• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

ZNTK Coquitlam

OP
OP
adamwyt

adamwyt

Znany użytkownik
Reakcje
3.731 15 0
#41
SP45
Pierwsze doświadczenia z elektroniką już za mną. Wykorzystałem schemat kolegi Blue który znalazłem na tym forum. W ostateczności jednak trochę go uprościłem i zmodyfikowałem. Zostawiłem tylko zwykłe światła i manewrowe które są włączane niezależnie przez F1 i F2
O dziwo pomimomojego zerowego doświadczenia z elektroniką wszystko działa o pierwszego razu.

Przyklejanie dekodera do ostoi wyglądało trochę jak operacja na żywym organizmie

DSC_0019.jpg

Ledy przygotowane do testów

DSC_0023.jpg DSC_0021.jpg

Jest tylko jedna czerwona dioda na stronę ponieważ tak jak pokazałem w poprzednich postach będzie zainstalowana w aluminiowej rurce a światło doprowadzone będzie do lamp światłowodami.

Gdyby ktoś był ciekaw jak jeździ i świeci to tu jest link na YouTube

Mam jeszcze jedno pytanie odnośnie świateł manewrowych. Z tego co pamiętam to światło manewrowe świeci się na obydwu końcachlokomotywy od strony maszynisty. Po której stronie sugerowalibyście zainstalowanie go w SP45 (patrząc na czoło nadjeżdząjącej lokomotywy) ?
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
#42
To nie jest kwestia sugestii tylko przepisów. Po lewej stronie z punktu widzenia obserwatora, do którego jedzie lokomotywa, czyli po prawej stronie patrząc w kierunku jazdy. Przy zmianie kierunku maszynista powinien przejść do drugiej kabiny, więc światła powinny się zmienić tak, by powyższa zasada była zachowana.
 
OP
OP
adamwyt

adamwyt

Znany użytkownik
Reakcje
3.731 15 0
#43
Ty2

Dawno nie uzupełniałem relacji co wcale nie znaczy że nic w tym czasie się nie działo. Cały czas pracuję nad dorabianiem detali a z tym niestety trochę schodzi.

Może na pierwszy ogień coś co może się przydać tym którzy robią coś z blaszek. Ponieważ przy budowie WM15A miałem problem przy odcinaniu z odłażącą z modelu farbą a nie znalazłem konkretnego porównania jak zachowują się niektóre podkłady na tym materiale, postanowiłem przeprowadzić prosty test. Użyłem do niego najbardziej klejącej taśmy jaką znam czyli konstrukcyjny czerwony "Tuck Tape". Celowo nic nie przecierałem papierem ani nie odtłuszczałem a taśma była bardzo mocno doprasowana do blaszek i oderwana po ok. 30 sekundach. Sprawdziłem trzy podkłady a oto wynik:

DSC_0049.jpg
Mr.Surfacer 1200
Praktycznie zarówno sam primer jak i podkład z farbą położoną na nim schodzi prawie w całości, wygłąda to jak odbita pieczątka. Na zdjęciu na górze po lewej stronie.

Pierwszy lepszy podkład samochodowy w sprayu
Trzyma rewelacyjnie, trudny do zeskrobania nawet śrubokrętem również z farbą. Niestety niezbyt równo się rozprowadza i po naniesieniu ciężko zobaczyć defekty do poprawki. Po prawej stronie na zdjęciu.

Mr.Metal Primer + po wyschnięciu naniesiony Mr.Surfacer 1200
Według mnie najlepsza kombinacja na metal. Z taśmą odeszły tylko minimalne odpryski i nie do końca jestem pewien czy to nie były miejsca w których niedokładnie naniosłem metal primer


A teraz detale do Ty2 o których wspominałem wcześniej. Większość wycięta nożycami do blachy na podstawie zdjęć

Skrzynka narzędziowa i zbiornik powietrza na tender

DSC_0032.jpg DSC_0038.jpg DSC_0079.jpg

-wymiana kół tocznych pełnych na szprychowe.
-zgarniacze
-stopnie manewrowe (siateczka fototrawiona ze stopnia manewrowego do wagonu)
-wsporniki i stopień na blachę pod kocioł
-zaślepki otworów przy tłokach
-dodatkowe elementy na reflektorach
-no i wbrew pozorom najtrudniejsze czyli wywiercenie i wymodelowanie owalnego otworu w podporze kotła. Niestety ze względu na ograniczony dostęp odpuściłem sobie otwory po bokach tej podstawy

DSC_0068.jpg DSC_0069.jpg DSC_0075.jpg
 
OP
OP
adamwyt

adamwyt

Znany użytkownik
Reakcje
3.731 15 0
#44
Ty2
W ciągu ostatnich trzech tygodni trochę utknąłem przy detalach. Prawie codziennie coś dłubię a postępu nie widać. Ponieważ nie wszystko co potrzebowałem udało mi się znaleźć (a dwumilimetrowych zaworów to nawet przy najszczerszych chęciach nożycami do blachy nie wytnę) postanowiłem pobawić się w fototrawienie. Udało mi się znaleźć dobry papier do transferu tonera co pozwoliło omiąć całą procedurę naświetlania.
Gdyby nie to że po siedmioletniej przerwie musiałem sobie przypomnieć jak się posługiwać CADem, to dzięki tej metodzie jestem w stanie sam przygotować prostą płytkę do trawienia w 30-60min. Jak na pierwszy raz to myślę że efekty są całkiem zdowalające.

DSC_0092.jpg DSC_0093.jpg DSC_0094.jpg DSC_0095.jpg DSC_0097.jpg DSC_0104.jpg

A po zamontowaniu mamy takie Coś

DSC_0108.jpg DSC_0127.jpg

Na koniec kilka zdjęć dzięki którym zaczynam mieć nadzieję że może uda mi się to skończyć.

DSC_0136.jpg DSC_0142.jpg DSC_0144.jpg
 
OP
OP
adamwyt

adamwyt

Znany użytkownik
Reakcje
3.731 15 0
#46
Co do zapałki to masz trochę racji :) Ta rzeczywiście jest minimalne większa od stanadarowej ale u mnie chyba tylko takie są dostępne. Nastepnym razem może jednak użyję innego "porównywacza". Tak żeby nie zostało że to jednak gigant, ten średni zaworek ma 2mm ;-)
 
OP
OP
adamwyt

adamwyt

Znany użytkownik
Reakcje
3.731 15 0
#47
Ty2

Nareszcie widać postępy w pracy nad modelem. Detale gotowe, kalkomanie i tabliczki przyklejone a wszystko pomalowane i polakierowane.
Początkowo planowałem ostatnią warstwę wykończyć lakierem matowym. Niestety talk zawarty zarówno w Mr.ClearFinish jak i TopCoat powodował że model wyglądał nieco szarawo zamiast czarno. Poza tym po próbie na detalach i porównaniu stwierdziłem że półmat w tym przypadku lepiej pasuje do tego modelu.

DSC_0164.jpg DSC_0166.jpg DSC_0163.jpg

Przy "dobrych wiatrach" za tydzień lub dwa Ty2 będzie gotowy. W zasadzie jedyne co w tej chwili mnie stopuje to brak ciepłobiałych diod 0603. Przez dwa dni szukałem gdzie można to ustrojstwo kupić od ręki. Ciężko mi uwierzyć że w ponad dwumilionowym mieście nikt nie ma tego na stanie. Jak udało mi się w końcu znaleźć to po przylutowaniu kabelków okazało się że sprzedali mi zimnobiałe. Znalazłem jeszcze w drugim sklepie, ale nie dam ponad 20$ za 10szt. ledów. Żeby chociaż z przylutowanymi kabelkami były to bym jeszcze zrozumiał.
W tej chwili czekam na przesyłkę z zamówionymi ledami od Ostbahna oraz jednocześnie na dostawę nielutowanych z Chin. Mam nadzieję że któreś dotrą w tym tygodniu.

Przez ostatni weekend testowałem lutowanie tych "pchełek" i przy okazji wymyśliłem proste narzędzie ułatwiające tę czynność. Mam nadzieję że mój patent pomoże komuś w lutowaniu.

DSC_0155.jpg DSC_0159.jpg

W laminacie pod diodą wywiercony jest płytki otworek przytrzymujący diodę we właściwym położeniu. Zresztą, w razie jakichkolwiek wątpliwości pytajcie.
 
OP
OP
adamwyt

adamwyt

Znany użytkownik
Reakcje
3.731 15 0
#48
Ty2-16

Ostatnie detale do parowozu...

DSC_0258.JPG

...no i nareszcie koniec

DSC_0264.JPG

DSC_0266.JPG

DSC_0373.JPG

DSC_0375.JPG

DSC_0378.JPG

DSC_0383.JPG

DSC_0386.JPG

DSC_0408.JPG


I tak dla porównania zdjęcie oryginału z Rozwadowa z 2006r.
Co do kolorystyki detali, to zmienia się przy każdym odmalowaniu w zależności od fantazji konserwatora. Wybaczcie ale w orginale ma szpetne czerwone zderzaki które postanowiłem pomalować jednak na czarno. Mam nadzieję że w końcu lat osiemdziesiątych były jednak czarne tylko ktoś z nimi przedobrzył.

2006.05.07 (04).jpg


Poza tym wiem że koło toczne jest trochę przeskalowane, ale nie mogłem nigdzie znaleźć odpowiedniej średnicy z 9. szprychami. Zamierzam to kiedyś wymienić.

Ponieważ bazę do lokomotywy kupiłem w częściach i nie wiem jak to wszystko pracowało poprzednio, mam jeszcze pytanie do osób które mają BR52 od Liliputa. Czy nie macie problemów z wykolejaniem się parowozu przy jeździe na łukach Geoline z zestawów startowych Roco?

U mnie niestety koła są dosyć wytłuczone i przesuwają się na ośkach zarówno względem osi obrotu(co czasami powoduje blokowanie wiązarów) jak i na boki. Dodam że po ściągnięciu przedniego wózka problem pozostaje. Nie jestem w 100% pewien czy problemem są koła, ich ustawienia, wiązary czy jeszcze coś innego. Zastanawiam się nad zakupem kół z innej firmy np. Roco. Wprawdzie wyglądają trochę toporniej ale sprawdzałem w lokomotywie tej firmy i nie ma tam mowy o żadnym przesuwaniu.

Puki co to mam wysoką zgodność z oryginałem :) model niezdatny do jazdy.
 

Darek1957

Znany użytkownik
Reakcje
1.235 0 0
#50
W ubiegłym roku kupiłem lokomotywę Ty 2 firmy Roco. Od samego początku, gdy lokomotywa wjeżdżała na łuk, jej koła wypadały z torów. Oczywiście reklamowałem model.
Wymienili koła i wyregulowali ułożenie wiązarów. Dlatego zastanów się przed zakupem kół z firmy Roco.
 
OP
OP
adamwyt

adamwyt

Znany użytkownik
Reakcje
3.731 15 0
#51
Kolego czy mógłbyś pokazać jak jest połączony parowóz z tendrem.
DSC_0412.JPG

Standardowe połączenie Liliputa plus dodałem miękkie przewody do elektryki.
Myślisz że tutaj może być "pies pogrzebany"?


SP45
Ponieważ dotarły również blaszki z numerami powróciłem do poprzedniego projektu czyli Fiata.

DSC_0281.JPG DSC_0274.JPG DSC_0421.JPG

Przy okazji to niezupełnie jestem zadowolony z tego jak przykleiłem literki. Próbowałem różne kleje ale niestety były za słabe a cyjanoakryl ma to do siebie że zawsze wiąże w najgorszym momencie a każda próba poprawy kończy się klęską. Jeżeli ma ktoś jakieś cudowne sposoby to byłbym wdzięczny za podpowiedź na przyszłość.

DSC_0415.JPG

Natomiast całkiem dobre efekty uzyskałem przy eksperymentach z przenoszeniem tonera z wydruków laserowych na model (moje są tylko napisy z przydziałem lokomotywowni, reszta to kalki). Klej który używałem do podklejenia jest o wiele mniej widoczny od kalki. Zobaczymy jak będzie to wyglądać po końcowych warstwach lakieru. Mam najprostszą kolorową laserówkę więc myślę że przy lepszej drukarce napisy będą wyglądały jeszcze lepiej.
 
OP
OP
adamwyt

adamwyt

Znany użytkownik
Reakcje
3.731 15 0
#52
SP45-067

No i zdążyłem przed Schlesienmodelle i Piko ;-) Mój trzeci model (w tym drugi z Rozwadowa) gotowy.

Ponieważ zachciało mi się podkleić światłowody do skurupy na cyjanoakryl to na koniec narobiłem sobie trochę bigosu. Jeżeli ktoś jeszcze tego nie próbował to odradzam :) , ten klej totalnie je niszczy. Na szczęście udało mi się rozwiercić zamontowane już diody i wstawić nowe światłowody. Zrezygnowałem jednak ze świateł manewrowych oraz zamiast jednej czerwonej diody 1,5mm przykleiłem bezpośrednio dwie miniaturowe SMD na każdy kierunek.

DSC_0462.JPG

DSC_0461.JPG

DSC_0469.JPG

DSC_0477.JPG

DSC_0457.JPG

DSC_0459.JPG


Czas zacząć nowy projekt. Następny na warsztat idzie fototrawiony 401Zb od Ostbahna

DSC_0478.JPG
 
OP
OP
adamwyt

adamwyt

Znany użytkownik
Reakcje
3.731 15 0
#54
Nie stresuj się Przemek. Ja też się uczę i też robię sporo błędów a ten model do łatwych nie należy. Zauważylem że dobre narzędzia to podstawa. Lutownica, odpowiednie pilniczki, pęsety a już w szczególności perfekcyjny pędzelek potrafi diametralnie zmienić to co robimy. No ale tutaj napewno Ameryki nie odkryłem :)
 

przemek tabisz

Znany użytkownik
Reakcje
875 60 10
#55
Moją najwiekszą bolączką jest ostoja, Twoja to mistrzostwo świata i chętnie bym takie 2 - 3 szt odkupił. ;)
Chyba będę musiał zakupić ksiązkę "Elektronika dla opornych" :D:cry::ROFL:
 
OP
OP
adamwyt

adamwyt

Znany użytkownik
Reakcje
3.731 15 0
#56
401Zb

Do tej pory z każdym modelem męczyłem się po trzy miesiące. Zabrałem się za mój pierwszy wagon, no i mały szok bo po trzech wieczorach model jest zlutowany i pomalowany podkładem. Nawiasem mówiąc to bardzo wdzięczny modelik do lutowania, niezbyt skomplikowany i w dodatku ładnie wyglądający. Ostbahn jak zwykle się postarał.

DSC_0481.JPG

DSC_0492.JPG

DSC_0493.JPG

DSC_0494.JPG


Przy okazji test nowej "zabawki" dzięki której cyna zaczyna przypominać prawdziwy spaw. Do tej pory do blaszek używałem zwykłej lutownicy i różnica jest kolosalna.

DSC_0484.JPG

DSC_0485.JPG


Na koniec poszpachlowany wagon

DSC_0514.JPG
 
OP
OP
adamwyt

adamwyt

Znany użytkownik
Reakcje
3.731 15 0
#59
401Zb

Zrobiłem sobie małe wakacje w środku zimy i po przerwie jakoś nie mogę zabrać się do "pracy".

Wagon pomalowany. Ale nie obyło się bez zmywania farby, co niestety staje się moją małą tradycją i jest strasznie denerwujące. Po pierwsze dlatego że kolor który zrobiłem zbytnio odbiegał od innych wagonów z epoki, a po drugie znowu pojawiły mi się niewielkie odpryski farby.

Za pierwszym podejściem użyłem brązu zmieszanego z czarnym i niewielką ilością czerwonego.

DSC_0529 (2).JPG


...ale dopiero spora ilość czerwonej farby dodana do brązu dała mi zadowalający efekt. Przeprosiłem się również z primerem samochodowym. Jako jedyny trzyma się blach fototrawionych jak wściekły. Może nie rozprowadza się tak ładnie jak Mr.Surfacer ale coś za coś.

DSC_1235.JPG

DSC_1243.JPG


No i na tym etapie muszę się zatrzymać dopóki nie dotrą do mnie kalki.



Ale, tak żeby nie było przestojów, to czas na nowy projekt...

401Wj od pana Fity

DSC_0531 (2).JPG


Tutaj z zamontowaną już większością detali

DSC_1240.JPG

Przed rozpoczęciem wydawało mi się że wagon będzie wymagał sporo szlifowania i może być nieciekawy w obróbce. Na szczęście po wstępnym szpachlowaniu okazało się, że
odlew jest całkiem niezłej jakości.

W przypadku tego wagonu będzie ciekawa lista dostawców podzespołów :)

1. Pudło - p.Fita
2. Blachy - Fred
3. Wózki - Ostbahn
4. Koła - Walthers
5. Zderzaki - p.Kluba
6. Poręcze - Gibson (producent gitar ;) i strun do nich)
7. Sprzęgi - jeszcze nieznany, może powinienem ogłosić przetarg :LOL:
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Tabor 13
Tabor 2
Tabor 3
Tabor 9
Tabor 9

Podobne wątki