Kolej piaskowa nie tylko wagonami rolkowymi stała. Pamiętam, że w końcówce lat 90-tych, obserwując wahadła z miałem węglowym relacji KWK- El. Łagisza, wypatrzyłem wagony oznaczone jako Eaos-x (Gondola). Kopalnia piasku Kuźnica Warężyńska dysponowała w swoim parku wagonowym przede wszystkim węglarkami typu 408w i 409w. Nie pamiętam jaki właściciel widniał na burtach wagonów R556V ale mając na uwadze fakt, iż w tamtym czasie prywatni przewoźnicy nie wypożyczali taboru na taką skalę jak miało to miejsce w późniejszych czasach, zakładam że należały do kopali piasku. Sylwetka wagonu od razu przykuła moją uwagę ze względu na swoją konstrukcję - dobrze widoczną ramę nośną oraz układ hamulcowy. Od tamtego czasu zapragnąłem takiego wagonu w skali h0 i o ile nic się nie zmieniło na rynku modeli nie pozostaje mi nic innego niż robić go samemu.
Przykładowy wagon (źródło
http://wgk.cal.pl/, autor m0ke).
Jako bazy użyłem eaosa roco nr 47476. Pudło zmodyfikowałem jedynie poprzez spiłowanie dolnych krawędzi burt oraz doklejenie przedłużeń do belek wzmacniających. Natomiast przeróbka podwozia wymagała o wiele więcej pracy, zwłaszcza że za wszelką cenę chciałem zachować oryginalną kinematykę sprzęgów. Układ hamulcowy to moja radosna twórczość, w której nie należy doszukiwać się stu procentowego odwzorowania względem oryginału.
Wkrótce dalsze postępy z prac.
P.S. Może coś przegapiłem i gdzieś da się kupić rumuńską gondolę w skali h0?