• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Zwrotnice na PKP w modelach

P

Paweł Piotr

Gość
#22
Ostbahn napisał(a):
taki układzik jak z załącznika
Budując taki układzik należy zastosować wstawkę toru prostego o min. długości 17 cm (H0) w torach głównych zasadniczych lub min. 7 cm w pozostałych torach stacyjnych.
W rzeczywistości w takich układach rozjazdów wstawka prosta ma długość min. 15 m dla torów głównych zasadniczych i min. 6 m dla pozostałych torów.
Pozdrawiam
 

Załączniki

Jerjan

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#23
Paweł Piotr napisał(a):
Ostbahn napisał(a):
taki układzik jak z załącznika
Budując taki układzik należy zastosować wstawkę toru prostego o min. długości 17 cm (H0) w torach głównych zasadniczych lub min. 7 cm w pozostałych torach stacyjnych.
W rzeczywistości w takich układach rozjazdów wstawka prosta ma długość min. 15 m dla torów głównych zasadniczych i min. 6 m dla pozostałych torów.
Pozdrawiam
Jestem w szoku :shock:
http://ds5.agh.edu.pl/~qziou/viewtopic. ... ight=#5087
 

Jerjan

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#25
cytat:
Rozjazdy łukowe stosuje się w ograniczonych przypadkach.
Rozjazdy moż na układać w załomach na łukach pionowych wklęsłych (R ³ 2000 m) i
wypukłych (R ³ 5000 m).
Wstawki proste między rozjazdami w torach głównych zasadniczych w ³ 15 m.
Wstawki proste między rozjazdami w pozostałych torach stacyjnych
6
w = v i w ³ 6 m.
Wstawki proste między końcami rozjazdów z krzyżownicami łukowymi w połączeniach
torów równoległych
10
w = v i w ³ 6 m.

źródło:
http://omklnx.il.pw.edu.pl/~iaces/wykla ... _kolej.pdf
patrz też na rysunki strona 14

dokładnie wg Wytycznych projektowania stacji
 

ministerek

Aktywny użytkownik
Reakcje
270 10 2
#26
:?:
Oboje mają rację
PP-tylko określona geometria rozjazdu - łuk iglicy styczny do opornicy w początku rozjazdu i to tylko z szyn S49 no i jeden S42

Patrząc na H0 (ja mam N) to wszyscy macie szyny S60 i duużo większe
a są (były) jeszcze mniejsze np typ L, 6, 8

edit: coś znalazłem, PP ma rację patrz punkt 7 strona 14 tego dokumentu:
http://www.mi.gov.pl/files/0/3581/Dz_U_ ... oz_987.pdf

choć ja też mam wbite 15m do łba
 

chf

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#28
Jeżeli chcesz by Ci zdecydoewansa większość modeli jeździła bez problemów to stosuj rozjazdy minimum 10 stopniowe ( tiliga 9 stopniowe mają nr kat 85352 i 85351 )
 
Reakcje
0 0 0
#29
Re:

Ostbahn napisał(a):
Wracając do tematu...
Te 9° to w realu jaki jest promień? Jak to obliczyć?
:D
Patrząc na temat postu wnioskuję że szukasz najlepszego modelu...
Nic nie licząc od razu ci napiszę, że na PKP wychodzi jakieś 190m minimalny promień łuku. Promień rozjazdu w modelu musiałby mieć jakieś 2200mm. Obecnie wymogi te spełnia (z masowej produkcji o w miarę przystępnych cenach) jedynie TILLIG ze swoim EW5 i EW6 jeśli chodzi o geometrię.

Nawet ostatnio wyszły do niego alternatywne podkłady (z podwójnymi podkładami dla wersji nie spawanej w oryginale)... szeroko stosowane na PKP...

Nie patrz na "stopnie" bo to za wiele nie mówi. Ważny jest promień łuku. Jak znasz promień łuku rozjazdu - wiesz już wiele. Jak znasz stopnie, to niewiele ci mówi.

Rozjazd mógłby mieć nawet i promień 2200m i 15 stopni - ale byłby dłuuugi. Tak samo 15 stopni maja pikolce a promień 900mm czy coś - ale są krótkie....
 
Reakcje
0 0 0
#30
Re: Re:

Dodam, że gdybym miał teraz budować makietę, wybrał bym TILLIG'a.

http://www.forum.martel.pl/download.php?id=10007055&sid=7ac9068dce1754833a6a3aada4a7cf0e
Pisząc wcześniej o wersji z podwójnymi podkładami mam na myśli to:
http://www.forum.martel.pl/download.php?id=10007087
http://www.bf-vln.de/ausfluge/messedortmund2009/apict8306-01.jpg
Foty zaczerpniete z wątku martela: http://www.forum.martel.pl/viewtopic.ph ... c&start=20 oraz www.bf-vln.de
 

Piotr Sekuła

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#33
Hmm... 190 * 87 = 2,183, co daje R=2183mm. Tillig wpakował R=2000mm, bo kto by chciał się tak bawić w detale, co nie?, ale użycie rozjazdów "Long turnout" z serii Peco Streamline Code 100 (najlepiej "Electrofrog") (podgląd na mojej planowanej makiecie [pomysłów na makietę ma z 10]: http://railandbus.cba.pl/plany_makiet_f ... owplan.bmp) nie zaszkodzi. Poza tym, nie mam problemów z wyregulowaniem, jak na moich głowicach.
 

_medyk_

Aktywny użytkownik
Reakcje
145 1 0
#38
Zbyszek napisał(a):
Czyli ta EW6 optycznie lepiej wygląda.
Optycznie obie wyglądają lepiej od innych zwrotnic, nie można powiedzieć że któraś wygląda optycznie lepiej od drugiej.
To są 2 różne zwrotnice do różnych zastosowań.
Jedna jest łukowa a druga prosta.
 

dziurasek

Znany użytkownik
Reakcje
612 11 0
#39
krzych.132 napisał(a):
dziurasek napisał(a):
w EW5 zwrot (Łuk) kończy się przed krzyżownicą i dalej idzie prosto, w EW6 łuk ciągnie się do końca rozjazdu...
Odwrotnie-EW5 łuk do samego końca,EW6 krzyżownica prosta i tor za nią też.
dokładnie tak jest, pomyliłem się, myślę że oba rozjazdy są grzechu warte... ;) w zależności od zastosowania. Jeśli potrzebujesz mam zbyciu 2szt EW6.
 

WM-MODEL

Znany użytkownik
FREMO Polska
Reakcje
1.730 14 0
#40
EW5 jest praaawie dokładnie odwzorowanym rozjazdem Rz190 1:7,5 pssd.
Napisałem "praaawie", gdyż przeciągnęli łuk toku zwrotnego do końca wajchy, gdyby się kończył cirkaebałt na 3 podrozdjazdnicy za dziobem krzyżownicy, wtedy byłoby to mniej więcej 7 st. i skos miałby prawidłowe 1:7,5. Tillig podaje, że kąt rozjazdu na końcu ma 9 st., co jest skosem 1:6 z kawałkiem.

EW6 jest dokładnie odzorowanym rozjazdem Rz 190 1:9 pssd. Łuk toku zwrotnego prawidłowo kończy się przed krzyżownicą, tak jak to jest w realu. Kat rozjazdu jest o jakieś 5 minut wiekszy niż powinien być, ale to już się da strawić :D

Podrozdjazdnice w obu rozjazdach są też praaawie dobrze rozłożone, ale dla odmiany spawanej rozjazdów. Choć o ile w EW6 są OK, to w EW5 powininny jeszcze być bliźniacze podkłady przed krzyżownicą. Poza tym ujdą ;)

Dla miłośników lokalnych linii z III epoki pozostaje tylko dorobić bliźniaki w paru miejscach, na takich liniach i epoce w ogóle nie spotykało się spawanych wajch.
A jak stosować, to tylko EW6, przepisy PKP nie pozwalają używać w torach głównych wajch o skosie większym od 1:9 ;)

Prawidłowo odwzorowane rozjazdy w haziobro, z tych dostępniejszych (czytaj: tańszych) produkuje jedynie http://www.g-weller.de
Produkt z najwyższej półki to już tylko http://www.bahnsinn.de/groups/g_22/itemsna1.htm :razz:
 

Podobne wątki