• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Zrób to sam - autobusy SD

OP
OP
SD

SD

Aktywny użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Panowie, nie chcę Was mieć na sumieniu - może powinienem powstrzymać się od tych relacji...?

Tym niemniej przygotowałem już ciąg dalszy historii, więc poniżej dwie kolejne fotki. Przednia ściana również wyrzeźbiona ręcznie z trochę grubszej płytki HIPS (ponieważ nie miałem czwórki, skleiłem dwie dwójki ze sobą i z nich wypiłowałem kształt). Następnie oklejona warstwą HIPS o grubości 0,25 mm, z górną krawędzią wystającą o 1 mm ponad grubą płytkę, żeby utworzyć dolne gniazdo na przednią szybę, która będzie wciskana od środka na samym końcu budowy i dopchnięta do przedniej dolnej krawędzi nadwozia deską rozdzielczą. U góry w dachu jest rowek na przednią szybę. To mała nauczka z budowy Sanosa, gdzie żeby szyba wskoczyła mi na końcu w dwa płytkie rowki u dołu i u góry musiałem długo szukać wyjątkowo elastycznego i niezniszczalnego przeźroczystego materiału. Tu powinno być łatwiej. No i na tym etapie nie mogłem powstrzymać się od szybkiej, prowizorycznej przymiarki.

TAM 170A11_7.jpg

TAM 170A11_8.jpg
 

dmvip

Aktywny użytkownik
No i co tu napisać w takiej sytuacji ?? :eek::eek::eek::eek::eek: Niesamowite modele powstają na naszych oczach, nic tylko siąść podziwiać i czekań na dalsze etapy. Piękna robota !!!
 

Mafo

Moderator Forum Samochodowego
Zespół forum
Kapitalny kolejny model powstaje. Szkoda tylko, że to pojedyncza sztuka, bo jestem przekonany, że chętni do posiadania takiego modelu by się znaleźli... Ja pierwszy... ;)
 

lokfan

Znany użytkownik
Jeszcze ja, jeszcze ja... trzeci klient , na obydwa cud-modele chętny, oprócz zażądanej opłaty , mogę nawet zaśpiewać do szafy jakąś piosenkę, sławiącą przymioty kolegi SD :gwizd: " Łubu dubu..." (to się nazywa kreatywne podlizywanie nie? ) :ROFL:
 

jestrabh

Znany użytkownik
No cóż, ledwie co przestałem się ślinić i jakoś przeżyłem tego Sanosa, a tu znowu się zaczyna. Jak tak dalej pójdzie to jednego forumowicza będzie mniej......
bo się we własnej ślinie utopię;)
 
OP
OP
SD

SD

Aktywny użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Podobnie jak w Sanosie, boki profiluję podklejając je cienką sklejką 0,6 mm, wklejam ramki przesuwanych okienek (z drutu 0,3 mm) i sklejam najpierw boki z przodem i tyłem, a potem wklejam dach. Nie muszę pisać, że zachowanie dokładności wymiarowej i dobre zabazowanie elementów na idealnie płaskiej powierzchni podczas sklejania jest tu kluczowe, żeby dość wiotkie nadwozie nie zwichrowało się.

TAM 170A11_11.jpg


TAM 170A11_12.jpg


Sklejane krawędzie wzmacniam od wewnątrz, żeby spoiny miały jak największą powierzchnię, a połączenie sztywność.

TAM 170A11_13.jpg


Nadwozie już cieszy oko, choć roboty przede mną jeszcze co niemiara :)
 
Stara dobra szkoła modelarstwa. Nie wiem czemu ale jak patrzę na te fotki to przypomina mi się, jak oglądaliśmy Twojego Me109 na przystanku 105-tki.... lekko licząc 40 lat temu. Aha, kolej czeka!!!
 
OP
OP
SD

SD

Aktywny użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Stara dobra szkoła modelarstwa. Nie wiem czemu ale jak patrzę na te fotki to przypomina mi się, jak oglądaliśmy Twojego Me109 na przystanku 105-tki.... lekko licząc 40 lat temu. Aha, kolej czeka!!!
Nie będę ukrywał, że w tamtych czasach bardzo rajcowało mnie zrobienie samemu czegoś, co jeszcze nie wyszło w Małym Modelarzu, było praktycznie nie do zdobycia, lub też niepoprawne politycznie - np. Me109 :) Tobie za to zazdrościłem Rodneya....

Co do klejenia HIPS - klej do polistyrenu jest dobry do klejenia elementów grubszych oraz tych sklejanych krawędziami, gdyż daje możliwość dokładnego ustawienia elementów względem siebie przez jeszcze dłuższą chwilę gdy rozpuszczony w spoinie materiał jest miękki i podatny. Ja używam kleju Wamodu albo Intechu w szklanych buteleczkach, dobrze rozpuszczają HIPS i nie ciągną się. W przypadku większych powierzchni można próbować smarować je również klejem do polistyrenu ale oszczędnie, np. obydwie sklejane powierzchnie zwilżyć gęstą gąbką - ale wtedy trzeba to robić szybko, a gąbka jest oczywiście potem do wyrzucenia. Tym niemniej tak sklejałem dwie warstwy dachu TAMa z HIPSu 0,5 mm.
W przypadku oklejania HIPSem 0,25 to już jest ryzykowne, więc używam np. kleju epoksydowego (dobry jest Distal lub Distal Rapid), tylko wcześniej trzeba sklejane powierzchnie nie tylko zmatowić, ale wręcz szorstkować grubszym papierem ściernym, żeby zwiększyć adhezję. Tak wykonywałem kotły w moich parowozach (dwie lub trzy warstwy HIPSu 0,25). Klej epoksydowy znacznie dodaje takiemu połączeniu sztywności. Drugim sposobem jest rzadki klej cyjanoakrylowy, nie rozpuści HIPSu, ale nakładanie go na większą powierzchnię musi być szybkie, równomierne i dokładne - np. smaruję wyprofilowany wcześniej arkusik HIPSu szeroką i płaską łopatką i od razu przykładam drugi element. Sprawdza się przy elementach o płaskich powierzchniach albo takich, gdzie po oklejeniu można przyciąć i doszlifować element oklejający. Tak oklejałem przednią ścianę TAMa, ale to wymaga kilku szybkich i pewnych ruchów i dobrego dociśnięcia, bo inaczej klej zastygnie i... wszystko od nowa.
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
SD

SD

Aktywny użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Wracjąc do relacji ...

W następnej kolejności wszystkie krawędzie, szczeliny i nierówności na łączeniach sklejonych elementów wymagały starannego zaszpachlowania, z paseczka tworzywa grubości 0,25 mm zrobiłem też wystające nieco krawędzie nadkoli :

TAM 170A11_14.jpg


TAM 170A11_15.jpg


Gdy schły kolejne warstwy szpachlówki, zabrałem się za wyrzeźbienie przedniego zderzaka i grilla z reflektorami, które są bardzo charakterystycznymi elementami tego autobusu. W obu przypadkach materiałem bazowym był HIPS 3 mm (oraz paseczki 0,25 x 0,5 mm na przetłoczenia w zderzaku), obróbka pilniczkami i papierem ściernym:

TAM 170A11_16.jpg


TAM 170A11_18.jpg
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
SD

SD

Aktywny użytkownik
FREMO Polska
KKMK
W kolejnym etapie wykonałem wnętrze, oczywiście w pewnym uproszczeniu - wykorzystując po raz kolejny fotele z modelu trzyosiowego Neoplana Starlinera firmy Rietze, które mają dość ładny i zbliżony do oryginalnych kształt, podłokietniki i można je indywidualnie wyłuskać z modelu dawcy, przemalować i ustawić w wymaganej konfiguracji. Malowanie białych zagłówków w czterdziestu paru fotelach to nie jest moja ulubiona czynność, ale w gotowym modelu daje to bardzo fajny efekt.

TAM 170A11_19a.jpg


TAM 170A11_19.jpg


TAM 170A11_20.jpg


TAM 170A11_21.jpg


TAM 170A11_22.jpg
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
W robocie 24
W robocie 7
W robocie 10

Podobne wątki