• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Zrób to sam - autobusy SD

OP
OP
SD

SD

Aktywny użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Dzisiaj tam odbierałem zamówienie i jeszcze wyjaśniłem.ż

Podobno na opakowaniu od tego czerwonego było napisane, że wkrótce Ikarus 256 (w 2019?) , ale nie wiadomo czy miejski transport czy nadal turystyczny.
Jeśli 256 to znaczy że turystyczny, trochę bardziej komfortowa wersja niż 255 - z zawieszeniem na miechach powietrznych, większymi bagażnikami i nieco bardziej luksusowym wnętrzem. Natomiast jak interpretować to co dosłownie jest napisane na opakowaniu pozostawiam tym, którzy znają lepiej język niemiecki.

WP_20181115_21_55_30_Rich.jpg
 
OP
OP
SD

SD

Aktywny użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Ostatnio edytowane:
OP
OP
SD

SD

Aktywny użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Tak jak myślałem, Jelcz 043/Skoda 706 RTO bardzo kusił, więc przyglądnąłem mu się dokładniej i zabrałem się za rozbieranie modelu. Niestety, w porównaniu z Mercedesem Schuco, Jelcz z Brekiny jest wykonany z trochę gorszych materiałów, i bardziej niechlujnie zmontowany. Żeby zdjąć nadwozie, trzeba odkleić je od podwozia (nadwozie jest złapane do podwozia klejem po obu stronach za tylną osią), dopiero potem wychodzi swobodnie. Elementy zewnętrzne takie jak zderzaki, krata wlotu powietrza osadzone w nadwoziu na trzpieniach ale solidnie zalane klejem od wewnątrz lub od zewnątrz (lusterka), w podobny sposób na trzpieniach w wewnętrznej stronie dachu osadzone są szyby. Tylne zderzaki praktycznie nie od odklejenia. Szyby niestety z marnego i kruszącego się polistyrenu, krawędzie odlewów niezbyt ładne, w moim egzemplarzu nawet uszczerbione w rogach. Wycieraczki (grube) odlane razem z szybami, więc trzeba je zeszlifować i zrobić inaczej. Jedyna zaleta polistyrenu na szyby - jest miękki i łatwo się szlifuje. Światła obrysowe na dachu odlane razem z dachem i niezbyt dokładnie pomalowane lakierem. W ich okolicach widać ślady podziału formy albo jakichś wkładek (?) więc dach w każdym rogu jest trochę nierówny. Lakier natomiast ładnie i szybko zmywa się spirytusem. Wnętrze modelu zasadniczo poprawne, ale również można je we własnym zakresie dużo bardziej przybliżyć do oryginału.

Takie moje pierwsze wrażenia. Moim celem będzie przeróbka na klasyczny niebieski autobus PKS z lat 70-tych, więc dojdzie jeszcze kilka zmian (inne reflektory, dodatkowy bagażnik dachowy, trochę inne klapy wentylacyjne w dachu, hak do holowania przyczepy). Kierunkowskazy z przodu i z boku nadwozia trzeba przenieść w inne miejsca. Ale baza jest naprawdę fajna, więc konwersja to będzie raczej czysta przyjemność.

Pozdrawiam,
Sławek

IMG_0724.JPG


Jelcz 043 forum 1.jpg
 

adamwyt

Znany użytkownik
Cieszę się Sławku, że będziemy mogli śledzić postępy przy budowie kolejnego autobusu.
Długo czekaliśmy na tego Jelcza/Skodę od Brekiny. Ja jeszcze nie kupiłem ale po trzech Ikarusach tego producenta i po przeglądnięciu zdjęć modelu jestem nieco zawiedziony. Myślałem że w porównaniu z RaDosly to będzie petarda ale tak się jednak nie stało. Dzisiaj na FB widziałem bezpośrednie porównanie modeli tych dwóch producentów. Pomijając już wycieraczki w szybie, to na przykład tył autobusu od RaDosly ma zdecydowanie lepsze proporcje niż Brekina.
Zresztą kiedyś tak samo rozczarowała mnie ich Skoda/Liaz 706 RTC gdzie w dalszym ciągu dla mnie lepiej odwzorowana jest ciężarówka z MM Brno. O Twój model z PKS-u jestem oczywiście spokojny, bo Ty to nawet z wykałaczek idealnego Jelcza 043 w skali zrobisz. (y)

Nie zapomnij o żółtej kropce na tyle autobusu. :)
Tak przy okazji, to nie orientujesz się co oznaczały te charakterystyczne kropki na Autosanach i Jelczach w PRLu? Kilka razy poruszałem ten temat i nikt nie miał pojęcia.
 
OP
OP
SD

SD

Aktywny użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Adam, oczywiście że nie jest to model z najwyższej półki - dzisiaj modele w tej skali potrafią wyglądać lepiej; a ten Jelcz sprawia wrażenie jakiegoś starszego projektu zrealizowanego po latach. Ale mnie cieszy, głównie dlatego, że wreszcie jest i będzie można przy nim podłubać. Ja tez nie będę się nad nim za bardzo pastwił, poszukam rozsądnego kompromisu, zwłaszcza że czekają kolejne modele, a czasu nie przybywa.

Co do kropki - nie wiem....
 
OP
OP
SD

SD

Aktywny użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Mam nadzieję że nie obrazisz się za wstawienie filmu, ale może będzie małą inspiracją i pokusisz się o O302 w malowaniu Pekaesu.
Film oczywiście znam, ale ten Mercedes Pekaesu to dłuższa wersja, na którą po pierwsze nie mam bazy, a po drugie - właśnie ma ją na warsztacie @adamwyt, więc myślę że wcześniej nacieszycie oczy jego modelem :) Poniżej link do wątku Adama, gdzie ten Mercedes pojawia się po raz pierwszy.

http://forum.modelarstwo.info/threads/auto-service-z-prl-u-warsztat-adama.38499/post-767669

Moje Mercedesy będą z Orbisu, tylko w dwóch różnych schematach kolorystycznych. Ale na razie muszą poczekać chwilę, bo bardziej wciągnęła mnie przeróbka Jelcza z Brekiny. Własnie zauważyłem kolejny błąd/nieścisłość/element do zmiany - popatrzcie na poszycie dachu:

Jelcz_043_Stocznia_Gdanska_dach.jpg


Jelcz 043 forum dach.jpg
 

Tomek M.

Znany użytkownik
Witaj,
ogromny szacunek i wyrazy uznania za Twoje dokonania zarówno w autobusach jak i w modelach kolejowych, śledzę te wątki od początku,
kiedyś jako gość teraz już normalnie. Pozwolę sobie na kilka sugestii dotyczących przerabianego przez Ciebie "ogórka"
Charakterystyczną cechą tych autobusów którą powinno się również odwzorować były otwory w dolnych klapach z lewej strony pojazdu,
oraz wyraźnie widocznie podziały poszycia blach, załączone zdjęcie wyraźnie pokazuje obydwa szczegóły.
4327.jpg


Co do kropki na tylnich ścianach, jako były praktykant i pracownik PKS mogę tylko wysnuć teorię że mogła to być cecha wyróżniająca pojazdy PKS
od innych bardzo licznych w okresie PRL autobusów zakładowych...
Przy Twoim taborze konieczne będzie już pogotowie techniczne ;), baza na start już jest.
W moim wątku możesz zobaczyć kilka ciekawych Ikarusów wykonanych przez Michała, może też coś kiedyś weźmiesz na warsztat?
http://forum.modelarstwo.info/threads/autobusy-tomekm.45849/
Pozdrawiam i kibicuję(y)
 
OP
OP
SD

SD

Aktywny użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Dzięki, cenne uwagi, zwłaszcza że te linie podziału po kolejnych remontach często wyglądały inaczej, a na odrestaurowanych egzemplarzach wyglądają jeszcze inaczej (często ich nie ma lub nie widać w ogóle). Dlatego warto poszukać wyraźnych zdjęć z epoki, na szczęście jest ich sporo w internecie. W modelu poza tym jest więcej takich drobnych nieścisłości (np. zawiasy tychże klap, klamka drzwi kierowcy, itp.), więc każdy kto będzie robił konwersję musi się zastanowić, jak bardzo chce się zbliżyć do oryginału. Dla mnie na przykład obowiązkowy będzie bagażnik na dachu, poza tym będę chciał troszkę bardziej urealnić wnętrze.

Co do Ikarusów - raczej nie ciągnie mnie w tę stronę, natomiast w kolekcji przydałby się San H100....
 

jacekk

Aktywny użytkownik
KKMK
Sławku, zapraszam na Wolę Duchacką. Jelcz 021 nr 549, co prawda przegubowy, ale ma wszystkie elementy oryginalne i prawidłowe, w tym blachy boczne zaklepywane na zakładkę. Jeżeli mówisz o klapach dachowych to tylko z niebieską pleksą.
 
OP
OP
SD

SD

Aktywny użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Jacku dziękuję, na pewno zajrzę któregoś dnia. Mówisz że międzymiastowe miały tylko niebieską plexi? To skąd ja pamiętam oprócz niebieskiej zieloną...? Tymczasem szlifuję dach na gładko, potem zajmę się pozostałymi korektami na ścianach nadwozia i dorobieniem wystających reflektorów.

Jelcz 043 forum 2.jpg
 

saaro

Aktywny użytkownik
@SD
Właśnie nabyłem autobus Jelcz 043/Skoda 706 RTO i rówież planuje zrobić z niego Jelcza w barwach PKSu. Dlatego Twoje posty z cennymi radami bardzo się przydają. Chętnie się też podziele radą przekazaną mi od pewnego starszego modelarza.
Po usunięciu wycieraczek, szybę na mokro szlifować płótnem ściernym np. firmy Micro-Mesh o ziarnistościach 3600, 6000, 8000 i 12 000. Wyniki tej czynności są bardzo zadawalające.
Pozdrawiam
 
OP
OP
SD

SD

Aktywny użytkownik
FREMO Polska
KKMK
@SD
Po usunięciu wycieraczek, szybę na mokro szlifować płótnem ściernym np. firmy Micro-Mesh o ziarnistościach 3600, 6000, 8000 i 12 000. Wyniki tej czynności są bardzo zadawalające.
Pozdrawiam
Ja zwykle zatrudniam do tego celu polerki do paznokci o różnej gradacji, a do nadania połysku ostatnio używam specjalnej pasty do polerowania plastiku, która nieźle się sprawdza przy polistyrenowych szybkach. Nie znam ziarnistości, ale efekt jest OK.
 

koland

Aktywny użytkownik
Film oczywiście znam, ale ten Mercedes Pekaesu to dłuższa wersja, na którą po pierwsze nie mam bazy, a po drugie - właśnie ma ją na warsztacie @adamwyt, więc myślę że wcześniej nacieszycie oczy jego modelem :) Poniżej link do wątku Adama, gdzie ten Mercedes pojawia się po raz pierwszy.

http://forum.modelarstwo.info/threads/auto-service-z-prl-u-warsztat-adama.38499/post-767669

Moje Mercedesy będą z Orbisu, tylko w dwóch różnych schematach kolorystycznych. Ale na razie muszą poczekać chwilę, bo bardziej wciągnęła mnie przeróbka Jelcza z Brekiny. Własnie zauważyłem kolejny błąd/nieścisłość/element do zmiany - popatrzcie na poszycie dachu:

Zobacz załącznik 670564

Zobacz załącznik 670565
W mojej ocenie model Brekiny został wykonany z projektu autobusu Skoda i Jelcz firmy Atlas i Dea w skali 1:72. Taki sam układ elementów i te same błędy jak przykład dachu, który podałeś.
Co prawda nie PKS ale również Jelcz 043 zapraszam stronę kolegi STIV57, który buduje i robi piękne konwersje modeli w 1:72
http://modele72.cba.pl/autobusy/jelcz-043531..html
i konwersja na bazie modelu z serii RUCH
http://modele72.cba.pl/autobusy/jelcz-043594.html

jelcz5316.jpg


Tutaj widać dach modelu DEA. To moja konwersja na autobus PKS z daleko od Szosy. Włazy dachowe zrobione z butelki po olejku, niestety praca z metalem nie należy do łatwych, no i zrobiony z drutu bagażnik dachowy
20190328_111058.jpg


Trzymam kciuki za Twoją konwersję bo zawsze wychodzą Ci piękne modele.
 
OP
OP
SD

SD

Aktywny użytkownik
FREMO Polska
KKMK
W mojej ocenie model Brekiny został wykonany z projektu autobusu Skoda i Jelcz firmy Atlas i Dea w skali 1:72. Taki sam układ elementów i te same błędy jak przykład dachu, który podałeś.
Tak, te modele mają coś wspólnego, niestety.

Tak więc poprawiania nieścisłości ciąg dalszy; zabrałem się również za bagażnik (wyginam poszczególne elementy z drutu 0,3 mm i jako że nie lubię lutować, kleję).

Jelcz 043 forum 3.jpg
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
W robocie 25
W robocie 7
W robocie 10

Podobne wątki