• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

ZNTK Mini

OP
OP
Zdrada69

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
Reakcje
6.194 39 0
#42
Wybór modeli gotowych i tych które mogą stanowić podstawę do konwersji w skali Z nie jest zbyt szeroki i dlatego sporą popularność wśród tych którzy z Zetką pracują ma technologia 3D i na Shapeways można znaleźć sporo rożnych projektów. Dzieje się tak mimo tego, że technologia 3D ma swoje oczywiste ograniczenia jakościowe.
Punktem wyjścia do kolejnego projektu był tym razem znaleziony na Shapeways francuski design:
http://www.shapeways.com/product/KG...3-1-220?li=search-results-1&optionId=57446756

Zaczynamy od malowania:
IMG_3414.JPG

I dostajemy coś takiego:

IMG_3416.JPG

IMG_3417.JPG


Poręcze nie dość że są łamliwe to też mocno przeskalowane więc zamienione są na drucikowe:

IMG_3439.JPG


Kolejne egzemplarze dostają też ślady wgnieceń na burtach, wykonane prostą technologia nakładania wykałaczką niewielkich ilości kleju cyjanoakrylowego w żelu:

IMG_3781.JPG
 
OP
OP
Zdrada69

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
Reakcje
6.194 39 0
#43
Na początek coś by nie było wątpliwości co do wielkości (poręcze jeszcze do poprawki w tym egzemplarzu)

IMG_3788.JPG


No i ciąg dalszy czyli nakładanie kalek malowanie detali, postarzanie, ślady eksploatacji i takie tam ...

IMG_3897.JPG

IMG_3898.JPG

IMG_3896.JPG

No i pełen zestaw:
IMG_3882.JPG
 
OP
OP
Zdrada69

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
Reakcje
6.194 39 0
#44
Tym razem na warsztat wracają węglarki czteroosiowe ale założenie jest takie by dokonać mocniejszego spolszczenia.
Pobieżna analiza wyglądu modelu Marklina (tu już po przemalowaniu):

IMG_3895.JPG


oraz oryginału:

herby2.jpg


wskazuje, że spore zbliżenie do wyglądu oryginału można uzyskać poprzez podział przestrzeni pomiędzy krańcem wagonu a drzwiami ładunkowymi dodatkowym słupkiem a przestrzeń pomiędzy drzwiami ładunkowymi powinna składać się z czterech pól oddzielonych trzema słupkami na burtach a nie trzech pól i dwóch słupków.
Do ZNTK dotarła właśnie dostawa wagonów kolei szwajcarskich które mają być przebudowane na polskie:

IMG_3928.JPG
 
OP
OP
Zdrada69

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
Reakcje
6.194 39 0
#46
Tylko wozki "szwajcarow" nijak sie maja do naszych weglarek. ;)
Co prawda to prawda... Nie zwróciłem na to uwagi wcześniej. Potem pomyślałem, że Marklin wszędzie daje takie same ale przyjrzenie się wcześniej przemalowanym węglarkom DB pokazuje, że można mieć coś bardziej zbliżonego do polskiego oryginału: można to zobaczyć na zdjęciach tutaj:
http://forum.modelarstwo.info/threads/zntk-mini.29885/page-2#post-528484.Swoją drogą w sytuacji gdy nie ma nic wielkoseryjnego PKP w skali 1:220 a my analizujemy prototypowość wózków jeszcze pól roku wydała by mi się totalnym kosmosem. Dziękuję na zwrócenie uwagi. Pewnie mała szansa na wymianę w przyszłości ale może jak zauważę gdzieś inne wózki na jakimś szrocie kolejowym to będę próbował pokombinować - choć caly czas nie rozgryzłem jeszcze czy da się to zrobić realnie nie niszcząc wagonu. Niestety pewne rozwiązania technologiczne stosowane w Zetce przez Marklina nie ułatwiają zabaw z przebudową. Przykładowo chyba wszystkie wagony towarowe dwuosiowe są zrobione tak że "nadwozie" ma jako swój element słupek którym nie dość że jest ono na gorąco "znitowane" z podwoziem to jeszcze ten słupek stanowi element konstrukcyjny trzymający sprzęg. Gdyby to rozebrać (w praktyce ściąć czubek "nitu")to niestety słupek będzie zbyt krótki by to porządnie poskładać jeszcze raz ... Ot taka specyfika tego mojego ZNTK :eek:

A praca posuwa się do przodu. Pierwszym krokiem jest likwidacja słupków pomiędzy drzwiami i wklejenie nowej "burty" Miejsca jest na tyle mało, że uznałem, że praktycznie nie będę umiał porządnie wyszlifować powierzchni gdzie były stare słupki. Burta wycięta jest z foli metalizowanej z osłony na korek z butelki wina. Ponieważ nie jest ona idealnie prosta to moim zdaniem nadaje waloru "naturalności". Dodatkowo od tyłu wykałaczka wyciśniete sa dodatkowe ślady eksploatacji.
IMG_3929.JPG
IMG_3929.JPG


IMG_3930.JPG

Na to wszystko przychodzą nowe słupki z cienkiego plastikowego pręcika.
IMG_3932.JPG
 
OP
OP
Zdrada69

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
Reakcje
6.194 39 0
#47
Dalsza praca to malowanie - podkład (tutaj dla porównania z wagonem "przed przeróbką"):

IMG_3933.JPG


No i farba podstawowa (widać różnice eksploatacyjne obu burt):
IMG_3934.JPG

IMG_3935.JPG

Pozostaje nałożenie kalkomanii, patynka i ładunek:

IMG_3966.JPG

IMG_3969.JPG

No i skład się rozrasta (a jeszcze dwa czekają na przemalowanie):

IMG_3964.JPG
 

RS11

Znany użytkownik
Reakcje
153 0 0
#48
Rozładowują te węglarki chyba kulą, a nie koparką. Skala skalą ale jakby lekko rozciągać tą kroplę wykałaczką żeby powstawały też rysy.
 
OP
OP
Zdrada69

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
Reakcje
6.194 39 0
#49
Rozładowują te węglarki chyba kulą, a nie koparką. Skala skalą ale jakby lekko rozciągać tą kroplę wykałaczką żeby powstawały też rysy.
Dzieki za sugestie. Człowiek ciagle się uczy i nie wszystko zauważa albo pomyśli. Na kolejnych się poprawię ;). Pewnie też wypróbuję kolejne techniki postarzania.
 
OP
OP
Zdrada69

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
Reakcje
6.194 39 0
#50
W związku z niewydolnością Polmozbytu oraz Bazy Wojewódzkiego Przedsiębiorstwa Remontowego do ZNTK trafiły zlecenia z handlu i przemysłu dotyczące ciężarówek na potrzeby różnych przedsiębiorstw. Zlecenie udało się zrealizować dzięki współpracy z mikroprzedsiębiorstwem "1:700" (dzięki Adam66), które dostarczyło projektów i technologii graficznych (kalek po prostu).

IMG_3936.JPG

IMG_3945.JPG

IMG_3946.JPG


IMG_3937.JPG
 
OP
OP
Zdrada69

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
Reakcje
6.194 39 0
#51
Ciąg dalszy zleceń z firm od transportu samochodowego:

IMG_3943.JPG


Ciekawe co Sanepid powie na dostawy żywności takimi brudasami ....

IMG_3942.JPG


IMG_3947.JPG
 
OP
OP
Zdrada69

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
Reakcje
6.194 39 0
#52
Na zakończenie jeszcze takie dwa egzemplarze.... Aż mnie zaczyna korcić by dorobić dla nich bazę paliwową z bocznicą .... To by też oznaczało, że ZNTK musiałoby dostać zgodne z kompetencjami podstawowymi zlecenie na wykonanie wagonów cystern dla CPN.

IMG_3948.JPG

IMG_3949.JPG

IMG_3950.JPG
 
OP
OP
Zdrada69

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
Reakcje
6.194 39 0
#55
Tę pomarańczową przydałoby się pomalować, bo ma strasznie mydełkowate tworzywo.
Zgadza się... Niestety w tym wypadku korzystałem z dość dużego pudełka "ze złomem" kupionego kiedyś na Allegro i ta była posklejana, włącznie z oknami. Może pobawię się w maskowanie taśmą i Maskolem aby poprawić kolorek. Biały Mercedes był w kawałkach więc można było go pomalować przed posklejaniem ...
 
OP
OP
Zdrada69

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
Reakcje
6.194 39 0
#56
ZNTK Mini postanowiły powrócić do swojego podstawowego kolejowego zadania. W celu realizacji zakupiły z "fabryki w Goerlitz" znajomo wyglądające pudła i wózki:

IMG_4116.JPG


IMG_4117.JPG


Tak rzeczywiście to w Holandii ;) - na Shapeways. Projekt jest wynikiem współpracy polsko-niemieckiej. W wyniku przerobienia pod polskie potrzeby już istniejących modeli przygotowanych dla wariantu DR (w tym z wagonami sterowniczymi) powstały 3 zestawy dwuczłonowe: z ostro zakończonymi, z obłymi dachami (ten na zdjęciu) oraz człony środkowe. Byłem współinicjatorem tej przeróbki projektu i konsultowałem jego spolszczenie (wygląd czoła wagonu, wywietrzniki). Model wydrukowany z materiału FED - przed obróbką i malowaniem "na torach" prezentuje się tak:

IMG_4118.JPG
 
OP
OP
Zdrada69

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
Reakcje
6.194 39 0
#58
Czas zaplanować operację przebudowy Ty2 - tender już czeka od jakiegoś czasu. Teraz czas na lokomotywę:

IMG_3730.JPG

IMG_3731.JPG

IMG_3732.JPG


Na liście są takie tematy:
A - reflektory - do spolszczenia - tutaj też jest wahania bo ceną będzie raczej brak świecących reflektorów - ale za to dobrze i po polsku wyglądające. Garnki zaprojektował kolega z forum Zetkowego jako element w druku 3D
B - stopnie pod dymnicą do dodania
C - zderzaki - do dodania - chociaż się waham - warunkiem koniecznym aby to zrobić jest likwidacja sprzęgu przedniego
D- Koła przednie w półwózku - powinny być szprychowe - na razie nic nie zmienię - chyba że kiedyś uda się dostać je na jakimś szrocie modelarskim
E - wiatrownice - do dodania
F - "wywietrznik" na budce maszynisty - do spłaszczenia
G - detal do dodania - taka jakby płaska skrzyneczka na pomoście
H - powinno być więcej przewodów - tego robić nie będę - lekko w lewo od tego miejsca dodatkowo na pomoście stoi aparatura w kształcie walca - do dorobienia
I - Skrzyneczka - na niektórych fotkach jej nie ma (chyba te bardziej świeże) ale na starszych jest - zostaje - byłoby to trudno sensownie wyciąć
J - dodatkowa aparatura na pomoście to jest wg mojej wiedzy prądnica - także wydruk 3D
K - konstrukcja pod pomostem - do usunięcia
L - drzwi dymnicy - do spłaszczenia
M - Gwizdawka ??- do usunięcia
N - do uzupełnienia krawędź pomostu - w realu zasłania aparaturę - sprężarkę
O- do usunięcia konstrukcja pod pomostem - w to miejsce do wstawienia zbiornik (na sprężone powietrze ?)
 
OP
OP
Zdrada69

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
Reakcje
6.194 39 0
#59
Czas na wiatrownice... Zdecydowałem się na najprostszy wariant - wiatrownice płaskie - takie Ty2-911 w swojej historii "nosił" choć na większości nowszych zdjęć ma takie lekko wygięte "równolegle" do obłości kotła. Jak sądzę jednak to zdjęcie potwierdza płaskie wiatrownice, choć pokazuje też ciekawą skrzynkę na lewej burcie tendra. Na większości zdjęć jej nie ma - pewnie zamieniane były tendry z Ty2-953 - patrz fotka tutaj.
No ale miało być o wiatrownicach - podstawa to blaszki - odpowiednio docięte i z bolcami do mocowania. Bolce zrobiłem z kupionych kiedyś zaworów na kocioł lokomotywy do HO - tak, że powierzchnia klejenia jest duża i samo klejenie powinno dobrze trzymać. W odróżnieniu od oryginału połączenie z kotłem jest na 2 wsporniki a nie na 4.

IMG_3921.JPG


W samym kotle wywiercone są otwory, w które wchodzą bolce. Zeszlifowałem także niewielki spaw technologiczny na grzbiecie kotła.

IMG_3922.JPG


Na lewym pomoście pojawiają dodane elementy osprzętu - trochę uproszczone - do ich wykonania użyłem resztek z zestawów budownictwa Kibri czy też Vollmera. Zeszlifowany zostaje wywietrznik na dachu, który zyskuje też inny kształt - górna krawędź równoległa do dachu budy.

IMG_3924.JPG

IMG_3925.JPG
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.383 463 29
#60
Podziwiam samozaparcie Kolegi do prac w tej skali. Parę drobnych uwag modelarza-teoretyka do listy przeróbek:
C - zderzaki - do dodania - nie rozumiem, przecież model ma zderzaki (zwane też po staremu buforami).
D- Koła przednie w półwózku - powinny być szprychowe - faktycznie akurat ten Ty2-911 ma na zdjęciach koła szprychowe, ale większość maszyn tej serii miała koła pełne.
F - "wywietrznik" na budce maszynisty - do spłaszczenia... Zeszlifowany zostaje wywietrznik na dachu, który zyskuje też inny kształt - górna krawędź równoległa do dachu budy - może lepiej byłoby go całkiem zeszlifować i zamarkować płaską klapę, jak w oryginale?
G - detal do dodania - taka jakby płaska skrzyneczka na pomoście - to tzw. smarotłocznia, są dwie, po obu stronach parowozu.
J - dodatkowa aparatura na pomoście to jest wg mojej wiedzy prądnica - także wydruk 3D - tak, to prądnica (turbogenerator), która w modelu już jest na kotle przed budką - do usunięcia i jeśli się da ją powtórnie wykorzystać, można ją założyć na pomoście.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Tabor Z 50
Tabor Z 19

Podobne wątki