• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

ZNTK Mini

OP
OP
Zdrada69

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
Reakcje
6.194 39 0
Który to EDeK. Wygląda na 1000
Osoba, która go projektowała na Shapeways dała opis EDK 300 co nie za bardzo się zgadza. Niestety na samym korpusie taki typ jest wydrukowany i bałem się zniszczyć cały korpus bo materiał jest dość kruchy to takie oznaczenie pozostało ale nie będę go malowaniem uwypuklał. Jak dla mnie najbliżej tej maszynie jeśli chodzi o ogólny kształt i wygląd do EDK 2000 - ramię jest ażurowe.

Model jest pomyślany w taki sposób aby zachować mimo skali możliwości ruchu różnych części oraz różnych ustawień ramienia. Na razie poskładane jest podwozie a fotki pokazują, że podpory hydrauliczne (pewnie fachowo nazywa się to trochę inaczej) mogą być ustawione zarówno w wersji transportowej - złożone jak i wersji "do pracy" - rozłożone na boki.

IMG_0398.JPG

IMG_0397.JPG
 
OP
OP
Zdrada69

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
Reakcje
6.194 39 0
Przy spolszczeniu chłodni UIC trzeba dodać trochę materiału na dolną krawędź pudła. Wagony te były produkowane według norm UIC jednak w poszczególnych krajach występowały różnice . Wagony DB miały odsłonięte podwozie natomiast w wagonach PKP blachy pudła zakrywaly ramę podwozia . Niestety ze znanych mi opracowań modeli chłodni UIC tylko wagon w skali TT BTTB/Tillig jest najbardziej zbliżony do wagonów eksploatowanych na PKP.
Praca nad przedłużeniem w dół burty chodni wcale nie była taka prosta. Niestety nie za bardzo wychodziło to "na czysto". W efekcie zdecydowałem się tylko na taką przeróbkę w przypadku jednego wagonu a i tak niedoróbki trzeba było zamaskować przy pomocy "brudzingu". Jak zwykle wagony muszą poczekać na oznakowanie i trochę patynki (no jeden już jest "nieświeży"). W pełnym zestawie dodałem jeszcze do fotki wcześniej zrobioną owocarkę.

IMG_0412.JPG

IMG_0418.JPG
 
OP
OP
Zdrada69

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
Reakcje
6.194 39 0
A tymczasem gotowy jest dźwig do pociągu ratunkowego - w stanie do transportu:

IMG_0425.JPG



Oraz w stanie "do pracy":

IMG_0429.JPG


Oczywiście potrzebna jest jeszcze platforma na której będzie transportowane ramię dźwigu. Nie ma gotowego wagonu który dobrze by się do tego nadawał więc jest plan aby taki wagon zbudować. Bazą będą wózki z dość kuriozalnego seryjnego starego wagony Marklina:

IMG_0216.JPG


Znalazłem rysunki i sporo zdjęć takich platform ale z boku. Jeśli ktoś dysponuje zdjęciami robionymi z góry lub rysunkiem typu rzut z góry - to byłbym bardzo wdzięczny za podesłanie.
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.288 61 2
Te wózki to w rzeczywistości podwozia do żurawia Krupp Ardelt też w ofercie Marklina. Żeby zrobić z tego wagon ochronny do żurawia trzeba będzie duzo pracy ale pomysł dobry.
 

Groch

Znany użytkownik
Reakcje
534 1 0
Jeśli ktoś dysponuje zdjęciami robionymi z góry lub rysunkiem typu rzut z góry
Zdjęć stricte z góry to nie widziałem, ale zerknij w poniższe linki (jeżeli oczywiście nie odwiedzałeś tych stron wcześniej) - może coś "uszyjesz":
EDK-2000
http://scaletrainsclub.com/board/viewtopic.php?f=47&t=4829
EDK-1000
http://scaletrainsclub.com/board/viewtopic.php?t=4789
http://www.dolin.estranky.cz/fotoalbum/OSTATNi-FOTA-A-AKCE/edk-1000---koeljovy-jerab#photo_14774
 
OP
OP
Zdrada69

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
Reakcje
6.194 39 0

pado

Znany użytkownik
KKMK
Reakcje
4.517 33 0
Pawle... muszę przyznać że chłodnie prezentują się rewelacyjnie. Dzwig też robi wrażenie. Co w końcu użyłeś na wykonanie lin?
 
OP
OP
Zdrada69

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
Reakcje
6.194 39 0
Pawle... muszę przyznać że chłodnie prezentują się rewelacyjnie. Dzwig też robi wrażenie. Co w końcu użyłeś na wykonanie lin?
Liny idące od korpusu i ponad ramieniem dźwigu są częścią modelu wydrukowaną w 3D. Są sztywne i regulowane jedynie poprzez miejsce zamocowania tego krótszego segmentu - przy samym korpusie. Dzięki kilku różnym ustawieniom da się ramię ustawić na różnej wysokości. Podobnie była zrobiona lina do haka - jako wydrukowana. Niestety jeden element dotarł ułamany a drugi dość szybko się pokruszył przy próbie montażu. W hak wkleiłem nową "linę" - to jakby cienka plecionka w osłonce - po mocniejszym zgięciu "trzyma" kształt - i tak jest zrobione od strony ramienia. Specjalnie jest ona gruba by +/- pasowała do tych wydrukowanych.
 

pado

Znany użytkownik
KKMK
Reakcje
4.517 33 0
Pawle nie nadążam za tobą. Niedawno o tym mówiłeś a tu proszę. Skorupy na stole. Brawo to teraz kolejne pytanie. Z czego napęd i wózki?
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.288 61 2
Do ST44 najbardziej zbliżone wymiarami są wózki od lokomotyw amerykańskich EMD z rodziny SD (SD7- SD50 za nowsze nie jestem pewien). Nie wiem co aktualnie robią w tej skali Amerykanie . Od monopolisty trudno będzie coś dobrać . NNiemieckie elektrowozy mają raczej za duży rozstaw osi a Nohaby i Ludmily za mały . Chociaż biorąc całe wózki od Ludmily można by pokusić się o wykonanie lokomotywy ST44 1500 jjedynej na PKP jaka miała takie wózki .
 
OP
OP
Zdrada69

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
Reakcje
6.194 39 0
Pawle nie nadążam za tobą. Niedawno o tym mówiłeś a tu proszę. Skorupy na stole. Brawo to teraz kolejne pytanie. Z czego napęd i wózki?
To nie będzie ideał. Niemiecki projektant wykorzystał jako dawcę BR110 (i pochodne) Marklina. Niestety ta lokomotywa ma dwuosiowe wózki a nie trójosiowe jak gagar. Wózki są dosyć długie i w pierwszym momencie i w tak małej skali człowiek patrząc z boku może sobie zadać pytanie ile tam osi ale niestety to tylko pierwszy moment.
Z korespondencji z projektantem wynika, że brał pod uwagę różnych dawców i ten BR110 był najsensowniejszym rozwiązaniem co do zachowania proporcji bryły, umieszczenia obudowy i silnika. Zidentyfikowany jest też potencjalny dawca jeśli model ma być statyczny - rosyjska lokomotywa z zestawu kolekcjonerskiego Atlas 1:220:

Atlas-Spur-Z-Minitrains-1220-TRANS-SIBERIAN-RAYLWAY-Standmodell.jpg


transsib.jpg


Ja na swojego BR110 (albo 111) czekam i będę się bawił.
[DOUBLEPOST=1482477888,1482477451][/DOUBLEPOST]
Do ST44 najbardziej zbliżone wymiarami są wózki od lokomotyw amerykańskich EMD z rodziny SD (SD7- SD50 za nowsze nie jestem pewien). Nie wiem co aktualnie robią w tej skali Amerykanie . Od monopolisty trudno będzie coś dobrać . NNiemieckie elektrowozy mają raczej za duży rozstaw osi a Nohaby i Ludmily za mały . Chociaż biorąc całe wózki od Ludmily można by pokusić się o wykonanie lokomotywy ST44 1500 jjedynej na PKP jaka miała takie wózki .
Ludmiła z tego co sprawdzałem jest istotnie dłuższa od gagarina. Wymagałoby to albo próby "rotacji" wózków z podwoziem od czegoś innego albo albo przeprojektowania i wydłużenia samej skorupy 3D. Dla mnie technicznie to obecnie niedostępne rejony umiejętności.
No ale skala Z w Polsce to nawet jeszcze nie etap kiedy powstały pierwsze w Polsce zrobione wagony PKP w HO - z tego co pamiętam platforma 4osiowa i węglarka 4 osiowa dość prymitywnej budowy (mam je nawet gdzieś głęboko w szafie).
Za sugestię amerykańską dziękuję - sądzę, ze na razie amerykańce nie były rozpatrywane - także ze względu na niewielką dostępność w Polsce.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Tabor Z 50
Tabor Z 19

Podobne wątki