• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Mój ZNTK ZNTK Kuźnica – czyli realistyczny tabor kolei piaskowej

Asynchron

Użytkownik
BGM
Reakcje
132 0 0
#41
Ściągałem numery z Fiata 174 PIKOwskiego, poszło zmywaczem do akryli Wamod-u. Lakier nie został naruszony, a tampodruk usunięty. ET21 jest tego samego producenta więc podejrzewam, że sytuacja będzie identycznie wyglądała jak w przypadku SU45.
 

Pawel

Aktywny użytkownik
H0e
Reakcje
344 1 1
#42
Ja kiedyś usuwałem oznaczenia z kabiny SM42 Piko, napisy zeszły bardzo fajnie, tylko kolor budki w tym miejscu robił się troszkę bardziej błyszczący. Ja i tak w to samo miejsce dawałem kalki, a potem malowałem bezbarwnym, po takim zabiegu praktycznie nie było nic widać.
Napisy usuwałem rozcieńczalnikiem Humbrol.
W najgorszym wypadku trzeba będzie malować :)
 

PX48-28

Aktywny użytkownik
Reakcje
90 5 2
#43
Nasączyć drewniany patyczek (może być do szaszłyków) benzyną lakową, zwilżyć tampodruki których chcemy się pozbyć i utrzymać nawilżone ok 1-2 min. Po tym czasie delikatnie tym drewnianym patyczkiem ścierać tampodruk. Jak nie będzie schodzić to odczekać jeszcze minutę. Miejsce może delikatnie błyszczeć ale tą technika nigdy farby nie naruszyłem, jedynie tampodruk.
 

old_jawa

Znany użytkownik
Reakcje
1.336 56 1
#44
Zmywałem napisy z SM42 od PIKO i wagonu Gags ich produkcji przy pomocy Wamodu. Wystarczy nalać go odrobinę na patyczek do czyszczenia uszu i zacząć "maziać" nim po napisie starając się przecierać tylko bezpośrednią okolicę napisu. Po chwili zejdzie i od razu przepłukujemy model np. wodą z płynem do mycia naczyń. Chodzi o to, żeby zmywacz Wamodu nigdzie na farbie nie został "na dłużej" bo powłoka zacznie się zmywać. W miejscu przecierania zmywaczem jest później błyszcząca powłoka ale wystarczy pomalować to miejsce (lub cały model) bezbarwnym lakierem półbłyszczącym (różnie to ludzie nazywają), ja użyłem bezbarwny firmy Tamiya semi gloss w spreju i nie widać różnicy, ładnie się wszystko wtedy "stonuje".
 

old_jawa

Znany użytkownik
Reakcje
1.336 56 1
#46
Raczej tak, chyba, że ktoś ma inne doświadczenia ale nawet przy szybkim zmyciu napisów z modeli PIKO powierzchnia się błyszczała. Nie jest źle bo daje się zmyć same napisy bez uszkodzenia bazowego koloru tylko trzeba się spieszyć.
 

PX48-28

Aktywny użytkownik
Reakcje
90 5 2
#47
Raczej nie jest do uniknięcia, ale czy to wiele zmienia? Po kalkowaniu lakierowanie raczej jest i tak wymagane ;)
 

Dariusz71

Aktywny użytkownik
Reakcje
959 2 0
#51
Pomysł, wykonanie pierwsza klasa. Gratuluję! I zazdaszczam:)
Teraz tylko sypać piasek i w drogę.
Jeden koniec szlaku już jest, teraz czas na drugi koniec, kopalnia piasku;)
 

hamulcowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.053 26 1
#55
Czy możesz napisać, co to za tworzywo na pudła wagonów i gdzie je zdobyłeś? A, no i czym je kleiłeś. Eksperymentuję z wagonami wąskotorowymi w S-ce, czyli 1:64 i szukam optymalnego zestawu materiałów.
Pozdrawiam wąskotorowo.
 
OP
OP
kuznior

kuznior

Aktywny użytkownik
BGM
GGM
Reakcje
485 0 0
#56
Czy możesz napisać, co to za tworzywo na pudła wagonów i gdzie je zdobyłeś? A, no i czym je kleiłeś. Eksperymentuję z wagonami wąskotorowymi w S-ce, czyli 1:64 i szukam optymalnego zestawu materiałów.
Pozdrawiam wąskotorowo.
Jak pisałem wcześniej pudło wykonałem z laminatu TCF - potocznie tekstolitu, a wykończyłem polistyrenem. Kleiłem cyjanoakrylem kropelką lub pattex'em s.o.s. jeśli chciałem mieś możliwość przesunięcia i poprawy elementu przed zaschnięciem kleju
 
OP
OP
kuznior

kuznior

Aktywny użytkownik
BGM
GGM
Reakcje
485 0 0
#58
Kolej piaskowa nie tylko wagonami rolkowymi stała. Pamiętam, że w końcówce lat 90-tych, obserwując wahadła z miałem węglowym relacji KWK- El. Łagisza, wypatrzyłem wagony oznaczone jako Eaos-x (Gondola). Kopalnia piasku Kuźnica Warężyńska dysponowała w swoim parku wagonowym przede wszystkim węglarkami typu 408w i 409w. Nie pamiętam jaki właściciel widniał na burtach wagonów R556V ale mając na uwadze fakt, iż w tamtym czasie prywatni przewoźnicy nie wypożyczali taboru na taką skalę jak miało to miejsce w późniejszych czasach, zakładam że należały do kopali piasku. Sylwetka wagonu od razu przykuła moją uwagę ze względu na swoją konstrukcję - dobrze widoczną ramę nośną oraz układ hamulcowy. Od tamtego czasu zapragnąłem takiego wagonu w skali h0 i o ile nic się nie zmieniło na rynku modeli nie pozostaje mi nic innego niż robić go samemu.

Przykładowy wagon (źródło http://wgk.cal.pl/, autor m0ke).
84_51_5332_969-1_Eaos.jpg


Jako bazy użyłem eaosa roco nr 47476. Pudło zmodyfikowałem jedynie poprzez spiłowanie dolnych krawędzi burt oraz doklejenie przedłużeń do belek wzmacniających. Natomiast przeróbka podwozia wymagała o wiele więcej pracy, zwłaszcza że za wszelką cenę chciałem zachować oryginalną kinematykę sprzęgów. Układ hamulcowy to moja radosna twórczość, w której nie należy doszukiwać się stu procentowego odwzorowania względem oryginału.
WhatsApp Image 2021-12-01 at 17.37.55.jpeg
IMG_5876.jpg
IMG_5877.jpg
IMG_5878.jpg
IMG_5879.jpg


Wkrótce dalsze postępy z prac.
P.S. Może coś przegapiłem i gdzieś da się kupić rumuńską gondolę w skali h0?
 
Ostatnio edytowane:
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Tabor 13
Tabor 2
Tabor 3
Tabor 9
Tabor 9

Podobne wątki