• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

ZNTK Lublin Północ

Jrx

Użytkownik
Reakcje
2 0 0
#1
Witam wszystkich w oddzielnym wątku, który postanowiłem założyć w celu prezentacji swoich prac taborowych, a może także makietowych.

W związku z bezskutecznym oczekiwaniem na igreki od Herisa, nie będąc jednocześnie świadomym realizacji projektu 112A kolegi Robo, pragnąc uzupełnić współczesny skład o wagon klasy pierwszej, wyciosałem takiego oto potwora :):

SG1L7657.JPG SG1L7665.JPG SG1L7667.JPG SG1L7668.JPG SG1L7673.JPG

Szczęśliwym dawcą organów (a właściwie prawie całego siebie) został wagon 1 klasy kolei CD, Bauart Y/B-70, wyprodukowany przez Roco – nr kat. 64870, zakupiony w niemieckim sklepie internetowym:

DSC_8692.JPG

Poniższe zdjęcia przedstawiają bardzo skrótowo poszczególne etapy prac, w trakcie których nastąpiło m.in.:
- usunięcie wywietrzników na dachu, charakterystycznych dla wagonów Y/B,
- zmiana kształtu dachu, poprzez jego spłaszczenie z obniżeniem fragmentów nad przedsionkami (wycięcie środkowej,
szczytowej części według podłużnej osi symetrii, rozcięcie jej na pół, złożenie przeciwnymi stronami, ponowne sklejenie, wstawienie dodatkowych kawałków plastiku nad przedsionkami i wymodelowanie całości),
- montaż nowych wywietrzników dachowych (tutaj poległem na całej linii – odlałem je z kleju do żywicy zalewając formy z modeliny odciśnięte na dachu ryflaków Robo (da się to jeszcze poprawić, gdy Robo wypuści swoje jedynki z elegancko wymodelowanymi wywiewkami),
- zmiana kształtu czół wagonu (zaokrąglenie krawędzi pionowych, usunięcie zbyt długich nisz, zmiana położenia świateł końca pociągu),
- przemalowanie pudła wagonu na barwy czerwono kremowe (RAL 3002 i 1014 – lakiery w sprayu Motip) plus żółty pas nad oknami,
- naniesienie kalkomanii PKP IC od Alegratki (część drobnych oznaczeń jest z konieczności fikcyjna, innych brakuje),
- wstawienie dwóch ‘pełnych‘ okiem bezpieczeństwa od strony korytarza,
- usunięcie niektórych elementów ‘podwozia’ i zastąpienie ich bardziej podobnymi do wagonów produkcji krajowej,
- na wózkach – montaż tłumików wężykowania i prądnicy, którą otrzymałem dzięki uprzejmości kolegi Robo,
- drobna patyna wózków i podwozia – na więcej się na razie nie odważyłem, aby nie spaprać modelu.

DSC_8697.JPG DSC_8699.JPG DSC_8701.JPG DSC_8704.JPG DSC_8707 — kopia.JPG DSC_8709.JPG

Na koniec małe podsumowanie:

Do podobnych prac przeróbkowych (wobec zapowiedzianego projektu Robo – tylko dla masochistów) lepiej nadaje się model Roco, ponieważ dzięki zdejmowanemu dachowi łatwiej go przemodelować, choćby tylko w celu usunięcia czy wywietrzników, jak w wagonach Goerlitz 78 czy Bautzen 84 po modernizacji na PKP. Łatwiejsza jest też zabawa z oknami (tj. wstawianie pełnych okien, gdyż ich ‘ramka’ odwzorowana jest również na pudle), model posiada od razu wymienne ‘potrójne’ schodki, a dodatkowo uzyskujemy dwa gratisowe krótkie sprzęgi, tzw. ‘śledzie’. Jednym słowem – nawet chcąc obecnie wykonać jedynie wagon PKP pochodzenia z byłej NRD, z braku aktualnych ofert Roco lepiej kupić wagon CD czy DR i poddać go przeróbce, niż walczyć z Tilligiem. Moje wnioski pokrywają się w pewnym sensie z ocenami porównawczymi, zamieszczonymi na naszym forum.

Wykonany przeze mnie model razi oczywiście swoimi niedoskonałościami, uproszczeniami i błędami. Należy jednak pamiętać, iż wobec braku wypustów rynkowych miał on w założeniu tylko przypominać pierwowzór, a felery będą sukcesywnie poprawiane. Dlatego też gorąco proszę o wyrozumiałość przy ocenie wykonanego modelu. :D
 

jaco

Znany użytkownik
Reakcje
829 14 1
#3
Super, zawsze planowałem coś takiego stworzyć, ale już nie zdążę (Robo). Sam koncept przeróbki miałem podobny. Fajnie zobaczyć coś takiego zrealizowanego. Efekt elegancki.
 
OP
OP
Jrx

Jrx

Użytkownik
Reakcje
2 0 0
#5
Gagar jest mojego autorstwa. Powstał na bazie rocowskiego Rail Polska plus dodatki od Jan-Kola, z kalkami ze sklepu www.kalkonie.com. Reflektory zaswiecilem mu przy pomocy programu graficznego, bo w plenerze krucho z zasilaniem.:)
 

Lipaa

Aktywny użytkownik
Reakcje
2 0 0
#6
Gagar jest mojego autorstwa. Powstał na bazie rocowskiego Rail Polska plus dodatki od Jan-Kola, z kalkami ze sklepu www.kalkonie.com. Reflektory zaswiecilem mu przy pomocy programu graficznego, bo w plenerze krucho z zasilaniem.:)
Wygląda, jak dla mnie, bardzo atrakcyjnie, chociaż (chyba) brakuje mu ramek koło klimatyzatorów. Nadrabia jednak lusterkami i reflektorami.
 
OP
OP
Jrx

Jrx

Użytkownik
Reakcje
2 0 0
#9
Hjugytf: Firanki PKP jak najbardziej!
Lipaa: o które dokładnie ramki Ci chodzi?
H0 fan!!!!: Jestem zaszczycony :)
 

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
1.970 6 0
#11
- Jrx - przewody sieci trakcyjnej i sygnalizacja kształtowa to Twoje pięty achillesowe oczywiście piszę to pozytywnym znaczeniu i tak jak w przypadku drutów to wiadomo do kogo się udac po pomoc ( na przykład Kolega Bstok ), a z tym drugim to nie znam lepszego http://forum.modelarstwo.info/threads/krótki-kurs-lutowania-blaszek.4192/- to są jedyne elementy dioramy Twojego fenomenalnego talentu , które zdradzaja ,że to H0
 
OP
OP
Jrx

Jrx

Użytkownik
Reakcje
2 0 0
#12
Hoart, ta diorama prezentacyjna z siecią trakcyjną ma tylko 760mm długości i powstała w celu prezentacji krótkiego EW90. Sieć jest od Viessmanna i wygląda jak rura. Na tak krótkim odcinku chyba nie dam rady niczego lepszego stworzyć. Może rzeczywiście kol. Bstok cos posłowie? A w ogóle to dzięki wszystkim za pozytywne komentarze! :D
 

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGM
Reakcje
1.363 33 1
#13
Olaboga! Kim ja jestem aby moja opinia miała znaczenie? Sam przecież mam część lokomotywowni pod drutami Viessmanna, a pionierzy elektryfikacji naszych modułów nadal budują taką sieć, ponieważ ma ona wiele zalet (np można bez strachu pędzić z maksymalną prędkością) . Kolega Jrx zachwycił mnie juz dawno SKM EW90, a Jego Gagarin czy teraz jedynka to coś czego sam nigdy bym nie potrafił zrobić. Diorama z semaforem i przejazdem to praca z najwyższej półki. A to, że tarcza przelotowa jest niemiecka, to wina Viessmanna, któremu nie chce się robić wersji dla nas. Tymczasem pędnie, słupki pędniowe...... omdlewam . Przestaję więc bazgrolić i wbijam "serca" :) .
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.394 463 29
#14
Prawdę mówiąc, nie bardzo rozumiem, o co koledze Hoartowi chodzi z tą sygnalizacją. Ja mógłbym tylko mieć 2 uwagi: pierwsza, że semafory wjazdowe są zwykle wyższe, 10 lub 12 m, a ten sprawia wrażenie 6-metrowego. Druga uwaga, to taka, o czym pisał już kolega bstok, że w polskich tarczach ostrzegawczych jest tylko jedna latarnia sygnałowa, po prawej stronie masztu. Dwie latarnie były w Polsce bardzo dawno, a w Niemczech są stosowane do dziś. Ale oczywiście semafory własnoręcznie robione przez kolegę WM-MODELa są o niebo ładniejsze od Viessmanna...
 
OP
OP
Jrx

Jrx

Użytkownik
Reakcje
2 0 0
#15
Ten segment makiety budowałem w 2002 r. i wtedy były dostępne jedynie semafory i tarcze Viessmanna. Wiele razy planowałem to wywalić i wstawić np. semafory od. p. Z. Kluby, ale wtedy zniknie cały klimat sygnalizacji kształtowej, będzie pokusa elektryfikacji itd. Na razie zmieniłem tylko 'talerz' w tarczy na mniejszy, może dalej pokuszę się o kastrację jednej z lamp, bo i tak napęd jest uszkodzony.
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
Jrx

Jrx

Użytkownik
Reakcje
2 0 0
#17
Aby ten rachityczny wątek całkiem nie zdechł, przedstawiam moją próbę przemalowanki pikowskiej EU06.
Na początek oryginalny model w trakcie jednej z ostatnich jazd:

DSC_6635.JPG

Po zmyciu Wamodem zielonego ciemnego oraz imitacji listew i niektórych oznaczeń, model przemalowany został na EU07-030 z Zakładu Taboru w Poznaniu z lat 2003-2004. W zielonych barwach oryginał zmieniał kolor poręczy bocznych oraz linię podziału odcieni zieleni na czole. W konwersji wykorzystałem kalkomanie Alegratki, oznaczenia i lusterka, Hasler i nastawnik Ostbahna, sprzęg śrubowy Z. Kluby oraz odbłyśniki Kamila 14D40 (niestety bez przeróbki elektroniki oświetlenia, co widać na zdjęciach). Kabiny zostały w środku odrobinę podmalowane, dodałem także grzałki. Wózki wzbogaciłem o imitacje przewodów. W trakcie malowania użyłem zielonej farby Tamiya X-28, z odrobiną czarnego XF-1 oraz werniksów Model Air Vallejo. Dolne części przyprószone Humbrolem H29 zmieszanym z Matt 8 Revella. Życzę miłego oglądania i proszę o wybaczenie kliku baboli, których jak zwykle się nie ustrzegłem.

SG1L9433.JPG SG1L9438.JPG SG1L9441.JPG SG1L9444.JPG SG1L9445.JPG SG1L9448.JPG SG1L9450.JPG
 

garou

Ostrzeżony
Reakcje
4.111 416 99
#18
Ta PIKO-wska EU06 po przenumerowaniu i przemalowaniu jej na EU07-030 na zdjęciach wyżej wygląda jak prawdziwa. Gratuluję. Super wyszło /patyna/.
 
OP
OP
Jrx

Jrx

Użytkownik
Reakcje
2 0 0
#20
Po dłuższej przerwie chciałbym zaprezentować lokomotywę EU07-302. Oryginał przedstawia lokomotywę po naprawie rewizyjnej, przeprowadzonej w 2007 r. w lokomotywowni Ostrów Wlkp. Model powstał na bazie pikowskiej EU07-345, w trakcie wielomiesięcznego oczekiwania na zieloną EP07-457 od Schlesienmodelle. W trakcie przeróbki dodałem dodatkowe detale na wózkach, kilka drucianych uchwytów, trąbki od SM, tabliczki i kilka innych detali od Ostbahn-H0 (oznaczenia, Hasler, nastawnik, odgarniacz, wycieraczki). Niezbędna była także wymiana szyb przednich na pochodzące od EP08 (ze względu na duże ryzyko uszkodzenia szybek, nie podjąłem się usunięcia starych wycieraczek). Malowanie i lakierowanie farbami Tamiya, delikatne zabrudzenia to mieszanina czarnej, rdzawej i ziemistej Vallejo. Kalki pochodzą ze sklepu kalkomanie.com. Na prawdziwe problemy natrafiłem przy przebudowie reflektorów. Do wykonania „zezów” wykorzystałem profil o średnicy 3,5 mm, który – jak się okazało – posiadał w środku b. niewielki otwór, biegnący w całym przekroju i wymagający wypełnienia. W pociętych kawałkach profilu wywierciłem otwory 1 i 1,5 mm, w które włożyłem światłowody. Ramki i szybki pochodziły z zestawu produkcji Z. Kluby. Niestety, po założeniu budy okazało się, że lokomotywa świeci białymi i czerwonymi lampami przez wszystkie reflektory, niczym fiat 125p na światłach drogowych. Z niecierpliwością więc czekam, aż Kamil @14D40 rozwiąże problem i zaproponuje wreszcie docelową modyfikację zezowatego oświetlenia. Tymczasem, aby oszczędzić Wam niemiłych wrażeń, przy użyciu programu graficznego dokonałem na wykonanych zdjęciach niewielkich zmian niwelujących niekorzystny efekt podwójnego świecenia (z góry przepraszam osoby zniesmaczone takim podejściem). Wykonanie modelu zajęło mi sporo czasu i kosztowało trochę nerwów, więc na koniec przestroga: kto nie narzeka na nadmiar czasu i nie chce tracić nerwów na przeróbki w stylu „sztuka dla sztuki” – niech nie idzie tą drogą!

PS Więcej informacji na temat widocznej na obrazkach makiety z linią zelektryfikowaną znajduje się w moim wpisie w temacie „Sieci trakcyjna”.
SG1L9773.jpg
 

Załączniki

Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Tabor 13
Tabor 2
Tabor 3
Tabor 9
Tabor 9

Podobne wątki