• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Zrób to sam - autobusy SD

SD

Aktywny użytkownik
FREMO Polska
KKMK
#1
Ostatnimi czasy zgłębiałem temat makiety kolejowej w skali H0, która osadzona byłaby w realiach przełomu lat siedemdziesiątych i osiemdziesiątych odwzorowując stację kolejową w niewielkim mieście oraz przyległe do stacji ulice z parkingiem i przystankami, a może niewielkim dworcem PKS. Myśląc o tych ostatnich obiektach uświadomiłem sobie, jaka posucha jest na rynku modeli samochodowych typowych dla tego okresu i jak trudno odtworzyć typową polską ulicę tamtych czasów w skali H0. Najłatwiej jest z ciężarówkami – można zwaloryzować Stara, Skodę, Ifę, upolować gdzieś ładnego Jelcza. Z samochodami osobowymi jest trudniej - ciężko o Warszawę, Syrenę czy Fiata 125p, ale dostępne są maluchy, Wołgi, Skody 1000 MB, Trabanty, Łady, Moskwicze - mogą one zapełnić przydworcowy parking.

Z autobusami dalekobieżnymi i turystycznymi natomiast jest kiepsko, jeśli nie liczyć „plastelinowo” wyglądających modeli Skody 706 RTO firmy RA i Karosy SD11 oraz kilku prób wypuszczenia na rynek w ostatnich latach Autosanów czy Sanów domowej roboty. Ponieważ autobusy były już dawno moim obiektem zainteresowań obok kolei, a może nawet wcześniej niż kolej, zrobiłem taką małą listę autobusów, które spotykało się wówczas często na ulicach. Najpopularniejsze w tamtych czasach autobusy dalekobieżne eksploatowane przez PKS to oczywiście Jelcze 043 i Sany H100, Autosany H9, Sanosy S14, TAMy AS3500 i pojawiające się pierwsze egzemplarze Jelczy PR110 IL. Biura turystyczne dysponowały jeszcze Mercedesami Irannational O302 (Orbis), Ikarusami 250/255/256, TAMami 170 A11, Berlietami Crusair 3. Modeli tych autobusów nie produkuje seryjnie żadna firma, oprócz Mercedesa O302 (Schuco), który po niewielkich przeróbkach (drzwi) i przemalowaniu może spokojnie udawać autokar Orbisu. Tak więc skoro nie ma na rynku – trzeba zrobić samemu. Ale od którego zacząć?

Tu nie wahałem się długo – kolejność na liście podyktowana jest czystym sentymentem, a listę otwiera Sanos S14, który wchodząc na trasy PKSu w połowie lat 70-tych istotnie podniósł komfort podróży międzymiastowych. Oczywiście najbardziej klasyczna wersja – ta pierwsza, z grubym dachem, taka jak na zdjęciu. Jak sobie poradzę z Sanosem, zmierzę się z którymś z TAMów.

909[1].jpg


Zdecydowałem się zbudować Sanosa w H0 w takich technologiach, jakie lubię i w jakich do tej pory robiłem modele lokomotyw i wagonów – głównie polistyren, plexi, gdzieniegdzie cienka sklejka i metal. Zacząłem od stworzenia własnej dokumentacji – zebrałem wszystkie dostępne w internecie zdjęcia i rysunki (autobusy te występowały w dużych ilościach praktycznie tylko w Jugosławii i w Polsce), bazując na nich i podstawowych danych wymiarowych przygotowałem sobie szkice w H0 na papierze milimetrowym. Kolejnym etapem było narysowanie ścian bocznych i kształtu dachu 3D w CADzie – ściany dałem do wycięcia laserem z HIPS 0,5 mm, a półfabrykat dachu do wyfrezowania w plexi 5 mm. Dalej już tylko ręczna robota – a podstawowe narzędzia to ostre nożyki, pilniczki i papiery ścierne o różnej gradacji oraz kleje o różnym czasie schnięcia, bo w sumie cały prawie model to rzeźbienie w polistyrenie i plexi. Sama przyjemność.

Sanos 1.jpg
 

jestrabh

Znany użytkownik
#3
Pełny szacun za podjęcie tematu(y) Będę Ci kibicował w oczekiwaniu na efekt finalny.Choć PRL to moja epoka, sam jednak Sanosa nie posiadam, a szkoda:( i nic mi nie wiadomo czy kiedyś ktoś coś podobnego zrobił w tej skali.:)
 

SD

Aktywny użytkownik
FREMO Polska
KKMK
#4
Dwa uzupełnienia do mojego nieco przydługiego wstępu - jest to relacja nieco retrospektywna, ponieważ postanowiłem zacząć ją pisać na Forum, gdy już będę widział, że coś mi wychodzi - żeby nie robić nikomu i sobie apetytu w sytuacji, gdybym jednak musiał się poddać. Drugie uzupełnienie - wklejone powyżej zdjęcie oryginału pochodzi ze strony https://myntransportblog.com/2013/12/17/buses-trucks-army-fap-serbia/.

A teraz ciąg dalszy. Wygładzanie dachu pilnikami i papierem ściernym, żeby pozbyć się śladów frezowania - zdjęcia przed i po tej operacji poniżej.

Sanos 2.jpg


Sanos 3.jpg


Sanos 4.JPG


Ściany boczne po zeszlifowaniu śladów nadtopień od lasera na wszystkich krawędziach, wygładzeniu, lekkim wyobleniu dolnej części i przycięciu na dokładny wymiar podkleiłem od wewnątrz sklejką 0,6 mm w celu usztywnienia i utrzymania właściwej krzywizny ścian.

Sanos 5.JPG
 
#5
Z uwagą będę śledził postępy. Sanos - ulubiony autobus z okresu mojego dzieciństwa:) . Jestem bardzo ciekaw efektu finalnego, choć zdaję sobie doskonale sprawę z ogromu pracy, który jeszcze przed Tobą. Zawsze miło pooglądać prawdziwe modelarstwo. Trzymam kciuki(y)
 

Mafo

Moderator Forum Samochodowego
Zespół forum
#6
Jest moc w tych pierwszych Twoich pracach. Trzymam mocno kciuki za powodzenie, bo zrobić od zera model to jest naprawdę wielka sztuka. Będę tu często kibicował. (y)(y)(y)
 

SD

Aktywny użytkownik
FREMO Polska
KKMK
#9
Kolejnymi elementami była ściana przednia i tylna - obie wyprofilowałem ręcznie pilnikiem i papierem ściernym w polistyrenie HIPS i dodałem wystające "pióra" do przyklejenia ścian bocznych. Nie mam zbyt dobrych zdjęć z tego etapu prac, przepraszam za jakość.

Sanos 10.JPG


Następnie okleiłem przednią ścianę jeszcze jedną warstwą HIPS o grubości 0,5 mm w celu przygotowania zagłębień na obudowy reflektorów i ozdobny wlot powietrza, natomiast w tylnej ścianie wywierciłem otwory na tylne światła, które będę osadzał pojedynczo. Obudowy reflektorów przednich wykonałem również ręcznie z polistyrenowego pręta, natomiast tzw. grill to dokładnie 11 odcinków pręcika polistyrenowego 0,4 mm naklejonych obok siebie na arkusik tworzywa o grubości 0,1 mm i przyciętych na kształt konturu zagłębienia. Grill ma w efekcie grubość 0,5 mm, czyli dokładnie tyle ile głębokość wnęki. To też taki mały dowód na to, że nie wszystko trzeba od razu projektować w Corelu i oddawać do trawienia - są inne sposoby :)

Sanos 11.JPG


Sanos 14.JPG


W dalszej kolejności wykonałem ramki odsuwanych części okien - poziome odcinki tym razem z drutu stalowego 0,25 mm, który wpuściłem w niewielkie zagłębienia wypiłowane delikatnie końcem okrągłego pilnika iglaka w słupkach okiennych od wewnątrz, a pionowe z polistyrenowego pręcika o tej samej średnicy. Ta zabawa ze względu na delikatność materiału kosztowała mnie niestety kilka słupków, a w efekcie cała jedna ściana poszła do kosza. Na szczęście na wczesnym etapie budowy, więc niewielka strata.

Teraz przymiarka na sucho:

Sanos 15.JPG


No i przymiarka z dachem. Prawda, że zaczyna wyglądać jak autobus? ;)

Sanos 15a.JPG
 

jestrabh

Znany użytkownik
#17
No jestem zaskoczony i pełen podziwu:eek::eek:.To co robisz jest genialne(y)(y)(y) Prawdziwe Modelarstwo przez duże M połączone ze sztuką zegarmistrzowską (y)Nie pozostaje mi nic innego jak odszczekać trochę sarkastyczny mój ton na temat Twojej wypowiedzi w moim wątku odnośnie pokazanego przeze mnie ogórka:(.Teraz wiem, a nawet jestem pewien, że potrafiłbyś go zrobić zdecydowanie lepiej;) Jeśli byś podjął wyzwanie to już ustawiam się po niego w kolejce, o Sanosie już nawet boję się wspominać:);):D
 

SD

Aktywny użytkownik
FREMO Polska
KKMK
#20
Dziękuję za tyle pozytywnych komentarzy i słów zachęty. Nie przeczę, że model nie jest łatwy i wymaga więcej niż standardowej modelarskiej cierpliwości i ostrożności. Kilku małych kompromisów również, głównie z powodu takiej a nie innej kolejności i techniki budowy i montażu elementów, którą zaplanowałem na samym początku nie mając pełnej świadomości, co mi wyjdzie w trakcie pracy nad modelem.

...odnośnie pokazanego przeze mnie ogórka:(.
Ogórka też analizowałem, ale musi poczekać - i też nie jest łatwy. A największym problemem jest niestety chroniczny brak czasu na taką zabawę (może się zdarzyć, że zanim dotrę do Ogórka, zaoferuje go któryś z dużych producentów), ale to zupełnie inny temat. Pozdrawiam wszystkich!
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
W robocie 24
W robocie 7
W robocie 10

Podobne wątki