• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Mój ZNTK ZNTK Bytom

OP
OP
MISIONT

MISIONT

Moderator Grupy GGM
Zespół forum
GGM
Reakcje
141 10 0
Nasz skład pociągu do Szczecina powiększył się o nowy wagon. To następna węglarka typu 9W, które w owych czasach (epoka IVa) stanowiły trzon polskiego przewozu węgla. Węglarka włączona jest do Wspólnego Parku Wagonów Towarowych OPW, który powstał w lipcu 1964 roku, po podpisaniu pół roku wcześniej w Bukareszcie umowy założycielskiej. OPW eksploatowało węglarki i wagony kryte.
9W 21 51 553 7562-6 04.jpg

9W 21 51 553 7562-6 01.jpg


9W 21 51 553 7562-6 02.jpg

9W 21 51 553 7562-6 03.jpg


9W 21 51 553 7562-6 06.jpg

9W 21 51 553 7562-6 05.jpg

Model firmy Roco, Dodałem sprzęgi śrubowe, hamulcowe, cięgła odluźniacza, uchwyty dla spinaczy, wymieniłem plastikowe poręcze na cienkie druciane, a zderzaki na sprężynujące.
 
OP
OP
MISIONT

MISIONT

Moderator Grupy GGM
Zespół forum
GGM
Reakcje
141 10 0
W międzyczasie wagon Gags powoli nabiera kolorów. Pomalowałem go farbą firmy Weinert RAL 3009. Dach to mieszanka akryli zbliżona do RAL 7001. Namieszałem ją jakiś czas temu z farb Vallejo. Ostoja i wózki to czarny Weinert RAL 9005.
Gags RAL 3009.jpg
 
OP
OP
MISIONT

MISIONT

Moderator Grupy GGM
Zespół forum
GGM
Reakcje
141 10 0
Do naszego pociągu doszlusował właśnie bardzo ciekawy wagon z ładunkiem węgla. Jego pierwowzorem była niemiecka wojenna konstrukcja, węglarka Klagenfurt. To wojenna superoszczędnościowa konstrukcja budowana od 1943 roku. Wagon był dużo lżejszy od wagonu Villach swego zaprojektowanego jeszcze przed wojną poprzednika. Niemcy wyprodukowali ich ponad 22 000. Tuż po wojnie polski przemysł rozpoczął produkcję tych wagonów w oznaczeniu typu 2W (2-Ommu). W epoce IVa wagon otrzymał oznaczenie serii .E (Wddo).
Model to kombinacja podwozia z firmy Klein Modellbahn, nadwozia Roco (bo Roco chociaż stało się posiadaczem form z firmy Klein Modellbahn skopało prawidłowe podwozie wagonu zastępując je jakimś bezsensownym niewymiarowym badziewiem) i poszycia drzwi w moim wykonaniu. Chciałem upodobnić wagon do wagonu na zdjęciu w Katalogu Wagonów Towarowych wydanego w 1973 roku. Model ma identyczne oznaczenia i właśnie owe drewniane drzwi o poziomym, a nie ukośnym oszalowaniu deskami. Mam nadzieję, że można zawierzyć temu zdjęciu i nie jest ono retuszowane jak zdjęcie chłodni 4L. Wymieniłem wszystkie poręcze na filigranowe z drucika, dodałem sprzęgi hamulcowe i sprzęg śrubowy oraz wkleiłem nowe finezyjne stopnie manewrowych.
Klagenfurt 27 51 501 9 754-7 04.jpg
Klagenfurt 27 51 501 9 754-7 01.jpg
Klagenfurt 27 51 501 9 754-7 03.jpg
Klagenfurt 27 51 501 9 754-7 02.jpg
 
OP
OP
MISIONT

MISIONT

Moderator Grupy GGM
Zespół forum
GGM
Reakcje
141 10 0
Nieoczekiwanie odbiorca ze Szczecina domówił kilkanaście ton węgla. To za mało aby wypełnić węglarkę typu 9W. Na szczęście na kopalnianej bocznicy stał dziwny wagon. Podwozie jakby zostało żywcem wzięte z poniemieckiego wagonu Villach. Wagon miał też charakterystyczne, stanowiące jakby przedłużenie burt podłużnice oraz taki sam jak w wagonie Villach podciąg. Jednak burty jakieś inne, jakby o 1/3 niższe. To Linz prawie bliźniaczy brat Villacha. Od swego wyższego brata różnił się tylko niższymi, odejmowanymi burtami, a zatem nieco mniejszą pojemnością przy zbliżonej ładowności. Dzięki odejmowanym burtom można go było szybko przekształcić w dwuosiową platformę. W epoce IVa otrzymał oznaczenie .El (Wddt). Mniejsza pojemność doskonale nadaje się do wypełnienia wagonu domówioną przez skład opału ilością węgla.
Model pochodzi z firmy Liliput, jednak oznakowanie wagonu wykonała manufaktura PiotrB-32. Wszystkie napisy i oznaczenia wykonane są metodą tampodruku. W modelu wymieniłem poręcze na druciane 0,3 mm, z takiego samego drutu wykonałem uchwyty dla spinaczy i uchwyty do otwierania drzwi. Sprzęg śrubowy i stopnie manewrowych pochodzą z firmy Kluba. Sprzęgi i przewody powietrzne oraz sprężynujące zderzaki - Liliput. Cięgła odluźniaczy wykonałem z cienkiego drucika nawojowego z jakiegoś starego silniczka elektrycznego.
Linz 27 51 510 2 914-5 03.jpg


Linz 27 51 510 2 914-5 01.jpg


Linz 27 51 510 2 914-5 05.jpg


Linz 27 51 510 2 914-5 04.jpg
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
MISIONT

MISIONT

Moderator Grupy GGM
Zespół forum
GGM
Reakcje
141 10 0
Nie wszystkie podstawione na boczny tor węglarki pojadą na północ Polski. Dwie dwuosiowe, wypełnione po brzegi odkryte wagony typu 9W pojechały na południe. Węgiel do magazynu GS gdzieś w Beskidach zamówił jego wieloletni dyrektor Heniek_Star. Wagony dojechały do składu opałowego GS bez przeszkód i teraz oczekują na rozładunek na GS-owej bocznicy. Za kadencji obecnego Dyrektora obiekt przeżywa wspaniały rozkwit. Rozbudowują się magazyny, przybywa sprzętu, a i towarów w bród. Okoliczni rolnicy mają w czym wybierać. Oby tak dalej Towarzyszu Dyrektorze.

Modele wagonów to Roco dostosowane do moich potrzeb, czyli wymienione stopnie, poręcze, uchwyty, tablice przestawcze, haki holownicze, dodane cięgła odlużniaczy, uchwyty dla spinaczy oraz sprzęgi śrubowe.

2x9W 01.jpg


2x9W 02.jpg


2x9W 03.jpg


2x9W 04.jpg
2x9W 05.jpg
 

Harry Potter

Znany użytkownik
Reakcje
2.384 71 3
Akurat ten Impuls nie był w Nce...tylko w 1:1:D:D:D

A co do H0, to aktualnie dostępny jest w wersji kartonowej 1/2 Impulsa w wersji 35WE (chyba Orlik jeśli pamięć mnie nie myli po nocy)

Pozdrawiam z MMz
 
OP
OP
MISIONT

MISIONT

Moderator Grupy GGM
Zespół forum
GGM
Reakcje
141 10 0
Wagon gattungsbezirk Halle seria PKP .Ekl (Wdth) ze składu gospodarczego otrzymał właśnie ładunek. Szuter, jakieś skrzynki, 2 podkłady, łopatę. Może jeszcze dorzucę jakieś żelastwo do otwartej skrzynki. Kusi mnie, żeby na szuter położyć rower jednego z pracowników torowych. Mam taki zestaw rowerów Fallera, nie są to jakieś powalające modele, ale na wagon się taki rower może nada, szczególnie jak pomaluję go na czarno i się nieco optycznie odchudzi.
Halle 01.jpg
Halle 02.jpg
Halle 03.jpg
Halle 05.jpg
Halle 04.jpg
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
MISIONT

MISIONT

Moderator Grupy GGM
Zespół forum
GGM
Reakcje
141 10 0
Właśnie zauważyłem, że model wagonu pokazany pokazany na zdjęciach powyżej nie posiada, no właśnie czego nie posiada? Otóż nie posiada tego czegoś co widać na poniższej fotografii.
Halle 02.jpg

Nie jest problemem dorobienie tego elementu do modelu wagonu. Mam drucik, a i jakieś fototrawionki też by się znalazły.
Nie wiem jednak jak ten element fachowo się nazywa. W nowszych wagonach stosuje się haki holownicze i mają one jednoznaczną nazwę. Jak nazwać ten element? Ucho holownicze, oczko holownicze? Może ktoś wie.
 

Harry Potter

Znany użytkownik
Reakcje
2.384 71 3
Do tego ucha z reguły przywiązywano plandeki ( tzw "opony")stosowane przy przewozie materiałów pylących się, by pęd powietrza nie wyładowywał wagonu w trakcie jazdy... Nie ma to nic wspólnego z holowaniem. W nowszych wagonach stosowane są też kształtki z płaskownika (?)...blachy w kształcie kotwicy i zasadniczo służy do tego samego. Jak taki punkt jest oznakowywany to nie pamiętam, trzeba by przewertować instrukcje dla rewidenta wagonów towarowych.

Pozdrawiam z MMz:)
 

Meggido

Znany użytkownik
Reakcje
2.652 12 2
. Nie ma to nic wspólnego z holowaniem. W nowszych wagonach stosowane są też kształtki z płaskownika (?)...blachy w kształcie kotwicy i zasadniczo służy do tego samego.
Oj Kolego, chyba brak Ci podstawowej wiedzy. Te haki lub oczka sluza do przeciagania wagonow za pomoca wyciagarek linowych. Z kolei ucha oznaczone kotwica sluza do mocowania wagonow np. na promach. Do mocowania plandek sa stosowane inne elementy.
 

Heniek_Star

Znany użytkownik
BGM
Reakcje
1.054 36 0
Nie wszystkie podstawione na boczny tor węglarki pojadą na północ Polski. Dwie dwuosiowe, wypełnione po brzegi odkryte wagony typu 9W pojechały na południe. Węgiel do magazynu GS gdzieś w Beskidach zamówił jego wieloletni dyrektor Heniek_Star. Wagony dojechały do składu opałowego GS bez przeszkód i teraz oczekują na rozładunek na GS-owej bocznicy. Za kadencji obecnego Dyrektora obiekt przeżywa wspaniały rozkwit. Rozbudowują się magazyny, przybywa sprzętu, a i towarów w bród. Okoliczni rolnicy mają w czym wybierać. Oby tak dalej Towarzyszu Dyrektorze.
Towarzyszu MISIONT, spółdzielcy są dumni zarówno z pracy kolejarzy jak i przodowników Kopalni Bytom. Dzięki dostawom węgla, założenia ostatniego roku pięciolatki, zostaną zrealizowane ponad plan ;)
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Tabor 281
Tabor 2
Tabor 3
Tabor 9
Tabor 9

Podobne wątki