• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

ZNTK P-ń Górczyn

Piotr Kozłowski

Znany użytkownik
#1
Witam. Jeśli temat ten nie pasuje do działu o taborze, to proszę o przeniesienie na właściwe miejsce. Od listopada 2015 roku powstawał projekt obrotnicy, który właśnie został ukończony. Jest to wersja z dekoderem dźwięku, wszystko od podstaw zostało zaprojektowane, złożone i sprawdzone metodą prób i błędów aż powstał finalny model. Talerz obrotnicy, oraz bryła pomostu zostały wykonane z poliamidu czyli pewnego rodzaju plastiku do produkcji form wtryskowych czy innych bardzo wytrzymałych na uszkodzenia części. Faktura betonu to farba Fallera 180507. Cała reszta to indywidualnie zaprojektowane detale z blaszek fototrawionych ( budka na pomoście, blacha ryflowana między szynami, mechanizmy z ryglowaną zasuwką, nitowane kątowniki pod pomostem, pokrętło i ruchoma korba do ręcznego obracania pomostu, studzienka i kratka odpływu wody pod pomostem), sygnalizatory wjazdu/wyjazdu, szperacz oraz oświetlenie rewizyjne to gotowe produkty od Kluby, montaż elektroniki wykonany przez @karol_mar , silnik napędzający pomost wolno obrotowy 6 obr/min, dzięki teflonowej przekładni jest bardzo cichy, a zamontowany został pod talerzem w wykończonej i zamkniętej na cztery śrubki puszce, podłączenie zasilania za pomocą złączy typu banan. Gdyby ktoś był zainteresowany takim modelem obrotnicy cenę mogę podać na PW. Czas oczekiwania na gotowy model ok 1 miesiąc plus podłączenie całej elektroniki przez Karola. Poniżej zdjęcia gotowej obrotnicy i film. Pozdrawiam ;)
 

Załączniki

OP
OP
Piotr Kozłowski

Piotr Kozłowski

Znany użytkownik
#2
Zapomniałem dodać najważniejszego, a mianowicie zewnętrzna średnica talerza ma 320mm, a sam pomost ma 290mm długości także Ty2 mieści się ze spokojem i pozostaje jeszcze zapas. Natomiast w przygotowaniu powstaje mniejsza wersja obrotnicy co prawda detale na pomoście pozostaną raczej te same, ale średnica pomostu będzie mniejsza czyli 220mm. Sam napęd, detale oraz dźwięk nie ulegną zmianie, chyba że klient będzie chciał mieć np: inne kolory pomostu, budki czy poręczy. Do każdej obrotnicy dodaje też 12 blaszek ryglujących pomost do samodzielnego montażu oraz operatora obrotnicy jak na zdjęciu ;)
 

Załączniki

OP
OP
Piotr Kozłowski

Piotr Kozłowski

Znany użytkownik
#4
Z ciekawości, wzorowałeś się na jakiejś konkretnej obrotnicy?
Tak po trochu z kilku. Budkę zrobiłem podobną jak na poznańskiej obrotnicy:
Szperacz podobał mi się na obrotnicy w Lublinie


A dużą inspiracją była też obrotnica w MD Kłodzko
[DOUBLEPOST=1464700894][/DOUBLEPOST]Dodatkowo wzorowałem się na niemieckiej obrotnicy w skali 1
 

Załączniki

muminek

Znany użytkownik
#6
W Ostrowie Wlkp obie obrotnice mają semafory, załączam kilka fotek niestety lepszych nie znalazłem na dysku
obrotnice.JPG
obrotnice (1).JPG
obrotnice (2).JPG
obrotnica5.JPG
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
#7
No, może nie semafory, ale jednak sygnalizatory świetlne. Słowo "semafor" ma na kolei konkretne znaczenie, nie każdy sygnalizator jest semaforem.
 

zepfot

Znany użytkownik
GGM
#8
Na kilku zdjęciach które zamieścił Piotr Kozłowski sygnalizatorem jest wskaźnik zbliżony do tego jaki jest przy rozjazdach.
Jako że jestem zagorzałym fanem epoki III, to mam pytanie czy takie rozwiązanie były stosowane sporadycznie czy raczej powinno być przy każdej obrotnicy ?
Obrotnica wygląda znakomicie świetna robota :)
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
#9
sygnalizatorem jest wskaźnik zbliżony do tego jaki jest przy rozjazdach
To jest typowy, stosowany "od zawsze" sygnał zamknięcia toru stosowany na obrotnicach: Z 1o - "Stój, wjazd zabroniony" (czarna pozioma kresa na białej okrągłej tarczy) i Z 2o - "Wjazd dozwolony" (czarna kresa pionowa). Ma kształt obracanej sześciokątnej latarni, podobnej jak na wykolejnicy (nie jak latarnia zwrotnicowa), ale wskazania są nieco inne, niż na wykolejnicy. Takie same są też sygnały Z 1wg i Z 2wg, stosowane na wagach.
 

zepfot

Znany użytkownik
GGM
#10
To jest typowy, stosowany "od zawsze" sygnał zamknięcia toru stosowany na obrotnicach: Z 1o - "Stój, wjazd zabroniony" (czarna pozioma kresa na białej okrągłej tarczy) i Z 2o - "Wjazd dozwolony" (czarna kresa pionowa). Ma kształt obracanej sześciokątnej latarni, podobnej jak na wykolejnicy (nie jak latarnia zwrotnicowa), ale wskazania są nieco inne, niż na wykolejnicy. Takie same są też sygnały Z 1wg i Z 2wg, stosowane na wagach.
Dziękuję za wyjaśnienie.
 
OP
OP
Piotr Kozłowski

Piotr Kozłowski

Znany użytkownik
#12
Początkowe założenie było żeby były właśnie takie obracane latarnie, jednak problem w tym że dekoder Zimo ma wyjście na dwa serwa, które obsługują w tym wypadku wysuwane rygle do blokowania pomostu. Dlatego zamontowałem w zastępstwie sygnalizatory świetlne. Co prawda istnieje możliwość zamontowania dwóch dekoderów na raz i wtedy prawdopodobnie istniałaby opcja zamontowania obracanych latarni. Ta obrotnica będzie wykorzystana do budowy nowoczesnej lokomotywowni obsługującej lokomotywy spalinowe i elektrowozów, więc sygnalizatory świetlne pasują ;)
 

sluzbowo

Znany użytkownik
#13
zamontowałem w zastępstwie sygnalizatory świetlne
Za mało ich jest. Brakuje wyjazdowych. Na wyżej widocznych zdjęciach z Ostrowa Wlkp. widać po 4 komory na każdym z 2 słupków i to ma sens. Maszynista musi wiedzieć kiedy wolno mu wjechać ale też i zjechać z obrotnicy.

Nieco inne rozwiązanie z sygnalizatorami świetlnymi widać na poniższym filmie:

 
OP
OP
Piotr Kozłowski

Piotr Kozłowski

Znany użytkownik
#14
Za mało ich jest. Brakuje wyjazdowych. Na wyżej widocznych zdjęciach z Ostrowa Wlkp. widać po 4 komory na każdym z 2 słupków i to ma sens.
A tu pytanie czy dźwięk dzwonka, klakson czy jak to inaczej się mówi może wystarczyć? Mam na myśli taką opcję że wjazd jest sygnalizowany poprzez sygnalizatory świetlne a wyjazd przez obsługującego obrotnicę dźwiękiem?
 
OP
OP
Piotr Kozłowski

Piotr Kozłowski

Znany użytkownik
#17
Mam pytania:
1. Czy w obrotnicy Twojej konstrukcji można ustalić położenia, tak jak ma to miejsce w obrotnicach Fl?
2. Jeżeli tak, to ile? (na filmie ma 2 pozycje na jednym azymucie)
3. Jak się nią staruje?
3. Mam obrotnicę PECO LK-55, sam talerz, pomost z szynami. Czy jest możliwość przystosować ją do sterowania DCC w Twoim wydaniu?
http://www.peco-uk.com/product.asp?strParents=3309,3322&CAT_ID=3323&P_ID=17288
1. W obrotnicy mojej konstrukcji położenie ustala się ręcznie, tak jak w prawdziwej obrotnicy nie ma żadnych blaszek i styczników, w obrotnicy Fl przerażała mnie głośność silnika i pstykanie tych blaszek podczas przełączania torów.
2. Na filmie są tylko dwa tory do ustawienia, bo jest to przykład, tak naprawdę można zrobić ich tyle ile miejsca na talerzu czyli tor jeden przy drugim.
3. Obrotnicą sterujemy podobnie jak lokomotywą, czyli używając np multimausa. Na najwolniejszych obrotach silnika, pomost obraca się z dokładnością do milimetra i nie ma problemu z trafieniem w dany tor, jest to wręcz super sprawa.
4. Obrotnica mojego projektu, pod talerzem od spodu ma zamontowany silnik i specjalne odbieraki prądu, które przekazują prąd do szyn i do dekodera a z dekodera do silnika. Trudno powiedzieć czy da radę taką obrotnicę przerobić w ten sposób. Silnik na pewno nie zmieści się w pomoście dlatego wybrałem takie rozwiązanie.
Pozdrawiam
 
#20
Na pierwszym filmiku widać że szyny które znajdują się na obrzeżu obrotnicy nie układają się z jednej strony,tej bez budki, równolegle do szyn znajdujących się na obrotnicy.Przesunięcie nie jest duże, ale jest widoczne. Szkoda że kolegi nie było w Piotrkowie, chętnie bym porozmawiał na temat budowy obrotnicy, nawet miałem swoją obrotnicę i chciałem uzyskać pewne informacje.
 

Podobne wątki