• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Zwrotnica - pytanie

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
Reakcje
6.194 39 0
#1
Mam pytanie do znawców techniki kolejowej. Otóż natrafiłem na opis oznakowania (DB) zwrotnicy - dokładniej przeciwwagi w zwrotnicy ręcznie przestawianej, który w tłumaczeniu wychodzi jako "bez pozycji domyślnej". Jak to interpretować ? Czy to oznacza, że z reguły (wtedy przeciwwaga jest biało-czarna) zwrotnica ma ustawienie domyślne (naturalne, na stałe to właśnie tak jest ustawiona i po innym ustawieniu powinna do takiego powrócić) ale niektóre zwrotnice po prostu mogą być ustawiane w różny sposób i po wykorzystaniu danego ustawienia po prostu nie trzeba wracać do "ustawienia domyślnego" ?
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
#2
Po polsku nazywa się to "położenie zasadnicze" i w zasadzie każde urządzenie srk (a do takich zaliczają się zwrotnice) ma takie położenie zasadnicze wyznaczone. W położeniu zasadniczym przeciwwaga jest ustawiona białą częścią do góry (mam nadzieję, że dobrze pamiętam), ale jakoś nie mogę sobie przypomnieć, czy na PKP istnieje pojęcie zwrotnicy bez określonego położenia zasadniczego. Może w Niemczech coś takiego funkcjonuje. A jak jest oznakowana niemiecka przeciwwaga "bez pozycji domyślnej"?
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
#4
U nas te paski oznaczają, że wajcha może być przekładana przez drużynę manewrową. Jak jest w Niemczech nie wiem.
 
P

Paweł Piotr

Gość
#6
nie mogę sobie przypomnieć, czy na PKP istnieje pojęcie zwrotnicy bez określonego położenia zasadniczego
Polskie przepisy kolejowe dla wszystkich urządzń srk wymagają określenia położenia zasadniczego. Zatem każda zwrotnica, bez względu na to, czy jest zwrotnicą przebiegową, ochronną, czy sterowaną ręcznie w bocznych torach, musi mieć określone położenia zasadnicze, które jest zaznaczane na planach sytuacyjnych, schematycznych, oraz w RTS.
 
OP
OP
Zdrada69

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
Reakcje
6.194 39 0
#7
Dziękuję za informacje które potwierdziły mój domysł.

Czyli już mamy żółtą przeciwwagę - zwrotnica bez ustalonego położenia zasadniczego.
Jeśli jest biało czarna ale na białym polu jest literka W to znaczy że może być przełożona po uzyskaniu zgody "sygnalisty" (z angielskiego tłumaczenia)
Żółto-czarna - zawiera mechanizm spężynowy (?)
Żółta z paskami czerwonymi - pionowymi - zwrotnica bez urządzenia zamykającego (zamka ??)

Tłumaczenia ze strony po angielski - sorry nie zawsze potrafię określić polskie terminy bo ich nie znam
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
#11
Tłumaczenie angielskie też nie jest idealne. Ja opisałbym to tak używając polskiej terminologii:

Jeśli jest biało czarna ale na białym polu jest literka W to znaczy że może być przełożona po uzyskaniu zgody "sygnalisty" - nastawniczego lub dyżurnego ruchu
Żółto-czarna - zawiera mechanizm sprężynowy - wyposażona w mechanizm samopowrotny (mechanizm, zwykle sprężynowy, powodujący samoczynny powrót zwrotnicy do położenia zasadniczego)
Żółta z paskami czerwonymi - pionowymi - zwrotnica bez urządzenia zamykającego (zamka ??) - bez zamknięcia nastawczego
 
P

Paweł Piotr

Gość
#12
Grundstellung - zwrotnica z określonym położeniem zasadniczym - w tym położeniu czarna część przeciwwagi jest na dole.
Nur mit Zustimmung des Wärters umstellen - tylko za zgodą personelu posterunku zwrotniczego - to jest mniej więcej odpowiednik polskiego oznaczenia dwóch czerwonych pasków na białej części przeciwwagi.
keine Grundstellung erforderlich - zwrotnica bez ustalonego położenia zasadniczego (może być w dowolnym położeniu).
Rückfallweichen - zwrotnica sprężynowa (mechanizm sprężynowy utrzymuje ją w jednym położeniu - po przejechaniu z ostrza na tzw. rozprucie wraca do swojego ustalonego położenia). Zwrotnice te dodatkowo mają latarnie zwrotnicowe w kolorze żółtym.
Weichen ohne Spitzenverschluss - zwrotnica bez zamknięć nastawczych.
Pozdrawiam -
(Andrzej był szybszy...... :) )
Zwrotnice sprężynowe są dodatkowo oznaczone wskaźnikami So17 (wskaźnik zbliżania) oraz wskaźnikiem So18a - zwrotnica w położeniu ustalonym sprężynowo, So18b - zwrotnica w odmiennym położeniu, należy się przed nią zatrzymać.
Od roku 2010 sygnały te otrzymały nowe oznaczenia: Ne12, Ne13a, Ne13b.
 
Ostatnio modyfikowane przez moderatora:

Podobne wątki