1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.
  2. Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.
    Wyłącz powiadomienie

Zrób to sam - autobusy SD

Dyskusja w 'W robocie' rozpoczęta przez użytkownika SD, 9 Kwietnia 2017.

  1. mikl

    mikl Znany użytkownik

    Jestem zbieraczem kolejkowym ale na ten temat wchodzę gdyż dla mnie jest kolega jest jednym z niestety ostatnich przykładów modelarza przez duże M. Coś niesamowitego!
     

  2. Adam66

    Adam66 Znany użytkownik

    Panowie, macie do czynienia z artystą. Chcecie odlewów, to jasne, ale to jakby kazać Mozartowi, nie tylko komponować arcydzieła, ale jeszcze kopiować nuty dla orkiestry;)
    A teraz serio, rozumiem Wasz punkt widzenia (sam go w pewnym sensie podzielam), ale uwierzcie, zrobienie modelu "pod formę" to kompletnie inna para kaloszy. To nie tylko kwestia uproszczeń, to inne materiały do budowy modelu matki, inne odwzorowanie detalu, inne grubości ścian, wreszcie najczęściej zupełnie inne dzielenie modelu. Poza przedmiotem do odwzorowania, trzeba brać pod uwagę z czego się będzie odlewało i w czym. Tego się nie da połączyć, bo to tylko z pozoru ten sam przedmiot do odwzorowania. Sam siedzę teraz nad projektem samochodu z PRL'u i stoję przed cholernym dylematem, czy robić go perfekcyjnego w jednym egzemplarzu, czy pójść na szereg bolesnych kompromisów by móc go sobie powielać. Wybór ten stoi przede mną na etapie koncepcji, zanim jeszcze wziąłem do ręki narzędza.
    Pewnie, że sporo z tej roboty, którą oglądamy w tym wątku dałoby się użyć do produkcji modelu matki, ale... to Mozart.
     
    • Popieram Popieram x 9
    • Doceniam Doceniam x 1
    Ostatnio edytowane: 29 Września 2017
  3. SD

    SD Aktywny użytkownik FREMO Polska KKMK

    Mozart zdaje się żył krótko choć intensywnie :) wolałbym dłużej i spokojniej.... ale jak uciekamy się do takich porównań, to Adam66 jest dla mnie co najmniej Czajkowskim, a jego 1/700 to istne Jezioro Łabędzie :)
    W każdym razie dzięki za akapit dotyczący podejścia do budowy modelu-matki do odlewania, póki co odlewanie zostawiam tym co to naprawdę potrafią...

    Natomiast co do TAMa, w następnej kolejności nałożyłem kalki. Kalki zamówione w MF-Zone, ładne choć jak już ktoś pisał tu na forum nieco za grube - więc jeszcze trzeba będzie tę grubość jakoś zgubić.

    TAM 170A11_36.jpg

    TAM 170A11_37.jpg
     
    • Super! Super! x 21
    • Kocham to! Kocham to! x 5
    • Doceniam Doceniam x 1
  4. Groch

    Groch Znany użytkownik

    Ślicznie, aż ślinka cieknie... Się zastanawiam czy ten biały nie powinien być lekko "kremowy"?
     
  5. SD

    SD Aktywny użytkownik FREMO Polska KKMK

    W tym przypadku moja pamięć wskazuje jednoznacznie na śnieżnobiały. Bardzo niewiele jest kolorowych zdjęć tych autobusów w internecie, w malowaniu Orbisu znalazłem tylko screeny z filmów. Więc trzymam się tego co pamiętam.
     
  6. Adam66

    Adam66 Znany użytkownik

    Pełna zgoda. Zarówno kolor czerwony jak i biały są dokładnie takie jakie być powinny. Czerwień w zimniejszym i głębokim odcieniu, a biel biała jak cholera.
    Ikarusy były nieco bardziej kremowe, a czerwień nieco jaśniejsza i cieplejsza. Irańczyki to inna para kaloszy. Bo one w latach 80tych już zmieniały kolor (i blachy). Pamiętam jak mając praktyki u blacharza na Łopuszańskiej przygotowywaliśmy Mercedesy do kładzenia lakieru. Farby kładziono takie jakie akurat udało się zdobyć zaopatrzeniowcowi. Był nawet przypadek, że kierowca nie chciał się zgodzić na pomalowanie autobusu na szpetne kolory.
    Oczywiście poza Orbisem spotykało się TAM'y w kolorach kremowo/jasno czerwonych, jak w filmie "Miś". Przy okazji nie wiem czy zauważyliście, że napis KS TĘCZA jest namalowany tylko z lewej strony:D
     
  7. Irokez46

    Irokez46 Znany użytkownik

    Pod napisem KS Tęcza prawdopodobnie jest zasłonięty napis Centralny Ośrodek Sportu i te Tamy były kremowo czerwone, ale czerwień jaśniejsza.
    Orbis natomiast jak dla mnie ma tutaj idealnie dobrane odcienie.(y)
     
  8. Groch

    Groch Znany użytkownik

    Dyskutował nie będę - moja pamięć jakoś specjalnie nie zarejestrowała orbisowskich TAM-ów... Poniższy slajd (Warszawa 1978 rok) wskazuje że TAM jest wyraźnie jaśniejszy od MB O302 (i Autosana), a jego biel jest zbliżona lub identyczna z ostatnim na zdjęciu Berlietem (Cruisair-y były białe) - tak więc Panowie możecie mieć rację :).

    Warszawa-1978.jpg
     
    • Doceniam Doceniam x 2
  9. Adam66

    Adam66 Znany użytkownik

    @Groch Fantastyczna fotka(y) Trochę zgasiłem kolory bo widać, że były mocno przewalone. Zdjąłem saturację i kontrast równomiernie na całym obrazku starając się, by twarz kobiety stojącej po prawej stronie straciła czerwoną poświatę, a Fiat 125p MR75 na pierwszym planie przypominał kolorystycznie brąz tabakowy. Mercedes stojący za Ikarusem z Sovtransavto jest na pewno z Łopuszańskiej. Mimo paskudnego koloru wyraźnie widać napis na drzwiach napis PBP ORBIS, a znów zastanawiający jest jego brak na TAMie. Może to nie auto ORBISU? Zwłaszcza za cholerę nie pamiętam, czy TAMy Orbisu miały na biało wykończone nadkola:(
    Warszawa-1978.jpg
     
    • Doceniam Doceniam x 1
  10. SD

    SD Aktywny użytkownik FREMO Polska KKMK

    Miały - tu fotki ze strony phototrans.eu oraz imcdb.org:

    170A11 krótki lr.jpg

    885.jpg

    Ale były też inne biura turystyczne posługujące się takim samym schematem malowania co Orbis, np. Turysta w Krakowie.
     
    • Doceniam Doceniam x 1
  11. Adam66

    Adam66 Znany użytkownik

    Dzięki, mam jedną lukę w pamięci mniej;)
     
  12. IgorS

    IgorS Aktywny użytkownik

    Te kołpaki też będziesz chciał odtworzyć? Mogą być sporym wyzwaniem. Tak czy inaczej, świetna robota! Podziwiam.
     
  13. SD

    SD Aktywny użytkownik FREMO Polska KKMK

    Dzięki! A kołpaki.... jak starczy mi cierpliwości, to pomyślę. Ale na kołach bez kołpaków (znalazłem już coś zbliżonego) też fajnie wygląda.
     
  14. Ciemny

    Ciemny Aktywny użytkownik

    Kołpaki myślę że pójdą sprawnie, ja bym zrobił to tak:
    z hips-u 0,5mm wyciąłbym największe koło, delikatnie podgrzał i "wdusił" środek by zarysować wgłębienie, to nakleiłbym na dobrej średnicy felgę chociażby z herpy, kolejno mniejsze dwa rozmiary kół z hipsu 0,25mm, również z 0,25 wyciąłbym te "paski" i powklejał łącząc duże koło z obręczą felgi "matki" - całość podszpachlować i przeszlifować na łączeniach podkład, kolor i gotowe ;-)


    tak na szybko rozrysowałem o co chodzi
    sd.jpg
     
    Ostatnio edytowane: 4 Października 2017
  15. Adam66

    Adam66 Znany użytkownik

    Trzeba pamiętać, że autor informuje nas, podobnie jak telewizja doby PRL'u, z lekkim opóźnieniem:podstepny:. Na moje oko, to ten TAM już nie raz i nie dwa objechał stół albo jakiś blat. A wszystko to oczywiście przy w pełni analogowych dźwiękach... brym brrrryyyymmm;)
     
    • Popieram Popieram x 2
  16. SD

    SD Aktywny użytkownik FREMO Polska KKMK

    A tu się Adam mylisz, opóźnienie jest niewielkie, autobus wciąż nie ma szyb w oknach ani kołpaków na kołach :) Nie informuję też o tym, co poszło nie tak, a niestety mimo maksymalnej ostrożności zdarzyło mi się go przez nieuwagę upuścić, co wymagało bardzo delikatnej i czasochłonnej naprawy. A kołpaki... pomysł kolegi Ciemnego jest OK ale pomyślę nad alternatywami.
     
  17. holosal

    holosal Użytkownik

    Nie chciałbym zaśmiecać Ci wątku, ale skoro parę postów wyżej już się pojawił - jeszcze jedno zdjęcie z moich zbiorów O302 w "negatywowym" schemacie malowania:
    Łódź, 09.1975 [Hans Oerlemans].JPG
     
    • Super! Super! x 2
    • Kocham to! Kocham to! x 1
  18. SD

    SD Aktywny użytkownik FREMO Polska KKMK

    Nie zaśmiecasz, MB O302 to fajny temat, chociaż myślę, że wart jest nawet osobnego wątku. Jeśli natomiast skuszę się na kolejną konwersję modelu Schuco, to tutaj też to opiszę. Mam tylko nadzieję, że zrobi to ktoś jeszcze - model Schuco jest dostępny i wymaga niewielkich przeróbek, aby uzyskać jedną z wersji eksploatowanych przez ORBIS.

    Wracając do jednak do głównego bohatera tych dni - TAMA - fotki pokazujące stan budowy modelu kilka kroków dalej (dach, trochę listew, nadkola, poprawione okno w drzwiach wejściowych):

    TAM 170A11_38.jpg

    TAM 170A11_39.jpg

    TAM 170A11_41.jpg

    TAM 170A11_43.jpg

    TAM 170A11_44.jpg
     
    • Super! Super! x 17
    • Kocham to! Kocham to! x 5
    • Doceniam Doceniam x 1
  19. eugen74

    eugen74 Użytkownik

  20. jestrabh

    jestrabh Znany użytkownik

    No co tu jeszcze można napisać przy takim poziomie kunsztu modelarskiego? Chłopie jesteś wielki(y) i twórz kolejne unikaty, a my się będziemy tym jarać i ślinić z żałości, że takich nie mamy ani nie potrafimy sobie wyrzeźbić;):) Ale, chociaż oczy napasiemy.
     
    • Popieram Popieram x 2

Udostępnij