Wreszcie na bocznicę Zakładów Mięsnych dostarczono zamówiony wagon lodownię z ładunkiem suchego lodu. To prawie 10 ton tego czynnika chłodzącego. ładunek umieszczony był w 4 komorach o pogrubionej izolacji. Suchy lód produkowano w kilku wytwórniach w Polsce i magazynowano w specjalnych magazynach. Nasz wagon przyjechał z Sieradzkiego Polmosu.
W sieradzkim Polmosie była wytwórnia suchego lodu i nieraz widziałem stojące przy niej wagony gdy przechodzilłem obok niej w drodze do i ze szkoły. W miarę upływu lat wagony pojawiały się coraz rzadziej by w latach osiemdziesiątych zniknąć zupełnie.
Cytat pochodzi z wątku o wagonie 201L z tego Forum.
Wagony typu 4L i 201L
Wagon, o którym mowa to lodownia typu 201L wyprodukowana w ilości zaledwie 10 egzemplarzy w Ostrowie Wielkopolskim w roku 1960. Wagon nie miał drzwi ładunkowych do lodu w ścianach czołowych, pomostów na tychże ani wentylatorów dachowych. Posiadał podwójne zawieszenie resorów na nowych kutych, jeszcze nie spawanych skrzynkowych koziołkach resorowych takich jakie pojawiają się już w wagonach typu 202L.
Model powstał na bazie modelu wagonu lodowni firmy Fleischmann. Usunąłem wentylatory, drabinki i pomosty na ścianach czołowych, przedłużyłem w dół ściany boczne, wymieniłem koziołki resorowe. Dodałem gniazda wtyczki i przewody ogrzewania elektrycznego od kolegi
@jan-kol . Jeszcze brakuje sprzęgów ogrzewania parowego. Zderzaki firmy Weinert. Sprzęgi śrubowe i stopnie dla manewrowych z firmy Kluba. Sprzęgi i przewody sprzęgów hamulcowych oraz uchwyty sygnałów końca pociągu firmy EFC-loko.
I znowu mój pseudoaparat w komórce dał ciała i dodał jakiś grysik. Dlatego daję tylko jedno zdjęcie. jak uzyskam dostęp do normalnego aparatu to uzupełnię. Zaręczam, że na żywo wagon wygląda normalnie.