• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Zrób to sam - autobusy SD

piotr66

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.718 30 1
MM922, nie jest aż tak dobry jak twój, musze wypróbować, dobrze więc wymienić się doświadczeniem.
 
OP
OP
SD

SD

Aktywny użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
1.277 2 0
Myślę, że moglibyście Panowie zebrać wszelkie podpowiedzi dotyczące odlewania z żywicy w mały poradnik; sądzę, że każdemu przydałoby się trochę praktycznej wiedzy co się da i jak to zrobić, a czego nie ma sensu w tej technologii nawet próbować.

A ja po szpachlowaniu - szlifuję...

Jelcz PR110 Forum 8.jpg


Jelcz PR110 Forum 9.jpg


Jelcz PR110 Forum 10.jpg
 

daromaro

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
1.261 103 84
No ladnie wychodzi. Zastanawiam sie jak bedziesz robil naciecia na dzwi, klapy i inne (jakis szablinik/szabloniki?). No i listwy. Poczekam na dalsze etapy - mam nadzieje, ze sie podzielisz z nami ta wiedza.
 

piotr66

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.718 30 1
Nacięć w tym busie jest niewiele, ja robię takie poprostu przy linijce. Większym problemem będą listwy, których jest dużo, łączenia w poszyciu nie są tu spawane tylko przykryte charakterystycznymi listwami na wkręty. Teraz już się tak autobusów nie buduje, to był chyba taki francuski patent.
Co do poradnika odlewnika to nie jest to łatwa sprawa, bo każdy ma jakieś własne metody. Ja jak się uczyłem odlewania żywic eksperymentowałem i szukałem po różnych forach od figurek do biżuterii. Myślę że nie ma takiej rzeczy której nie dałoby sie odlać, czasem jednak lepiej zrobić z innego materiału.
 

Astro

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
9.810 301 15
Trochę jednak tych szczelin Jelczyk ma... natomiast owe listwy, które przykrywają łączenia blach - robiłem w sposób następujący (bardziej w makieciarstwie architektonicznym niż w modelarstwie, gdzie potrzebowałem cienki, minimalny wypust) :
brałem hips bodaj 0,5x0,5mm - taki gotowy profil, przyklejałem go w docelowym miejscu, ale że za mocno odstawał (potrzebowałem tak na oko 0,2mm a taki pasek przy cięciu skręcał się w spiralę) musiałem go zeszlifować - aby to zrobić, po obu stronach owego profilu przymocowałem płaskie hipsy 0,2mm - szerokie paski, być może nawet docelowo je przykleiłem punktowo, by je później odkleić. Inną metodą było przymocowanie obu warstw do blatu. Po czym papierkiem szlifowałem profil 0,5x0,5mm aby licował się z 0,2mm. Usuwałem pomocnicze hipsy i pozostawała mi listwa przyklejona do korpusu. efekt był super. W ten sposób robiłem zawiasy w bramach, szprosy w oknach itp. - dziś pewnie zrobiłbym z blaszek... ale wtedy ich nie było. Nawet nie jestem pewien, czy to tworzywo to był hips już wtedy czy jakiś inny cudaczny materiał.
Nawet jak miejscowo nierówno się przykleiło z powodu grubszej warstwy kleju, to szlifowanie wyrównało straty.

Zawsze też można uzyć płaskich hipsów jako "szalunku" dla szpachli, ale nie wiem jak się zachowa ona przy odklejaniu owego szalunku od szpachlowej listwy - może popękać, albo się poszczerbić.
 

piotr66

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.718 30 1
Ja przyklejam taśmę klejącą na kawałem czystego hipsu, docinam pasek i naklejam. Sposób prosty i niezawodny. Tak też bym zrobił w tym busie. Grubość taśmy, ca 0,05 mm w przybliżeniu odpowiada pewnie tym listwom.
 

daromaro

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
1.261 103 84
Z szpachla slabo to widze. Profile z PS (Hips) to Plastruct albo lepszy Evergreen. Tylko, ze to raczej sie klei do innego PS. Z przyklejaniem do zywicy moze byc problem. Hmm... np. klej CA slabo klei PS/HIPS.
 
Ostatnio edytowane:

daromaro

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
1.261 103 84
Jest taka czerwona tasma dwustronna (LMBFIX) - mocna :) grubosc 140 mikronow. Tylko, ze z tasma taki problem, ze zawsze gdzies, troche jej wyjdzie.
 

daromaro

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
1.261 103 84
'Problem' - moj szef uwaza, ze nie nalezy uzywac tego slowa a w zastepstwie mowic/pisaac 'wyzwanie' ;)
 

Astro

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
9.810 301 15
'Problem' - moj szef uwaza, ze nie nalezy uzywac tego slowa a w zastepstwie mowic/pisaac 'wyzwanie' ;)
u mnie nie ma zwrotu: "szefie, mam taki problem..." tylko "szefie, mam takie rozwiązanie problemu..." Inaczej nie rozmawiam z pracownikami, bo zaraz okazuje się, że muszę myśleć za pracowników...
 
OP
OP
SD

SD

Aktywny użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
1.277 2 0
Nacięcia od linijki, może szablonik na obrys drzwi, ostrze od cyrkla, arkusik papieru ściernego, są różne rysiki przecież...
Co do listew na łączeniach blach - najcieńsze profile z HIPSu jakie można kupić to fi 0,3, można taki jeszcze trochę przecienić, położyć w wyżłobionym rowku, zeszlifować z wierzchu i w zasadzie jest to czego potrzeba. Zresztą każdy z Was ma pewnie na takie rzeczy swoje patenty.
 

Michal88

Aktywny użytkownik
Reakcje
488 15 0
Piszecie chłopaki, że wasze pompy próżniowe osiągają -1 Bar ale prawie wszystkie tyle osiągają... (oczywiście te ogólnodostępne) pytanie tylko jaką macie wydajność w CFM ??? Ja używam do odpowietrzania starego kompresora na siłę podłączonego na ssaniu i on też osiąga -0,98 Bar.
CFM - to wydajność pompy mierzona w litrach na min. np 9CFM to 255l/min.
Zauważyłem jeszcze, że większość tych pomp nie pozwala na osiągnięcie więcej niż 12-15 mikronów próżni i to bez znaczenia ma moc tych pomp...
 

Michal88

Aktywny użytkownik
Reakcje
488 15 0
" (oczywiście te ogólnodostępne)" czytaj ze zrozumieniem... A po za tym tu nie chodzi o wysokość próżni tylko o wydajność pompy. Zauważ, że nie ma ogólnodostępnych vakuometrów ze skalą większą od -1bar
 

Adam66

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
6.416 110 1
Panowie, bez urazy, ale może tę akademicką dyskusję przenieść do wątku o pompach i wakuometrach.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.331 463 29
jak znajdziesz przyzwoite blueprinty (rzuty) i trochę zdjęć (bo ja ich jakoś nie rozróżniam - wiem, ignorant jestem...), to mogę taki w 3D wyrzeźbić do druku w kilka dni,
Udało mi się w sieci znaleźć parę rysunków Jelcza Berlieta PR100, ale nie są rewelacyjne. Oprócz tego mam rysunek wnętrza, zamieszczony w zeszycie 34 serii "Autobus & Autocars du monde" Hachette, z którym był model naszego autobusu w skali 1:43 - zamieszczam niżej. A tu link do obrazów google: PR100 różni się od PR110 tym, że ma dwoje drzwi (PR110 ma troje drzwi). Oprócz tego parę innych linków, które mogą być przydatne.
https://www.google.pl/search?q=berl...hUKEwiG_-L9mp7ZAhUKPxQKHRT3BF8QsAQIJg#imgrc=_
http://www.autobusownia.pl/data/media/9327/2010-09-04_113023.jpg
http://transport131.com.pl/projj101.html
http://www.kmkm.waw.pl/index.php/component/content/article/40-autobusy/96-berliet-pr100-3873
http://omni-bus.eu/joomla/index.php...erliet-pr100&catid=76:reminiscencje&Itemid=52

Berliet Hachette.jpg
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
W robocie 31
W robocie 56
W robocie 25
W robocie 7
W robocie 10

Podobne wątki