• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Mój ZNTK ZNTK Kuźnica – czyli realistyczny tabor kolei piaskowej

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
#22
kiedyś ROCO w skali N robiło wózki kolejowe z gniazdem na sprzęg coś ala ruchomy DYSZEL.
W bardzo starych modelach H0 Roco sprzęgi były montowane na sztywno bezpośrednio do wózków i obracały się razem z wózkami. Później zastosowano "dyszel" z gniazdem NEM, nakładany na tuleję, w której obraca się czop wózka (taki dyszel pokazałem na zdjęciu, na dole, dla krótkiego wagonu). Wtedy dyszel wychyla się razem ze sprzęgiem, ale nie jest bezpośrednio z wózkiem połączony. Dzięki temu dyszel może się ustawić w linii prostej z dyszlem sąsiedniego wagonu, nawet, jeżeli wózek się wychyli bardziej lub mniej. Te dyszle muszą mieć długość odpowiednią do długości wagonu, a przede wszystkim zależną od odległości czopu skrętu wózka od czołownicy wagonu. A kolejnym krokiem było zastosowanie dyszla z większym wycięciem i ramionami opierającymi się o specjalne występy w podwoziu wagonu, co w efekcie daje mechanizm krótkiego sprzęgu. Może takie coś się nada?
Zerknij czy taka kinematyka się nada?
Trzeba tylko sprawdzić, do jakiejś długości wagonów to się nadaje, bo takie mechanizmy nieco się różnią, zależnie od długości wagonu.
 
OP
OP
kuznior

kuznior

Aktywny użytkownik
BGM
GGM
Reakcje
485 0 0
#23
Przy następnych wagonach mam zamiar ją zastosować.

Jak się okazuje nad sprzęgami i kinematyką trzeba było myśleć w momencie budowy ramy wagonu ale trudno stało się. Postanowiłem sprzęgi zamocować do wózków, niestety gniazdo NEM to też problematyczna sprawa jeśli ma się ruszać na boki. Właściwie ilość dostępnego miejsca to przestrzeń pod oryginalne gniazdo które jest mocowane do ramy. Zrobiłem na szybko własne mocowanie bez NEM ale trudno, przynajmniej jest zgrabne i wagon na łukach R2 i rozjazdach jeździ bez problemu wespół z drugim 401Vc oraz wszystkimi pozostałymi z kinematyką więc jest ok.
W środku jest "system" ustawiający sprzęg w pozycji równoległej do osi torów, coś jak u Bachmanna. Jak będę miał czas pokombinuje coś z gniazdem NEM, a na razie z tym da się jeździć nawet ciągnąc za sobą kilkanaście wagonów.

Bez-nazwy-12.jpg

Bez-nazwy-13.jpg

 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
#24
Rozumiem, że sprzęg może się trochę wychylać na boki w stosunku do wózka? To jest bardzo ważne przy sprzęgach tzw. krótkich, jak ten Fleischmanna, które łączą się na sztywno i nie mają możliwości wychylania się względem siebie (w przeciwieństwie do zwykłych sprzęgów oczkowych). Proponuję sprawdzić, jak dwa wagony sprzęgnięte w ten sposób (w obu wagonach taki sprzęg, jak pokazany wyżej) przechodzą przez odwrotne łuki ("S" bez wstawki prostej) o małym promieniu rzędu 40 cm. Jeżeli nie ma problemu, to dobrze, ale obawiam się, że może być kłopot.
 

BoGneR

Znany użytkownik
Reakcje
2.374 28 2
#26
Jestem pod ogromnym wrażeniem, że ktoś w końcu zrobił tak wielki krok milowy w temacie piaskowego taboru i jeszcze chce się tym z nami podzielić. Dzięki i wielkie brawa! Trzymam kciuki za dalszy postęp prac.
 

hamulcowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.053 26 1
#29
Jak pisałem wcześniej są to moje pierwsze wagony więc ich wykonanie było zabawą i lekcją jednocześnie. W każdym razie efekt końcowy jest dla mnie jak najbardziej zadowalający, zwłaszcza że wagony mają unoszone pudła i ruchomą podłogę. Teraz czas na wykonanie mostu. Myślę, że będzie skończony przed ukazaniem się ET21, z którą wagony będą się prezentowały świetnie. (Foto R.Rusak, pochodzi z moich zbiorów)


Wagony wyszły pierwsza klasa. A czy Kolega przewiduje jakąś serię komercyjną?
 
OP
OP
kuznior

kuznior

Aktywny użytkownik
BGM
GGM
Reakcje
485 0 0
#30
Na razie wagony budowane są w ramach "manufaktury" ale są osoby, które robią milowy krok w stronę produkcji komercyjnej. Sam tego też nie wykluczam ;).
 

Dominik

Znany użytkownik
FREMO Polska
NAMR
Reakcje
315 13 0
#31
Projekt byłby o tyle ciekawy do realizacji, że sensowny jednorazowy zakup to jakieś 12szt. Mniejsze wahadło tych wagonów nie ma sensu.
 

404W

Znany użytkownik
Reakcje
516 21 0
#33
Projekt byłby o tyle ciekawy do realizacji, że sensowny jednorazowy zakup to jakieś 12szt. Mniejsze wahadło tych wagonów nie ma sensu.
Nie takie bezsensowne rzeczy ludzie zestawiają. Za to realistyczne podejście do tematu - muszę mieć 10-12 gwarantuje sukces producentowi. BTW, czy ktoś widział w ruchu mieszanki 401V ze starszymi 15W & 22W?
 
OP
OP
kuznior

kuznior

Aktywny użytkownik
BGM
GGM
Reakcje
485 0 0
#34
Nie takie bezsensowne rzeczy ludzie zestawiają. Za to realistyczne podejście do tematu - muszę mieć 10-12 gwarantuje sukces producentowi. BTW, czy ktoś widział w ruchu mieszanki 401V ze starszymi 15W & 22W?
Tego typu składy były widziane na terenie KWK Pokój. Czy jeździły gdzieś indziej nie wiem. Najpewniej można by było je spotkać na innych kopalniach do przewozu kamienia.
 
OP
OP
kuznior

kuznior

Aktywny użytkownik
BGM
GGM
Reakcje
485 0 0
#35
W piątek dotarła do mnie lokomotywa ET21 Piko, jestem na prawdę zadowolony z jej wykonania. Tak prezentuje się z wagonami 401Vc i na moście:
IMG_8372.jpg
IMG_8371.jpg


 
OP
OP
kuznior

kuznior

Aktywny użytkownik
BGM
GGM
Reakcje
485 0 0
#40
Co do ET21 to chciałbym zapytać osoby, które wykonywały tego typu zabiegi, czym można bezpiecznie usunąć numer 157 z boku lokomotywy jednocześnie nie uszkadzając koloru pudła? Istnieje taka metoda?
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Tabor 13
Tabor 2
Tabor 3
Tabor 9
Tabor 9

Podobne wątki