny komentarz po wielu teoretycznych dywagacjach na temat profili.
Zrywaj tę pilśnię, minimum sklejka 10mm!
 
OP
OP
K

Kylogram

Znany użytkownik
Reakcje
1.511 33 3
#10
chf napisał(a):
zastanów się nad podtorzem
Hmmmm. To jest płyta 3mm, podpórki są co ok. 10cm. Naciskałem palcem pomiędzy nimi i trzeba przyłożyć naprawdę dużą siłę aby się wygięła. Stawiałem też w te miejsca jakieś małe i ciężkie rzeczy. Na płytę będzie przyklejona fałszywa podsypka z tektury 2mm. Tor prosty (ale nie fleks więc prawie na całej długości ma pod szynami "plastik") też przy próbie podłużnego wygięcia się wybacza, więc po przyklejeniu dodatkowo usztywni całość.

Myślisz, że taka konstrukcja to będzie jeszcze za mało? :roll: Chciałem zmniejszyć masę segmentu... No ale OK, drugi mogę wykonać z jedną podłużną podpórką z listwy. Zobaczymy jak po tym pierwszym puszczę tabor (hehe będą pomiary obciążeniowe jak przed otwarciem wiaduktu).

EDIT @ciekma: sorry posty się minęły. Sklejka 10mm -> zburzenie tego co zrobiłem = załamanie nerwowe :???:
 

ciekma

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
7 1 0
#11
Po prostu powygina się z czasem, będa góry dolinki, zresztą pięknie wykonany szlak Tomka05 nadaje się do recyklingu, góry doliny takie ze sie kurzkuplungi rozłączają.
ale chcesz dywagować teoretycznie i powtarzać cudze błędy, proszę bardzo :)
Jak to mówią, "uczenie się na cudzych błędach jest tańsze, ale na własnych efektywniejsze" ;-)
 

chf

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#12
Posłuchaj mnie i Ciekme. Dobrze ci radzimy. na jednym ze spotkań na module tak wykonanym powstały załamania na łączeniach i nie tylko. Przejazd tamtędy był możliwy tylko z wielkim ograniczeniem prędkości ( podejrzewam że przy analogu byłoby to bardzo trudne gdyż prędkość loka w czasie przejazdu po takim załamaniu była strasznie ograniczona ( w realu byłaby to prędkość 10 )). Nawet przy tak ograniczonej prędkości skład potrafił się pourywać. Jak widzisz lepiej za wczasy coś poprawić i mieć spokój później ( teraz koszty małe później wielkie ) i zaoszczędzić na większym wydatku.


Pozdrawiam
 
OP
OP
K

Kylogram

Znany użytkownik
Reakcje
1.511 33 3
#13
Chyba mnie przekonaliście; jeśli się u innych wygina to dlaczego u mnie nie miałoby się też wyginać mimo że teraz wygląda OK? Jak już przebuduję to pokażę nowe zdjęcia.

chf napisał(a):
teraz koszty małe później wielkie
Potem to już "kaplica" :D
 

pado

Znany użytkownik
KKMK
Reakcje
4.494 33 0
#14
Słuszna decyzja. Ja testowałem i próbowałem i także twierdzę że sklejka 10 mm to minimum na podtorze plus jakieś 2 lub jeden solidny punkt podparcia (10 nie ma co robić). Płyta wiórowa wcale nie jest najlpesza na takie elementy konstrukcyjne. Zresztą wogóle płyta wiórowa nie jest najlpesza na jakąkoliwek częśc segmentu. Dawniej stosowałem takie deski jako boczne płyty. Coprawda nic się niedzieje ale:
-segmenty są cięższe w stosunku do sklejkowych
-oozatym boki się kruszą podczac małego uderzenia o framugę czy cokolwiek co irytuje bo cojakiś czas trzeba zamalowywać to farbą :!:
 

ciekma

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
7 1 0
#16
Jeżeli tam ma być teren formowany na styropianie to boki z sklejki albo nawet z twardej pilśni powinny być, przycięte wyżynarką do poziomu terenu.
Mnie się nie chciało tak robić i teraz mi sie styropian obłupuje czasami.
 

pado

Znany użytkownik
KKMK
Reakcje
4.494 33 0
#17
Ja zamiast pisać pokażę co miał na mysli ciekma ;) Przynajmniej taką mam intencję. Oto krótkie fotostory jak powstaje segment mostu gdzie wszytsko jest zabezpieczone deskami z zewnątrz i raczej nie grozi piance jakieś uszkodzenia ;)

Zdjecia wg kolejniści a aby niepowtarzać tutaj daje linka do fotek któe obrazują dalsze prace i efekt finalny
http://ds5.agh.edu.pl/~kozak/files/male2_165.jpg
http://ds5.agh.edu.pl/~kozak/files/szlak2_141.jpg
http://ds5.agh.edu.pl/~kozak/files/reklama_576.jpg
 

Załączniki

  • 32,9 KB Wyświetleń: 4.135
  • 30,8 KB Wyświetleń: 4.137
  • 25,9 KB Wyświetleń: 4.136
  • 33,1 KB Wyświetleń: 4.135
  • 23,1 KB Wyświetleń: 4.136
OP
OP
K

Kylogram

Znany użytkownik
Reakcje
1.511 33 3
#18
No to ława torowiska poprawiona - teraz jest ze sklejki 12mm.
Poniżej zdjęcie obu segmentów (oczywiście segmenty połączone będą wzdłuż - takie ustawienie jest tylko na potrzeby zdjęcia).

http://img49.imageshack.us/img49/1539/modul2pl1.th.jpg

No i jeszcze 2 uwagi:
- profile czołowe będą jeszcze wykańczane (nie będą takie "płaskie").
- boki modułu będą zabezpieczone płytą pilśniową (zostanie doklejona podczas modelowania rzeźby terenu).
 

Podobne wątki